Längtan efter barn?
Känsliga snack
  1. MMM75
    #1

    Längtan efter barn?

    Är det bara jag som längtar så efter barn att jag blir deprimerad? Mina vänner verkar alla så nöjda med ett, två barn så ingen förstår min längtan. Jag har sådan sorg över att aldrig mer få vara gravid, amma, ha bebis, gå ut med vagnen osv. Nu äter jag medecin pga depressionen och kan inte bli gravid!
  2. 1
    Längtan efter barn? Är det bara jag som längtar så efter barn att jag blir deprimerad? Mina vänner verkar alla så nöjda med ett, två barn så ingen förstår min längtan. Jag har sådan sorg över att aldrig mer få vara gravid, amma, ha bebis, gå ut med vagnen osv. Nu äter jag medecin pga depressionen och kan inte bli gravid!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag förstår din längtan! Jag längtade fortfarande efter både ett och två och tre barn.. Tyckte det var jobbigt och ville ta alla beslut på en gång för att slippa funera mer på det. Men deprimerad blev jag inte.. Varför kan du inte bli gravid? Svara inte om det var en för känslig fråga, helt ok i så fall. Kram
  4. 2
    Jag förstår din längtan! Jag längtade fortfarande efter både ett och två och tre barn.. Tyckte det var jobbigt och ville ta alla beslut på en gång för att slippa funera mer på det. Men deprimerad blev jag inte.. Varför kan du inte bli gravid? Svara inte om det var en för känslig fråga, helt ok i så fall. Kram
  5. MMM75
    #3
    Tack för ditt svar!
    Jag kan inte bli gravid pga antidepressiva medecinen jag äter. Det finns en liten risk att det blir fosterskador fa. när spinalkanalen bildas. Jag vill inte ta den risken.
  6. 3
    Tack för ditt svar!
    Jag kan inte bli gravid pga antidepressiva medecinen jag äter. Det finns en liten risk att det blir fosterskador fa. när spinalkanalen bildas. Jag vill inte ta den risken.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Det är ju många kvinnor som äter antidepressiva medicner och är gravida och får fullt friska barn.
  8. 4
    Det är ju många kvinnor som äter antidepressiva medicner och är gravida och får fullt friska barn.
  9. biggels
    #5

    det är klokt

    kärleksfullt och omtänksamt att inte bli gravid om man äter psykofarmaka, speciellt om det står varning om missbildning på medicinen.
  10. 5
    det är klokt kärleksfullt och omtänksamt att inte bli gravid om man äter psykofarmaka, speciellt om det står varning om missbildning på medicinen.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Det där var jäkligt onödigt inlägg med tanke på hur många gravida kvinnor som läser här inne och äter antidpressiv medicin.
    Det är väll snarare farligar både för mamma och barn om mamman är deprimerad.....

    Risker för barn och mor vid behandling med SSRI
    Fosterskador

    I det svenska Medicinska Födelseregistret finns registrerat barn vars mödrar uppgivit användning av SSRI-preparat i tidig graviditet. 2.9 % av dessa barn hade en missbildningsdiagnos, vilket snarast är en antydd lägre frekvens än genomsnittet för alla gravida. SSRI har alltså inte visats ge ökad risk för missbildningar. Mest data för exposition under första trimestern finns för fluoxetin, där över 1000 kvinnor som exponerats följts upp. Även för citalopram, paroxetin, och sertralin finns relativt stora uppföljningar (200-400 exponeringar). Vid amning ger fluoxetin och citalopram något högre exponering för barnet än paroxetin och sertralin, där uppmätta nivåer hos barnet varit mycket låga. Det finns dock inte anledning att byta preparat om mamman redan är insatt på något annat SSRI.
    Påverkan på centrala nervsystemet, som utvecklas under hela fostertiden, är svår att studera. Ett flertal små studier har genomförts utan att man kunnat påvisa några tecken på störning av utvecklingen upp till förskoletiden. Det är däremot belagt att

    depression hos mödrarna under graviditet och/eller postpartum-perioden kan försämra eller ge en permanent störd anknytning mellan mor och barn och därmed hämma barnets psykiska, fysiska och sociala utveckling.

    http://www.barnmorskeforbundet.se/im...-Borjesson.doc
  12. 6
    Det där var jäkligt onödigt inlägg med tanke på hur många gravida kvinnor som läser här inne och äter antidpressiv medicin.
    Det är väll snarare farligar både för mamma och barn om mamman är deprimerad.....

    Risker för barn och mor vid behandling med SSRI
    Fosterskador

    I det svenska Medicinska Födelseregistret finns registrerat barn vars mödrar uppgivit användning av SSRI-preparat i tidig graviditet. 2.9 % av dessa barn hade en missbildningsdiagnos, vilket snarast är en antydd lägre frekvens än genomsnittet för alla gravida. SSRI har alltså inte visats ge ökad risk för missbildningar. Mest data för exposition under första trimestern finns för fluoxetin, där över 1000 kvinnor som exponerats följts upp. Även för citalopram, paroxetin, och sertralin finns relativt stora uppföljningar (200-400 exponeringar). Vid amning ger fluoxetin och citalopram något högre exponering för barnet än paroxetin och sertralin, där uppmätta nivåer hos barnet varit mycket låga. Det finns dock inte anledning att byta preparat om mamman redan är insatt på något annat SSRI.
    Påverkan på centrala nervsystemet, som utvecklas under hela fostertiden, är svår att studera. Ett flertal små studier har genomförts utan att man kunnat påvisa några tecken på störning av utvecklingen upp till förskoletiden. Det är däremot belagt att

    depression hos mödrarna under graviditet och/eller postpartum-perioden kan försämra eller ge en permanent störd anknytning mellan mor och barn och därmed hämma barnets psykiska, fysiska och sociala utveckling.

    http://www.barnmorskeforbundet.se/im...-Borjesson.doc
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    jag och min pojkvän har precis börjat försöka att bli gravid. Med samråd med min läkare går det alldeles utmärkt att äta Fluoxetin och vara gravid.
    Lycka till
  14. 7
    jag och min pojkvän har precis börjat försöka att bli gravid. Med samråd med min läkare går det alldeles utmärkt att äta Fluoxetin och vara gravid.
    Lycka till
  15. MMM75
    #8
    Jag tror att biggles svar var riktat till mig!?
    Tack lille skutt för fakta ang fosterskador. Dilemmat är att jag äter en annan medcin, Lyrica, som är en epilepsimedecin, men i mitt fall tar jag den för att hämma ångest och oro. I läkemedelstexten står att kvinnor i fertil ålder ska använde effektiv preventivmetod. MEN enligt min doktor så finns det inget skäl till oro om jag skulle bli gravid. Går det att planera så är det ju bra.

    Kvinnor som blir gravida smtidigt som de äter Lyrica ska erbjudas extra fosterdiagnostik för att kunna upptäcka skador på spinalröret.

    Jag vill bara säga att jag känner oro och ångets över många saker och vill inte behöva oroa mig över att min medecin skadar mitt barn. För mig är det bra både för mig och mitt efterlängtade barn att planera graviditeten.

    Nu kan vi väl lämna detta?!
  16. 8
    Jag tror att biggles svar var riktat till mig!?
    Tack lille skutt för fakta ang fosterskador. Dilemmat är att jag äter en annan medcin, Lyrica, som är en epilepsimedecin, men i mitt fall tar jag den för att hämma ångest och oro. I läkemedelstexten står att kvinnor i fertil ålder ska använde effektiv preventivmetod. MEN enligt min doktor så finns det inget skäl till oro om jag skulle bli gravid. Går det att planera så är det ju bra.

    Kvinnor som blir gravida smtidigt som de äter Lyrica ska erbjudas extra fosterdiagnostik för att kunna upptäcka skador på spinalröret.

    Jag vill bara säga att jag känner oro och ångets över många saker och vill inte behöva oroa mig över att min medecin skadar mitt barn. För mig är det bra både för mig och mitt efterlängtade barn att planera graviditeten.

    Nu kan vi väl lämna detta?!
  17. MMM75
    #9
    Lycka till själv!
  18. 9
    Lycka till själv!
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Jag åt Zolft när jag blev gravid och även när jag försökte bli gravid. Sedan bytte jag till Lergigan mite som sägs vara bättre för barnet. Jag försökte vara utan men det gick inte. Min dotter föddes med hjärtfel, men överläkaren säger att det INTE har med medicinen att göra. Det är bättre att äta medicin när man är gravid än att inte äta alls och riksera sitt eget och barnets liv.
    Lycka till
  20. 10
    Jag åt Zolft när jag blev gravid och även när jag försökte bli gravid. Sedan bytte jag till Lergigan mite som sägs vara bättre för barnet. Jag försökte vara utan men det gick inte. Min dotter föddes med hjärtfel, men överläkaren säger att det INTE har med medicinen att göra. Det är bättre att äta medicin när man är gravid än att inte äta alls och riksera sitt eget och barnets liv.
    Lycka till
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Jag försökte att låta bli att äta medicin under gravbiditeten, men jag mådde så dåligt så jag skulle ha tagit livet av mig, så dåligt mådde jag. Hade det varit bättre att jag hade tagit mitt och dotterns liv? Eller var det bättre att jag tog min medicin och överlevde? Men jag håller med om att man inte ska äta medicin om man klarar att vara utan med jag gjorde inte det.
  22. 11
    Jag försökte att låta bli att äta medicin under gravbiditeten, men jag mådde så dåligt så jag skulle ha tagit livet av mig, så dåligt mådde jag. Hade det varit bättre att jag hade tagit mitt och dotterns liv? Eller var det bättre att jag tog min medicin och överlevde? Men jag håller med om att man inte ska äta medicin om man klarar att vara utan med jag gjorde inte det.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Zoloft ska det stå imt
  24. 12
    Zoloft ska det stå imt
  25. Biggels
    #13

    Aha

    så du menar att jag påstår att du ska ta livet av dig och din dotter och att det är bra? Ja det var ju väldigt snällt och nödvändigt sagt.
  26. 13
    Aha så du menar att jag påstår att du ska ta livet av dig och din dotter och att det är bra? Ja det var ju väldigt snällt och nödvändigt sagt.
  27. Biggels
    #14

    Du svär åt

    mig och det är verkligen inte onödigt att försöka uppmuntra någon genom att säga att det är kärleksfullt att inte medvetet missbilda en annan människa om man kan planera och låta bli. Det är din syn på det, isåfall att man bara ska köra på och bli gravid när man äter farliga mediciner. För det behöver du itne vara taskig mot mig.
  28. 14
    Du svär åt mig och det är verkligen inte onödigt att försöka uppmuntra någon genom att säga att det är kärleksfullt att inte medvetet missbilda en annan människa om man kan planera och låta bli. Det är din syn på det, isåfall att man bara ska köra på och bli gravid när man äter farliga mediciner. För det behöver du itne vara taskig mot mig.
  29. Biggels
    #15

    Ja nu kan

    vi lämna detta när jag har svarat de andra och triangalt inläggen. Observera att jag fortfarande står för mitt inlägg även om det inte uppskattas här. Jag tycker det är en kärlekshandling när man längtar efter ett barn och avstår pga av att man kan skada den blivande människan och tycker att man ska ha stöd i det då. Fel av mig. hoho
  30. 15
    Ja nu kan vi lämna detta när jag har svarat de andra och triangalt inläggen. Observera att jag fortfarande står för mitt inlägg även om det inte uppskattas här. Jag tycker det är en kärlekshandling när man längtar efter ett barn och avstår pga av att man kan skada den blivande människan och tycker att man ska ha stöd i det då. Fel av mig. hoho
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16
    Uppmuntra någon att sluta med sina livsviktiga mediciner??
    Medvetet missbilda en annan människa......kan du inte läsa, det finns inget som stöder det du skriver.
  32. 16
    Uppmuntra någon att sluta med sina livsviktiga mediciner??
    Medvetet missbilda en annan människa......kan du inte läsa, det finns inget som stöder det du skriver.
  33. anonymt namn
    #17

    Tror du helt

    ärligt att det inte finns mediciner som är farliga för fostrena i magen??? Var skrev huvuddebatören att hennes medicin var ofarlig??? Visa det!!!!!!
  34. 17
    Tror du helt ärligt att det inte finns mediciner som är farliga för fostrena i magen??? Var skrev huvuddebatören att hennes medicin var ofarlig??? Visa det!!!!!!
  35. Medlem sedan
    Dec 2002
    #18
    Självklart finns det mediciner som är farliga för foster i magen, har jag skrivit något annat?
    Men nu var det antidepressiva mediciner vi pratade om.
  36. 18
    Självklart finns det mediciner som är farliga för foster i magen, har jag skrivit något annat?
    Men nu var det antidepressiva mediciner vi pratade om.
  37. Medlem sedan
    Dec 2002
    #19
    Du skriver:
    inte medvetet missbilda en annan människa om man kan planera och låta bli.

    Du har ju liksom inga belägg för det du skriver.

    Hänvisa gärna till en studie eller sida där det står att antidepressiv medicin är livsfarlig och missbildar foster.
  38. 19
    Du skriver:
    inte medvetet missbilda en annan människa om man kan planera och låta bli.

    Du har ju liksom inga belägg för det du skriver.

    Hänvisa gärna till en studie eller sida där det står att antidepressiv medicin är livsfarlig och missbildar foster.
  39. anonymt namn
    #20

    Inga belägg

    för vad jag snackar om? Vad fan snackar du om? ta igen dig två hekto. jag har visst belägg för det jag pratar om. VAd håller du på med?
  40. 20
    Inga belägg för vad jag snackar om? Vad fan snackar du om? ta igen dig två hekto. jag har visst belägg för det jag pratar om. VAd håller du på med?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. längtan efter barn
    By Anonym in forum Planera för barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 18:53
  2. Längtan efter barn...
    By Komplex mamma in forum Änglabarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 09:34
  3. Längtan efter barn?
    By Anonym in forum Planera för barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 10:45
  4. Längtan efter barn 18 år
    By elinhoggren in forum Planera för barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 14:26
  5. längtan efter ett barn
    By Diana Therese in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 19:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar