Egen gröt
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Egen gröt

    vet jag att ni tipsat om flera gånger härinne, men jag hittar inte det inlägget även fast jag söker bakåt.
    Havregryn i mixern, mjöl för gluten och om man ville tillsätta järn så nåt paltbröd..? eller? Jag har Mjälloms tunnpaltbröd hemme, kan det vara något?
  2. 1
    Egen gröt vet jag att ni tipsat om flera gånger härinne, men jag hittar inte det inlägget även fast jag söker bakåt.
    Havregryn i mixern, mjöl för gluten och om man ville tillsätta järn så nåt paltbröd..? eller? Jag har Mjälloms tunnpaltbröd hemme, kan det vara något?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Ditt bröd borde vara perfekt! Här kommer ett recept:

    (En barnportion)
    ½ dl havregryn
    2 tsk smulat tunnpaltbröd (ca 4 gram)
    1-1½ dl vatten
    en klick smör

    Gör så här:
    1. Mixa havregryn och tunnpaltbröd i matmixer.
    2. Tillsätt vatten, den större mängden om du önskar lösare gröt. (Man kan ju blanda ut den med lite bröstmjölk om man vill göra den ännu lösare sedan.)
    3. Koka upp gröten.
    4. Koka på svag värme i 3-4 minuter, under omrörning
    5. Tillsätt smör och rör om.
  4. 2
    Ditt bröd borde vara perfekt! Här kommer ett recept:

    (En barnportion)
    ½ dl havregryn
    2 tsk smulat tunnpaltbröd (ca 4 gram)
    1-1½ dl vatten
    en klick smör

    Gör så här:
    1. Mixa havregryn och tunnpaltbröd i matmixer.
    2. Tillsätt vatten, den större mängden om du önskar lösare gröt. (Man kan ju blanda ut den med lite bröstmjölk om man vill göra den ännu lösare sedan.)
    3. Koka upp gröten.
    4. Koka på svag värme i 3-4 minuter, under omrörning
    5. Tillsätt smör och rör om.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    Tack! Jag ska försöka dra ned på mjölk ett tag nu så det blir perfekt med egen gröt.
  6. 3
    Tack! Jag ska försöka dra ned på mjölk ett tag nu så det blir perfekt med egen gröt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Det är iofs inte mycket till gluten i den här gröten, men det kan man ju introducera med hjälp av smörgåsrån och liknande. Eller mjölkfritt bröd?
  8. 4
    Det är iofs inte mycket till gluten i den här gröten, men det kan man ju introducera med hjälp av smörgåsrån och liknande. Eller mjölkfritt bröd?
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Vill man ha gluten kan man ju använda t ex rågflingor istället för havreflingor. Det gör jag.
  10. 5
    Vill man ha gluten kan man ju använda t ex rågflingor istället för havreflingor. Det gör jag.
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    jag tog i lite vetemjöl också
  12. 6
    jag tog i lite vetemjöl också
  13. sol¤
    #7

    Jag

    köper Fina Havregryn och kokar dem med lite mer vatten. Klickar i smör utan salt.

    Jag berikar inte och är helt övertygad om att det behövs.
  14. 7
    Jag köper Fina Havregryn och kokar dem med lite mer vatten. Klickar i smör utan salt.

    Jag berikar inte och är helt övertygad om att det behövs.
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Jag mixar inte, utan gör med vanliga havregryn. Fungerar lika bra här i allafall!
  16. 8
    Jag mixar inte, utan gör med vanliga havregryn. Fungerar lika bra här i allafall!
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Som sagt, Ludvig får rågflingegröt med ganska mycket fruktmos. I de flesta andra länder klarar sig bebisarna utan järnberikad pulvergröt/välling.

    Jag har funderat väldigt mycket på det här med järnberikning och jag tänker som så att det stämmer säkert att det finns barn som inte får i sig tillräckligt med järn. Det finns säkert föräldrar som mest ger barnen gröt (alltså ickeberikad), mackor, fil, frukt och inte så mycket lagad mat. De har kanske inte själva så goda matvanor (japp det finns sådan människor ). Och då blir det lättast för samhället att göra en insats som inte skadar men som hjälper dem som kan drabbas. Dvs järnberika gröt. Lätt och smidigt. Men det betyder inte att alla har behov av det.

    ... och nu vet jag inte om det jag skrivit stämmer, det är min inställning till frågan.
  18. 9
    Som sagt, Ludvig får rågflingegröt med ganska mycket fruktmos. I de flesta andra länder klarar sig bebisarna utan järnberikad pulvergröt/välling.

    Jag har funderat väldigt mycket på det här med järnberikning och jag tänker som så att det stämmer säkert att det finns barn som inte får i sig tillräckligt med järn. Det finns säkert föräldrar som mest ger barnen gröt (alltså ickeberikad), mackor, fil, frukt och inte så mycket lagad mat. De har kanske inte själva så goda matvanor (japp det finns sådan människor ). Och då blir det lättast för samhället att göra en insats som inte skadar men som hjälper dem som kan drabbas. Dvs järnberika gröt. Lätt och smidigt. Men det betyder inte att alla har behov av det.

    ... och nu vet jag inte om det jag skrivit stämmer, det är min inställning till frågan.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Jag tror du har rätt...i kombination med att våra jordar utarmats så säden innehåller mindre järn i dag än förr.
  20. 10
    Jag tror du har rätt...i kombination med att våra jordar utarmats så säden innehåller mindre järn i dag än förr.

Liknande trådar

  1. Egen gröt?
    By onlylonely in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 11:11
  2. Ni som gör egen gröt
    By Hanna_panna in forum _0905 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 16:46
  3. egen gröt
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 19:33
  4. Egen gröt ?
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 18:43
  5. Egen gröt
    By Plutt i april in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 21:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar