brinner i underlivet
  1. anonymt namn
    #1

    brinner i underlivet

    nån mer än jag som känner av det här?

    Mina slemhinnor har blivit jättetorra och större delen av dagen svider och värker det därnere och jag blir snart galen.

    Har provat oljor, apotekets feta underlivskrämer och nu sist påbörjade jag en svampkur ifall det kan vara det (lite bättre måste jag säga efter ett dygns användning)
    Kan det svida av svamp? Har aldrig fått svamp konstaterat eller tänkt på att det kan vara svamp..?!

    Gyneokologen vi var hos för ett par veckor sen (dessutom överläkare) sa att det berodde på östrogenhalten och att det bara är att gilla läget..... men det är inte kul att gilla läget när jag knappt kan torka mej när jag har kissat.

    Jättetacksam för lite råd och tips!
    (Har ibland känt mej öm i slemhinnorna även innan graviditeten men nu är det mycket värre)
  2. 1
    brinner i underlivet nån mer än jag som känner av det här?

    Mina slemhinnor har blivit jättetorra och större delen av dagen svider och värker det därnere och jag blir snart galen.

    Har provat oljor, apotekets feta underlivskrämer och nu sist påbörjade jag en svampkur ifall det kan vara det (lite bättre måste jag säga efter ett dygns användning)
    Kan det svida av svamp? Har aldrig fått svamp konstaterat eller tänkt på att det kan vara svamp..?!

    Gyneokologen vi var hos för ett par veckor sen (dessutom överläkare) sa att det berodde på östrogenhalten och att det bara är att gilla läget..... men det är inte kul att gilla läget när jag knappt kan torka mej när jag har kissat.

    Jättetacksam för lite råd och tips!
    (Har ibland känt mej öm i slemhinnorna även innan graviditeten men nu är det mycket värre)
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    Har ingen erfarenhet av detta själv under grav, men kan det vara Ph-värdet som rubbats av att du är torr kanske? Det finns ju nåt på apoteket mot sånt. Lactal tror jag det heter? Kolla om man kan använda det under grav å kanske prova? Annars tycker jag du ska prata med BM. Tycker inte man ska ha det så!
  4. 2
    Har ingen erfarenhet av detta själv under grav, men kan det vara Ph-värdet som rubbats av att du är torr kanske? Det finns ju nåt på apoteket mot sånt. Lactal tror jag det heter? Kolla om man kan använda det under grav å kanske prova? Annars tycker jag du ska prata med BM. Tycker inte man ska ha det så!
  5. Medlem sedan
    Nov 2007
    #3

    Vet inte...

    ... om det kan vara svamp eller vad det kan vara. Trist svar från en gynekolog, att det bara är att gilla läget... Fanns det inget alls att göra?
    Jag har även i vanliga fall väldigt torra slemhinnor i underlivet och får lätt lite "allmän irritation" liksom och jag använder Apotekets Intim Gel, den är jättebra! Kanske värt att prova? Annars tycker jag du ska söka igen, man får ju lätt både svamp och bakterier när man är gravid och då finns ju behandling.
    Kram och lycka till! /Sommarbebis.
  6. 3
    Vet inte... ... om det kan vara svamp eller vad det kan vara. Trist svar från en gynekolog, att det bara är att gilla läget... Fanns det inget alls att göra?
    Jag har även i vanliga fall väldigt torra slemhinnor i underlivet och får lätt lite "allmän irritation" liksom och jag använder Apotekets Intim Gel, den är jättebra! Kanske värt att prova? Annars tycker jag du ska söka igen, man får ju lätt både svamp och bakterier när man är gravid och då finns ju behandling.
    Kram och lycka till! /Sommarbebis.
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4

    Vestibulit?

    Har du haft ont i underlivet innan du blev gravid så kan det vara vestibulit. Här är en artikel om en tjej som skrivit om hur det är att ha det och du kan söka vidare för att se om det är något du känner igen.

    http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10079498

    Själv tvättar jag alltid med apotekets intimolja om det känns torrt. Att bli sexuellt upphetsad lindrar också så ett riktigt soffhångel med din kille utan att ni går vidare är bra medicin

    Hoppas det går över snart och fy vilken tråkigt läkare du träffat!
  8. 4
    Vestibulit? Har du haft ont i underlivet innan du blev gravid så kan det vara vestibulit. Här är en artikel om en tjej som skrivit om hur det är att ha det och du kan söka vidare för att se om det är något du känner igen.

    http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10079498

    Själv tvättar jag alltid med apotekets intimolja om det känns torrt. Att bli sexuellt upphetsad lindrar också så ett riktigt soffhångel med din kille utan att ni går vidare är bra medicin

    Hoppas det går över snart och fy vilken tråkigt läkare du träffat!
  9. Anonym
    #5
    Jag har haft det så under flera år av mitt liv (då var jag inte gravid). Du ska absolut INTE använda svampmedel. Det kommer att bli tusen gånger värre och risken finns att du förstör slemhinnorna och gör det kroniskt. Ofta är det svampmedlena i sig som startar det (vilket läkarna såklart nekar till).

    En sak jag lärde mig när jag hade det här problemet var att läkarna inte är till någon nytta. De vet inget och de kan inget om det. De kommer bara att skriva ut olika salvor (främst kortison), vilket kommer att göra det värre.

    Du har precis fått det, gör inte om mitt misstag och överbehandla. Gör så lite som möjligt och försök leva så sunt som möjligt. Försök gå utan byxor när det är möjligt och sov till exempel utan trosor. Om det hjälper att smörja in så smörj in med naturliga oljor (absolut inte barnolja och liknande, utan rena oljor tex jojobaolja, olivolja) Då kommer det att gå över till slut. Undvik också socker så gott det går. Det hjälpte mig jättemycket.

    Hoppas du blir av med det! Det tog mig flera år att bli återställd efter läkarnas misstag och jag hoppas du slipper gå igenom samma helvete som jag fick.
  10. 5
    Jag har haft det så under flera år av mitt liv (då var jag inte gravid). Du ska absolut INTE använda svampmedel. Det kommer att bli tusen gånger värre och risken finns att du förstör slemhinnorna och gör det kroniskt. Ofta är det svampmedlena i sig som startar det (vilket läkarna såklart nekar till).

    En sak jag lärde mig när jag hade det här problemet var att läkarna inte är till någon nytta. De vet inget och de kan inget om det. De kommer bara att skriva ut olika salvor (främst kortison), vilket kommer att göra det värre.

    Du har precis fått det, gör inte om mitt misstag och överbehandla. Gör så lite som möjligt och försök leva så sunt som möjligt. Försök gå utan byxor när det är möjligt och sov till exempel utan trosor. Om det hjälper att smörja in så smörj in med naturliga oljor (absolut inte barnolja och liknande, utan rena oljor tex jojobaolja, olivolja) Då kommer det att gå över till slut. Undvik också socker så gott det går. Det hjälpte mig jättemycket.

    Hoppas du blir av med det! Det tog mig flera år att bli återställd efter läkarnas misstag och jag hoppas du slipper gå igenom samma helvete som jag fick.
  11. anonymt namn
    #6

    tack för era svar!

    Problemet har funnits där i många år, när jag gick till ungdomsmottagningen som 17-åring sa den härliga barnmorskan på plats "du kanske har för mycket sex, ha inget sex på en vecka men det klarar du väl inte av" snacka om härlig inställning till ungdomar..

    Sen har det kommit och gått men ofta gör det ont efter sex, det svider och bränner och jag smörjer in mej med olivolja som är jättelindrande eller med en bedövningssalva jag egentligen fått utskriven för halsen men det lindrar oxå...

    Nu känns det extra mycket efter jag blev gravid, som jag skrev tidigare så kan jag ju knappt ens torka mej med papper efter toalettbesök och det känns ju trist...

    Ska kolla upp vestibulitspåret igen, har tänkt i dom banorna förut men jag tror oxå på sista svaret med olja, luftning osv.

    Tack igen för svaren, skönt att ha ett forum att skriva av sig på!

    Ha en trevlig söndag allihopa!
  12. 6
    tack för era svar! Problemet har funnits där i många år, när jag gick till ungdomsmottagningen som 17-åring sa den härliga barnmorskan på plats "du kanske har för mycket sex, ha inget sex på en vecka men det klarar du väl inte av" snacka om härlig inställning till ungdomar..

    Sen har det kommit och gått men ofta gör det ont efter sex, det svider och bränner och jag smörjer in mej med olivolja som är jättelindrande eller med en bedövningssalva jag egentligen fått utskriven för halsen men det lindrar oxå...

    Nu känns det extra mycket efter jag blev gravid, som jag skrev tidigare så kan jag ju knappt ens torka mej med papper efter toalettbesök och det känns ju trist...

    Ska kolla upp vestibulitspåret igen, har tänkt i dom banorna förut men jag tror oxå på sista svaret med olja, luftning osv.

    Tack igen för svaren, skönt att ha ett forum att skriva av sig på!

    Ha en trevlig söndag allihopa!
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    Kan ju vara sköra slemhinnor. Hade ofta problem med det varvat med svampinfektioner i mina yngre dagar. Svampinfektioner är ju vanligt att få i samband med graviditet. Hur är flytningarna? Vid svamp blir de ofta som keso, när de är torra som vitt pulver... syns bra när man har svarta trosor.... =)hmm najs..

    Jag blev dock rekommenderad att smörja med jordnötsolja då, inte sova med trosor, aldrig tvätta m tvål, lufta så mycket som möjligt. Tvättar trosorna alltid i 60 grader. Efter en tid gick det över.

    Förra grav hade jag tyvärr sådär hela graviditeten. Jäkla hormoner....
  14. 7
    Kan ju vara sköra slemhinnor. Hade ofta problem med det varvat med svampinfektioner i mina yngre dagar. Svampinfektioner är ju vanligt att få i samband med graviditet. Hur är flytningarna? Vid svamp blir de ofta som keso, när de är torra som vitt pulver... syns bra när man har svarta trosor.... =)hmm najs..

    Jag blev dock rekommenderad att smörja med jordnötsolja då, inte sova med trosor, aldrig tvätta m tvål, lufta så mycket som möjligt. Tvättar trosorna alltid i 60 grader. Efter en tid gick det över.

    Förra grav hade jag tyvärr sådär hela graviditeten. Jäkla hormoner....
  15. Medlem sedan
    Nov 2007
    #8

    Ett...

    ... annat tips är att inte duscha för ofta! Vår extrema renlighet med dusch ibalnd flera ggr/dag kan ta kål på känsliga underliv... En läkare sa till mig en gång att man borde tvätta underlivet var 3:e månad... Lite på skämt såklart men det är verkligen sant att det blir värre med för mycket tvätt... Jag får klåda och irritation direkt om jag duschar för ofta! Man kan ju hålla sig fräsch ändå liksom...
    Kram igen! /Sommarbebis.
  16. 8
    Ett... ... annat tips är att inte duscha för ofta! Vår extrema renlighet med dusch ibalnd flera ggr/dag kan ta kål på känsliga underliv... En läkare sa till mig en gång att man borde tvätta underlivet var 3:e månad... Lite på skämt såklart men det är verkligen sant att det blir värre med för mycket tvätt... Jag får klåda och irritation direkt om jag duschar för ofta! Man kan ju hålla sig fräsch ändå liksom...
    Kram igen! /Sommarbebis.
  17. anonymt namn
    #9
    Nu ska jag berätta det sjukaste då... (jag är samma person som skrev första frågan/inlägget i ämnet)

    Jag har haft en noja på sura äpplen, ni vet dom där knallgröna (knappt besprutade ) När jag har mått illa har äpplena varit det enda som har hjälpt mej....
    Så tog äpplena slut en dag och jag orkade inte köpa nya... tror ni inte att svedan försvann... HELT OCH HÅLLET. På en gång jag slutade äta dom och då kan jag verkligen tala om att jag hade testat ALLT innan, jag höll på att bli galen, krämer, bedövningssalva osv osv men nu är jag äpple och svid-fri sen en vecka.. det är som ett mirakel!
  18. 9
    Nu ska jag berätta det sjukaste då... (jag är samma person som skrev första frågan/inlägget i ämnet)

    Jag har haft en noja på sura äpplen, ni vet dom där knallgröna (knappt besprutade ) När jag har mått illa har äpplena varit det enda som har hjälpt mej....
    Så tog äpplena slut en dag och jag orkade inte köpa nya... tror ni inte att svedan försvann... HELT OCH HÅLLET. På en gång jag slutade äta dom och då kan jag verkligen tala om att jag hade testat ALLT innan, jag höll på att bli galen, krämer, bedövningssalva osv osv men nu är jag äpple och svid-fri sen en vecka.. det är som ett mirakel!

Liknande trådar

  1. Vad BRINNER ni för?
    By sisla in forum Ordet är fritt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 14:39
  2. Det brinner!
    By Marie_AOA in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 08:33
  3. Det brinner i KBH
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 23:22
  4. Brinner upp!
    By smultron in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 10:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar