6-års tänder?
_01/02 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    6-års tänder?

    Har era barn tappat tänder?
    Har era barn börjat få hörntänder? Har hört att de första kallas 6års tänder.
    Min snart 6åring har inte tappat en tand, men har fått 2 hörntänder. Det har gjort lite ont i omgångar och hon har varit öm. Det är de där nere hon fått.
  2. 1
    6-års tänder? Har era barn tappat tänder?
    Har era barn börjat få hörntänder? Har hört att de första kallas 6års tänder.
    Min snart 6åring har inte tappat en tand, men har fått 2 hörntänder. Det har gjort lite ont i omgångar och hon har varit öm. Det är de där nere hon fått.
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    på fråga ett

    så fick hon två tänder bakom de andra först sen ploppade de ut en efter en där nere (två stycken i mitten därnere har hon tappat alltså)
    Hörntänder har jag inte en aning om, får kanske kolla det då....
    Hon fyller sex år i mars (gah när blev jag en snart sexårings mamma???)
  4. 2
    på fråga ett så fick hon två tänder bakom de andra först sen ploppade de ut en efter en där nere (två stycken i mitten därnere har hon tappat alltså)
    Hörntänder har jag inte en aning om, får kanske kolla det då....
    Hon fyller sex år i mars (gah när blev jag en snart sexårings mamma???)
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3

    ehhh

    jag hajjar inte riktigt känner jag...
    menar du att det kommer nya tänder innan de "gamla" ramlat ut?

    Vincent (fyllde som bekant 6 år den 5 jan) har tappat 4 tänder. han har tappat framtänderna både nere och uppe. han har även fått nya men de 2 däruppe har inte vuxit ut helt än! de 2 nere tappade han innan sommaren precis, de 2 uppe tappade han på sommaren.
    nu har han 2 lösa tänder till, en uppe o en nere. de tänderna sitter till höger om framtänderna (alltså tand 2 på höger sida om man delar in munnen i 2 delar).

    fyyy va svammligt detta blev *sorry*

    ring din/barnens tandis o hör om du är osäker

    kramar
  6. 3
    ehhh jag hajjar inte riktigt känner jag...
    menar du att det kommer nya tänder innan de "gamla" ramlat ut?

    Vincent (fyllde som bekant 6 år den 5 jan) har tappat 4 tänder. han har tappat framtänderna både nere och uppe. han har även fått nya men de 2 däruppe har inte vuxit ut helt än! de 2 nere tappade han innan sommaren precis, de 2 uppe tappade han på sommaren.
    nu har han 2 lösa tänder till, en uppe o en nere. de tänderna sitter till höger om framtänderna (alltså tand 2 på höger sida om man delar in munnen i 2 delar).

    fyyy va svammligt detta blev *sorry*

    ring din/barnens tandis o hör om du är osäker

    kramar
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    Tilda tappade sin första tand nu efter julen. Det hade redan börjat växa en tand bakom. Den andra framtanden är oxå lös, men ingen tand bakom den.

    6 års tänderna är väl de som kommer bak, kindtänderna. De kallas väl så just för att man får dem i 6 års åldern. Tilda har iaf. börjat få en, har inte kollat på ett tag, men det gjorde lite ont då den höll på komma upp.
  8. 4
    Tilda tappade sin första tand nu efter julen. Det hade redan börjat växa en tand bakom. Den andra framtanden är oxå lös, men ingen tand bakom den.

    6 års tänderna är väl de som kommer bak, kindtänderna. De kallas väl så just för att man får dem i 6 års åldern. Tilda har iaf. börjat få en, har inte kollat på ett tag, men det gjorde lite ont då den höll på komma upp.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Elias har inte tappat några tänder men fått sexårständer.
  10. 5
    Elias har inte tappat några tänder men fått sexårständer.
  11. Lisa o Adam 8/2
    #6

    Adam

    har tappat 2 framtänder nere, de 2 däruppe är lösa så det åker väl snart de med. Några 6-årständer har han inte fått men de finns pågång har man sett när han röntgat hos tandläkaren.
  12. 6
    Adam har tappat 2 framtänder nere, de 2 däruppe är lösa så det åker väl snart de med. Några 6-årständer har han inte fått men de finns pågång har man sett när han röntgat hos tandläkaren.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7
    Elias tappade 2 tänder när han var 4, just nu är 3 st lösa varav två väldigt lösa så han har lite problem med vad han vill äta. 4 hörntänder har han ochså fått. tre är helt uppe och en nästan klar.
  14. 7
    Elias tappade 2 tänder när han var 4, just nu är 3 st lösa varav två väldigt lösa så han har lite problem med vad han vill äta. 4 hörntänder har han ochså fått. tre är helt uppe och en nästan klar.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Som allt annat är det individuellt. Kul att veta lite hur andra har det.
  16. 8
    Som allt annat är det individuellt. Kul att veta lite hur andra har det.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Tack för svar!
  18. 9
    Tack för svar!
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10

    var juh

    tvungen att kolla i Vincent's mun...
    mycket riktigt så håller han på att få 2 nya kindtänder, längst bak i överkäken
    så nu hajjar jag oxå vad 6-års tänder är för något *skrattar*
    kramar
  20. 10
    var juh tvungen att kolla i Vincent's mun...
    mycket riktigt så håller han på att få 2 nya kindtänder, längst bak i överkäken
    så nu hajjar jag oxå vad 6-års tänder är för något *skrattar*
    kramar
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    2 tänder har dottern tappat och de nya vuxentänderna är nu i nivå med mjölktänderna bredvid som också börjar bli lösa. Hon har 2 6-årständer.
  22. 11
    2 tänder har dottern tappat och de nya vuxentänderna är nu i nivå med mjölktänderna bredvid som också börjar bli lösa. Hon har 2 6-årständer.
  23. Lisa o Adam 8/2
    #12

    mamman med superkoll :-))

    Gick hem från jobbet idag o kollat Adam i munnen o visst, 2 sexårständer, en helt uppe och en påväg.......
  24. 12
    mamman med superkoll :-)) Gick hem från jobbet idag o kollat Adam i munnen o visst, 2 sexårständer, en helt uppe och en påväg.......
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    Thelma har tappat 8 tänder hittills.. de två i mitten uppe och nere och en på var sida om dom både uppe och nere. Hon har fått tillbaks de två i mitten uppe och nere, och håller på att få de två på var sida om de i mitten nere. men där uppe händer inget på de som ska vara på var sida om de i mitten..
    SHit vad svammligt.. hoppas ni förstår..hahaha

    men om hon håller på att få längst in det vet jag inte.

    Hon fyller 6 år i februari och tappade sina förra året

    /Jessica m. Thelma -02 och Melvin -06
  26. 13
    Thelma har tappat 8 tänder hittills.. de två i mitten uppe och nere och en på var sida om dom både uppe och nere. Hon har fått tillbaks de två i mitten uppe och nere, och håller på att få de två på var sida om de i mitten nere. men där uppe händer inget på de som ska vara på var sida om de i mitten..
    SHit vad svammligt.. hoppas ni förstår..hahaha

    men om hon håller på att få längst in det vet jag inte.

    Hon fyller 6 år i februari och tappade sina förra året

    /Jessica m. Thelma -02 och Melvin -06
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14
    Shit vad hon har tappat många jämfört med era.. hmm.. det låter som det är för många..hahaha.. men hon har tappat 4 uppe och fyra nere

    nu var jag tvungen att gå o räkna hennes tappade tänder. och jag hittade sju.. den andra har kommit bort bland bråten i skåpet.. så jag hade rätt..
    haha.. lät så himla mkt..

    /Jess
  28. 14
    Shit vad hon har tappat många jämfört med era.. hmm.. det låter som det är för många..hahaha.. men hon har tappat 4 uppe och fyra nere

    nu var jag tvungen att gå o räkna hennes tappade tänder. och jag hittade sju.. den andra har kommit bort bland bråten i skåpet.. så jag hade rätt..
    haha.. lät så himla mkt..

    /Jess
  29. Medlem sedan
    Oct 2007
    #15
    Så olika. Min dotter har inte tappat en enda och är 6 år. Hon har 2 6årständer. Hennes bebis-i-magen-kompis har tappat 7 stycken och har 1 6-årstand.
  30. 15
    Så olika. Min dotter har inte tappat en enda och är 6 år. Hon har 2 6årständer. Hennes bebis-i-magen-kompis har tappat 7 stycken och har 1 6-årstand.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16
    det är verkligen olika. Min kompis dotter tappade ochså vid 4 årsålder. hon har ochså tappat 8 st.
    6 nya har hon fått med tre uppe och tre nere. och hon är så söt. Tänderna är aldeles för stora för hennes mun. Det tar ju ett tag innan de växer i sina nya tänder. Hon fyller 6 i april
  32. 16
    det är verkligen olika. Min kompis dotter tappade ochså vid 4 årsålder. hon har ochså tappat 8 st.
    6 nya har hon fått med tre uppe och tre nere. och hon är så söt. Tänderna är aldeles för stora för hennes mun. Det tar ju ett tag innan de växer i sina nya tänder. Hon fyller 6 i april
  33. Medlem sedan
    Oct 2001
    #17
    Inga tappade tänder, men två 6-årständer på väg upp underkäken.
  34. 17
    Inga tappade tänder, men två 6-årständer på väg upp underkäken.
  35. Medlem sedan
    Feb 2007
    #18

    haha

    va skönt att jag inte är ensam *flinar*
    jag visste juh inte ens vad 6-årständer var för nåt :/
    kramar
  36. 18
    haha va skönt att jag inte är ensam *flinar*
    jag visste juh inte ens vad 6-årständer var för nåt :/
    kramar
  37. Lisa o Adam 8/2
    #19

    ja man kan ju lätt säga

    att man hade oerhört mycket mer koll på precis allting när de var bebisar.....
  38. 19
    ja man kan ju lätt säga att man hade oerhört mycket mer koll på precis allting när de var bebisar.....
  39. Medlem sedan
    Apr 2001
    #20

    varken nya eller tappade. imt

    dfghjk
    I much prefer whining to counting my blessings!
  40. 20
    varken nya eller tappade. imt dfghjk

Liknande trådar

  1. tappade tänder, nya tänder?
    By PiaD1978 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 21:10
  2. Vilka här har tänder/inte tänder och
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 12:32
  3. tänder...
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 16:34
  4. Tänder?
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 22:55
  5. Tänder
    By myssli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 14:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar