Kräks era bebisar?
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    Kräks era bebisar?

    Min lilla tjej kräks väldigt mycket. Direkt efter hon ätit kommer det en rejäl kräka som man får fånga upp i en stor handduk. Skulle det stanna vid det så hade jag inte funderat så mycket, men Vilja kräks regelbundet hela tiden fram till nästa mål mat. Hon själv verkar inte må dålig av det och hittills har hon gått upp som hon ska. Hennes kräkningar mellan målen mat kan variera kraftigt men minst 1-2 större kräkningar blir det iaf. Med större kräkningar menar jag att både hon och den som håller i henne får lov att byta kläder!

    Är superjobbigt borta hos folk, i bilstolen och i vagnen då det känns som man får lov att vira in henne i en stor handduk för att inte hon ska kräka ner sig och sin omgivning.

    Vi gav henne Minifom från ca 3 v då hon hade ont i magen. Trodde att det var Minifomet som gjorde att hon kräktes så men nu har vi slutat med det och kräkningarna kvarstår och jag tycker att de till och med blivit snäppet värre.

    Funderar på att klocka henne när hon äter och ta kortare matstunder, fast känns inte kul att ta henne från bröstet innan hon själv släpper.. Upplever att hon kräks mindre när vi nattammar men om det beror på att man inte sätter henne upp när hon är klar eller att hon somnar ifrån och på så sätt äter mindre på natten vet jag inte!

    Hur har ni det?

    Lojsy
  2. 1
    Kräks era bebisar? Min lilla tjej kräks väldigt mycket. Direkt efter hon ätit kommer det en rejäl kräka som man får fånga upp i en stor handduk. Skulle det stanna vid det så hade jag inte funderat så mycket, men Vilja kräks regelbundet hela tiden fram till nästa mål mat. Hon själv verkar inte må dålig av det och hittills har hon gått upp som hon ska. Hennes kräkningar mellan målen mat kan variera kraftigt men minst 1-2 större kräkningar blir det iaf. Med större kräkningar menar jag att både hon och den som håller i henne får lov att byta kläder!

    Är superjobbigt borta hos folk, i bilstolen och i vagnen då det känns som man får lov att vira in henne i en stor handduk för att inte hon ska kräka ner sig och sin omgivning.

    Vi gav henne Minifom från ca 3 v då hon hade ont i magen. Trodde att det var Minifomet som gjorde att hon kräktes så men nu har vi slutat med det och kräkningarna kvarstår och jag tycker att de till och med blivit snäppet värre.

    Funderar på att klocka henne när hon äter och ta kortare matstunder, fast känns inte kul att ta henne från bröstet innan hon själv släpper.. Upplever att hon kräks mindre när vi nattammar men om det beror på att man inte sätter henne upp när hon är klar eller att hon somnar ifrån och på så sätt äter mindre på natten vet jag inte!

    Hur har ni det?

    Lojsy
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Hej,

    Här får du ett snabbt kort savr för jag sitter enams med barnen men det slog mig att kan det inte vara precis det att hon inte kräks på natten pga att hon ligger ner och äter och du med (antar jag). Vad jag förstår så rinner mjölken saktare ur brösten varvid barnet inte sväljer lika mycket luft. Mycket luft = kräkningar. Du kan ju pröva att ligga ner en del på dagen också.

    Hoppas att det hjälper annars skulle jag definitivt ta ett snack med bvc.

    Kram E
  4. 2
    Hej,

    Här får du ett snabbt kort savr för jag sitter enams med barnen men det slog mig att kan det inte vara precis det att hon inte kräks på natten pga att hon ligger ner och äter och du med (antar jag). Vad jag förstår så rinner mjölken saktare ur brösten varvid barnet inte sväljer lika mycket luft. Mycket luft = kräkningar. Du kan ju pröva att ligga ner en del på dagen också.

    Hoppas att det hjälper annars skulle jag definitivt ta ett snack med bvc.

    Kram E
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3
    Min tjej kräks också! Massvis! Känner igen mig helt i din beskrivning. När andra vill hålla henne talar jag alltid om att det är på egen risk! Har alltid en handduk i beredskap. Jag tror helt enkelt att hon äter för mycket, fortsätter äta fastn hon är mätt. Överskottet kommer upp. Det är ju inte farligt eller så, bara jobbigt... Imorgon ska vi på 3 månaders kontroll, då ska jag ta upp det med läkaren och se vad hon säger. Men jag tror att det är helt normalt.
  6. 3
    Min tjej kräks också! Massvis! Känner igen mig helt i din beskrivning. När andra vill hålla henne talar jag alltid om att det är på egen risk! Har alltid en handduk i beredskap. Jag tror helt enkelt att hon äter för mycket, fortsätter äta fastn hon är mätt. Överskottet kommer upp. Det är ju inte farligt eller så, bara jobbigt... Imorgon ska vi på 3 månaders kontroll, då ska jag ta upp det med läkaren och se vad hon säger. Men jag tror att det är helt normalt.
  7. Medlem sedan
    Jul 2007
    #4
    Skönt att nån har likadant!!

    Vilja har kräkts mycket sen hon föddes men har blivit mer med tiden, kanske för att hon äter mer o mer. Tror oxå att det är just det att hon äter förmycket i kombination med en omogen övre magmun. Men ska ta upp detta med bvc på nästa viktkontroll.

    Kul om du skriver va de sa på ditt bvc .
  8. 4
    Skönt att nån har likadant!!

    Vilja har kräkts mycket sen hon föddes men har blivit mer med tiden, kanske för att hon äter mer o mer. Tror oxå att det är just det att hon äter förmycket i kombination med en omogen övre magmun. Men ska ta upp detta med bvc på nästa viktkontroll.

    Kul om du skriver va de sa på ditt bvc .
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    Tack för ditt svar!

    Ska prova liggamma lite på dagen oxå o se om det blir nån skillnad, men skillnaden är ju att Vilja förmodligen vill "komma upp" efter hon ätit klart på dagen. men ska prova!!
  10. 5
    Tack för ditt svar!

    Ska prova liggamma lite på dagen oxå o se om det blir nån skillnad, men skillnaden är ju att Vilja förmodligen vill "komma upp" efter hon ätit klart på dagen. men ska prova!!
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Sen är det ju svårt att liggamma på stan och borta hos andra
  12. 6
    Sen är det ju svårt att liggamma på stan och borta hos andra
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Min kille kräktes också jättemycket! Började ge honom Nestargel när han var 1 månad, han räks i stort sett aldrig längre! Nesargel beställer man från apoteket. Sök på Nestargel på apotekets hemsida eller googla det för information! jag är i alla fall supernöjd med det!
  14. 7
    Min kille kräktes också jättemycket! Började ge honom Nestargel när han var 1 månad, han räks i stort sett aldrig längre! Nesargel beställer man från apoteket. Sök på Nestargel på apotekets hemsida eller googla det för information! jag är i alla fall supernöjd med det!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    JAA! Fast det har blivit mycket bättre! Mira kan kräkas från en måltid till nästa. De stora lassen har minskat. De kom mer from 2veckors ålder. Då var det riktigt obehagligt och nätterna var asjobbiga. Hon har haft så att när hon legat länge så kräks hon mer och kräket åker upp och ner för henne så det klunkar och har sig. I början sov vi såå dåligt pga dethär. När jag nattammat och rapat henne kunde hon sova 1-20min sen vakna och fäkta och ha världens rossel och oljud. Slutade inte sällan med en jättespya och jag var alltid rädd att hon skulle dra i sig spyorna.

    Vid 2veckors ålder åkte vi in akut med henne när hon drog i sig spyorna så hon inte tänkte få luft. Tog en halvtimme ca innan hon redde upp det och andades normalt. Efter det var jag superrädd

    Nu är jag inte så rädd längre, men hon sover fortfarande alltid i vagnen, vi började ha henne där för det går att få henne ganska högt med huvudet vilket har hjälpt massvis. Mest kräks hon på förmiddagarna efter natten. Nuförtiden kommer det sällan några jättemängder men nog har vi alltid en massa tygtrasor till hands! Själv verkar hon inte lida- tvärtom! Ibland när hon drar en stor rap med åtföljande jättespya börjar hon skratta
  16. 8
    JAA! Fast det har blivit mycket bättre! Mira kan kräkas från en måltid till nästa. De stora lassen har minskat. De kom mer from 2veckors ålder. Då var det riktigt obehagligt och nätterna var asjobbiga. Hon har haft så att när hon legat länge så kräks hon mer och kräket åker upp och ner för henne så det klunkar och har sig. I början sov vi såå dåligt pga dethär. När jag nattammat och rapat henne kunde hon sova 1-20min sen vakna och fäkta och ha världens rossel och oljud. Slutade inte sällan med en jättespya och jag var alltid rädd att hon skulle dra i sig spyorna.

    Vid 2veckors ålder åkte vi in akut med henne när hon drog i sig spyorna så hon inte tänkte få luft. Tog en halvtimme ca innan hon redde upp det och andades normalt. Efter det var jag superrädd

    Nu är jag inte så rädd längre, men hon sover fortfarande alltid i vagnen, vi började ha henne där för det går att få henne ganska högt med huvudet vilket har hjälpt massvis. Mest kräks hon på förmiddagarna efter natten. Nuförtiden kommer det sällan några jättemängder men nog har vi alltid en massa tygtrasor till hands! Själv verkar hon inte lida- tvärtom! Ibland när hon drar en stor rap med åtföljande jättespya börjar hon skratta
  17. Medlem sedan
    Jul 2007
    #9
    Hittade ytterst lite information om Nestargel på nätet. Hur ger man det till barnet? Jag helammar, och min lilla tjej gillar inte flaskan. Ges det vid varje måltid? Låter dock som en dröm att få ett barn som inte kräks hela dagarna!!

    Hoppas på svar

    Lojsy
  18. 9
    Hittade ytterst lite information om Nestargel på nätet. Hur ger man det till barnet? Jag helammar, och min lilla tjej gillar inte flaskan. Ges det vid varje måltid? Låter dock som en dröm att få ett barn som inte kräks hela dagarna!!

    Hoppas på svar

    Lojsy
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10
    Om man ammar så kokar man ihop blandningen innan, låter det svalna och ger innan måltiden med hjälp av spruta eller på sked! Mängden varierar från barn till barn så du får prova dig fram!

    Lycka till!
  20. 10
    Om man ammar så kokar man ihop blandningen innan, låter det svalna och ger innan måltiden med hjälp av spruta eller på sked! Mängden varierar från barn till barn så du får prova dig fram!

    Lycka till!
  21. anonymt namn
    #11

    Min son kräktes på

    det viset sina 6 första månader, sedan visade det sig att han var allergisk mot mjölkprotein. Jag slutade med alla mejeriprodukter och efter en vecka upphörde kräkningarna helt. Han gick hela tiden upp i vikt som han skulle så BVC informerade aldrig oss om att det kunde bero på komjölken.
  22. 11
    Min son kräktes på det viset sina 6 första månader, sedan visade det sig att han var allergisk mot mjölkprotein. Jag slutade med alla mejeriprodukter och efter en vecka upphörde kräkningarna helt. Han gick hela tiden upp i vikt som han skulle så BVC informerade aldrig oss om att det kunde bero på komjölken.
  23. Medlem sedan
    Mar 2008
    #12

    Samma här

    Vi har det precis likdant med Ebba.. hon är 3 månader (imorron! ). Har skrivit å frågat en massa på familjeliv om Ebbas kräkningar och det är många som rekommenderar Nestargel så jag ska prova det imorron (dom hade inte det hemma på apoteket idag). Min bvc sköterska rekommenderade det inte men hon visste inte heller vad det var för nåt.

    Vissa dagar kräks hon ingenting å vissa (som idag) kräks hon hela tiden.. blir nog kring 40-50 ggr.. jättejobbigt! Men på natten kräks hon ingenting trots att vi matar henne på samma sätt. Vi ger bara ersättning och har testat alla möjliga ersättningar. Har även varit med henne på barnmottagningen å där sa dom utan att undersöka henne att hon var mjölkallergiker.. men jag tror inte riktigt på det eftersom hon kräktes inte alls så här mkt förut å hon kräktes även av nutramigenen.

    Jag längtar tills hon blir 4 månader så att man kan börja med lite fastare mat. och förhoppnings så stannar det kvar i henne.
  24. 12
    Samma här Vi har det precis likdant med Ebba.. hon är 3 månader (imorron! ). Har skrivit å frågat en massa på familjeliv om Ebbas kräkningar och det är många som rekommenderar Nestargel så jag ska prova det imorron (dom hade inte det hemma på apoteket idag). Min bvc sköterska rekommenderade det inte men hon visste inte heller vad det var för nåt.

    Vissa dagar kräks hon ingenting å vissa (som idag) kräks hon hela tiden.. blir nog kring 40-50 ggr.. jättejobbigt! Men på natten kräks hon ingenting trots att vi matar henne på samma sätt. Vi ger bara ersättning och har testat alla möjliga ersättningar. Har även varit med henne på barnmottagningen å där sa dom utan att undersöka henne att hon var mjölkallergiker.. men jag tror inte riktigt på det eftersom hon kräktes inte alls så här mkt förut å hon kräktes även av nutramigenen.

    Jag längtar tills hon blir 4 månader så att man kan börja med lite fastare mat. och förhoppnings så stannar det kvar i henne.
  25. Medlem sedan
    Jul 2008
    #13

    Känner igen allt !

    Det du besrkiver är precis samma tillvaro som vi har här hemma. Har en son som nu är 6 månader och kräks mest hela tiden. Man får byta kläder på sig själv och sonen minst 5 gånger om dagen, är jag hemma själv orkar jag längre inte bry mig att jag både ser och luktar äckligt :-).
    Jag har begärt en utredning då jag vill vara säker på att sonen inte har reflux. Han har genomgått en röntgen som inte visade på detta men han ska även få göra en mätning av PH-värdet i matstrupen.
    Vi har börjat med fast mat och det är lite bättre men lååååångt i från bra. Vissa dagar är jag så trött på detta samt att jag tycker så synd om honom. Vidare kan det ju inte vara nyttigt för strupen att hela tiden kräkas.
  26. 13
    Känner igen allt ! Det du besrkiver är precis samma tillvaro som vi har här hemma. Har en son som nu är 6 månader och kräks mest hela tiden. Man får byta kläder på sig själv och sonen minst 5 gånger om dagen, är jag hemma själv orkar jag längre inte bry mig att jag både ser och luktar äckligt :-).
    Jag har begärt en utredning då jag vill vara säker på att sonen inte har reflux. Han har genomgått en röntgen som inte visade på detta men han ska även få göra en mätning av PH-värdet i matstrupen.
    Vi har börjat med fast mat och det är lite bättre men lååååångt i från bra. Vissa dagar är jag så trött på detta samt att jag tycker så synd om honom. Vidare kan det ju inte vara nyttigt för strupen att hela tiden kräkas.

Liknande trådar

  1. Bebisar som kräks...
    By Therese med M L V I in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 09:32
  2. Kräks era bebisar?
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 14:01
  3. Kräks era bebisar?
    By Lojsy in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 21:27
  4. Kräks era bebisar?
    By Finskan in forum _0706 Junibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 18:44
  5. Juni bara kräks och kräks
    By bibbi_ in forum _0307 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 22:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar