gnällig, sur 4 åring
Småbarn
  1. Julienne
    #1

    gnällig, sur 4 åring

    Är det någon som vet ifall det är en utvecklingsperiod vid 4års åldern? Vår son som precis ska fylla 4 har blivit så gnällig och sur. Han vill inte gå till parken, vill inte gå, tjatar om att få åka vagn med systern, minsta motgång blir det gnäll och tårar. Nästan hela tiden han pratar så liksom gnäller han.Har varit så nu en månad iallafall. Fel mat, vill inte leka, ja fick han bestämma så skulle han bara sitta och titta tv hela dagen. Nu är det ju jullov, så jag vet inte hur det annars är på dagarna när han inte är hemma, men när vi hämtat vid 3tiden är han helt slut. Äter dåligt gör han också. Har funderat på någon multivitamin, eller omega.Hur är era 4åringar eller har varit? Det jobbigaste är att han inte vill gå eller röra sig. Gnäller när han ska gå tre kvarter till parken, likadant när vi ska hem. Frisk luft får han ju, vi är i parken varje dag minst en timme och innan jullovet tog vi alltid en kvällspromenad.
  2. 1
    gnällig, sur 4 åring Är det någon som vet ifall det är en utvecklingsperiod vid 4års åldern? Vår son som precis ska fylla 4 har blivit så gnällig och sur. Han vill inte gå till parken, vill inte gå, tjatar om att få åka vagn med systern, minsta motgång blir det gnäll och tårar. Nästan hela tiden han pratar så liksom gnäller han.Har varit så nu en månad iallafall. Fel mat, vill inte leka, ja fick han bestämma så skulle han bara sitta och titta tv hela dagen. Nu är det ju jullov, så jag vet inte hur det annars är på dagarna när han inte är hemma, men när vi hämtat vid 3tiden är han helt slut. Äter dåligt gör han också. Har funderat på någon multivitamin, eller omega.Hur är era 4åringar eller har varit? Det jobbigaste är att han inte vill gå eller röra sig. Gnäller när han ska gå tre kvarter till parken, likadant när vi ska hem. Frisk luft får han ju, vi är i parken varje dag minst en timme och innan jullovet tog vi alltid en kvällspromenad.
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Tänkte skriva lite eftersom ingen svarat dig. Visst är det en utvecklingsperiod! Jag har ingen egen 4-åring, men mina barn har en fyraårig kusin som låter som din grabb och mycket mer. Även han är väldigt sur, han tar illa vid sig om han får kritik och han isolerar sig när han inte får som han vill (och vad han vill vet han nog knappt själv). Min två-åriga tjej blev ganska lessen när han hela tiden stängde in sig på sitt rum och sa att han inte ville leka med henne, att hon var dum osv. Föräldrarna kunde nog ha varit tuffare mot honom, tyckte jag, men de berättade att de varit hos barnpsykolog och fått en del råd om hur de skulle hantera honom så de försökte ju följa detta. Enligt psykologen skulle man ta hänsyn till att han var i en så känslig ålder och inte bli alltför upprörd när han fick sina utbrott, och istället överösa honom med beröm när han väl gjorde bra saker. Fast jag tycker nog som sagt att han skulle behöva lite tuffare tag (kanske gjorde de inte det när vi var där i och för sig).

    Jag förstod att kusinen var _verkligt_ trotsig, särskilt på dagis. Men det som ni går igenom med er son är nog helt i sin ordning. Läs gärna Trotsboken!!
  4. 2
    Tänkte skriva lite eftersom ingen svarat dig. Visst är det en utvecklingsperiod! Jag har ingen egen 4-åring, men mina barn har en fyraårig kusin som låter som din grabb och mycket mer. Även han är väldigt sur, han tar illa vid sig om han får kritik och han isolerar sig när han inte får som han vill (och vad han vill vet han nog knappt själv). Min två-åriga tjej blev ganska lessen när han hela tiden stängde in sig på sitt rum och sa att han inte ville leka med henne, att hon var dum osv. Föräldrarna kunde nog ha varit tuffare mot honom, tyckte jag, men de berättade att de varit hos barnpsykolog och fått en del råd om hur de skulle hantera honom så de försökte ju följa detta. Enligt psykologen skulle man ta hänsyn till att han var i en så känslig ålder och inte bli alltför upprörd när han fick sina utbrott, och istället överösa honom med beröm när han väl gjorde bra saker. Fast jag tycker nog som sagt att han skulle behöva lite tuffare tag (kanske gjorde de inte det när vi var där i och för sig).

    Jag förstod att kusinen var _verkligt_ trotsig, särskilt på dagis. Men det som ni går igenom med er son är nog helt i sin ordning. Läs gärna Trotsboken!!

Liknande trådar

  1. Gnällig 6-åring
    By Cherinne in forum Stora barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 08:38
  2. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 16:06
  3. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 19:27
  4. gnällig, sur 4 åring
    By Juienne in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 17:56
  5. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 14:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar