fader okänd?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. anonymt namn
    #1

    fader okänd?

    om man inte vet vem som är far till ens barn, kan man då få någonslags underhåll från fk då istället?
  2. 1
    fader okänd? om man inte vet vem som är far till ens barn, kan man då få någonslags underhåll från fk då istället?
  3. Anonym4ever
    #2
    En hint om vem som är far borde man väl veta..
  4. 2
    En hint om vem som är far borde man väl veta..
  5. Anonym4ever
    #3
    Inte en susning faktiskt, men försörjningsstöd eller nåt borde du väl få, barnbidraget är en självklarhet att du får men en bra fråga, har faktiskt aldrig tänkt på den, FK måste väl ha ett namn innan de betalar ut UH till mamman, som i ditt fall, nä det var knepigt, ska höra mig för lite !
  6. 3
    Inte en susning faktiskt, men försörjningsstöd eller nåt borde du väl få, barnbidraget är en självklarhet att du får men en bra fråga, har faktiskt aldrig tänkt på den, FK måste väl ha ett namn innan de betalar ut UH till mamman, som i ditt fall, nä det var knepigt, ska höra mig för lite !
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    du får underhåll...

    från FK medan saken utreds...men då måste du sammarbeta med soc med namn mm på den/de kandidater som finns...vägrar du sammarbeta eller att du lämnar uppgifter som sedan visar sig falska så kan soc se till så FK drar in underhållet...
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  8. 4
    du får underhåll... från FK medan saken utreds...men då måste du sammarbeta med soc med namn mm på den/de kandidater som finns...vägrar du sammarbeta eller att du lämnar uppgifter som sedan visar sig falska så kan soc se till så FK drar in underhållet...
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    Tillägger

    samarbetar man så mkt det går och man ändå inte får fram nån far så är det staten som betalar. Dvs du får underhåll.
    Men kommer man på i efterhand har jag för mig att pappan blir bet skyldig
    Bara måste...... allt....
  10. 5
    Tillägger samarbetar man så mkt det går och man ändå inte får fram nån far så är det staten som betalar. Dvs du får underhåll.
    Men kommer man på i efterhand har jag för mig att pappan blir bet skyldig
  11. Anonym4ever
    #6
    http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000003455802

    Kan vara nåt att läsa, men verkar vara en trickig situation...inget tillmäle, bara ett försök till info!
  12. 6
    http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000003455802

    Kan vara nåt att läsa, men verkar vara en trickig situation...inget tillmäle, bara ett försök till info!
  13. Anonym4ever
    #7
    men fader okänd ?
  14. 7
    men fader okänd ?
  15. Anonym4ever
    #8
    Genom 1964 års lag om bidragsförskott ändrades förutsättningarna för rätt till bidragsförskott så att förskott kunde lämnas redan från födelsen till barn för vilka faderskapet inte blivit fastställt. Samhällets och barnets intresse av att faderskapet fastställdes tillgodosågs i stället genom en regel om att bidragsförskott inte lämnades om barnets vårdnadhavare, utan giltigt skäl, underlät att medverka till att faderskapet fastställdes.

    det står mycke mer på Familjerättens sida men tog det som gällde dig, kanske !
  16. 8
    Genom 1964 års lag om bidragsförskott ändrades förutsättningarna för rätt till bidragsförskott så att förskott kunde lämnas redan från födelsen till barn för vilka faderskapet inte blivit fastställt. Samhällets och barnets intresse av att faderskapet fastställdes tillgodosågs i stället genom en regel om att bidragsförskott inte lämnades om barnets vårdnadhavare, utan giltigt skäl, underlät att medverka till att faderskapet fastställdes.

    det står mycke mer på Familjerättens sida men tog det som gällde dig, kanske !
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    stämmer bra det...

    det viktigaste är ju att barnet har en pappa om så bara på papper...
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  18. 9
    stämmer bra det... det viktigaste är ju att barnet har en pappa om så bara på papper...
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Jag vet en som hade en pojk, hon fick uhst från Fk tills pojken var ett år. Hon fick skrammla ihop de 5 kandidaterna som var troliga och en av dem blev pappan, han fick en pojk på ett år. Tragiskt för både pappan och pojken. Hon hade inga intentioner att avslöja för ngn av dessa att de ev var pappor, hon skrammlade bara fram pappan för att få uhst.
    Sen vilka bestämmelser runt det hela som finnsvet jag inte.
  20. 10
    Jag vet en som hade en pojk, hon fick uhst från Fk tills pojken var ett år. Hon fick skrammla ihop de 5 kandidaterna som var troliga och en av dem blev pappan, han fick en pojk på ett år. Tragiskt för både pappan och pojken. Hon hade inga intentioner att avslöja för ngn av dessa att de ev var pappor, hon skrammlade bara fram pappan för att få uhst.
    Sen vilka bestämmelser runt det hela som finnsvet jag inte.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    jag vet en...

    som hade 8 män som hon hade namngett till soc som potentionell pappa till dottern...ingen erkände frivilligt utan alla fick lämna DNA test o ingen av dom var nära nog...5 eller 6 av killarna var kompisar o alla hävdade att de hade antingen inte haft sex med mamman på flera år eller inte haft sex med henne alls...1 hade varit gift i 3 år o frun valde att tro på mamman o begärde skilsmässa för hon trodde mannen hennes hade varit otrogen...även när testet kom fram att han inte var pappan så valde frun att genomföra skilsmässan (ingen rök utan eld tänkte hon kanske...fast mannen hävdar fortfarande att han aldrig hade haft sex med mamman till barnet..de hade bara varit på samma fest en gång (2 år före barnet föddes)...vet inte hur det slutade om mamman uppgav fler män efter första omgången...minns bara att det var en riktig soppa o en hel del liv påverkades av mammans namngivningar...
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  22. 11
    jag vet en... som hade 8 män som hon hade namngett till soc som potentionell pappa till dottern...ingen erkände frivilligt utan alla fick lämna DNA test o ingen av dom var nära nog...5 eller 6 av killarna var kompisar o alla hävdade att de hade antingen inte haft sex med mamman på flera år eller inte haft sex med henne alls...1 hade varit gift i 3 år o frun valde att tro på mamman o begärde skilsmässa för hon trodde mannen hennes hade varit otrogen...även när testet kom fram att han inte var pappan så valde frun att genomföra skilsmässan (ingen rök utan eld tänkte hon kanske...fast mannen hävdar fortfarande att han aldrig hade haft sex med mamman till barnet..de hade bara varit på samma fest en gång (2 år före barnet föddes)...vet inte hur det slutade om mamman uppgav fler män efter första omgången...minns bara att det var en riktig soppa o en hel del liv påverkades av mammans namngivningar...
  23. mamman30
    #12

    Fan va hemskt

    Undrar vad hennes motiv till det var?

    Nobben av vissa män kanske?

    Vad arg jag blir.
  24. 12
    Fan va hemskt Undrar vad hennes motiv till det var?

    Nobben av vissa män kanske?

    Vad arg jag blir.
  25. Anonym4ever
    #13
    Vet du hur det gick för dottern, vilken soppa, men mamman är nog inte ensam om detta, men är det inte ett krav på DNA om minsta tvekan om faderskap finns innan vårdnaden avgörs, för det kan väl inte vara så att mamman föder fram barnet och automatiskt blir det bestämt att hon får den och varför vill man som mamma inte tala om vilka kandidater det finns som pappa. Tänker man inte på barnet då, eller....är man bara ute för att skada någon typ namngivna män och även sitt barn som står utan pappa..
  26. 13
    Vet du hur det gick för dottern, vilken soppa, men mamman är nog inte ensam om detta, men är det inte ett krav på DNA om minsta tvekan om faderskap finns innan vårdnaden avgörs, för det kan väl inte vara så att mamman föder fram barnet och automatiskt blir det bestämt att hon får den och varför vill man som mamma inte tala om vilka kandidater det finns som pappa. Tänker man inte på barnet då, eller....är man bara ute för att skada någon typ namngivna män och även sitt barn som står utan pappa..
  27. Medlem sedan
    Oct 2003
    #14
    Undrar vad hennes motiv till det var?
    Spontant känns det ju som att hon försökte "mätta systemet".
    Dvs. hon var inte intresserad av att det skulle fastställas någon far till barnet men hon var i allra högsta grad intresserad av att få skattepengar i bidrag från FK. Vad kan då vara bättre än att skicka in så många kandidatern man nånsin kan komma på namnet på för att utredningen ska ta lång tid. I nästa varv åkte säkert telefonkatalogen fram för att hitta kandidater.

    Snacka om ego!
    "Det du inte förstår - förstör!
    Tillslut blir hela världen begriplig!"
  28. 14
    Undrar vad hennes motiv till det var?
    Spontant känns det ju som att hon försökte "mätta systemet".
    Dvs. hon var inte intresserad av att det skulle fastställas någon far till barnet men hon var i allra högsta grad intresserad av att få skattepengar i bidrag från FK. Vad kan då vara bättre än att skicka in så många kandidatern man nånsin kan komma på namnet på för att utredningen ska ta lång tid. I nästa varv åkte säkert telefonkatalogen fram för att hitta kandidater.

    Snacka om ego!
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    *S* Tänk att sitta där och plocka ut några bra namn... Hemskt!
  30. 15
    *S* Tänk att sitta där och plocka ut några bra namn... Hemskt!
  31. Anonym4ever
    #16
    "Snacka om ego! "

    Tillmäle till TS, jag fick skit för det så.....
    Men håller med, har bara försökt i min snällhet visa vad som finns att läsa om detta till mamman, men hur kan vi pappor skydda oss mot alla falska anklagelser, kondom dragen över oss alla som delas ut av FR,Soc och TR , tror hon glömt bort att barnen har rätt till umgänge med sina BÅDA föräldrar, men det finns fler som inte fattat det!
  32. 16
    "Snacka om ego! "

    Tillmäle till TS, jag fick skit för det så.....
    Men håller med, har bara försökt i min snällhet visa vad som finns att läsa om detta till mamman, men hur kan vi pappor skydda oss mot alla falska anklagelser, kondom dragen över oss alla som delas ut av FR,Soc och TR , tror hon glömt bort att barnen har rätt till umgänge med sina BÅDA föräldrar, men det finns fler som inte fattat det!
  33. Medlem sedan
    Oct 2003
    #17
    Du verkar ha missat att jag inte riktade mig till TS överhuvudtaget utan kommenterade en fråga på den "historia" Ellen beskrev här ovan.
  34. 17
    Du verkar ha missat att jag inte riktade mig till TS överhuvudtaget utan kommenterade en fråga på den "historia" Ellen beskrev här ovan.
  35. anonymt namn
    #18

    Moralpanik

    Fast varför blir vi så upprörda när kvinnor beter sig precis på samma sätt som män alltid gjort? Varför ska kvinnor ha så mycket högre moral? Varför fördömer både män och kvinnor andra kvinnor som har många sexpartners?
  36. 18
    Moralpanik Fast varför blir vi så upprörda när kvinnor beter sig precis på samma sätt som män alltid gjort? Varför ska kvinnor ha så mycket högre moral? Varför fördömer både män och kvinnor andra kvinnor som har många sexpartners?
  37. Medlem sedan
    Oct 2003
    #19
    Det var väl inte riktigt DET som "fördömdes" utan snarare att det på berättelsen föreföll som så att individen ifråga även uppgett personer som inte varit sexpartners överhuvudtaget.
  38. 19
    Det var väl inte riktigt DET som "fördömdes" utan snarare att det på berättelsen föreföll som så att individen ifråga även uppgett personer som inte varit sexpartners överhuvudtaget.
  39. Anonym4ever
    #20
    vet inte om det är moralpanik, men att ta med sig telefonkatalogen och sen plocka ut godtyckliga namn till en pappa, ja lite moral har jag iallafall, telefonkatalogen stod det om i ett annat inlägg men jag skulle ställa mig tveksam till en sån gissningslek, men det är ju upp till dig att tycka det är OK, det kan ju krossa oskyldiga utan att inte ens varit i närheten av mamman. OK, inget UH utan namn på en pappa!
    Som män alltid gjort, förklara närmare vad du menar, vad är det vi alltid gjort.
    Det känns som att du menar att vi män uttnyttjat den kvinnliga moralen?
  40. 20
    vet inte om det är moralpanik, men att ta med sig telefonkatalogen och sen plocka ut godtyckliga namn till en pappa, ja lite moral har jag iallafall, telefonkatalogen stod det om i ett annat inlägg men jag skulle ställa mig tveksam till en sån gissningslek, men det är ju upp till dig att tycka det är OK, det kan ju krossa oskyldiga utan att inte ens varit i närheten av mamman. OK, inget UH utan namn på en pappa!
    Som män alltid gjort, förklara närmare vad du menar, vad är det vi alltid gjort.
    Det känns som att du menar att vi män uttnyttjat den kvinnliga moralen?
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Fader vår
    By LasseB in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 14:11
  2. envis blivande fader :-)
    By anna31 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 12:07
  3. Överlämnanade av brud av fader
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 08:38
  4. Fader okänd?
    By Tvekande in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 13:24
  5. Fader okänd?
    By Anonym en stund till in forum Ensamförälder
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 07:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar