Vad behöver ni köpa?
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Vad behöver ni köpa?

    Nu när man är höggravid () så funderar man ju lite mer på vad som kan tänkas behövas inför bebis ankomst. Eller jag gör i alla fall! Idag slog boandet till på allvar ungefär samtidigt med halsbrännan och jag insåg att det faktiskt inte är så lång tid kvar. Vad behöver man köpa? Känns som jag glömt hälften av allting och dottern har inte ens fyllt tre år ännu... jag borde ha allt i färskt minne!

    Min lista än sålänge ser ut såhär:

    *vagn
    *bilbarnstol (velar mellan en rejäl stol så vi slipper byta och babyskydd som jag troligen aldrig bär med mig ändå...)
    *lakan till babykorgen (ja, vi har kvar men det blir ETT nytt set ändå)
    *bärsjal (har köpt)
    *blöjor till bebis
    *bindor till mig
    *amningsinlägg och amningsbehå om inte de gamla passar
    *babysitter (den gamla var heeelt utsliten så det får bli en ny)
    *lite kläder
    *snuttefilt

    ... vad behöver man mer? Vi har ju en hel del som säng och skötbord och sånt så jag behöver inte köpa det. En overall finns om vi behöver det. Sen har jag också kvar en bröstpump om jag skulle behöva pumpa ur lite, men det brukar ju inte behövas i början ändå.

    Vad ska ni andra köpa?
  2. 1
    Vad behöver ni köpa? Nu när man är höggravid () så funderar man ju lite mer på vad som kan tänkas behövas inför bebis ankomst. Eller jag gör i alla fall! Idag slog boandet till på allvar ungefär samtidigt med halsbrännan och jag insåg att det faktiskt inte är så lång tid kvar. Vad behöver man köpa? Känns som jag glömt hälften av allting och dottern har inte ens fyllt tre år ännu... jag borde ha allt i färskt minne!

    Min lista än sålänge ser ut såhär:

    *vagn
    *bilbarnstol (velar mellan en rejäl stol så vi slipper byta och babyskydd som jag troligen aldrig bär med mig ändå...)
    *lakan till babykorgen (ja, vi har kvar men det blir ETT nytt set ändå)
    *bärsjal (har köpt)
    *blöjor till bebis
    *bindor till mig
    *amningsinlägg och amningsbehå om inte de gamla passar
    *babysitter (den gamla var heeelt utsliten så det får bli en ny)
    *lite kläder
    *snuttefilt

    ... vad behöver man mer? Vi har ju en hel del som säng och skötbord och sånt så jag behöver inte köpa det. En overall finns om vi behöver det. Sen har jag också kvar en bröstpump om jag skulle behöva pumpa ur lite, men det brukar ju inte behövas i början ändå.

    Vad ska ni andra köpa?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Ungefär såhär

    Min lista ser ungefär ut såhär:

    *pojkkläder! - bara en bråkdel av våra sparade kläder som inte är rosa eller allmänt tjejiga
    *Vagn - den gamla var för risig. Har beställt en ny
    *Ny skötdyna och ny badbalja och nya tvättlappar och sånt. Brukar köpa nya 'hygienartiklar'
    *Nya madrasser till vaggan och spjälsängen
    *Nytt spjälskydd - ej rosa...
    *Täcke och sängkläder - ja vad kan jag säga? Allt det sparade är rosa
    *Mjuk babyfilt - det har blivit lite tradition att varje barn får en ny
    *Nytt babyskydd - men det lånar vi av min svägerska
    *Allmänna småsaker - nappar, tvättlappar, salva, ny bröstpump, nappflaskor, amningsbh:ar, amingsinlägg, blöjor, bindor

    Sen slinker det säkert ner mer av bara farten...lite inredningsprylar till bebisen rum och sådär!
  4. 2
    Ungefär såhär Min lista ser ungefär ut såhär:

    *pojkkläder! - bara en bråkdel av våra sparade kläder som inte är rosa eller allmänt tjejiga
    *Vagn - den gamla var för risig. Har beställt en ny
    *Ny skötdyna och ny badbalja och nya tvättlappar och sånt. Brukar köpa nya 'hygienartiklar'
    *Nya madrasser till vaggan och spjälsängen
    *Nytt spjälskydd - ej rosa...
    *Täcke och sängkläder - ja vad kan jag säga? Allt det sparade är rosa
    *Mjuk babyfilt - det har blivit lite tradition att varje barn får en ny
    *Nytt babyskydd - men det lånar vi av min svägerska
    *Allmänna småsaker - nappar, tvättlappar, salva, ny bröstpump, nappflaskor, amningsbh:ar, amingsinlägg, blöjor, bindor

    Sen slinker det säkert ner mer av bara farten...lite inredningsprylar till bebisen rum och sådär!
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    Inte att förglömma

    Inte att förglömma i småsaksavdelningen: salva till bröstvårtorna! Men jag tror inte att det kommer att bli så farligt denna gången. Första gången var bröstvårtorna två stora sårskorpor de första 14 dagarna och jag fick tårar i ögonen av smärta varje gång jag skulle amma. Men salvan hjälpte jättebra - när jag upptäckte att den existerade. Andra gången var det bara de första dagarna som det gjorde ont, men då var man ju redan från början mer observant på att bebisen skulle får ett korrekt tag. Hoppas på erfarenheten blir min räkmacka denna gången!
  6. 3
    Inte att förglömma Inte att förglömma i småsaksavdelningen: salva till bröstvårtorna! Men jag tror inte att det kommer att bli så farligt denna gången. Första gången var bröstvårtorna två stora sårskorpor de första 14 dagarna och jag fick tårar i ögonen av smärta varje gång jag skulle amma. Men salvan hjälpte jättebra - när jag upptäckte att den existerade. Andra gången var det bara de första dagarna som det gjorde ont, men då var man ju redan från början mer observant på att bebisen skulle får ett korrekt tag. Hoppas på erfarenheten blir min räkmacka denna gången!
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    Åh, jag minns det där *ryser*. Hade sår på tuttarna HUR länge som helst i början när jag ammade sonen. Dottern gick hur enkelt som helst så jag hoppas att det går lika lätt med lilla trean!
  8. 4
    Åh, jag minns det där *ryser*. Hade sår på tuttarna HUR länge som helst i början när jag ammade sonen. Dottern gick hur enkelt som helst så jag hoppas att det går lika lätt med lilla trean!
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Ja usch usch...

    ... första gången fick bebisen t.om blod i avföringen, vi blev nervösa först men så sa BVC sköterskan att blodet nog kom från mina stackars söndertuggade bröstvårtor. Åh aj,nej det hoppas jag på att slippa denna gången!
  10. 5
    Ja usch usch... ... första gången fick bebisen t.om blod i avföringen, vi blev nervösa först men så sa BVC sköterskan att blodet nog kom från mina stackars söndertuggade bröstvårtor. Åh aj,nej det hoppas jag på att slippa denna gången!
  11. Medlem sedan
    Aug 2007
    #6
    Jag är så glad att många av de lite större sakerna redan är ordnade. Har fått ett babyskydd av bästa kompisen, ska låna min systers fina vagn och vagga och spjälsäng finns sedan innan. Däremot är det ju tvunget med blöjor - strl mini, och en del bra salvor och krämer och sånt. Och om tre veckor ska vi på extra UL för att se vem som bor i magen och om det mot all förmodan skulle vara en liten flicka måste jag ju handla lite tjejigare kläder..(jättetrist..verkligen för en shopaholic som mig..=)
  12. 6
    Jag är så glad att många av de lite större sakerna redan är ordnade. Har fått ett babyskydd av bästa kompisen, ska låna min systers fina vagn och vagga och spjälsäng finns sedan innan. Däremot är det ju tvunget med blöjor - strl mini, och en del bra salvor och krämer och sånt. Och om tre veckor ska vi på extra UL för att se vem som bor i magen och om det mot all förmodan skulle vara en liten flicka måste jag ju handla lite tjejigare kläder..(jättetrist..verkligen för en shopaholic som mig..=)
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Ja, åh så hemskt att man måste shoppa Jag har ju inte mycket kläder alls i pyttestorlek så jag måste ju också shoppa lite *stackars mig* Blir det en pojke så behöver jag ju dessutom handla lite pojkigt också... men det känns ändå som att jag måste sätta igång med det här ganska snart. Tiden går och det känns som jag precis insåg att det kommer en bebis snart... *eek*
  14. 7
    Ja, åh så hemskt att man måste shoppa Jag har ju inte mycket kläder alls i pyttestorlek så jag måste ju också shoppa lite *stackars mig* Blir det en pojke så behöver jag ju dessutom handla lite pojkigt också... men det känns ändå som att jag måste sätta igång med det här ganska snart. Tiden går och det känns som jag precis insåg att det kommer en bebis snart... *eek*
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8

    He he...

    ...jag är naturligtvis också helt FÖRKROSSAD över att behöva ge mig ut och inhandla en helt ny bebis-garderob...jag som inte gillar att shoppa alls...
  16. 8
    He he... ...jag är naturligtvis också helt FÖRKROSSAD över att behöva ge mig ut och inhandla en helt ny bebis-garderob...jag som inte gillar att shoppa alls...
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Hmm, jag har faktiskt inte börjat fundera så jättemycket än, det är ju faktiskt tre månader kvar! Men kläder har jag börjat köpa
    Såå, om jag funderar lite tror jag att åtminstone det här måste vi ha:
    - vagn
    - spjälskydd till sängen
    - kläder
    - babysitter (lånas)
    - babyskydd (lånas)
    - salvor o andra hygienartiklar åt bebisen, blöjor förstås och sånt
    - amningspump + amningsgummin, min räddning de två tidigare gångerna! Och jo, amningspump behövs verkligen i början för mig, har haft en enorm överproduktion båda gångerna och utan pump hade jag aldrig överlevt.
    - filt till vagn/babyskydd
    - Ett par tetror NAN-mjölkersättning för säkerhets skull

    Tja, det är vad jag kommer på nu. Tre nappar har vi fått av min syster, så de ska vi väl klara oss med i början
  18. 9
    Hmm, jag har faktiskt inte börjat fundera så jättemycket än, det är ju faktiskt tre månader kvar! Men kläder har jag börjat köpa
    Såå, om jag funderar lite tror jag att åtminstone det här måste vi ha:
    - vagn
    - spjälskydd till sängen
    - kläder
    - babysitter (lånas)
    - babyskydd (lånas)
    - salvor o andra hygienartiklar åt bebisen, blöjor förstås och sånt
    - amningspump + amningsgummin, min räddning de två tidigare gångerna! Och jo, amningspump behövs verkligen i början för mig, har haft en enorm överproduktion båda gångerna och utan pump hade jag aldrig överlevt.
    - filt till vagn/babyskydd
    - Ett par tetror NAN-mjölkersättning för säkerhets skull

    Tja, det är vad jag kommer på nu. Tre nappar har vi fått av min syster, så de ska vi väl klara oss med i början
  19. Medlem sedan
    Sep 2007
    #10
    *antecknar febrilt!*
  20. 10
    *antecknar febrilt!*
  21. Medlem sedan
    Sep 2007
    #11
    Jag såg såna där amningsgummin och undrar om de funkar? Vad för typ av amningspump ska man välja?
  22. 11
    Jag såg såna där amningsgummin och undrar om de funkar? Vad för typ av amningspump ska man välja?
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12
    Snäckor!


    Jag lånade några slags snäckor på BB som man hade över bröstvårtorna. Dom höll det mjukt så att det aldrig blev skorpor igen. Jag hade mycket sår och spruckna bröstvårtor, men sådana där snäckor hjälpte. Måste leta rätt på sådana igen, ifall det skulle behövas...


    / M
  24. 12
    Snäckor!


    Jag lånade några slags snäckor på BB som man hade över bröstvårtorna. Dom höll det mjukt så att det aldrig blev skorpor igen. Jag hade mycket sår och spruckna bröstvårtor, men sådana där snäckor hjälpte. Måste leta rätt på sådana igen, ifall det skulle behövas...


    / M
  25. Medlem sedan
    Oct 2006
    #13
    * ny skötväska (ska använda min brio nova vagn från 03)
    * ny madrass till vagn
    * lite nya kläder
    * ny bilbarnsstol
    *blöjor,salvor,napp mm
    * snuttefilt ett måste, minst 2 st...min 3 åring använder sina fortfarande
    * amningstoppar + 2 st amningsBH
    * ett nytt bäddset till sängen
    * musikmobiler 2st...om mina gamla gått sönder måste kolla dem först
    * lite nya små handukar o en ny hylla i badrummet för alla grejor.
    * bröstvärmare, amninginlägg...o 1 nappflaska o ett paket ersättning...om de inte skulle fungera med amning.
  26. 13
    * ny skötväska (ska använda min brio nova vagn från 03)
    * ny madrass till vagn
    * lite nya kläder
    * ny bilbarnsstol
    *blöjor,salvor,napp mm
    * snuttefilt ett måste, minst 2 st...min 3 åring använder sina fortfarande
    * amningstoppar + 2 st amningsBH
    * ett nytt bäddset till sängen
    * musikmobiler 2st...om mina gamla gått sönder måste kolla dem först
    * lite nya små handukar o en ny hylla i badrummet för alla grejor.
    * bröstvärmare, amninginlägg...o 1 nappflaska o ett paket ersättning...om de inte skulle fungera med amning.
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Amningsgummina skyddar bröstvårtorna, så jo visst funkar de. Fast vissa barn vägrar att ta bröstet när man har dem på iofs, eftersom de ju känns annorlunda än bröstet.
    Jag har haft en Mededa-pump, en helt vanlig manuell handpump (inte elektronisk alltså) och det har funkat bra. Men på BB har jag fått använda den elektroniska och det var ju lyxigt enkelt. Men jag tycker den är lite för dyr med tanke på hur lite man ändå använder den.
  28. 14
    Amningsgummina skyddar bröstvårtorna, så jo visst funkar de. Fast vissa barn vägrar att ta bröstet när man har dem på iofs, eftersom de ju känns annorlunda än bröstet.
    Jag har haft en Mededa-pump, en helt vanlig manuell handpump (inte elektronisk alltså) och det har funkat bra. Men på BB har jag fått använda den elektroniska och det var ju lyxigt enkelt. Men jag tycker den är lite för dyr med tanke på hur lite man ändå använder den.
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Amnings-bh ja, det behöver jag ju också skaffa, men jag tror det får vänta till efter förlossningen när jag vet vilken storlek jag behöver Borde ha kvar några sen förra gången som jag kan ta till BB.
  30. 15
    Amnings-bh ja, det behöver jag ju också skaffa, men jag tror det får vänta till efter förlossningen när jag vet vilken storlek jag behöver Borde ha kvar några sen förra gången som jag kan ta till BB.
  31. Medlem sedan
    Feb 2007
    #16
    Vi behöver typ köpa rubbet. :-) Vi skulle ju inte ha fler barn och har gjort oss av med allt. Iofs är jag rätt glad för det för det är kul att shoppa. :-D

    Vi behöver:

    *Spjälsäng m. madrass och sängkläder.
    *Barnvagn m. lift
    *Babykläder (har bara 3 bodys och 2 par strumpor)
    *Skötbord
    *Bärsjal
    *Babysitter
    *Bröstpump (jag har alltid varit trögstartad med amningen och denna gång ska jag kämpa med näbbar och klor för att få det att funka! Det är sååå mysigt och dessutom praktiskt och gratis... *s*)
    *Filtar
    *Skötväska
    *Babybilstol

    Ja, hujedamej, det blir myyycket shopping innan det är klart. Det är tur att jag fyller 40 strax efter bebbens ankomst. Jag kan önska mig en massa babysaker/kläder.
  32. 16
    Vi behöver typ köpa rubbet. :-) Vi skulle ju inte ha fler barn och har gjort oss av med allt. Iofs är jag rätt glad för det för det är kul att shoppa. :-D

    Vi behöver:

    *Spjälsäng m. madrass och sängkläder.
    *Barnvagn m. lift
    *Babykläder (har bara 3 bodys och 2 par strumpor)
    *Skötbord
    *Bärsjal
    *Babysitter
    *Bröstpump (jag har alltid varit trögstartad med amningen och denna gång ska jag kämpa med näbbar och klor för att få det att funka! Det är sååå mysigt och dessutom praktiskt och gratis... *s*)
    *Filtar
    *Skötväska
    *Babybilstol

    Ja, hujedamej, det blir myyycket shopping innan det är klart. Det är tur att jag fyller 40 strax efter bebbens ankomst. Jag kan önska mig en massa babysaker/kläder.
  33. Medlem sedan
    Dec 1999
    #17

    Köpte en

    Ny bebisfilt i förrgår. Det blir nog inte så mycket mer. Har köpt tyg och stomme till en takvag
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  34. 17
    Köpte en Ny bebisfilt i förrgår. Det blir nog inte så mycket mer. Har köpt tyg och stomme till en takvag
  35. Medlem sedan
    Dec 1999
    #18

    till en

    takvagga som jag ska sy. Sen måste jag ha en sänghimmel till den men det blir ju bara ett rakt tyg med söm upptill och nertill.
    Kläder köper vi när lill*n har kommit.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  36. 18
    till en takvagga som jag ska sy. Sen måste jag ha en sänghimmel till den men det blir ju bara ett rakt tyg med söm upptill och nertill.
    Kläder köper vi när lill*n har kommit.
  37. Medlem sedan
    Sep 2003
    #19
    Jag hade en Avent amningspump när jag ammade sonen. Jättebra, enkel och lätt att hantera. Rekommenderas Men vänta och se OM du behöver den först.
  38. 19
    Jag hade en Avent amningspump när jag ammade sonen. Jättebra, enkel och lätt att hantera. Rekommenderas Men vänta och se OM du behöver den först.
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20
    Tänk på att man inte behöver allt på en gång...
  40. 20
    Tänk på att man inte behöver allt på en gång...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vi behöver köpa en ny kyl
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 20:20
  2. Behöver köpa nya
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 17:00
  3. Behöver nog köpa en våg
    By ellba in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 13:51
  4. Ska köpa bil- behöver hjälp
    By shuna76 in forum Bilsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 19:08
  5. Behöver vi köpa ny bil???
    By Linda in forum Många barn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 08:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar