Försäkringskassan
_99/00 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Försäkringskassan

    Gott Nytt År!

    Några kluriga frågor för mig:

    Får man vara föräldraledig för sitt 7-åriga barn en heldag då barnet är i skolan? Alltså barnet är i skolan och slutar t.ex. kl 14 och man själv har varit föräldraledig hela dagen men inte får hem barnet förrän kl. 14 eller ska man då ta föräldraledighet från kl. 14?

    Om man har syskon som är yngre och slutar skolan kl. 11 får det syskonet vara kvar på fritids även om man är föräldraledig med ett äldre syskon som går i skolan till kl. 14 eller ska syskonet hämtas kl. 14.

    Själv hoppas jag att det är så att barnet man är föräldraledigt med ska vara med den som är föräldraledig och inte i skolan, men jag skulle vilja ha det "svart på vitt".

    Finns det någonstans att läsa om detta?

    God fortsättning!
  2. 1
    Försäkringskassan Gott Nytt År!

    Några kluriga frågor för mig:

    Får man vara föräldraledig för sitt 7-åriga barn en heldag då barnet är i skolan? Alltså barnet är i skolan och slutar t.ex. kl 14 och man själv har varit föräldraledig hela dagen men inte får hem barnet förrän kl. 14 eller ska man då ta föräldraledighet från kl. 14?

    Om man har syskon som är yngre och slutar skolan kl. 11 får det syskonet vara kvar på fritids även om man är föräldraledig med ett äldre syskon som går i skolan till kl. 14 eller ska syskonet hämtas kl. 14.

    Själv hoppas jag att det är så att barnet man är föräldraledigt med ska vara med den som är föräldraledig och inte i skolan, men jag skulle vilja ha det "svart på vitt".

    Finns det någonstans att läsa om detta?

    God fortsättning!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Krångligt skrivet! Fråga om ni undrar över något!
  4. 2
    Krångligt skrivet! Fråga om ni undrar över något!
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3
    Om du är med barnet i skolan (kontaktdag) får du vara föräldraledig, annars tror jag att du bara får vara f-ledig från det att barnet slutar. Kan du inte flexa eller ta komptid den tiden?

    Fritids får man bara använda då man arbetar + tid till och från arbete. Tråkigt men sant. Samma sak som gäller för dagis. Sen kan det hända att vissa dagis ser mellan fingrarna med sådant. Men det är de regler som egentligen gäller.

    Jag har inga bevis för ovanstående, "bara" uppgifter från skola/fritdis :-)

    Ha det bra!
    /mvh AnnaF
  6. 3
    Om du är med barnet i skolan (kontaktdag) får du vara föräldraledig, annars tror jag att du bara får vara f-ledig från det att barnet slutar. Kan du inte flexa eller ta komptid den tiden?

    Fritids får man bara använda då man arbetar + tid till och från arbete. Tråkigt men sant. Samma sak som gäller för dagis. Sen kan det hända att vissa dagis ser mellan fingrarna med sådant. Men det är de regler som egentligen gäller.

    Jag har inga bevis för ovanstående, "bara" uppgifter från skola/fritdis :-)

    Ha det bra!
    /mvh AnnaF

Liknande trådar

  1. Kan man få en bil av Försäkringskassan??
    By mamma24h in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 14:28
  2. Försäkringskassan
    By Ria05 in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 16:45
  3. Försäkringskassan...
    By kinan in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 19:27
  4. Försäkringskassan?
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 14:02
  5. Ang. Försäkringskassan och VAB
    By Furiosa in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 15:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar