Hur är reglerna?
Ordet är fritt
  1. magnolia
    #1

    Hur är reglerna?

    Om man är ofrivilligt barnlös (oavsett om det är pga att du är singel, homosexuell eller infertil) får man subventionerad hjälp från Landstinget då?
  2. 1
    Hur är reglerna? Om man är ofrivilligt barnlös (oavsett om det är pga att du är singel, homosexuell eller infertil) får man subventionerad hjälp från Landstinget då?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Inte om du är singel, men om du är i förhållande oavsett kön på den du är i förhållande med.

    När det gäller IVF, så brukar man få tre subventionerade försök. Sedan får man betala själv.

    Ensamstående kvinnor brukar åka till någon klinik i Danmark eller Finland.
  4. 2
    Inte om du är singel, men om du är i förhållande oavsett kön på den du är i förhållande med.

    När det gäller IVF, så brukar man få tre subventionerade försök. Sedan får man betala själv.

    Ensamstående kvinnor brukar åka till någon klinik i Danmark eller Finland.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Beror på landsting

    De har litet olika regler i olika landsting. Skälet till infertiliteten spelar förstås roll också, du skall ha "rätt" sjukdom för att få hjälp.

    Att vara singel är inte att vara infertil. Inte att vara homosexuell heller i princip, då är det väl bara en logisk följd av att man finner sex med motsatt kön vara motbjudande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Beror på landsting De har litet olika regler i olika landsting. Skälet till infertiliteten spelar förstås roll också, du skall ha "rätt" sjukdom för att få hjälp.

    Att vara singel är inte att vara infertil. Inte att vara homosexuell heller i princip, då är det väl bara en logisk följd av att man finner sex med motsatt kön vara motbjudande.
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4
    Nu blev jag förvånad. Vilka sjukdomar får man inte hjälp för..?
  8. 4
    Nu blev jag förvånad. Vilka sjukdomar får man inte hjälp för..?
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5

    Skiljer sig mycket

    åt i olika landsting men jag tror att många har t ex i alla fall ett "gratis" IVF-försök. Tror även att de nu börjat titta på insemination för singlar men skulle inte tro att det blir fullt subventionerat.
  10. 5
    Skiljer sig mycket åt i olika landsting men jag tror att många har t ex i alla fall ett "gratis" IVF-försök. Tror även att de nu börjat titta på insemination för singlar men skulle inte tro att det blir fullt subventionerat.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6

    Tror faktiskt inte att

    orsaken till infertilitet spelar så stor roll - ofta vet man ju inte ens vad det beror på.
  12. 6
    Tror faktiskt inte att orsaken till infertilitet spelar så stor roll - ofta vet man ju inte ens vad det beror på.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Kan ha ändrats förstås

    På den tid det var aktuellt var det på intet sätt självklart att man fick hjälp för endometrios. Vi tilläts inte ens stå i landstingets kö utan fick (muntligen) uppmaningen att om vi ville ha hjälp så fanns det ju alltid privat sjukvård. Tack och lov för det!

    Men rent allmänt sett kan jag tänka mig att tillstånd som försämrar fertiliteten utan att nödvändigtvis göra en infertil kommer att hamna i en gråzon där det inte är självkalrt att du får hjälp eller ens skall få hjälp. Jag är inte läkare så jag kan inte säga något exempel.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Kan ha ändrats förstås På den tid det var aktuellt var det på intet sätt självklart att man fick hjälp för endometrios. Vi tilläts inte ens stå i landstingets kö utan fick (muntligen) uppmaningen att om vi ville ha hjälp så fanns det ju alltid privat sjukvård. Tack och lov för det!

    Men rent allmänt sett kan jag tänka mig att tillstånd som försämrar fertiliteten utan att nödvändigtvis göra en infertil kommer att hamna i en gråzon där det inte är självkalrt att du får hjälp eller ens skall få hjälp. Jag är inte läkare så jag kan inte säga något exempel.
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8
    Lesbiska kan få hjälp med insemination iaf. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=385509
  16. 8
    Lesbiska kan få hjälp med insemination iaf. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=385509
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9

    Fast inte kostnadsfritt -

    eftersom homosexualitet inte är någon sjukdom.
  18. 9
    Fast inte kostnadsfritt - eftersom homosexualitet inte är någon sjukdom.
  19. Medlem sedan
    Dec 2007
    #10
    Nja, jag har inte varit i den situationen själv - mina barn levererades på beställning! Men vad jag har hört från andra, så får man grundliga utredningar och behandlingar numera. Och endometrios behandlas i allra högsta grad. Det orsakar ju även blödningar, smärtor...

    Annars kan man ju alltid - som du vet - använda sig av de tre IVF-försöken även om man har just endometrios.
  20. 10
    Nja, jag har inte varit i den situationen själv - mina barn levererades på beställning! Men vad jag har hört från andra, så får man grundliga utredningar och behandlingar numera. Och endometrios behandlas i allra högsta grad. Det orsakar ju även blödningar, smärtor...

    Annars kan man ju alltid - som du vet - använda sig av de tre IVF-försöken även om man har just endometrios.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Intressant följdeffekt

    Om båda räknas som mor, vem får barnbidraget? Det betalas ju till mamman, men här har vi plötsligt två mammor...?

    Jo, det begriper jag också att det kommer att gå till den biologiska mamman, men man säger att båda skall räknas som mamma och lagen om barnbidrag nämner "modern", inte "den moder som burit och fött barnet" (vilket skulle uteslutit adoptivmödrar, men ni förstår principen)

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Intressant följdeffekt Om båda räknas som mor, vem får barnbidraget? Det betalas ju till mamman, men här har vi plötsligt två mammor...?

    Jo, det begriper jag också att det kommer att gå till den biologiska mamman, men man säger att båda skall räknas som mamma och lagen om barnbidrag nämner "modern", inte "den moder som burit och fött barnet" (vilket skulle uteslutit adoptivmödrar, men ni förstår principen)
  23. Medlem sedan
    May 2001
    #12
    Det vet jag inget om. Jag visste bara att de kunde få hjälp, men inte om de fick bekosta det själva. Tack för info.
  24. 12
    Det vet jag inget om. Jag visste bara att de kunde få hjälp, men inte om de fick bekosta det själva. Tack för info.
  25. Medlem sedan
    May 2001
    #13
    Jadu... Tur att man inte sitter och ska fatta sådana beslut.
  26. 13
    Jadu... Tur att man inte sitter och ska fatta sådana beslut.
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14

    Jo det är ju en intressant

    frågeställning. Vad heter den andra parten i en rent formell mening?
  28. 14
    Jo det är ju en intressant frågeställning. Vad heter den andra parten i en rent formell mening?
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Du läste slarvigt

    Eftersom vi inte ens fick stå i kön till IVF-behandling var det litet svårt att använda "de tre IVF-försöken" som behandling.

    Annars är det sant, endometriosen kunde behandlas med svindyra hormonpreparat etc. Men den bästa boten, att vara gravid, kunde vi inte få hjälp med. Inte så litet ologiskt, men så var det och jag är inte alls säker på att det har ändrats.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Du läste slarvigt Eftersom vi inte ens fick stå i kön till IVF-behandling var det litet svårt att använda "de tre IVF-försöken" som behandling.

    Annars är det sant, endometriosen kunde behandlas med svindyra hormonpreparat etc. Men den bästa boten, att vara gravid, kunde vi inte få hjälp med. Inte så litet ologiskt, men så var det och jag är inte alls säker på att det har ändrats.
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    Vet inte

    Traditionellt sett har lagstiftningen kunnat utgå från att barnet har en mor och en far inte bara biologiskt utan även juridiskt. De begreppen blir ju svårare att definiera med sådana här fall och lagstiftningen måste utformas på ett sådant sätt att den gäller i alla lägen. Inte lätt!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    Vet inte Traditionellt sett har lagstiftningen kunnat utgå från att barnet har en mor och en far inte bara biologiskt utan även juridiskt. De begreppen blir ju svårare att definiera med sådana här fall och lagstiftningen måste utformas på ett sådant sätt att den gäller i alla lägen. Inte lätt!
  33. Medlem sedan
    Dec 2007
    #17
    Nä, det framgick inte att det var landstingets kö till IVF-försök som ni inte fick stå i kö till. Det verkade som om det var endometriosbehandlingen som ni inte fick stå i kö till. (Eller så är jag för trött...)

    Man kan för övrigt även skrapa endometriosområden, samt bränna dem med laser.
  34. 17
    Nä, det framgick inte att det var landstingets kö till IVF-försök som ni inte fick stå i kö till. Det verkade som om det var endometriosbehandlingen som ni inte fick stå i kö till. (Eller så är jag för trött...)

    Man kan för övrigt även skrapa endometriosområden, samt bränna dem med laser.
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Jag skrev slarvigt

    Det är genast enklare att förstå vad man menar när man vet vad man menar när man skriver det!

    Jag missade visst att skriva att det var IVF-kön och trodde det var tydligt ändå. I vilket fall som helst var deet bara ett exempel. Det måste finnas andra situationer där det inte är självklart att få hjälp eller ens att landstinget skall erbjuda hjälp. Jag fann det mest ologiskt att landstinget erbjöd oerhört kostsam behandling, i form av mediciner, men vägrade erbjuda en mycket effektiv och inte särskilt dyr behandling - IVF.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Jag skrev slarvigt Det är genast enklare att förstå vad man menar när man vet vad man menar när man skriver det!

    Jag missade visst att skriva att det var IVF-kön och trodde det var tydligt ändå. I vilket fall som helst var deet bara ett exempel. Det måste finnas andra situationer där det inte är självklart att få hjälp eller ens att landstinget skall erbjuda hjälp. Jag fann det mest ologiskt att landstinget erbjöd oerhört kostsam behandling, i form av mediciner, men vägrade erbjuda en mycket effektiv och inte särskilt dyr behandling - IVF.
  37. Medlem sedan
    Dec 2007
    #19
    Fast IVF är JÄTTEDYRT! Inte minst för de droger som krävs för nedreglering och äggstimulering och Gud vet allt...
  38. 19
    Fast IVF är JÄTTEDYRT! Inte minst för de droger som krävs för nedreglering och äggstimulering och Gud vet allt...
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    Så här står det på vårdguiden.

    http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=4686
  40. 20
    Så här står det på vårdguiden.

    http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=4686
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ang reglerna om..
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 19:56
  2. nya reglerna
    By AnsoW in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 14:43
  3. de nya reglerna...
    By thailandsresenärer in forum Resesnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 23:04
  4. De här nya reglerna...
    By Moonbeam in forum Resesnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 19:17
  5. Det nya FP-reglerna
    By Elin/FruC in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 20:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar