Kokböcker....
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Kokböcker....

    jag behöver inte fler sådana eller hur? På något sätt fladdrade jag runt på Tradera och hittade ett antal som bara ropade på mig "kom och hämta oss, vi vill bo hos Dig"

    Nåja det blir inte så pass dyrt men det blev ett par stycken

    Ngn annan som har en bekännelse att avge, någon annan som är fast i kokboksträsket och vill gå med i en nystartad södgrupp?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  2. 1
    Kokböcker.... jag behöver inte fler sådana eller hur? På något sätt fladdrade jag runt på Tradera och hittade ett antal som bara ropade på mig "kom och hämta oss, vi vill bo hos Dig"

    Nåja det blir inte så pass dyrt men det blev ett par stycken

    Ngn annan som har en bekännelse att avge, någon annan som är fast i kokboksträsket och vill gå med i en nystartad södgrupp?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Jag hävdar att man_inte_kan ha för många kokböcker!
    Den känslan av välbefinnande som sprids när man kryper upp i soffan under en filt och bläddrar och inspireras.......
  4. 2
    Jag hävdar att man_inte_kan ha för många kokböcker!
    Den känslan av välbefinnande som sprids när man kryper upp i soffan under en filt och bläddrar och inspireras.......
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Helt rätt tanke....

    men egentligen, det är inte alla jag hinner med,

    Jag hittade på bokrean för något år sedan en bok med Judisk mat ett område jag har fått en liten inblick i, men det kändes som det skulle vara kul att lära sig mer om. Den är mitt dåliga samvete, jag har inte provat den alls, men säger hela tiden att nu måste jag göra detta...
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  6. 3
    Helt rätt tanke.... men egentligen, det är inte alla jag hinner med,

    Jag hittade på bokrean för något år sedan en bok med Judisk mat ett område jag har fått en liten inblick i, men det kändes som det skulle vara kul att lära sig mer om. Den är mitt dåliga samvete, jag har inte provat den alls, men säger hela tiden att nu måste jag göra detta...
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4
    O ja, min sambo har börjat yra om kokboksstopp ... När nån frågar mig vad jag önskar i födelsedagspresent eller julklapp är det alltid kokböcker. Jag handlar dem på bokrea, på loppis och bara för att jag MÅSTE ha dem. Jag sitter ofta i soffan och bläddrar i dem. Gillar känslan. Tycker om äldre kokböcker för att se hur maten såg ut, inredningen i köken, kläderna. Sen gillar jag även de här märkliga reklambroschyrerna från 40- 50-talet där men ska använda en viss produkt. Som t.ex. baka med xxxx-bakpulver. Det finns dock en sorts kokböcker som jag inte köper, de är de som har bilder på ett helt uppslag eller en hel sida, för mycket bild och fötr lite text. Hoppas tomten kommer med iallafall 2 stycken i år.
  8. 4
    O ja, min sambo har börjat yra om kokboksstopp ... När nån frågar mig vad jag önskar i födelsedagspresent eller julklapp är det alltid kokböcker. Jag handlar dem på bokrea, på loppis och bara för att jag MÅSTE ha dem. Jag sitter ofta i soffan och bläddrar i dem. Gillar känslan. Tycker om äldre kokböcker för att se hur maten såg ut, inredningen i köken, kläderna. Sen gillar jag även de här märkliga reklambroschyrerna från 40- 50-talet där men ska använda en viss produkt. Som t.ex. baka med xxxx-bakpulver. Det finns dock en sorts kokböcker som jag inte köper, de är de som har bilder på ett helt uppslag eller en hel sida, för mycket bild och fötr lite text. Hoppas tomten kommer med iallafall 2 stycken i år.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Litte mer ....

    kaffebordsböcker ja, de är inte kul, däremot ett av kriterierna för att det skall vara en bra kokbok är att det skall finnas en bild med. Synintrycket är viktigt i matlagningen
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  10. 5
    Litte mer .... kaffebordsböcker ja, de är inte kul, däremot ett av kriterierna för att det skall vara en bra kokbok är att det skall finnas en bild med. Synintrycket är viktigt i matlagningen
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Vaddå träsk?

    Menar du att jag sitter i ett träsk bara för att jag har en kokbokssektion i mitt privata bibliotek? För att jag har sådär fem sex hyllmeter med kokböcker och receptsamlingar? Tsss...skatt kallar jag det. *fryner på näsan*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Vaddå träsk? Menar du att jag sitter i ett träsk bara för att jag har en kokbokssektion i mitt privata bibliotek? För att jag har sådär fem sex hyllmeter med kokböcker och receptsamlingar? Tsss...skatt kallar jag det. *fryner på näsan*
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    My Precious liksom.....

    Inget mer av Sagan om Ringen för henne :-)
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  14. 7
    My Precious liksom..... Inget mer av Sagan om Ringen för henne :-)
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    *väääääääs*

    Låt bli min sssssssssskatt!!
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  16. 8
    *väääääääs* Låt bli min sssssssssskatt!!
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Du stavar fel.

    Jag vet att man inte får kommentera sånt, men i riktigt allvarligt betydelseskiljande fall måste man faktiskt. Det ska bara vara ett s i ordet. Kokboks-topp heter det. Det är antingen de tio bästa du har eller så indikerar det att det är dags att öka inköpen så du når toppen. Välj själv vilket som passar bäst.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  18. 9
    Du stavar fel. Jag vet att man inte får kommentera sånt, men i riktigt allvarligt betydelseskiljande fall måste man faktiskt. Det ska bara vara ett s i ordet. Kokboks-topp heter det. Det är antingen de tio bästa du har eller så indikerar det att det är dags att öka inköpen så du når toppen. Välj själv vilket som passar bäst.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10
    Jag har ju inte gjort hälften av alla recept man kommit över, men det är "känslan" av alla fina kokböcker och matlagningstidningar.
  20. 10
    Jag har ju inte gjort hälften av alla recept man kommit över, men det är "känslan" av alla fina kokböcker och matlagningstidningar.
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Stöd? Stödja varandra i bästa tipsen på FLER böcker? Japp, då är jag med. När maken suckar över alla mina kokböcker pekar jag bara menande ut i garaget på alla verktyg och hobbygrejor där och säger att: "Hörru - du har en fru som köper max ett par skor om året, kläder för kanske 1000 kr om året, och smink för ännu mindre. Detta är min hobby - jag köper hur många kokböcker jag vill." Budskapet har gått hem. Nu har han sett ut hur vi kan lösa det med en bokhylla till åt mig - med bara kokböcker
  22. 11
    Stöd? Stödja varandra i bästa tipsen på FLER böcker? Japp, då är jag med. När maken suckar över alla mina kokböcker pekar jag bara menande ut i garaget på alla verktyg och hobbygrejor där och säger att: "Hörru - du har en fru som köper max ett par skor om året, kläder för kanske 1000 kr om året, och smink för ännu mindre. Detta är min hobby - jag köper hur många kokböcker jag vill." Budskapet har gått hem. Nu har han sett ut hur vi kan lösa det med en bokhylla till åt mig - med bara kokböcker
  23. Medlem sedan
    Feb 2004
    #12
    Fnissar, skriver så fort att jag inte ser. Min sambo vill förstås införa stopp på nya inköp. 10 böcker är sedan länge passerat.
  24. 12
    Fnissar, skriver så fort att jag inte ser. Min sambo vill förstås införa stopp på nya inköp. 10 böcker är sedan länge passerat.
  25. Medlem sedan
    Apr 2002
    #13
    Jag går med i din grupp, min man vill nog gå med i Desperados!
    Fast han håller nog faktiskt på mjukna, numera kan man hitta även honom i soffan med en kokbok, hände aldrig för fem år sen!
  26. 13
    Jag går med i din grupp, min man vill nog gå med i Desperados!
    Fast han håller nog faktiskt på mjukna, numera kan man hitta även honom i soffan med en kokbok, hände aldrig för fem år sen!
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Han har fel :-)

    Hänvisa till vår egen språkexpert ME här inne Du, säg att han har fel på sina S :-)
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  28. 14
    Han har fel :-) Hänvisa till vår egen språkexpert ME här inne Du, säg att han har fel på sina S :-)
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    ähh vi är hopplösa falll...

    jag går med i illans grupp och lägger ned min egen....
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  30. 15
    ähh vi är hopplösa falll... jag går med i illans grupp och lägger ned min egen....
  31. Medlem sedan
    Jul 2002
    #16
    Vaddå, man måste väl ha varje kokbok som har minst ett recept man gillar.
    En baskokbok som lär ut baserna (koka kött, fisk, pannkakor och sånt)
    En för efterrätter
    en för godis
    minst 2 för chokladsaker
    sen en från varje världsdel för att lära sig om sån mat
    en gammal att ta till när inte husmorskunskapen räcker till. I min från tidigt 1900-tal så föreslår de att man ska doppa fingret i kallt vatten den ner i den kokande sockerlösningen och i kallt vatten igen och kan man rulla en kula av sockerlagen så är den färdig. Behöver jag säga att jag inte testat den varianten av kulprov?

    Sen några för festmat, nån för billig husmanskost och några med läckra bilder.
    Jag har en hylla i min 90 cm breda bokhylla med enbart kokböcker. Fast jag vill ha flera.
  32. 16
    Vaddå, man måste väl ha varje kokbok som har minst ett recept man gillar.
    En baskokbok som lär ut baserna (koka kött, fisk, pannkakor och sånt)
    En för efterrätter
    en för godis
    minst 2 för chokladsaker
    sen en från varje världsdel för att lära sig om sån mat
    en gammal att ta till när inte husmorskunskapen räcker till. I min från tidigt 1900-tal så föreslår de att man ska doppa fingret i kallt vatten den ner i den kokande sockerlösningen och i kallt vatten igen och kan man rulla en kula av sockerlagen så är den färdig. Behöver jag säga att jag inte testat den varianten av kulprov?

    Sen några för festmat, nån för billig husmanskost och några med läckra bilder.
    Jag har en hylla i min 90 cm breda bokhylla med enbart kokböcker. Fast jag vill ha flera.
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17

    Vi har en ny kandidat om....

    ordförandeposten ser jag :-)
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  34. 17
    Vi har en ny kandidat om.... ordförandeposten ser jag :-)
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    I'm in! Det låter definitivt som min sorts klubb Att sedan min kära mor jämt får recensionsex av en massa kokböcker och glatt strör dem hon inte vill ha omkring sig (hon har blivit lite kräsen efter många år i den branschen) gör ju inte saken bättre... eller sämre kanske jag ska säga, haha!

    Maken klagar inte, han äter ju glatt allt jag lagar! Dessutom gillar han faktiskt att laga mat själv och bläddrar en del i kokböckerna han med...
  36. 18
    I'm in! Det låter definitivt som min sorts klubb Att sedan min kära mor jämt får recensionsex av en massa kokböcker och glatt strör dem hon inte vill ha omkring sig (hon har blivit lite kräsen efter många år i den branschen) gör ju inte saken bättre... eller sämre kanske jag ska säga, haha!

    Maken klagar inte, han äter ju glatt allt jag lagar! Dessutom gillar han faktiskt att laga mat själv och bläddrar en del i kokböckerna han med...
  37. Medlem sedan
    Apr 2006
    #19
    Exakt så. *ser inget träsk här inte*
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  38. 19
    Exakt så. *ser inget träsk här inte*
  39. Medlem sedan
    Nov 2004
    #20

    Säg till om Du överväger att..

    skilja Dig va?

    bara detta är ett skäl att göra något radikalt

    *skojar*
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  40. 20
    Säg till om Du överväger att.. skilja Dig va?

    bara detta är ett skäl att göra något radikalt

    *skojar*
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. kokböcker
    By Tjorvan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 01:00
  2. Kokböcker
    By lillaEgo in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 18:29
  3. Kokböcker
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 00:16
  4. Kokböcker
    By annahall in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 09:01
  5. Kokböcker nu
    By mani in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 13:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar