Mitt barn har ASD.. någon som.
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Mitt barn har ASD.. någon som.

    Mitt dotter Tova föddes den 8 Mars, det konstaterades dagen därpå att hon hade blåsljud, dagen därefter gjordes ultraljud, ett litet hål på 6-7mm hade hon, jag var inte så förvånad, då både min syster och faster hade ASD och VSD, men jag har ingen kontakt med dom, min faster är för den delen död, och min syster vet inget direkt om ASD eller VSD, förutom att om är OP för VSD..

    hur som haver, åter till UL när hon var 6 månader, hålet var nu bara 3-4mm så det hade minskat.. Jippii!.

    Troligen skulle det vara igen när hon är 1år, eller det bör vara det, så idag var vi i ett annat ärende med andra dottern till sjukhuset, vi pratade lite och berättade om detta med ASD för barnläkarn, som hållt på med hjärtbarn förut, och själv har ett, han frågade om han fick lyssna på Tova, självklart fick han det, han lyssnade och hörde blåsljudet ganska klart, Tova är nu 9 snart 10 månader.

    vet någon här hur stor chansen är att det växer igen helt själv? vi glömde nämligen fråga..
    kan hål växa itakt med hjärtat?
  2. 1
    Mitt barn har ASD.. någon som. Mitt dotter Tova föddes den 8 Mars, det konstaterades dagen därpå att hon hade blåsljud, dagen därefter gjordes ultraljud, ett litet hål på 6-7mm hade hon, jag var inte så förvånad, då både min syster och faster hade ASD och VSD, men jag har ingen kontakt med dom, min faster är för den delen död, och min syster vet inget direkt om ASD eller VSD, förutom att om är OP för VSD..

    hur som haver, åter till UL när hon var 6 månader, hålet var nu bara 3-4mm så det hade minskat.. Jippii!.

    Troligen skulle det vara igen när hon är 1år, eller det bör vara det, så idag var vi i ett annat ärende med andra dottern till sjukhuset, vi pratade lite och berättade om detta med ASD för barnläkarn, som hållt på med hjärtbarn förut, och själv har ett, han frågade om han fick lyssna på Tova, självklart fick han det, han lyssnade och hörde blåsljudet ganska klart, Tova är nu 9 snart 10 månader.

    vet någon här hur stor chansen är att det växer igen helt själv? vi glömde nämligen fråga..
    kan hål växa itakt med hjärtat?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Inget svar men........

    ville bara säga att jag har också en Tova född i mars, den 6:e och 2003 men iallafall, lite kul var det :O)

    Är inte så haj på asd och vsd, men hälsar dig välkommen hit och du får säkert svar av någon annan.

    Hälsn Lotta m Tovan
  4. 2
    Inget svar men........ ville bara säga att jag har också en Tova född i mars, den 6:e och 2003 men iallafall, lite kul var det :O)

    Är inte så haj på asd och vsd, men hälsar dig välkommen hit och du får säkert svar av någon annan.

    Hälsn Lotta m Tovan
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Hej!

    Hål i hjärtat växer oftast igen av sig själv, men brukar följas upp så att man kan göra vad som behövs då det behövs ifall det skulle visa sig att just detta hål inte växer igen.

    Sen är det så att ett litet hål har mera ljud än ett stort hål.

    Jag tror att chansen för att hålet i din dotters hjärta skall växa ihop är ganska stor, och hålet har ju redan minskat en hel del. Men eftersom det finns vuxna som plötsligt får veta att de har ASD el VSD så kan hål ibland 'växa med' hjärtat, även utan att ge symtom.
  6. 3
    Hej!

    Hål i hjärtat växer oftast igen av sig själv, men brukar följas upp så att man kan göra vad som behövs då det behövs ifall det skulle visa sig att just detta hål inte växer igen.

    Sen är det så att ett litet hål har mera ljud än ett stort hål.

    Jag tror att chansen för att hålet i din dotters hjärta skall växa ihop är ganska stor, och hålet har ju redan minskat en hel del. Men eftersom det finns vuxna som plötsligt får veta att de har ASD el VSD så kan hål ibland 'växa med' hjärtat, även utan att ge symtom.

Liknande trådar

  1. Någon har bytt ut mitt barn...
    By Jenny_ in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 16:41
  2. Mitt barn (om någon kan svara)
    By Orolig in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 00:25
  3. Någon har kidnappat mitt barn
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 18:24
  4. Någon har bytt ut mitt barn :S
    By ---Cami--- in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 20:51
  5. Någon som bytt ut mitt barn???
    By Mamma till 5-åring in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar