Nougat, vad ska jag göra?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Nougat, vad ska jag göra?

    Jag köpte en förpackning nougat till julen men det blev aldrig av att vi gjorde ngt julgodis, så nu undrar jag vad jag ska göra med den?
    I'm a bitch, I'm a lover I'm a child, I'm a mother I'm a sinner, I'm a saint I do not feel ashamed I'm your hell, I'm your dream I'm nothing in between
    So take me as I am
  2. 1
    Nougat, vad ska jag göra? Jag köpte en förpackning nougat till julen men det blev aldrig av att vi gjorde ngt julgodis, så nu undrar jag vad jag ska göra med den?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Men hallå? Tänkte precis samma tanke för typ 5 minuter sen
  4. 2
    Men hallå? Tänkte precis samma tanke för typ 5 minuter sen
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    hihi
  6. 3
    hihi
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Nougat-panna cotta kanske? Som en vanlig panna cotta, smält ner chokladen i grädden när den är varm bara. Supermums! Men dra ner på sockret lite, blir rätt sött ändå.
  8. 4
    Nougat-panna cotta kanske? Som en vanlig panna cotta, smält ner chokladen i grädden när den är varm bara. Supermums! Men dra ner på sockret lite, blir rätt sött ändå.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    En gång hade jag ett jättesmarrigt recept på platta kakor man gjorde urenkelt och sedan hyvlade man nougat och lade emellan två. Men kan jag hitta det nu? Näää då *muttrar surt* Annars var det gott...
  10. 5
    En gång hade jag ett jättesmarrigt recept på platta kakor man gjorde urenkelt och sedan hyvlade man nougat och lade emellan två. Men kan jag hitta det nu? Näää då *muttrar surt* Annars var det gott...
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Det finns en långpannekaka med havregryn i som man hyvlar nougat på. Jättegod att ta direkt ur frysen och enkel att göra...
  12. 6
    Det finns en långpannekaka med havregryn i som man hyvlar nougat på. Jättegod att ta direkt ur frysen och enkel att göra...
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    recept nånstans
  14. 7
    recept nånstans
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Kolla på odense marcipans hemsida, de har recept
  16. 8
    Kolla på odense marcipans hemsida, de har recept
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Havrekakor med nougat
    100 g smör eller margarin
    4 dl havregryn
    1 msk vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 msk ljus sirap
    Garnering:
    100 g mjuk nougat

    1) Smält smöret antingen på spisen eller i en bunke i mikrovågsugnen.
    2) Blanda samman de övriga ingredienserna i en bunke och tillsätt smöret. Har man smält smöret i mikron blandar man de övriga ingredienserna direkt i bunken med smöret.
    3) Bred ut smeten i en smord långpanna (20*30 cm) eller på bakplåtspapper.
    4) Grädda kakan (på galler), nedre ugnsfalsen ca 10 minuter i 200° C. I varmluftsugn ca 15 minuter i 175° C.
    5) Skiva nougaten tunt med osthyvel. Lägg skivorna på den heta kakan så att nougaten smälter. Fördela nougaten jämt och gör ett dekorativt mönster med en gaffel.
    6) Skär kakan i rutor och låt den stå i kylskåpet i ca 20 minuter innan man bryter isär bitarna och serverar.
  18. 9
    Havrekakor med nougat
    100 g smör eller margarin
    4 dl havregryn
    1 msk vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 msk ljus sirap
    Garnering:
    100 g mjuk nougat

    1) Smält smöret antingen på spisen eller i en bunke i mikrovågsugnen.
    2) Blanda samman de övriga ingredienserna i en bunke och tillsätt smöret. Har man smält smöret i mikron blandar man de övriga ingredienserna direkt i bunken med smöret.
    3) Bred ut smeten i en smord långpanna (20*30 cm) eller på bakplåtspapper.
    4) Grädda kakan (på galler), nedre ugnsfalsen ca 10 minuter i 200° C. I varmluftsugn ca 15 minuter i 175° C.
    5) Skiva nougaten tunt med osthyvel. Lägg skivorna på den heta kakan så att nougaten smälter. Fördela nougaten jämt och gör ett dekorativt mönster med en gaffel.
    6) Skär kakan i rutor och låt den stå i kylskåpet i ca 20 minuter innan man bryter isär bitarna och serverar.
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10
    Mums!

    Jag sitter i samma sits, dvs med nougat över. Den här skall jag testa!
    Perfekt med havregrynskaka eftersom dottern är glutenintolerant. Men vad tror ni är vitsen med den där matskeden vetemjöl??? Den måste ju ha en särskild funktion, annars kunde man ju skippat den. Är det att reda det hela på något sätt? I så fall kanske det är bäst att ersätta det med maizena istället för glutenfri mjölmix?
  20. 10
    Mums!

    Jag sitter i samma sits, dvs med nougat över. Den här skall jag testa!
    Perfekt med havregrynskaka eftersom dottern är glutenintolerant. Men vad tror ni är vitsen med den där matskeden vetemjöl??? Den måste ju ha en särskild funktion, annars kunde man ju skippat den. Är det att reda det hela på något sätt? I så fall kanske det är bäst att ersätta det med maizena istället för glutenfri mjölmix?
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Jag hade nog inte skippat den....

    Men sen kan ju jag inget om glutenfri mjölmix. Skulle nog testa med den faktiskt.
  22. 11
    Jag hade nog inte skippat den....

    Men sen kan ju jag inget om glutenfri mjölmix. Skulle nog testa med den faktiskt.
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12
    Förmodligen för att binda ihop det hela lite, och då borde det funka med lite potatismjöl eller Maizena.
  24. 12
    Förmodligen för att binda ihop det hela lite, och då borde det funka med lite potatismjöl eller Maizena.

Liknande trådar

  1. vad göra med 1 kg nougat?
    By bakfia in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 19:12
  2. Vad ska jag göra/baka med nougat?
    By Saras3 in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 17:06
  3. nougat i usa?
    By femella in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 05:27
  4. Vad göra av nougat?
    By Lilla Lisa m.3 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 16:50
  5. Nougat - vad kan man göra med det?
    By mimmis in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 21:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar