Sömnproblem!
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Sömnproblem!

    Är det någon annan som redan fått problem med sömnen?
    Blääh, jag har jättesvårt att somna numera, ligger bara o vänder och vrider mig, trots att jag inte tycker det är obekvämt att ligga på sidan. Ryggläge funkar inte alls längre, blir yr och vet ju att det inte är bra.
    I natt tror jag att jag somnade 3, och när man dessutom måste upp och kissa en gång och inte kan somna om sen så blir det inte så kul
    Sömntips någon?
    Mamma till tre

    "På varje sak som går snett i livet går det över hundra välsignelser."
  2. 1
    Sömnproblem! Är det någon annan som redan fått problem med sömnen?
    Blääh, jag har jättesvårt att somna numera, ligger bara o vänder och vrider mig, trots att jag inte tycker det är obekvämt att ligga på sidan. Ryggläge funkar inte alls längre, blir yr och vet ju att det inte är bra.
    I natt tror jag att jag somnade 3, och när man dessutom måste upp och kissa en gång och inte kan somna om sen så blir det inte så kul
    Sömntips någon?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Tar också tacksamt emot tips!

    Somnar nån timme, vaknar för toaletten.. Och sen kan jag inte somna om!! Sååå frustrerande.

    Sen är det halvkul när man släpat sig upp ur sängen till toaletten för man är såååå kissnödig och så kommer det några droppar!!!
  4. 2
    Tar också tacksamt emot tips!

    Somnar nån timme, vaknar för toaletten.. Och sen kan jag inte somna om!! Sååå frustrerande.

    Sen är det halvkul när man släpat sig upp ur sängen till toaletten för man är såååå kissnödig och så kommer det några droppar!!!
  5. Medlem sedan
    Sep 2007
    #3
    Jag har oxå svårt att somna, trots att jag är jättetrött när jag lägger mig. Har svårt att komma upp på morgonen oxå..

    Vet inte om det är karate eller limbo eller vad bebben håller på med där inne men den håller mig vaken på kvällarna och väcker mig på natten!

    Oavsett vilken sida jag ligger på bökar den runt och jag blir rädd att jag klämmer den. Ligger jag på rygg är det sambon som knuffas för då snarkar jag
  6. 3
    Jag har oxå svårt att somna, trots att jag är jättetrött när jag lägger mig. Har svårt att komma upp på morgonen oxå..

    Vet inte om det är karate eller limbo eller vad bebben håller på med där inne men den håller mig vaken på kvällarna och väcker mig på natten!

    Oavsett vilken sida jag ligger på bökar den runt och jag blir rädd att jag klämmer den. Ligger jag på rygg är det sambon som knuffas för då snarkar jag
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Inte direkt några tips..

    ...för jag somnar fortfarande som en stock ungefär samtidigt som huvudet dunsar ned på kudden. Men jag har däremot börjat mitt 'kl. 4-uppvaknande' så smått nu. Det har jag gjort de andra gångerna också som jag har varit höggravid. Vaknat prick klockan 4 varje natt, gått på toa, druckit lite vatten, legat en stund och sedan somnat om. Om det är svårt att somna om brukar jag läsa lite.
    Så mitt bästa tips när man inte kan sova, är ändå att sluta fokusera på måstesomnanumåstesomnanu! Brukar läsa en bok istället.
    Och så var det nån som skrev att hon var rädd att klämma bebisen: det behöver du absolut inte vara!! Ingen fara alls, den ligger väl skyddad i sitt fostervatten i livmodern. Så just det behöver man inte ta hänsyn till när man väljer sovställning.
  8. 4
    Inte direkt några tips.. ...för jag somnar fortfarande som en stock ungefär samtidigt som huvudet dunsar ned på kudden. Men jag har däremot börjat mitt 'kl. 4-uppvaknande' så smått nu. Det har jag gjort de andra gångerna också som jag har varit höggravid. Vaknat prick klockan 4 varje natt, gått på toa, druckit lite vatten, legat en stund och sedan somnat om. Om det är svårt att somna om brukar jag läsa lite.
    Så mitt bästa tips när man inte kan sova, är ändå att sluta fokusera på måstesomnanumåstesomnanu! Brukar läsa en bok istället.
    Och så var det nån som skrev att hon var rädd att klämma bebisen: det behöver du absolut inte vara!! Ingen fara alls, den ligger väl skyddad i sitt fostervatten i livmodern. Så just det behöver man inte ta hänsyn till när man väljer sovställning.
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5
    När jag ligger på sidan snurrar bebisen en massa just på den sidan, sparkar och gör kullerbyttor och det får det att kännas obehagligt.. Tror inte heller att jag klämmer den egentligen men att den protesterar gör mig lite orolig ändå..
  10. 5
    När jag ligger på sidan snurrar bebisen en massa just på den sidan, sparkar och gör kullerbyttor och det får det att kännas obehagligt.. Tror inte heller att jag klämmer den egentligen men att den protesterar gör mig lite orolig ändå..
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Äsch

    Det finns väl inget så uppiggande som ett rejält gräl med sin bebis!
    Min protesterar också när jag ligger på sidan och sparkar ilsket, men sorry Bebis: inget att göra liksom. Mamma behöver sin skönhetssömn
  12. 6
    Äsch Det finns väl inget så uppiggande som ett rejält gräl med sin bebis!
    Min protesterar också när jag ligger på sidan och sparkar ilsket, men sorry Bebis: inget att göra liksom. Mamma behöver sin skönhetssömn
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7
    Samma problem här och det har pågått de senaste veckorna. En vanlig natt ser ut som så att jag inte har något problem att somna men vaknar vid någon gång mellan 2-3 för att gå på toa, sen är det kört att somna igen. Har legat vaken allt mellan 3-5 timmar. Det har ju gått bra nu när man varit ledig för då har jag kunnat sova till halv elva om så behövs, men jag bävar inför att börja jobba nästa vecka. Det var någon dag innan jul som jag bara hade sovit 3-4 timmar på natten och jag var helt groggy på jobbet och svamlade jättekonstiga saker till eleverna som svar på deras frågor. Kändes jättedumt.

    Peppar peppar ta i trä så har jag sovit hela natten inatt och nästan hela gårdagsnatten, så kanske är det här problemet övergående.

    Imorgon ska jag till MVC och tänkte ta upp det med min BM för att se vad hon säger också.

    Gott nytt på er förresten!
    /Malin
  14. 7
    Samma problem här och det har pågått de senaste veckorna. En vanlig natt ser ut som så att jag inte har något problem att somna men vaknar vid någon gång mellan 2-3 för att gå på toa, sen är det kört att somna igen. Har legat vaken allt mellan 3-5 timmar. Det har ju gått bra nu när man varit ledig för då har jag kunnat sova till halv elva om så behövs, men jag bävar inför att börja jobba nästa vecka. Det var någon dag innan jul som jag bara hade sovit 3-4 timmar på natten och jag var helt groggy på jobbet och svamlade jättekonstiga saker till eleverna som svar på deras frågor. Kändes jättedumt.

    Peppar peppar ta i trä så har jag sovit hela natten inatt och nästan hela gårdagsnatten, så kanske är det här problemet övergående.

    Imorgon ska jag till MVC och tänkte ta upp det med min BM för att se vad hon säger också.

    Gott nytt på er förresten!
    /Malin
  15. Medlem sedan
    Feb 2007
    #8
    Usch då. Själv somnar jag som en klubbad säl varje kväll. Och jag behöver inte kissa varje natt heller. *skönt* Hoppas att du får några bra tips så du kan sova lite bättre. Det är ju några månader kvar av graviditeten... *kramis*
  16. 8
    Usch då. Själv somnar jag som en klubbad säl varje kväll. Och jag behöver inte kissa varje natt heller. *skönt* Hoppas att du får några bra tips så du kan sova lite bättre. Det är ju några månader kvar av graviditeten... *kramis*
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    När jag har svårt att sova brukar jag lyssna på antingen en ljudbok som jag lånat från bibl eller annars nåt nedladdat radioprogram (finns massor på sr.se). Då somnar jag bums. Enda dumma är att när man ska fortsätta lyssna på ljudboken har man ingen aning om var man var innan man somnade.
    Fast jag håller med om att det är svårt att hitta nån bra sovställning, är såå less på att ligga på sidan och längtar till mitt gamla vanliga magläge.
  18. 9
    När jag har svårt att sova brukar jag lyssna på antingen en ljudbok som jag lånat från bibl eller annars nåt nedladdat radioprogram (finns massor på sr.se). Då somnar jag bums. Enda dumma är att när man ska fortsätta lyssna på ljudboken har man ingen aning om var man var innan man somnade.
    Fast jag håller med om att det är svårt att hitta nån bra sovställning, är såå less på att ligga på sidan och längtar till mitt gamla vanliga magläge.
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Jaa, varför är det så?? Så är det ofta för mig också, jag känner mig jättekissnödig men när jag väl kommit mig till toaletten får jag klämt ur mig några droppar.
    Nåja, bara tre månader kvar...ehum.
  20. 10
    Jaa, varför är det så?? Så är det ofta för mig också, jag känner mig jättekissnödig men när jag väl kommit mig till toaletten får jag klämt ur mig några droppar.
    Nåja, bara tre månader kvar...ehum.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Jag är också jättetrött och tror jag ska somna lätt, men sen ligger jag bara där och vänder mig från sida till sida
    Iofs är bebben som livligast 24-01 på natten, så det har väl nåt med saken att göra kanske.
    Men inte behöver du vara rädd att klämma bebisen inte, själv tycker jag det är så mysigt när man ligger på sidan och känner hur den buffar mot sängen
    Här hos oss är det jag som knuffar maken när han ligger på rygg o snarkar!
  22. 11
    Jag är också jättetrött och tror jag ska somna lätt, men sen ligger jag bara där och vänder mig från sida till sida
    Iofs är bebben som livligast 24-01 på natten, så det har väl nåt med saken att göra kanske.
    Men inte behöver du vara rädd att klämma bebisen inte, själv tycker jag det är så mysigt när man ligger på sidan och känner hur den buffar mot sängen
    Här hos oss är det jag som knuffar maken när han ligger på rygg o snarkar!
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12
    Ja det där "Nu måste jag somna!" är nog det värsta. Jag brukar läsa läänge på kvällarna, men jag har jättesvårt att ta fram en bok mitt i natten om jag vaknar, det känns så "fel".
  24. 12
    Ja det där "Nu måste jag somna!" är nog det värsta. Jag brukar läsa läänge på kvällarna, men jag har jättesvårt att ta fram en bok mitt i natten om jag vaknar, det känns så "fel".
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Du vaknar ungefär när jag somnar mao
    Hoppas det har vänt för dig nu iaf, berätta gärna om BM har några bra tips!
    Gott nytt år till dig också!
  26. 13
    Du vaknar ungefär när jag somnar mao
    Hoppas det har vänt för dig nu iaf, berätta gärna om BM har några bra tips!
    Gott nytt år till dig också!
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Det händer sig faktiskt att det går nätter då jag inte måste kissa heller, det är otroligt skönt!
    Jo, det är verkligen några månader kvar, har inget minne av att sömnsvårigheterna börjat så här tidigt med de andra barnen!
  28. 14
    Det händer sig faktiskt att det går nätter då jag inte måste kissa heller, det är otroligt skönt!
    Jo, det är verkligen några månader kvar, har inget minne av att sömnsvårigheterna börjat så här tidigt med de andra barnen!
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Men, går din gubbe med på att du ligger o lyssnar på nåt? Det gör nog inte min, även om han för det mesta sover som en stock Det lät ju som ett bra tips i övrigt, tv:n brukar vara sövande men nån sån har vi inte och vill inte ha i sovrummet.
    Längtar också efter att kunna ligga på mage igen, så sover jag alltid annars.
  30. 15
    Men, går din gubbe med på att du ligger o lyssnar på nåt? Det gör nog inte min, även om han för det mesta sover som en stock Det lät ju som ett bra tips i övrigt, tv:n brukar vara sövande men nån sån har vi inte och vill inte ha i sovrummet.
    Längtar också efter att kunna ligga på mage igen, så sover jag alltid annars.
  31. Medlem sedan
    Jan 2000
    #16
    Nä, det gör han nog inte. Jag lyssnar i lurar, mp3- el CD-spelare.
  32. 16
    Nä, det gör han nog inte. Jag lyssnar i lurar, mp3- el CD-spelare.
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17
    Aah, det finns ju sånt också
  34. 17
    Aah, det finns ju sånt också
  35. Medlem sedan
    Sep 2007
    #18
    Men bebben här knuffar inte lite! Sambon känner oxå vibrationerna i sängen!

    Har blivit så otroligt täppt (jag som missbrukar nässpray i vanliga fall..) så vaknar på nätterna av att jag inte kan andas vilket är rätt obehagligt..
    Går jag upp och kissar på natten vaknar bebben så börjar vi om hela proceduren med buffarna
  36. 18
    Men bebben här knuffar inte lite! Sambon känner oxå vibrationerna i sängen!

    Har blivit så otroligt täppt (jag som missbrukar nässpray i vanliga fall..) så vaknar på nätterna av att jag inte kan andas vilket är rätt obehagligt..
    Går jag upp och kissar på natten vaknar bebben så börjar vi om hela proceduren med buffarna
  37. Medlem sedan
    Dec 1999
    #19

    Tror vi tränas

    inför alla nattpass!!!! Sover också väldigt löst och när jag vaknar så har jag så svårt att somna om. Är klarvaken flera gånger varje natt. Får nästan panik när jag tänker på mycket jag behöver min sömn. Mitt enda tips är en halvdålig bok och läsning i dålig belysning så att ögonen blir trötta....
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  38. 19
    Tror vi tränas inför alla nattpass!!!! Sover också väldigt löst och när jag vaknar så har jag så svårt att somna om. Är klarvaken flera gånger varje natt. Får nästan panik när jag tänker på mycket jag behöver min sömn. Mitt enda tips är en halvdålig bok och läsning i dålig belysning så att ögonen blir trötta....
  39. Medlem sedan
    Aug 2007
    #20
    Jag brukar inte ha problem att somna på kvällen men vaknar ofta vid 3-tiden för toabesök och sen kan det vara svårt att somna om. Dessutom går maken upp vid 6-tiden för att åka till jobbet och efter det brukar jag aldrig kunna somna om. I vanliga fall brukar jag tänka att "det löser sig". Man kan överleva på lite sömn i perioder. Men så läste jag tidningen igår om att risken för högt blodsocker och diabetes ökar när man sover dåligt..hurra!? Ska man få det också då..=)
  40. 20
    Jag brukar inte ha problem att somna på kvällen men vaknar ofta vid 3-tiden för toabesök och sen kan det vara svårt att somna om. Dessutom går maken upp vid 6-tiden för att åka till jobbet och efter det brukar jag aldrig kunna somna om. I vanliga fall brukar jag tänka att "det löser sig". Man kan överleva på lite sömn i perioder. Men så läste jag tidningen igår om att risken för högt blodsocker och diabetes ökar när man sover dåligt..hurra!? Ska man få det också då..=)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. 18 mån med sömnproblem
    By sani in forum Sömn – barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:43
  2. Sömnproblem
    By durian in forum Många barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 09:58
  3. Sömnproblem
    By mammaLouise in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:16
  4. Sömnproblem...
    By Hoppetossan in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 14:09
  5. Sömnproblem
    By miadros in forum Många barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 14:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar