Paprika
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Paprika

    Har börjat fundera på om jag kan vara överkänslig mot paprika. I alla fall röd och kokt... Låter skumt tycker jag, men jag får alltid ont i magen och blir uppsvälld (ser gravid ut) när jag äter ajvar relish. Det enda min burk innehåller är ju paprika, aubergine, vitlök och kryddor. Eller kan man vara allergisk mot aubergine?

    Har iofs ofta problem med magen, kan få panikont och bli jättesvullen på ett ögonblick. Har dragit ner på laktosrika livsmedel och mår bättre, men det är alltså inte helt bra. Hade en riktig magknipattack senast på nyårsafton och det enda jag ätit då var scones (laktosfria) med ajvar, creamcheese (laktosfri) med skivad paprika och avocado. Knipattacken kom som vanligt ca 15-30 min efter avslutad måltid. Kunde inte röra mig, och hade så ont att det knappt gick att andas. Det varade i kanske 20 min. Sen släppte den värsta akutsmärtan och det gjorde bara ont resten av kvällen. Nyårsdagen var spänd och bubblig med lätt smärta som kom och gick. Bröd äter jag ofta, likaså pasta, så jag antar att jag skulle ha ont i magen betydligt oftare om det var gluten som var problemet?

    Har sökt lite efter allergier mot paprika och aubergine och det enda jag hittar tyder på att sådana visar sig som utslag och klåda och inte som magont. Någon här som har erfarenheter av paprika eller aubergine? Eller kan det vara någon krydda som ger sådana här reaktioner?
  2. 1
    Paprika Har börjat fundera på om jag kan vara överkänslig mot paprika. I alla fall röd och kokt... Låter skumt tycker jag, men jag får alltid ont i magen och blir uppsvälld (ser gravid ut) när jag äter ajvar relish. Det enda min burk innehåller är ju paprika, aubergine, vitlök och kryddor. Eller kan man vara allergisk mot aubergine?

    Har iofs ofta problem med magen, kan få panikont och bli jättesvullen på ett ögonblick. Har dragit ner på laktosrika livsmedel och mår bättre, men det är alltså inte helt bra. Hade en riktig magknipattack senast på nyårsafton och det enda jag ätit då var scones (laktosfria) med ajvar, creamcheese (laktosfri) med skivad paprika och avocado. Knipattacken kom som vanligt ca 15-30 min efter avslutad måltid. Kunde inte röra mig, och hade så ont att det knappt gick att andas. Det varade i kanske 20 min. Sen släppte den värsta akutsmärtan och det gjorde bara ont resten av kvällen. Nyårsdagen var spänd och bubblig med lätt smärta som kom och gick. Bröd äter jag ofta, likaså pasta, så jag antar att jag skulle ha ont i magen betydligt oftare om det var gluten som var problemet?

    Har sökt lite efter allergier mot paprika och aubergine och det enda jag hittar tyder på att sådana visar sig som utslag och klåda och inte som magont. Någon här som har erfarenheter av paprika eller aubergine? Eller kan det vara någon krydda som ger sådana här reaktioner?
  3. Medlem sedan
    Mar 2001
    #2
    jag vet en som ej tål paprika och det är precis samma symtom. Ont i magen.
    så man kan nog vara allergisk mot det. Eller man behöver inte vara allergisk heller utan bara få en reaktion. Vad jag har hört.
    Kram Patricia
  4. 2
    jag vet en som ej tål paprika och det är precis samma symtom. Ont i magen.
    så man kan nog vara allergisk mot det. Eller man behöver inte vara allergisk heller utan bara få en reaktion. Vad jag har hört.
    Kram Patricia
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3

    Jag vet två som

    inte kan äta paprika. Om det är konstaterat som allergi el som överkänslighet vet jag dock inte. Den ena är så känslig att hon inte kan gå in i samma rum som där det finns paprika/chili/krydda m paprika. Den andra tål inte mjölk och äter laktosfri kost. Hon kan ej heller äta paprika/chili/krydda m paprika. Då får hon ont i magen och måste springa på toa. Låter liknande ditt tror jag...
    Lycka är en resa inte en destination.
  6. 3
    Jag vet två som inte kan äta paprika. Om det är konstaterat som allergi el som överkänslighet vet jag dock inte. Den ena är så känslig att hon inte kan gå in i samma rum som där det finns paprika/chili/krydda m paprika. Den andra tål inte mjölk och äter laktosfri kost. Hon kan ej heller äta paprika/chili/krydda m paprika. Då får hon ont i magen och måste springa på toa. Låter liknande ditt tror jag...
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    Tack för svar!
    Det låter klart intresesant det där med kombinationen laktos/paprika! Får fortsätta experimentera med maten helt enkelt
  8. 4
    Tack för svar!
    Det låter klart intresesant det där med kombinationen laktos/paprika! Får fortsätta experimentera med maten helt enkelt
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Tack för svaret!
    Då är det kanske paprikan som spökar då? Trist i och för sig, tycker om paprika, men det vore ju superskönt att veta vad magknipet beror på. Får fortsätta att prova mig fram ett tag till och se vad som händer!
  10. 5
    Tack för svaret!
    Då är det kanske paprikan som spökar då? Trist i och för sig, tycker om paprika, men det vore ju superskönt att veta vad magknipet beror på. Får fortsätta att prova mig fram ett tag till och se vad som händer!
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6
    Du kan mycket väl vara allergisk mot paprika. Själv är jag allergisk mot paprika, svullnar upp i halsen och får svårt att andas, kliat och blir även röd på halsen. Har alltid med min mina tabletter om jag skulle råka få i mig. Tack och lov har det blivit något bättre efter jag har fått barn...
    Ta kontakt med din läkare så du får svar på var du inte tål.
  12. 6
    Du kan mycket väl vara allergisk mot paprika. Själv är jag allergisk mot paprika, svullnar upp i halsen och får svårt att andas, kliat och blir även röd på halsen. Har alltid med min mina tabletter om jag skulle råka få i mig. Tack och lov har det blivit något bättre efter jag har fått barn...
    Ta kontakt med din läkare så du får svar på var du inte tål.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Det finns nog ingen koppling mellan paprika och laktosintolerans. Av det du räknar upp, så kan både vitlök, kryddor och aubergine också ge allergiska reaktioner, så försök att vara vaksam även på det när du äter. Du kanske kan skriva kostdagbok ett tag, där du skriver ner allt du äter inkl reaktioner / magont så ser du kanske ett samband efter ett tag.

    Ofta tål man ett födoämne bättre efter att det kokats / tillagats, eftersom proteinerna som man reagerar på förstörs ngt vid tillagning. Om du inte reagerar på rå paprika så skulle jag nog snarare gissa på ngt annat, än den kokta paprikan i ajvar (förutsatt att det är "vanlig" paprika som använts, och inte en sort vi annars inte äter i Norden). Brukar du äta vitlök ofta? Äter du laktosfria produkter vid andra tillfällen, utan att få magknip? Äter du aubergine annars, utan problem? Ett sätt att snabbare komma fram till vad det kan vara är att du helt enkelt väljer ut en sak - exempelvis paprika (inte ajvar då som innehåller fler saker)- och bara äter det, ingenting annat till. Vänta och se om du får ont i magen. Händer ingenting kan du nästa dag testa exempelvis vitlök, osv..

    Hoppas du kommer på vad det är!
    Karin
  14. 7
    Det finns nog ingen koppling mellan paprika och laktosintolerans. Av det du räknar upp, så kan både vitlök, kryddor och aubergine också ge allergiska reaktioner, så försök att vara vaksam även på det när du äter. Du kanske kan skriva kostdagbok ett tag, där du skriver ner allt du äter inkl reaktioner / magont så ser du kanske ett samband efter ett tag.

    Ofta tål man ett födoämne bättre efter att det kokats / tillagats, eftersom proteinerna som man reagerar på förstörs ngt vid tillagning. Om du inte reagerar på rå paprika så skulle jag nog snarare gissa på ngt annat, än den kokta paprikan i ajvar (förutsatt att det är "vanlig" paprika som använts, och inte en sort vi annars inte äter i Norden). Brukar du äta vitlök ofta? Äter du laktosfria produkter vid andra tillfällen, utan att få magknip? Äter du aubergine annars, utan problem? Ett sätt att snabbare komma fram till vad det kan vara är att du helt enkelt väljer ut en sak - exempelvis paprika (inte ajvar då som innehåller fler saker)- och bara äter det, ingenting annat till. Vänta och se om du får ont i magen. Händer ingenting kan du nästa dag testa exempelvis vitlök, osv..

    Hoppas du kommer på vad det är!
    Karin
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Det láter mer som att du inte smálter paprika nát vidare, vilket ár svársmált, án en regelrátt allergi. Men lika besvárande ándà. Det finns mycket som kan vara opassande fór ens matsmáltning som andra dáremot áter utan problem.
  16. 8
    Det láter mer som att du inte smálter paprika nát vidare, vilket ár svársmált, án en regelrátt allergi. Men lika besvárande ándà. Det finns mycket som kan vara opassande fór ens matsmáltning som andra dáremot áter utan problem.
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9

    paprika är "starkt"

    Jag uppfattar paprika som ett "starkt" livsmedel. Jag får ibland ont i magen av paprika, men jag uppfattar det (för egen del) som att det triggar igång något som liknar magkatarr. Jag får alltså inte diarré eller så av paprika (inte heller kli i halsen eller utslag), utan just ont i magen och möjligen litet rapar.
    Rå paprika är värst för mig, men eftersom man ofta äter större mängder av tillagad paprika så kan jag reagera på det med.

    Jag antar att man kan reagera liknande på vitlök, även om inte jag gör det. Däremot har jag svårt att tro att man skulle reagera så på aubergine.
  18. 9
    paprika är "starkt" Jag uppfattar paprika som ett "starkt" livsmedel. Jag får ibland ont i magen av paprika, men jag uppfattar det (för egen del) som att det triggar igång något som liknar magkatarr. Jag får alltså inte diarré eller så av paprika (inte heller kli i halsen eller utslag), utan just ont i magen och möjligen litet rapar.
    Rå paprika är värst för mig, men eftersom man ofta äter större mängder av tillagad paprika så kan jag reagera på det med.

    Jag antar att man kan reagera liknande på vitlök, även om inte jag gör det. Däremot har jag svårt att tro att man skulle reagera så på aubergine.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10
    Låter mer som Colon irritabile / Irritable Bowel Syndrome (IBS) . Det har min man- och han får precis de reaktioner du beskriver, och det är vanligt att man reagerar på tex. vissa frukter och grönsaker och att magen har en en tendens att svullna.
    Googla lite på det, så får du mer info.
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=17491
  20. 10
    Låter mer som Colon irritabile / Irritable Bowel Syndrome (IBS) . Det har min man- och han får precis de reaktioner du beskriver, och det är vanligt att man reagerar på tex. vissa frukter och grönsaker och att magen har en en tendens att svullna.
    Googla lite på det, så får du mer info.
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=17491

Liknande trådar

  1. Paprika
    By Tinysmamma in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 15:37
  2. Paprika
    By sterna in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 17:54
  3. Paprika
    By lisalina in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 23:27
  4. Paprika
    By -sl- in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:56
  5. Paprika?
    By Peterlina in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 13:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar