På tal om föräldrar som ger...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    På tal om föräldrar som ger...

    pengar och annat till sina barn. Jag för min del tror inte att något skulle kunna motivera mig att jobba ända fram till pensionen så som att jag skulle kunna ha råd att ge mina barn och barnbarn lite extra. Ibland tycker jag nästan att det går inflation i dessa vattentäta skott mellan generationerna. Man är ju fortfarande familj - oavsett hur gammal man är!
    Toda mi esperanza, eres tú, eres tú.
    Como lluvia fresca en mis manos
    como fuerte brisa, eres tú, eres tú.
    Así, así, eres tú.
  2. 1
    På tal om föräldrar som ger... pengar och annat till sina barn. Jag för min del tror inte att något skulle kunna motivera mig att jobba ända fram till pensionen så som att jag skulle kunna ha råd att ge mina barn och barnbarn lite extra. Ibland tycker jag nästan att det går inflation i dessa vattentäta skott mellan generationerna. Man är ju fortfarande familj - oavsett hur gammal man är!
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Så känner jag med

    Det är inte många saker jag inte skulle göra för min son. Så länge det inte handlar om att man (som vuxen arbetande) utnyttjar sina släktingar så kan jag inte se något problem att ge eller ta emot pengar och andra gåvor från sina föräldrar. Jag blir jätteglad om mina päron vill skänka en slant, dock är det inget jag räknar med att de gör.
  4. 2
    Så känner jag med Det är inte många saker jag inte skulle göra för min son. Så länge det inte handlar om att man (som vuxen arbetande) utnyttjar sina släktingar så kan jag inte se något problem att ge eller ta emot pengar och andra gåvor från sina föräldrar. Jag blir jätteglad om mina päron vill skänka en slant, dock är det inget jag räknar med att de gör.
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3
    Jag räknar med att min löneutveckling följer den normala för mitt yrke. Om jag då fortsätter jobba som vanligt.

    När barnen flyttar hemmifrån så kommer jag efterskatt ha ca 30000 kvar efter skatt och min man lika mycket. Å då har vi ett hus som vi amorterat i 20år på en bil och inga barn att lägga pengar på.

    Självklart tänker jag lägga pengar på mina barn och barnbarn. Vad ska jag göra annars skänka bort allt å istället låta barnen leva på "bidrag".

    Kan mina pengar få mina barn att vara mera lediga med sina barn, jobba mindre men ändå ha guldkant på tillvaron. Varför skulle jag försaka min familj den möjligheten?
  6. 3
    Jag räknar med att min löneutveckling följer den normala för mitt yrke. Om jag då fortsätter jobba som vanligt.

    När barnen flyttar hemmifrån så kommer jag efterskatt ha ca 30000 kvar efter skatt och min man lika mycket. Å då har vi ett hus som vi amorterat i 20år på en bil och inga barn att lägga pengar på.

    Självklart tänker jag lägga pengar på mina barn och barnbarn. Vad ska jag göra annars skänka bort allt å istället låta barnen leva på "bidrag".

    Kan mina pengar få mina barn att vara mera lediga med sina barn, jobba mindre men ändå ha guldkant på tillvaron. Varför skulle jag försaka min familj den möjligheten?
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Min pappa säger som så, de pengar han och mamma har kommer ändå att bli mina en dag. Men han tycker att vi har bättre nytta av dom nu, när vi har huslån, vill renovera huset, har små barn och arbetar deltid. Vi får små penningagåvor varje år och jag har aldrig sett det som att vi lever på mina föräldrar på något vis. Det är inte alls på den nivån men det är kanske den där slanten som gör att vi faktiskt kan ha en buffert och ett litet sparande att bygga på.
  8. 4
    Min pappa säger som så, de pengar han och mamma har kommer ändå att bli mina en dag. Men han tycker att vi har bättre nytta av dom nu, när vi har huslån, vill renovera huset, har små barn och arbetar deltid. Vi får små penningagåvor varje år och jag har aldrig sett det som att vi lever på mina föräldrar på något vis. Det är inte alls på den nivån men det är kanske den där slanten som gör att vi faktiskt kan ha en buffert och ett litet sparande att bygga på.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Vanudå?

    Får man inte ta emot pengar av sina föräldrar? Det låter knäppt.

    Mina föräldrar har det inte fett. Har aldrig haft det, men de ger oss både pengar och saker ibland. De gör det för att de vill. Och de skulle bli uppriktigt ledsna om jag sa att jag inte tänkte ta emot det.

    Jag hoppas verkligen att mina barn inte avvisar mig när de blir vuxna.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  10. 5
    Vanudå? Får man inte ta emot pengar av sina föräldrar? Det låter knäppt.

    Mina föräldrar har det inte fett. Har aldrig haft det, men de ger oss både pengar och saker ibland. De gör det för att de vill. Och de skulle bli uppriktigt ledsna om jag sa att jag inte tänkte ta emot det.

    Jag hoppas verkligen att mina barn inte avvisar mig när de blir vuxna.

Liknande trådar

  1. hej föräldrar
    By Oundviklig in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 10:27
  2. Vi föräldrar
    By Mamma Heidi in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 10:17
  3. varför föräldrar mot föräldrar
    By Dolores in forum Småbarn
    Svar: 206
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 22:20
  4. Hur bra är bra föräldrar?
    By Picea in forum Föräldraskap
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:52
  5. Vi föräldrar
    By Hoppsan m L-05 o J-03 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 14:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar