Vinst i äktenskap!!??
Arbete, ekonomi & juridik
  1. lottobruden
    #1

    Vinst i äktenskap!!??

    Om man är gift o vinner 10milj, varför inte, har mannen rätt till dom pengarna?
    Jag vet att man måste leva i samma standard i ett äktenskap, en kan inte leva på sill o den andre hummer. Men har man rätt till pengar både om man förblir gift eller skiljer sig??
  2. 1
    Vinst i äktenskap!!?? Om man är gift o vinner 10milj, varför inte, har mannen rätt till dom pengarna?
    Jag vet att man måste leva i samma standard i ett äktenskap, en kan inte leva på sill o den andre hummer. Men har man rätt till pengar både om man förblir gift eller skiljer sig??
  3. Anonym
    #2
    Så länge man är gifta så är det ens egna pengar. Däremot ska precis som du säger bägge parter ha samma levnadsstandard.

    Vid skilsmässa så fördelar man makarnas tillgångar efter avdrag för var och ens skulder. Alltså kan man då få dela med sig av sin förmögenhet.
  4. 2
    Så länge man är gifta så är det ens egna pengar. Däremot ska precis som du säger bägge parter ha samma levnadsstandard.

    Vid skilsmässa så fördelar man makarnas tillgångar efter avdrag för var och ens skulder. Alltså kan man då få dela med sig av sin förmögenhet.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Ja, han har rätt till dem.
  6. 3
    Ja, han har rätt till dem.
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4

    Ja, så länge ni...

    är gifta och inte har äktenskapsförord, eller att pengarna på annat sätt utgör din enskilda egendom, så har han giftorätt i pengarna vid en skilsmässa.

    Under äktenskapet så är ni försörjningsskyldiga och ska ha samma levnadsstandard, men pengarna är dina.

    En artikel från i veckan kan också ge lite indikationer på vad som kan hända vid en skilsmässa, inte bara om en har mycket pengar:

    http://dinapengar.se/Avdelningar/Art...1%5C13%5C16556
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  8. 4
    Ja, så länge ni... är gifta och inte har äktenskapsförord, eller att pengarna på annat sätt utgör din enskilda egendom, så har han giftorätt i pengarna vid en skilsmässa.

    Under äktenskapet så är ni försörjningsskyldiga och ska ha samma levnadsstandard, men pengarna är dina.

    En artikel från i veckan kan också ge lite indikationer på vad som kan hända vid en skilsmässa, inte bara om en har mycket pengar:

    http://dinapengar.se/Avdelningar/Art...1%5C13%5C16556
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Första svaret har du själv, man skall leva på samma standard - men samtidigt så äger var och en sitt så man kan inte säga att den andre parten skall få si eller så många miljoner att förfoga över under äktenskapet. Den andre maken har alltså inte rätt att förfoga över vinsten.

    Vid äktenskapsskillnad delas alla tillgångar som inte är enskilda rakt av, har vinsten vunnits i nära anslutning till skiljsmässan eller annan grund finns kan man pröva att söka jämkning där den andres rätt till vinsten i det här fallet kan jämkas helt eller delvis.
  10. 5
    Första svaret har du själv, man skall leva på samma standard - men samtidigt så äger var och en sitt så man kan inte säga att den andre parten skall få si eller så många miljoner att förfoga över under äktenskapet. Den andre maken har alltså inte rätt att förfoga över vinsten.

    Vid äktenskapsskillnad delas alla tillgångar som inte är enskilda rakt av, har vinsten vunnits i nära anslutning till skiljsmässan eller annan grund finns kan man pröva att söka jämkning där den andres rätt till vinsten i det här fallet kan jämkas helt eller delvis.
  11. lottobruden
    #6
    Men är då vinsten enskild tillgång vid skilsmässa om den vunnits när man varit gift? Lite trög kanske, sorry.....
  12. 6
    Men är då vinsten enskild tillgång vid skilsmässa om den vunnits när man varit gift? Lite trög kanske, sorry.....
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Nej, inte om man inte...

    har skrivit papper om att den ska vara det.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  14. 7
    Nej, inte om man inte... har skrivit papper om att den ska vara det.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Man kan få till skevdelningar, alltså att ena parten får mer än den andre, vid olika situationer, men det är ganska ovanligt. Däremot skulle det sannolikt inte gå att få igenom för att någon vunnit pengar.
  16. 8
    Man kan få till skevdelningar, alltså att ena parten får mer än den andre, vid olika situationer, men det är ganska ovanligt. Däremot skulle det sannolikt inte gå att få igenom för att någon vunnit pengar.
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Nej, inte enskild men man kan säga att den adre maken har ett latent giftorättsanspråk på den andre makens egendom och tillgångar.

    Men under äktenskapet äger var och en sitt och råder över den egendom som är ens egen, det är ju inte alltid helt enkelt att dra gränsen mellan egen och gemensam egendom dock
  18. 9
    Nej, inte enskild men man kan säga att den adre maken har ett latent giftorättsanspråk på den andre makens egendom och tillgångar.

    Men under äktenskapet äger var och en sitt och råder över den egendom som är ens egen, det är ju inte alltid helt enkelt att dra gränsen mellan egen och gemensam egendom dock
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10
    Dessutom kan ju lottovinsten komma att räknas som gemensam i det fall man tex kan visa att den är köpt för gemensamma pengar, tex på matkontot på konsum eller liknande. Själv hade jag inte kommit på tanken att inte dela men min man
  20. 10
    Dessutom kan ju lottovinsten komma att räknas som gemensam i det fall man tex kan visa att den är köpt för gemensamma pengar, tex på matkontot på konsum eller liknande. Själv hade jag inte kommit på tanken att inte dela men min man
  21. lottobruden
    #11
    Tack allihopa!!!!

    Vi har dessvärre inte vunnit nån storvinst utan satt å diskutera detta med vänner en lördagkväll..... Nu kan jag berätta hur de ligger till nästa gång!!
  22. 11
    Tack allihopa!!!!

    Vi har dessvärre inte vunnit nån storvinst utan satt å diskutera detta med vänner en lördagkväll..... Nu kan jag berätta hur de ligger till nästa gång!!

Liknande trådar

  1. ang äktenskap
    By justEmmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 13:53
  2. Äktenskap
    By Bishi in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 16:14
  3. Äktenskap
    By Idag är jag anonym in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 13:44
  4. På tal om äktenskap
    By Achelois in forum Singelmingel
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 10:41
  5. På tal om äktenskap
    By Tetris in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 17:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar