dags att planera framtiden
Bokstavsbarn
  1. behöver hjälp av er
    #1

    dags att planera framtiden

    Sonen ska söka gymnasium nu och vi har inget på orten utan måste söka i grannkommunerna. Sonen har en ADHDdiagnos men även drag av AS som är under utredning.
    Min oro gäller vad han ska söka? Vilka rättigheter har han till hjälp och specialskola mm?
    Jag kan inget om detta utan jag har nu slagits för allt inom grundskolan, gymnasievärlden känner jag inte till. Det jag fått hört är att gymnasiet är frivlligt och det ställer ju till problem för om sonen inte har krav på sig från skolan att vara där och att utföra uppgifter så kommer ju
    allt gå åt pipan direkt.
    Jag tror han behöver en speciellt anpassad skolform och var finns den? Vi bor i Värmland. Jag vet att det finns IVAS i Karlstad men jag har inte fått svar på mitt mail från rektorn vilka ansökningsregler som finns då vi inte bor på orten.
    Finns det någon av er som har erfarenhet kring detta och vill dela med sig? Maila [email protected] TACK!
  2. 1
    dags att planera framtiden Sonen ska söka gymnasium nu och vi har inget på orten utan måste söka i grannkommunerna. Sonen har en ADHDdiagnos men även drag av AS som är under utredning.
    Min oro gäller vad han ska söka? Vilka rättigheter har han till hjälp och specialskola mm?
    Jag kan inget om detta utan jag har nu slagits för allt inom grundskolan, gymnasievärlden känner jag inte till. Det jag fått hört är att gymnasiet är frivlligt och det ställer ju till problem för om sonen inte har krav på sig från skolan att vara där och att utföra uppgifter så kommer ju
    allt gå åt pipan direkt.
    Jag tror han behöver en speciellt anpassad skolform och var finns den? Vi bor i Värmland. Jag vet att det finns IVAS i Karlstad men jag har inte fått svar på mitt mail från rektorn vilka ansökningsregler som finns då vi inte bor på orten.
    Finns det någon av er som har erfarenhet kring detta och vill dela med sig? Maila [email protected] TACK!
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Hej, får du ingen hjälp av SYV på skolan? I vår kommun finns det en samordnare för barn med särskilda behov inom utbildningsförvaltningen. Kolla upp om det inte finns någon sådan. Det gäller förmodligen alla handikapp/särskilda behov. Vår SYV är väldigt bra och har ordnat med studiebesök både inom kommunen och i grannkommuner. Samordnaren inom förvaltningen har fångat upp ca 30 barn i kommunen och konstaterat att det finns 10 lediga platser på IV-AS i höst... men det brukar ordna sig säger de. Kommunen planerar att starta fler platser men i övrigt går det alltså att söka till andra kommuner. Det finns också riksinternat bl.a. en skola i Tidaholm.
  4. 2
    Hej, får du ingen hjälp av SYV på skolan? I vår kommun finns det en samordnare för barn med särskilda behov inom utbildningsförvaltningen. Kolla upp om det inte finns någon sådan. Det gäller förmodligen alla handikapp/särskilda behov. Vår SYV är väldigt bra och har ordnat med studiebesök både inom kommunen och i grannkommuner. Samordnaren inom förvaltningen har fångat upp ca 30 barn i kommunen och konstaterat att det finns 10 lediga platser på IV-AS i höst... men det brukar ordna sig säger de. Kommunen planerar att starta fler platser men i övrigt går det alltså att söka till andra kommuner. Det finns också riksinternat bl.a. en skola i Tidaholm.
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    IVAS tar enbart in 12 elever varje år och det är uttagningsintervjuer som gäller. Jag tror det kan vara svårt (omöjligt?) att få plats om du inte tillhör kommunen. Platserna räcker inte till som det är till kommunens egna AS:are...

    Jag har kontakt med några som jobbar där-
    OBS jobbar inte där själv!
    Maila inte rektorn. Maila programansvarig ungdomskonsulent, eller hör av dig till kommunens IV-samordnare. Jag mailar adresserna när jag letat fram dem från konferensmaillistan!
  6. 3
    IVAS tar enbart in 12 elever varje år och det är uttagningsintervjuer som gäller. Jag tror det kan vara svårt (omöjligt?) att få plats om du inte tillhör kommunen. Platserna räcker inte till som det är till kommunens egna AS:are...

    Jag har kontakt med några som jobbar där-
    OBS jobbar inte där själv!
    Maila inte rektorn. Maila programansvarig ungdomskonsulent, eller hör av dig till kommunens IV-samordnare. Jag mailar adresserna när jag letat fram dem från konferensmaillistan!
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4

    Är du säker på att han kommer

    att behöva det då? Jag var tvärsäker på det jag men gy väljer de ju efter intresse och har han valt en praktiskt utbildning så kan det mkt väl bli så att det fungerar.
    Det gör det här och jag är fortfarande i chocktillstånd (om än av glädje)
    Bara måste...... allt....
  8. 4
    Är du säker på att han kommer att behöva det då? Jag var tvärsäker på det jag men gy väljer de ju efter intresse och har han valt en praktiskt utbildning så kan det mkt väl bli så att det fungerar.
    Det gör det här och jag är fortfarande i chocktillstånd (om än av glädje)
  9. behöver hjälp av er
    #5
    Syon på skolan är ny och har inte rätt kunskaper. Skolchefen och Syon hävdade att om vi bara gör ett bra överlämnande så ska allt gå bra....det räcker ju inte att bara VETA vilka behov han har. Man måste ju också tillgodod se de behoven om det ska ha en chans att gå bra.
  10. 5
    Syon på skolan är ny och har inte rätt kunskaper. Skolchefen och Syon hävdade att om vi bara gör ett bra överlämnande så ska allt gå bra....det räcker ju inte att bara VETA vilka behov han har. Man måste ju också tillgodod se de behoven om det ska ha en chans att gå bra.
  11. behöver er hjälp
    #6
    Vem kan vara tvärsäker? Inte jag i alla fall...han har dock inte tillräcklig insikt om sina svårigheter och har svårt att ta emot den hjälp han behöver. Det är det som är det största problemet. Ingen skulle bli gladare än jag om jag haft fel! Jag gläds verkligen åt att din son hittat rätt!
  12. 6
    Vem kan vara tvärsäker? Inte jag i alla fall...han har dock inte tillräcklig insikt om sina svårigheter och har svårt att ta emot den hjälp han behöver. Det är det som är det största problemet. Ingen skulle bli gladare än jag om jag haft fel! Jag gläds verkligen åt att din son hittat rätt!
  13. behöver er hjälp
    #7
    Tack! ;-)
  14. 7
    Tack! ;-)
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8

    Det har inte min heller

    men av nån outrgrundlig anledning fungerar det ändå. _Tror_ att det delvis beror på att på byggprogrammet så är det väldigt mkt lugna stabila män som styr.
    Han får helt enkelt den uppbackning han skulle haft hela tiden per automatik. Finns inget att tjafsa om liksom

    Snäva ramar, precis så här ser dagarna ut. Precis de där bestämmer och det gäller _alla_ precis det och det ska ni kunna och det ska vara klart då och då. Information finns precis _här_

    Grundskolan är alltför mkt lär dig själv och bestäm själv, leta info, strukturera _själv_ och det funkar oftast inte för våra barn.

    Vad har din kille för funderingar på inriktning?
    Bara måste...... allt....
  16. 8
    Det har inte min heller men av nån outrgrundlig anledning fungerar det ändå. _Tror_ att det delvis beror på att på byggprogrammet så är det väldigt mkt lugna stabila män som styr.
    Han får helt enkelt den uppbackning han skulle haft hela tiden per automatik. Finns inget att tjafsa om liksom

    Snäva ramar, precis så här ser dagarna ut. Precis de där bestämmer och det gäller _alla_ precis det och det ska ni kunna och det ska vara klart då och då. Information finns precis _här_

    Grundskolan är alltför mkt lär dig själv och bestäm själv, leta info, strukturera _själv_ och det funkar oftast inte för våra barn.

    Vad har din kille för funderingar på inriktning?
  17. behöver hjälp av er
    #9
    data, media (fotograf) eller barn i första hand eventuellt hotell och restaurang
  18. 9
    data, media (fotograf) eller barn i första hand eventuellt hotell och restaurang
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10

    Det första alternativet

    är mkt plugg, mkt teori, kan bli kämpigt även om intresset finns. Misstänker att sista alternativet där blir det som han får lättast att hantera på egen hand.
    Bara måste...... allt....
  20. 10
    Det första alternativet är mkt plugg, mkt teori, kan bli kämpigt även om intresset finns. Misstänker att sista alternativet där blir det som han får lättast att hantera på egen hand.

Liknande trådar

  1. Dags att planera graviditeten
    By Zusy in forum _1105 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 16:18
  2. dags att planera
    By mammaAngelica in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 11:59
  3. dags att planera
    By mammaAngelica in forum _0407 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 20:17
  4. dags att planera framtiden
    By behöver hjälp av er in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 20:15
  5. Dags att planera för våren!
    By Kiddan m E. o bf 10/2 in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 16:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar