Ögonfärg
_0803 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Ögonfärg

    Jag har ju alltid hört att bebisar föds med mörkblåa ögon - stämmer det verkligen?
    Syns det med en gång vilken ögonfärg barnet kommer att få?

    T ex, jag har blå ögon och sambon har bruna.... Om barnet ärvt de bruna ögonen, syns det då direkt vid födseln eller kommer det senare?

    Tänkte att ni som har barn innan kan reda ut det här för mig

    Hoppas ni alla har haft en bra start på det nya 2008 - nu börjar nedräkningen till bebis på allvar känns det som :P
  2. 1
    Ögonfärg Jag har ju alltid hört att bebisar föds med mörkblåa ögon - stämmer det verkligen?
    Syns det med en gång vilken ögonfärg barnet kommer att få?

    T ex, jag har blå ögon och sambon har bruna.... Om barnet ärvt de bruna ögonen, syns det då direkt vid födseln eller kommer det senare?

    Tänkte att ni som har barn innan kan reda ut det här för mig

    Hoppas ni alla har haft en bra start på det nya 2008 - nu börjar nedräkningen till bebis på allvar känns det som :P
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Min son hade blå ögon när han föddes och nu mörkbruna. Min sambo har grönbruna och jag blågrå. Min mamma bruna och pappa blå.

    Min dotter hade blå och har ff blå

    Alla barn föds i stort sett föds med blå ögon utom dem väldigt mörkhyade människorna för dem föds ju med bruna ögon.
  4. 2
    Min son hade blå ögon när han föddes och nu mörkbruna. Min sambo har grönbruna och jag blågrå. Min mamma bruna och pappa blå.

    Min dotter hade blå och har ff blå

    Alla barn föds i stort sett föds med blå ögon utom dem väldigt mörkhyade människorna för dem föds ju med bruna ögon.
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    Ok, vad intressant, jag hade ingen aning om att den "riktiga" färgen kommer senare! Vet du ungefär hur lång tid det tog innan sonens fick sin bruna ögonfärg?
  6. 3
    Ok, vad intressant, jag hade ingen aning om att den "riktiga" färgen kommer senare! Vet du ungefär hur lång tid det tog innan sonens fick sin bruna ögonfärg?
  7. Medlem sedan
    Jul 2005
    #4
    Kopierat från babycenter

    "De flesta kaukasiska bebisar föds med mörkblå ögon, men det kan ta flera veckor eller till och med månader innan deras verkliga ögonfärg syns. Den nyfödda bebisens ögonfärg kommer inte att hålla i sig – den påverkas av det ljus som den utsätts för efter födelsen. De flesta afrikanska och asiatiska bebisar har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln och får sin slutgiltiga ögonfärg efter sex till tolv månader. Barn med blandat ursprung får ibland oväntad och mycket vacker ögonfärg!"

    Liam födde med mörkblå men rätt snabbt såg man att han skulle få bruna som sin far Och nu har ha de vackraste ögonen man kan föreställa sig, inte alls partisk!
  8. 4
    Kopierat från babycenter

    "De flesta kaukasiska bebisar föds med mörkblå ögon, men det kan ta flera veckor eller till och med månader innan deras verkliga ögonfärg syns. Den nyfödda bebisens ögonfärg kommer inte att hålla i sig – den påverkas av det ljus som den utsätts för efter födelsen. De flesta afrikanska och asiatiska bebisar har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln och får sin slutgiltiga ögonfärg efter sex till tolv månader. Barn med blandat ursprung får ibland oväntad och mycket vacker ögonfärg!"

    Liam födde med mörkblå men rätt snabbt såg man att han skulle få bruna som sin far Och nu har ha de vackraste ögonen man kan föreställa sig, inte alls partisk!
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Tack för informationen Hihi, jag tror vår bebis får de vackraste ögonen oxå - blåa eller bruna.
  10. 5
    Tack för informationen Hihi, jag tror vår bebis får de vackraste ögonen oxå - blåa eller bruna.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6

    Mina hade den de fick

    som avlutningsfärg redan från start. En blåögd, resten brunögda
    Bara måste...... allt....
  12. 6
    Mina hade den de fick som avlutningsfärg redan från start. En blåögd, resten brunögda
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7
    Ok, så då kan man alltså se direkt vid födseln om barnet är/kommer bli brunögd?! Blir spännande det här
  14. 7
    Ok, så då kan man alltså se direkt vid födseln om barnet är/kommer bli brunögd?! Blir spännande det här
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Båda föddes blå

    Men jennie föddes lite mörkblåare än Pontus.

    Jennie är idag brun-grön som mig men hon bytte sent. Tror hon var närmare året innan vi var säkra på att hon inte skulle förbli blå.

    Pontus är blå än och har en ljusare nyans så han tror jag inte byter. Han är ju snart 2 också.

    jag och alla mina syskon har fötts blå men jag som är mest ljusbrun med grönt i hade ljusast blå ögon och bytte senast. Brorsan som är mörkbrun föddes jättemörkblå och bytte redan vid 6 månader.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  16. 8
    Båda föddes blå Men jennie föddes lite mörkblåare än Pontus.

    Jennie är idag brun-grön som mig men hon bytte sent. Tror hon var närmare året innan vi var säkra på att hon inte skulle förbli blå.

    Pontus är blå än och har en ljusare nyans så han tror jag inte byter. Han är ju snart 2 också.

    jag och alla mina syskon har fötts blå men jag som är mest ljusbrun med grönt i hade ljusast blå ögon och bytte senast. Brorsan som är mörkbrun föddes jättemörkblå och bytte redan vid 6 månader.
  17. Medlem sedan
    Feb 2004
    #9
    Theo föddes med mörkt marinblå ögon och nu har han jättefina isblå ögon.
    Jag har ljusblå ögon o min sambo har blå/gröna.
  18. 9
    Theo föddes med mörkt marinblå ögon och nu har han jättefina isblå ögon.
    Jag har ljusblå ögon o min sambo har blå/gröna.
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Alva föddes med mörkt blå ögon och har nu mellanblå. Det ska gå att räkna ut vilken färg de kommer att få, det finns tabeller över det, men det är svårt iom att det räcker att någon, långt bak, avviker. Tex har min man blå ögon men han "borde" ha bruna iom att hans mamma (som fö är ganska mörk och spanjorska) har mörkbruna, men hon i sin tur hade en morfar med blå och det gör att det bruna inte blir dominant. Invecklat det där men spännande att se när ögonen ändrar färg och får mer karaktär!
  20. 10
    Alva föddes med mörkt blå ögon och har nu mellanblå. Det ska gå att räkna ut vilken färg de kommer att få, det finns tabeller över det, men det är svårt iom att det räcker att någon, långt bak, avviker. Tex har min man blå ögon men han "borde" ha bruna iom att hans mamma (som fö är ganska mörk och spanjorska) har mörkbruna, men hon i sin tur hade en morfar med blå och det gör att det bruna inte blir dominant. Invecklat det där men spännande att se när ögonen ändrar färg och får mer karaktär!
  21. Medlem sedan
    Jul 2007
    #11
    Mina barn föddes med mörkblå ögon och inte förräns de var ca 10 mån såg man de som liknar deras nuvarande ögonfärg.Sonen har rbuna och dottern grön/ljusbrun/grå.Min sambo har blå och alltid haft och jag hade först blå som nyfödd sen bruna och nu gröna.Mina ögon har alltså ändrat sig när jag var i puberteten.
  22. 11
    Mina barn föddes med mörkblå ögon och inte förräns de var ca 10 mån såg man de som liknar deras nuvarande ögonfärg.Sonen har rbuna och dottern grön/ljusbrun/grå.Min sambo har blå och alltid haft och jag hade först blå som nyfödd sen bruna och nu gröna.Mina ögon har alltså ändrat sig när jag var i puberteten.
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    Kom inte ihåg, men tror det var runt 7 månader kanske.

    Dem säger ju att upp till 2 års ålder kkan ju ögonfärgen ändras.

    På min dotter har det inte ändrats så mycket.
  24. 12
    Kom inte ihåg, men tror det var runt 7 månader kanske.

    Dem säger ju att upp till 2 års ålder kkan ju ögonfärgen ändras.

    På min dotter har det inte ändrats så mycket.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Jag tror nog att ditt barn kommer födas med blå ögon, nästan alla barn med nordiskt ursprung gör ju det.
  26. 13
    Jag tror nog att ditt barn kommer födas med blå ögon, nästan alla barn med nordiskt ursprung gör ju det.
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14

    Mina hade nog inte läst

    instuktionsboken fast jag undrar hur mkt sanning det ligger i statistiken eg.... de flersta i min närhet har fötts med "rätt" ögonfärg. Och ja de har nordiskt ursprung trots ögonfärgen
    Vi får köra en lite informell statistik när alla Mars08 bebisar kikat ut
    Bara måste...... allt....
  28. 14
    Mina hade nog inte läst instuktionsboken fast jag undrar hur mkt sanning det ligger i statistiken eg.... de flersta i min närhet har fötts med "rätt" ögonfärg. Och ja de har nordiskt ursprung trots ögonfärgen
    Vi får köra en lite informell statistik när alla Mars08 bebisar kikat ut

Liknande trådar

  1. Ögonfärg
    By Tant Blå in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 10:41
  2. Ögonfärg
    By alima in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 12:54
  3. Ögonfärg?
    By __tess__ in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 14:52
  4. Ögonfärg?
    By Malo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 10:15
  5. Ögonfärg
    By Sussalsa in forum _0705 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 12:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar