Att ta LAGEN i egna händer
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Att ta LAGEN i egna händer

    Man kan tycka vad man vill om att det var nödvärn, eller inte i frågan nedan. Jag hakade bara upp mig på just detta att "ta LAGEN i egna händer." Vad jag vet så har vi inte dödsstraff i Sverige, så jag undrar bara vilken lag det är man tar i sina egna händer? Eller betyder uttrycket att man hittar på egna lagar? Alltså UTTRYCKET ta lagen i egna händer. Det andra har diskuterats nog nedan!!!

    Någon som vet?
  2. 1
    Att ta LAGEN i egna händer Man kan tycka vad man vill om att det var nödvärn, eller inte i frågan nedan. Jag hakade bara upp mig på just detta att "ta LAGEN i egna händer." Vad jag vet så har vi inte dödsstraff i Sverige, så jag undrar bara vilken lag det är man tar i sina egna händer? Eller betyder uttrycket att man hittar på egna lagar? Alltså UTTRYCKET ta lagen i egna händer. Det andra har diskuterats nog nedan!!!

    Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Att man straffar på något sätt, istället för att gå den vanliga vägen med att personen som begått ett brott döms i domstol.
  4. 2
    Att man straffar på något sätt, istället för att gå den vanliga vägen med att personen som begått ett brott döms i domstol.
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Nej, vi har inte dödsstaff i Sverige. Slynglen borde, om allt hade gått rätt till, ha dömts till ungdomsvårdsskola/anstalt för länge sedan.

    Men när det inte skedde, så hade pappan inget annat sätt att få slut på det än att döda en eller ett par av dem. Eftersom HAN knappast kunde ha ordnat en privat ungdomsvårdsanstalt åt dem. Skulle han ha hållit dem instängda i källaren några år, för att utdöma samma åtgärd som samhället borde ha gjort, eller hur menar du..?

    Man måste ju se till vad som är möjligt och rimligt.
  6. 3
    Nej, vi har inte dödsstaff i Sverige. Slynglen borde, om allt hade gått rätt till, ha dömts till ungdomsvårdsskola/anstalt för länge sedan.

    Men när det inte skedde, så hade pappan inget annat sätt att få slut på det än att döda en eller ett par av dem. Eftersom HAN knappast kunde ha ordnat en privat ungdomsvårdsanstalt åt dem. Skulle han ha hållit dem instängda i källaren några år, för att utdöma samma åtgärd som samhället borde ha gjort, eller hur menar du..?

    Man måste ju se till vad som är möjligt och rimligt.
  7. bambuu
    #4

    Kallar det nödvärn

    I nödvärn får man använda det våld som är nödvändigt.
    Dvs om man möter en person med en påk så får man slå honom med en bräda eller dylikt, till o med skadeskjuta honom. Men om man lyckas försätta personen ur stridbart skick så får man alltså sluta.
    Annars blir det misshandel, alternativt grov sådan eller dråp/vållande om personen avlider.
  8. 4
    Kallar det nödvärn I nödvärn får man använda det våld som är nödvändigt.
    Dvs om man möter en person med en påk så får man slå honom med en bräda eller dylikt, till o med skadeskjuta honom. Men om man lyckas försätta personen ur stridbart skick så får man alltså sluta.
    Annars blir det misshandel, alternativt grov sådan eller dråp/vållande om personen avlider.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5
    Fast nu fortsatte du ändå det nedan. Jag funderade över uttrycket. "ATT TA LAGEN I EGNA HÄNDER" vad det betyder - egentligen. Eftersom det kom upp nedan.
  10. 5
    Fast nu fortsatte du ändå det nedan. Jag funderade över uttrycket. "ATT TA LAGEN I EGNA HÄNDER" vad det betyder - egentligen. Eftersom det kom upp nedan.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Allvarligt, jag tror inte du har dessa åsikter, du driver med oss men _jag_ går inte på det..
  12. 6
    Allvarligt, jag tror inte du har dessa åsikter, du driver med oss men _jag_ går inte på det..
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Ja. Och jag förklarade, varför det ibland måste bli så att man tar till en kraftigare åtgärd när man tar lagen i egna händer, än vad landets lag egentligen skulle ha utdömt.
  14. 7
    Ja. Och jag förklarade, varför det ibland måste bli så att man tar till en kraftigare åtgärd när man tar lagen i egna händer, än vad landets lag egentligen skulle ha utdömt.
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8
    Ja, det var nog en bra förklaring. Det behöver inte vara att det är inom lagens gränser alltså?
  16. 8
    Ja, det var nog en bra förklaring. Det behöver inte vara att det är inom lagens gränser alltså?
  17. Medlem sedan
    Jul 2007
    #9
    Nej det uppfattar jag inte att det behöver vara.
  18. 9
    Nej det uppfattar jag inte att det behöver vara.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Det var DET jag menade. Att det kan betyda att man hittar på egna lagar. Började bara fundera över uttrycket och insåg att jag inte rikigt visste vad det betydde. Tack.
  20. 10
    Det var DET jag menade. Att det kan betyda att man hittar på egna lagar. Började bara fundera över uttrycket och insåg att jag inte rikigt visste vad det betydde. Tack.

Liknande trådar

  1. Barnbidraget i egna händer
    By madicken73 in forum _95 Alla barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 10:50
  2. Fick ta saken i egna händer
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 18:22
  3. Ta lagen i egna händer?
    By Misell in forum Etik & moral
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:56
  4. Ta lagen i egna händer
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:34
  5. Tösen tog saken i egna händer
    By YoCheri in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 09:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar