Godis på dagis?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Godis på dagis?

    Får era barn godis på dagis? Hur ställer ni er till sånt?

    På Edwins dagis så får de en godispåse när de har kalas, som de inte får öppna där. Det blir upp till oss föräldrar att ta hand om tjatet sedan... Tack för den...
    Jag tycker att det är för djävligt helt enkelt. Han kommer nog att äta sin beskärda del av socker under sitt liv. Jag tycker inte att dagis ska vara de som introducerar barnen för godis. Det ska vara föräldrarnas val när ungarna får börja med godis.
    Vi har varit väldigt restriktiva med godis just för att han helt enkelt inte kan hantera sockret. Han blir galen. Innan han började på dagis så hade han aldrig ätit godis, utan det var de som bjöd honom på godis på deras Halloweenparty. Kändes sådär måste jag säga...
    Är jag larvig som oggar upp mig över det här?
  2. 1
    Godis på dagis? Får era barn godis på dagis? Hur ställer ni er till sånt?

    På Edwins dagis så får de en godispåse när de har kalas, som de inte får öppna där. Det blir upp till oss föräldrar att ta hand om tjatet sedan... Tack för den...
    Jag tycker att det är för djävligt helt enkelt. Han kommer nog att äta sin beskärda del av socker under sitt liv. Jag tycker inte att dagis ska vara de som introducerar barnen för godis. Det ska vara föräldrarnas val när ungarna får börja med godis.
    Vi har varit väldigt restriktiva med godis just för att han helt enkelt inte kan hantera sockret. Han blir galen. Innan han började på dagis så hade han aldrig ätit godis, utan det var de som bjöd honom på godis på deras Halloweenparty. Kändes sådär måste jag säga...
    Är jag larvig som oggar upp mig över det här?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Nej, de har inte ens kalas längre för att de är rädda för socker

    Att ge godispåse skulle jag tycka är långt ifrån dagis uppgift... det skulle jag försöka få bort. Men att gå så långt som vårt dagis har gjort tycker jag är onödigt också...
  4. 2
    Nej, de har inte ens kalas längre för att de är rädda för socker

    Att ge godispåse skulle jag tycka är långt ifrån dagis uppgift... det skulle jag försöka få bort. Men att gå så långt som vårt dagis har gjort tycker jag är onödigt också...
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Nej det finns ju annat än godis att äta när man har kalas. Jag tror inte att ungarna skulle tycka att det var konstigt om de fick t.ex fruktsallad eller något sådant.
  6. 3
    Nej det finns ju annat än godis att äta när man har kalas. Jag tror inte att ungarna skulle tycka att det var konstigt om de fick t.ex fruktsallad eller något sådant.
  7. S-mamman
    #4
    Nej, våra barn får aldrig godis på dagis (inte vad jag känner till i alla fall). Då någon fyller år brukar de äta glass, det tycker jag är okej. Det som jag däremot tycker är lite sådär är att ifall flera barn fyller år samma vecka så slår de inte ihop kalasen utan firar alla barn en egen dag. Visst har det ju också sina fördelar, men samtidigt kan det bli väldigt mycket glass vissa veckor...Speciellt som de firar fröknarnas födelsedagar också!
    Jag tycker inte alls du är larvig utan tycker du ska prata med dagispersonalen om det. Förmodligen är du inte den enda föräldern som tycker så!
  8. 4
    Nej, våra barn får aldrig godis på dagis (inte vad jag känner till i alla fall). Då någon fyller år brukar de äta glass, det tycker jag är okej. Det som jag däremot tycker är lite sådär är att ifall flera barn fyller år samma vecka så slår de inte ihop kalasen utan firar alla barn en egen dag. Visst har det ju också sina fördelar, men samtidigt kan det bli väldigt mycket glass vissa veckor...Speciellt som de firar fröknarnas födelsedagar också!
    Jag tycker inte alls du är larvig utan tycker du ska prata med dagispersonalen om det. Förmodligen är du inte den enda föräldern som tycker så!
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    Nej, ingen godis på vårt dagis. De har tagit bort nästan allt socker där. Godis tycker jag inte hör hemma på dagis, även om Ellen äter lördagsgodis. Sånt ska man göra hemma.
  10. 5
    Nej, ingen godis på vårt dagis. De har tagit bort nästan allt socker där. Godis tycker jag inte hör hemma på dagis, även om Ellen äter lördagsgodis. Sånt ska man göra hemma.
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6
    Menar ni kalas när barnen fyller år? Firar dom inte barnen då alls, för att man inte kan äta nåt gott?? Fånigt isåfall. Här har de kalas, men man äter inget, utan firar bara barnet.
  12. 6
    Menar ni kalas när barnen fyller år? Firar dom inte barnen då alls, för att man inte kan äta nåt gott?? Fånigt isåfall. Här har de kalas, men man äter inget, utan firar bara barnet.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7
    På vårt dagis blev det oxå så mycket glass vissa perioder, så dom tog bort glassen på födelsedagen. Istället äter de glass en gång i månaden, som dagis bjuder på. Månadesn glass kallar dom det. Mycket mer lagom.
  14. 7
    På vårt dagis blev det oxå så mycket glass vissa perioder, så dom tog bort glassen på födelsedagen. Istället äter de glass en gång i månaden, som dagis bjuder på. Månadesn glass kallar dom det. Mycket mer lagom.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Tycker inte det är sâ farligt. Visserligen fâr de bara en klubba när det är ngn som har födelsedg (fast jag skickade med en s^n här partyblâsgrej istállet...). Eftersom vi inte har lordagsgodis och ingen i vart hem äter godis är det ok men klubba ngn gâng ibland, eller nàgon karamell. En pâse lâter ju lite mycket. Kan de inte begränsa det till en grej, typ en klubba, eller en chockladbit eller sâ? Det är väl föräldrarna till barnet som fyller som köper, eller är det sj¨lava dagiset?
  16. 8
    Tycker inte det är sâ farligt. Visserligen fâr de bara en klubba när det är ngn som har födelsedg (fast jag skickade med en s^n här partyblâsgrej istállet...). Eftersom vi inte har lordagsgodis och ingen i vart hem äter godis är det ok men klubba ngn gâng ibland, eller nàgon karamell. En pâse lâter ju lite mycket. Kan de inte begränsa det till en grej, typ en klubba, eller en chockladbit eller sâ? Det är väl föräldrarna till barnet som fyller som köper, eller är det sj¨lava dagiset?
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    När barnen fyller så äter de oftast glass bara, men när det är t.ex Halloween eller som idag, julgransplundring, så är det godis som gäller...
  18. 9
    När barnen fyller så äter de oftast glass bara, men när det är t.ex Halloween eller som idag, julgransplundring, så är det godis som gäller...
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    Nej, idag fick jag veta att jag inte är den enda som tycker att det är galet. Jag ska ta och snacka med några fler och höra vad det tycker. Känns ju bättre om vi är fler som tar upp det...
  20. 10
    Nej, idag fick jag veta att jag inte är den enda som tycker att det är galet. Jag ska ta och snacka med några fler och höra vad det tycker. Känns ju bättre om vi är fler som tar upp det...
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11
    Precis, jag tycker att det är upp till föräldrarna om deras barn ska få godis eller ej. Nu faller man ju för grupptrycket lixom...
  22. 11
    Precis, jag tycker att det är upp till föräldrarna om deras barn ska få godis eller ej. Nu faller man ju för grupptrycket lixom...
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12
    Det är själva dagiset som köper. De har en viss summa pengar varje månad som de kan lägga på sånt...
  24. 12
    Det är själva dagiset som köper. De har en viss summa pengar varje månad som de kan lägga på sånt...
  25. Medlem sedan
    Dec 2004
    #13
    Knepigt! På vårt dagis får barnen en glasspinne när de har kalas. Godis skulle kännas helt fel. Tycker som du att det är upp till föräldrarna.
  26. 13
    Knepigt! På vårt dagis får barnen en glasspinne när de har kalas. Godis skulle kännas helt fel. Tycker som du att det är upp till föräldrarna.
  27. Medlem sedan
    Apr 2006
    #14
    det får de gärna ha....det bryr jag mig inte om.
    Är det kalas så är det kalas och då tycker jag de kan få glass och sånt som hör till.
  28. 14
    det får de gärna ha....det bryr jag mig inte om.
    Är det kalas så är det kalas och då tycker jag de kan få glass och sånt som hör till.
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Nej inget godis därimot får dom glass när nån fyller år (om det barnet tagit med sig det) och lussebullar/pepparkakor på luciafirandet men det är allt.
    För min del är det helt ok det är ganska sällan det händer och Hilda får ju pytte lite lördagsgodis som hon inte äter men ska ha för syskonen får det.
    Men jag håller med om att det inte är dagisets sak att dela ut godis när Tilde var i Hildas ålder hade hon inte ätit godis och jag hade inte gillat om då dagis hade gett henne det.
  30. 15
    Nej inget godis därimot får dom glass när nån fyller år (om det barnet tagit med sig det) och lussebullar/pepparkakor på luciafirandet men det är allt.
    För min del är det helt ok det är ganska sällan det händer och Hilda får ju pytte lite lördagsgodis som hon inte äter men ska ha för syskonen får det.
    Men jag håller med om att det inte är dagisets sak att dela ut godis när Tilde var i Hildas ålder hade hon inte ätit godis och jag hade inte gillat om då dagis hade gett henne det.
  31. KAJO
    #16

    Jag tycker

    inte att det skulle göra ngt om barnen på R:s dagis fick godis ibland, men det får de inte. Däremot glass vid kalas.
  32. 16
    Jag tycker inte att det skulle göra ngt om barnen på R:s dagis fick godis ibland, men det får de inte. Däremot glass vid kalas.
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17
    Kan hålla med om att det låter lite väl mycket. Här får de glass när någon fyller år (dagis bjuder) och på det förra så hände det 2ggr tror jag att de fick en liten godispåse och det var vid avslutningarna (jul och sommar...eller var det påsk?) men då frågade de föräldrarna först!

    Nu gjorde de faktiskt julgodis innan jul som de fick hem men det var rispuffar, cornflakes och knäckebröd doppade i choklad
  34. 17
    Kan hålla med om att det låter lite väl mycket. Här får de glass när någon fyller år (dagis bjuder) och på det förra så hände det 2ggr tror jag att de fick en liten godispåse och det var vid avslutningarna (jul och sommar...eller var det påsk?) men då frågade de föräldrarna först!

    Nu gjorde de faktiskt julgodis innan jul som de fick hem men det var rispuffar, cornflakes och knäckebröd doppade i choklad
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18

    Sockerfritt dagis......

    .... går mina barn på. Superbra. Visst får de ketchup någon gång, sylt någon annan och de bakade pepparkakor till jul (fast fick inte smaka på dem förrän de kom hem). Men annars är det stopp där. Firar gör de med fruktsallad eller grillar hamburgare ute mitt i vintern eller liknande . Fungerar utmärkt. Inte ett enda barn har frågat efter sådant som glass eller tårta någon enda gång sedan detta infördes för några år sedan, enligt personalen. Känns skönt att veta att det de får i sig (för vi har inte sockerförbud hemma) är det de får av oss. Dessutom är båda mina barn sådana att de påverkas enormt av socker.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  36. 18
    Sockerfritt dagis...... .... går mina barn på. Superbra. Visst får de ketchup någon gång, sylt någon annan och de bakade pepparkakor till jul (fast fick inte smaka på dem förrän de kom hem). Men annars är det stopp där. Firar gör de med fruktsallad eller grillar hamburgare ute mitt i vintern eller liknande . Fungerar utmärkt. Inte ett enda barn har frågat efter sådant som glass eller tårta någon enda gång sedan detta infördes för några år sedan, enligt personalen. Känns skönt att veta att det de får i sig (för vi har inte sockerförbud hemma) är det de får av oss. Dessutom är båda mina barn sådana att de påverkas enormt av socker.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19

    Tillägg om födelsedagar...

    ... födelsedagar firas genom att de andra barnen sjunger för den som fyller år, flaggan är hissad och de får ett litet paket och sedan är det bra. Jag tycker det är superskönt att slippa ordna något för alla. Både Melvin och Ville fyllde i höstas och kände sig jättegratulerade och uppvaktade och stod i centrum de dagarna och saknade inget.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  38. 19
    Tillägg om födelsedagar... ... födelsedagar firas genom att de andra barnen sjunger för den som fyller år, flaggan är hissad och de får ett litet paket och sedan är det bra. Jag tycker det är superskönt att slippa ordna något för alla. Både Melvin och Ville fyllde i höstas och kände sig jättegratulerade och uppvaktade och stod i centrum de dagarna och saknade inget.
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    på julgransplundringen

    fick barnen popcorn och pepparkakor, inget godis. Det tyckte jag var en bra ide med popcorn.

    Här firar de barnen genom att de sjunger för dem, men om de får glass det vet jag inte, det har jag inte tänkt på. De har gått där sedan i sep förra året.

    på tal om dagis. De serverar grönsaker före maten typ morotsstavar, broccoli och det är jättepoppis.
  40. 20
    på julgransplundringen fick barnen popcorn och pepparkakor, inget godis. Det tyckte jag var en bra ide med popcorn.

    Här firar de barnen genom att de sjunger för dem, men om de får glass det vet jag inte, det har jag inte tänkt på. De har gått där sedan i sep förra året.

    på tal om dagis. De serverar grönsaker före maten typ morotsstavar, broccoli och det är jättepoppis.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. GODIS efter påsklunch på dagis
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 11:45
  2. Godis på dagis!!!
    By Pernilla m Adrian&Andreas in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 22:38
  3. godis godis glass godis...:) fråga?
    By Nette~Elliot&Ninni in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 20:26
  4. godis på dagis?
    By Humlan54 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 21:59
  5. Godis på dagis...två dagar denna vecka!!
    By -A-K- m Oskar och lillebror bf 30/3 in forum _01 Höstbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar