lägst nivå-dagar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    lägst nivå-dagar?

    Om man har föräldrardagar (lägsta nivå) dagar kvar, men barnet numera går i skolan och har skolplikt, hur funkar det då om man tar ut dem egentligen? Föräldrarna jobbar, men går det att t.ex ta ut en hel lägsta nivå-dag och vara ledig från jobbet medans barnet går på skolan till lunchtid och sedan är hemma på em? Eller kan man bara ta ut dagarna när barnet t.ex har lov? Att man kan ta ut på helgen vet jag. Krånglig fråga, hoppas någon förstår vad jag menar. Frågar inte för min egen del, diskuterade med en vän och vi trodde olika.
  2. 1
    lägst nivå-dagar? Om man har föräldrardagar (lägsta nivå) dagar kvar, men barnet numera går i skolan och har skolplikt, hur funkar det då om man tar ut dem egentligen? Föräldrarna jobbar, men går det att t.ex ta ut en hel lägsta nivå-dag och vara ledig från jobbet medans barnet går på skolan till lunchtid och sedan är hemma på em? Eller kan man bara ta ut dagarna när barnet t.ex har lov? Att man kan ta ut på helgen vet jag. Krånglig fråga, hoppas någon förstår vad jag menar. Frågar inte för min egen del, diskuterade med en vän och vi trodde olika.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    lägstA imt.
  4. 2
    lägstA imt.
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    jag tar ut de dagarna på helgerna när jag är ledig från skolan, jag går i skola mån.fred alltså och tar sen lägsta nivå dagar lör-sönd...vilket blir 300 kr i månaden efter skatten är dragen.
  6. 3
    jag tar ut de dagarna på helgerna när jag är ledig från skolan, jag går i skola mån.fred alltså och tar sen lägsta nivå dagar lör-sönd...vilket blir 300 kr i månaden efter skatten är dragen.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Jo jag vet att man kan göra så, men om man vill ta ut dem mitt i veckorna när man jobbar pratade vi om...eftersom barnet går i skolan till kl 13, tar man då en halv lägsta nivå-dag eller hur gör man?! Min väninna hade många sådana dagar kvar som snart går ut, och vi diskuterade huruvida hon kan ta t.ex en ledig dag i veckan (hon jobbar 75%) nu, men det funkar väl inte så eftersom barnet går i skolan?!
  8. 4
    Jo jag vet att man kan göra så, men om man vill ta ut dem mitt i veckorna när man jobbar pratade vi om...eftersom barnet går i skolan till kl 13, tar man då en halv lägsta nivå-dag eller hur gör man?! Min väninna hade många sådana dagar kvar som snart går ut, och vi diskuterade huruvida hon kan ta t.ex en ledig dag i veckan (hon jobbar 75%) nu, men det funkar väl inte så eftersom barnet går i skolan?!
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    jo så länge man själv och barnet är hemma...det är ju samma som på helgen..det är så jag menar..man kan ju ta ut dem närsomhelst bara man är hemma MED barnet
  10. 5
    jo så länge man själv och barnet är hemma...det är ju samma som på helgen..det är så jag menar..man kan ju ta ut dem närsomhelst bara man är hemma MED barnet
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    ang. halva dagar vet jag inte...du får fråga fsk
  12. 6
    ang. halva dagar vet jag inte...du får fråga fsk
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Som jag fattat det får hon då jobba halvdag och ta föräldrapenning halvdag.
  14. 7
    Som jag fattat det får hon då jobba halvdag och ta föräldrapenning halvdag.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Du missförstår mig, jag undrade hur man gör när barnet MÅSTE gå i skolan men man skulle själv vilja ta ledigt från jobbet på em en dag i veckan för att vara hemma med sitt barn - tar man ut en halv lägsta nivå-dag då eller hur fungerar det?
  16. 8
    Du missförstår mig, jag undrade hur man gör när barnet MÅSTE gå i skolan men man skulle själv vilja ta ledigt från jobbet på em en dag i veckan för att vara hemma med sitt barn - tar man ut en halv lägsta nivå-dag då eller hur fungerar det?
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Ja, det är så jag menar...visst skulle det kunna funka att vara ledig från jobbet en em i veckan och då ta ut en halv lägsta nivå-dag?
  18. 9
    Ja, det är så jag menar...visst skulle det kunna funka att vara ledig från jobbet en em i veckan och då ta ut en halv lägsta nivå-dag?
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10
    det skrev jag precis under :-)...att jag inte vet hur man gör då..och att du får ringa fsk
  20. 10
    det skrev jag precis under :-)...att jag inte vet hur man gör då..och att du får ringa fsk
  21. Medlem sedan
    Jul 2007
    #11
    Garantidagarna är ju främst till för att fylla ut med när man reducerar sin arbetstid eftersom de får tas på arbetsfria dagar. Minska inkomstbortfallet något. Man kan ta en halv dag, en hel dag, eller bara några timmar. Det smartaste är ju att ta på loven, eftersom ersättningen är låg, det blir ju inte mycket efter skatt på en halv dag.
  22. 11
    Garantidagarna är ju främst till för att fylla ut med när man reducerar sin arbetstid eftersom de får tas på arbetsfria dagar. Minska inkomstbortfallet något. Man kan ta en halv dag, en hel dag, eller bara några timmar. Det smartaste är ju att ta på loven, eftersom ersättningen är låg, det blir ju inte mycket efter skatt på en halv dag.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Ja du kan ta ut dem och vara med i skolan, det är ju perfekt.
  24. 12
    Ja du kan ta ut dem och vara med i skolan, det är ju perfekt.
  25. Medlem sedan
    Mar 2004
    #13

    Japp! *imt*

    .
    When something's not right it's wrong - Dylan
  26. 13
    Japp! *imt* .
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Ja det funkar. Eller ta en hel dag och vara med barnet i skolan.
    Men hon kan inte ta en hel dag och ha barnet i skolan och själv vara hemma.
  28. 14
    Ja det funkar. Eller ta en hel dag och vara med barnet i skolan.
    Men hon kan inte ta en hel dag och ha barnet i skolan och själv vara hemma.
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15
    Tack för svar, så trodde jag också...
  30. 15
    Tack för svar, så trodde jag också...

Liknande trådar

  1. Ta lägsta-nivå-dagar?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 19:20
  2. Lägsta nivå dagar?
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 19:45
  3. lägsta nivå dagar
    By coco81 in forum Föräldraledighet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 22:37
  4. lägsta nivå dagar
    By Rosan in forum Föräldraledighet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 16:23
  5. Lägsta nivå-dagar
    By newbie in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 15:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar