Jobbiga kvällar /nätter (långt
_0612 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Jobbiga kvällar /nätter (långt

    Charlie är så himla jobbig vid läggdax och på nätterna. Vi är rätt slutkörda vid det här laget och känner att det är dax att göra något, men vad? Jag har skrivit om det här förrut men nu är det nog ännu värre..*suck*

    Han sover ca 1,5 timme mitt på dagen, alltid ute i vagnen.

    På kvällen äter han gröt eller riktig mat runt 18 och ammas sedan innan han ska sova. Sör att han inte ska vilja tutta sig till sömns så nattar numera hans pappa honom varje kväll. Hans gör ordning honom för natten, läser bok, sjunger etc..och lägger ner honom i sängen. Sen börjar terrorn! Charlie gallskriker och ställer sig upp och vill bli buren eller ammas för att komma till ro. Det tar ca 45 min innan han äntligen kommer till ro så det går att lägga honom i sängen halvsovandes eller sovandes. Sen sover han ca 40 min och så vaknar han och skriker igen. Då måste man bära runt på honom eller amma honom igen för att han ska somna om. Han blir helt hysterisk om han får ligga själv i sängen utan att vi är där

    Han vaknar alltid 3-4 ggr på kvällarna innan vi går och lägger oss med ca 40 min mellanrum. Vi får inga kvällar, ingen egentid och det känns som om jag är med Charlie dygnets alla timmar. När jag lägger mig sover han bredvid oss och sover iaf bättre och lugnare, men äter rätt många ggr varje natt (ammas). Ibland äter han kanske 4-5 ggr på en natt och ibland säkert 20 ggr!! Vi går upp runt 7 på morgonen.

    Vad ska vi göra? Finns det nån metod som kan fungera på honom? Sova hela natten kuren, eller nåt annat? Tacksam för alla råd och tips för det här börjar bli ohållbart. Jag har inte tänkt sluta amma ännu, men det vore ju skönt att få sova hela nätterna eller vakna 1-2 ggr.
    Tessan m Albin -97, Elliot -01 och Charlie 061225
    http://tessie.bloggagratis.se/

    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda steg"
  2. 1
    Jobbiga kvällar /nätter (långt Charlie är så himla jobbig vid läggdax och på nätterna. Vi är rätt slutkörda vid det här laget och känner att det är dax att göra något, men vad? Jag har skrivit om det här förrut men nu är det nog ännu värre..*suck*

    Han sover ca 1,5 timme mitt på dagen, alltid ute i vagnen.

    På kvällen äter han gröt eller riktig mat runt 18 och ammas sedan innan han ska sova. Sör att han inte ska vilja tutta sig till sömns så nattar numera hans pappa honom varje kväll. Hans gör ordning honom för natten, läser bok, sjunger etc..och lägger ner honom i sängen. Sen börjar terrorn! Charlie gallskriker och ställer sig upp och vill bli buren eller ammas för att komma till ro. Det tar ca 45 min innan han äntligen kommer till ro så det går att lägga honom i sängen halvsovandes eller sovandes. Sen sover han ca 40 min och så vaknar han och skriker igen. Då måste man bära runt på honom eller amma honom igen för att han ska somna om. Han blir helt hysterisk om han får ligga själv i sängen utan att vi är där

    Han vaknar alltid 3-4 ggr på kvällarna innan vi går och lägger oss med ca 40 min mellanrum. Vi får inga kvällar, ingen egentid och det känns som om jag är med Charlie dygnets alla timmar. När jag lägger mig sover han bredvid oss och sover iaf bättre och lugnare, men äter rätt många ggr varje natt (ammas). Ibland äter han kanske 4-5 ggr på en natt och ibland säkert 20 ggr!! Vi går upp runt 7 på morgonen.

    Vad ska vi göra? Finns det nån metod som kan fungera på honom? Sova hela natten kuren, eller nåt annat? Tacksam för alla råd och tips för det här börjar bli ohållbart. Jag har inte tänkt sluta amma ännu, men det vore ju skönt att få sova hela nätterna eller vakna 1-2 ggr.
  3. Medlem sedan
    Oct 2004
    #2
    Det där skulle kunna vara min Elvira du beskriver! Hon har alltid ammat mycket på nätterna, själva läggningen fungerar väl iofs bra i perioder fast inte för tillfället. Hur man ska få nätterna att fungera bättre vet inte jag (såklart ) men vi måste definitivt göra något åt det nu för jag ska börja jobba 1 feb. Vi kommer troligen göra så att maken tar nätterna, erbjuder annat att dricka när hon vaknar och att jag sover någon annanstans. Vi tar också tacksamt emot bättre tips!
  4. 2
    Det där skulle kunna vara min Elvira du beskriver! Hon har alltid ammat mycket på nätterna, själva läggningen fungerar väl iofs bra i perioder fast inte för tillfället. Hur man ska få nätterna att fungera bättre vet inte jag (såklart ) men vi måste definitivt göra något åt det nu för jag ska börja jobba 1 feb. Vi kommer troligen göra så att maken tar nätterna, erbjuder annat att dricka när hon vaknar och att jag sover någon annanstans. Vi tar också tacksamt emot bättre tips!
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Samma här

    Hej!!!

    Önskar att jag kunde vara till hjälp, men Nora är precis likadan!!! Trodde att jag var ensam om detta. Alla våra barn har vaknat ofta på natten och varit morgonpigga, men Nora tar priset. Vi får aldrig någon kväll eftersom hon vaknar heeeela tiden. Nu vet jag inte vad vi ska göra och jag går omkring i ngn slags dimma. Flyttar henne till vår säng när jag lägger mig och sedan ammar hon hur många ggr som helst under natten så jag ligger ju helt konstigt och sover också...

    Hur ska vi göra för att få våra små att sova och komma till ro lättare????
    Detta var väl inte vad du ville höra Tess, men vi kanske kan komma på ngt tillsammans?

    kram Åsa
    Nu stolt mamma till 4:-)
  6. 3
    Samma här Hej!!!

    Önskar att jag kunde vara till hjälp, men Nora är precis likadan!!! Trodde att jag var ensam om detta. Alla våra barn har vaknat ofta på natten och varit morgonpigga, men Nora tar priset. Vi får aldrig någon kväll eftersom hon vaknar heeeela tiden. Nu vet jag inte vad vi ska göra och jag går omkring i ngn slags dimma. Flyttar henne till vår säng när jag lägger mig och sedan ammar hon hur många ggr som helst under natten så jag ligger ju helt konstigt och sover också...

    Hur ska vi göra för att få våra små att sova och komma till ro lättare????
    Detta var väl inte vad du ville höra Tess, men vi kanske kan komma på ngt tillsammans?

    kram Åsa
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Det låter verkligen jobbigt!

    Tyvärr kan jag inte ge så mycket råd, Johanna har alltid sovit bra, men jag hoppas verkligen att det löser sig snart!!
    Johanna 06
    Ludvig 08
  8. 4
    Det låter verkligen jobbigt! Tyvärr kan jag inte ge så mycket råd, Johanna har alltid sovit bra, men jag hoppas verkligen att det löser sig snart!!
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5

    Här ocksa...

    Kvällarna har vi faktiskt fatt till. han somnar i sin säng medans jag star bredvid och sjunger men jag tar inte i honom. Nattningen tar inte mer än 15-20minuter. Det är sa skönt, jag bestämde ngn vecka före jul att jag inte orkade ha honomuppe titt som tätt pa kvällarna. jag är ju själv med alla 3 minst tre nätter i veckan och jag maste fa nagra minuter utan barn. Jag bestämde mig fören egen metod som i princip bestar i att jag är i rummet och nattar honom men jag tar inte upp honom(gillar inte att lämna ledsna barn själva). Det var tufft första veckan sedan lossnade det. Nu somnar han vid 20tiden och sedan sover han gott....tills midnatt ungefär. Da börjar natt-terrorn. Resten av natten är han i var säng och ammar,bökar, sparkar,grymtar... Gäsp. Jag har provat att natta om hnm i hans säng pa natten men da gallskriker han och jag orkar inte vara konsekvent mitt i natten(gör mig själv en björntjänst,jag vet).
    Ibland ammar han säkert 10ggr mellan 12 och 06..oftast somnar han gott vid 05.30 men jag ska ju upp kl6..

    Jag har inga rad. bara sympatier. Försök fa till nattningarna sa att du far kvällarna i alla fall, det är lättare att sta ut med nätterna om man fatt lite tid själv pa kvällen. Det gar över jag lovar(även utan metoder, tids nog sover de gott men det kan ju dröja..).

    Lycka till!
  10. 5
    Här ocksa... Kvällarna har vi faktiskt fatt till. han somnar i sin säng medans jag star bredvid och sjunger men jag tar inte i honom. Nattningen tar inte mer än 15-20minuter. Det är sa skönt, jag bestämde ngn vecka före jul att jag inte orkade ha honomuppe titt som tätt pa kvällarna. jag är ju själv med alla 3 minst tre nätter i veckan och jag maste fa nagra minuter utan barn. Jag bestämde mig fören egen metod som i princip bestar i att jag är i rummet och nattar honom men jag tar inte upp honom(gillar inte att lämna ledsna barn själva). Det var tufft första veckan sedan lossnade det. Nu somnar han vid 20tiden och sedan sover han gott....tills midnatt ungefär. Da börjar natt-terrorn. Resten av natten är han i var säng och ammar,bökar, sparkar,grymtar... Gäsp. Jag har provat att natta om hnm i hans säng pa natten men da gallskriker han och jag orkar inte vara konsekvent mitt i natten(gör mig själv en björntjänst,jag vet).
    Ibland ammar han säkert 10ggr mellan 12 och 06..oftast somnar han gott vid 05.30 men jag ska ju upp kl6..

    Jag har inga rad. bara sympatier. Försök fa till nattningarna sa att du far kvällarna i alla fall, det är lättare att sta ut med nätterna om man fatt lite tid själv pa kvällen. Det gar över jag lovar(även utan metoder, tids nog sover de gott men det kan ju dröja..).

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6

    Fy, vad jobbigt!

    Jag hade aldrig orkat. Jag blir sjuk av sömnbrist, deprimerad. Levi har sovit hela nätter (undantaget när han varit riktigt rejält förkyld) sedan jag slutade amma nattetid och pappan fick ta några nätter. Bröstet dög ju inte på dagen så då fick det bli så.

    Kanske måste du sluta amma nattetid?
    Kanske hade det varit bra att lära honom sova middag i sin egen säng?
    Jag sitter inte inne med lösningen, tyvärr. Först skrev jag långt om hur vi hade gjort men sen kom jag på att det låter bara så enkelt när man skriver det och jag tror inte att det hjälper er. Själv skulle jag kanske tänka; jaja, ni hade väl en "lätt" bebis.

    Be om råd på Bvc. Ofta blir tyvärr diskussioner om sömn och olika metoder hätsk. Jag tror att alla föräldrar får utgå ifrån sig själva och sitt barn.
    Kram
  12. 6
    Fy, vad jobbigt! Jag hade aldrig orkat. Jag blir sjuk av sömnbrist, deprimerad. Levi har sovit hela nätter (undantaget när han varit riktigt rejält förkyld) sedan jag slutade amma nattetid och pappan fick ta några nätter. Bröstet dög ju inte på dagen så då fick det bli så.

    Kanske måste du sluta amma nattetid?
    Kanske hade det varit bra att lära honom sova middag i sin egen säng?
    Jag sitter inte inne med lösningen, tyvärr. Först skrev jag långt om hur vi hade gjort men sen kom jag på att det låter bara så enkelt när man skriver det och jag tror inte att det hjälper er. Själv skulle jag kanske tänka; jaja, ni hade väl en "lätt" bebis.

    Be om råd på Bvc. Ofta blir tyvärr diskussioner om sömn och olika metoder hätsk. Jag tror att alla föräldrar får utgå ifrån sig själva och sitt barn.
    Kram
  13. Medlem sedan
    Jun 2006
    #7
    Hmmm det där lät ju inget vidare, det första jag tänkte var att sluta amma. Men självklart ska du fortsätta med det om det känns rätt eftersom det är ju faktiskt riktigt bra om det fungerar. Har annars inga bra tips men jag tycker det låter bra att pappan nattar honom så du inte blir så låst.

    Ni lägger honon efter 18, har ni provat hålla honom uppe lite längre? Alva sover mellan 20 och 2030 och då till ca 0800 på morgonen. Även hon sover max 1,5 timme på dagen.

    Det verkar ju som om han söker trygghet i er eftersom han sover lugnare när ni sedan går och lägger er. hur sover han innan dess? Är det mörkt, tyskt. Kanske fungerar det bättre om han känner er närhet på ngt sätt även innan ni lagt er.

    Svårt problem, jag önskar er lycka till och tror att ni gör det som är bäst för Charlie. Hör gärna av dig igen och berätta hur det går! Kram och lycka till
  14. 7
    Hmmm det där lät ju inget vidare, det första jag tänkte var att sluta amma. Men självklart ska du fortsätta med det om det känns rätt eftersom det är ju faktiskt riktigt bra om det fungerar. Har annars inga bra tips men jag tycker det låter bra att pappan nattar honom så du inte blir så låst.

    Ni lägger honon efter 18, har ni provat hålla honom uppe lite längre? Alva sover mellan 20 och 2030 och då till ca 0800 på morgonen. Även hon sover max 1,5 timme på dagen.

    Det verkar ju som om han söker trygghet i er eftersom han sover lugnare när ni sedan går och lägger er. hur sover han innan dess? Är det mörkt, tyskt. Kanske fungerar det bättre om han känner er närhet på ngt sätt även innan ni lagt er.

    Svårt problem, jag önskar er lycka till och tror att ni gör det som är bäst för Charlie. Hör gärna av dig igen och berätta hur det går! Kram och lycka till
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8

    Tänk att

    dom små liven alltid ska vara besvärliga kvälls eller nattetid... & att det är samma hos väldigt många, man blir så frustrerad när dom inte sover...

    en sak som slog mig att kanske han ska få en flaska välling på kvällen...men vill du fortsätta att amma så kanske det är en dum ide...

    en sak som LiZ skrev var att hon fanns i rummet.... om Alex vaknar på kvällen som han brukar göra... då brukar det gå om jag lägger mig på sängen... då kan han somna om...
    Just nu är han jättesur... tror han håller på att bli förkyld...

    Hade inte många råd att komma med... men det går över.. men jag förstår din frustration...
    FruC/Elin m Alex + 3 till..

    http://fruc-mini.blogspot.com/
  16. 8
    Tänk att dom små liven alltid ska vara besvärliga kvälls eller nattetid... & att det är samma hos väldigt många, man blir så frustrerad när dom inte sover...

    en sak som slog mig att kanske han ska få en flaska välling på kvällen...men vill du fortsätta att amma så kanske det är en dum ide...

    en sak som LiZ skrev var att hon fanns i rummet.... om Alex vaknar på kvällen som han brukar göra... då brukar det gå om jag lägger mig på sängen... då kan han somna om...
    Just nu är han jättesur... tror han håller på att bli förkyld...

    Hade inte många råd att komma med... men det går över.. men jag förstår din frustration...

Liknande trådar

  1. Jobbiga kvällar...
    By Sunflower in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 10:15
  2. Jobbiga eftermiddagar och kvällar...
    By Karpa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 13:35
  3. Kvällar och nätter
    By lena m 3 barn in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 13:28
  4. Jobbiga kvällar
    By carpediem in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 08:20
  5. Jobbiga kvällar... *långt*
    By KAJO in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 20:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar