kisseri
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Jan 2007
    #1

    kisseri

    Vår son har nu vid ett flertal gånger kissat ner sig under skoltid. Detta gjorde han aldrig på dagis. Då var det bara nattetid det hände. Jag har tagit upp det med skolpersonalen men de tycker inte att det är något konstigt och att de händer andra också i den åldern. Jag är mer inne på att det måste vara något som gör att han kissar ner sig. Att han är orolig för något. Jag vet inte hur man ska gå vidare. Är svårt att inte prata för negativt med sonen för det gör ju inte det hela bättre. Någon som kan råda mig som kanse varit i samma sits med sitt barn?
  2. 1
    kisseri Vår son har nu vid ett flertal gånger kissat ner sig under skoltid. Detta gjorde han aldrig på dagis. Då var det bara nattetid det hände. Jag har tagit upp det med skolpersonalen men de tycker inte att det är något konstigt och att de händer andra också i den åldern. Jag är mer inne på att det måste vara något som gör att han kissar ner sig. Att han är orolig för något. Jag vet inte hur man ska gå vidare. Är svårt att inte prata för negativt med sonen för det gör ju inte det hela bättre. Någon som kan råda mig som kanse varit i samma sits med sitt barn?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Det är inte ovanligt att barn i 6-årsåldern börjar kissa ner sig igen under dagtid. Jag arbetar på skola och har haft flera klasser med barn i 6-7 årsåldern och det händer varje år att barn har kissperioder. Vet inte riktigt varför det är så men tror att det beror till viss del på åldern. Det är en svår ålder när mycket händer både i kropp och hjärna och man kallar det ibland för "lilla tonåren". Sedan är det så i skolan att det kan vara en bit till toaletten och att man som personal kanske inte påminner barnen på samma sätt om att gå på toaletten som man gör på dagis. På dagis har man ofta rutinen att påminna barnen om toalettbesök innan utgång, efter mat osv och det finns också fler vuxna som har tid att lägga märke till om något barn ser kissnödigt ut.
    Det behöver alltså inte vara så att din pojke är orolig för något särskilt men samtidigt så bör man ju vara uppmärksam på honom. Hjälper det om man ber personalen att påminna honom om att gå på toaletten vid jämna mellanrum t ex innan maten eller innan man går ut på rast?
  4. 2
    Det är inte ovanligt att barn i 6-årsåldern börjar kissa ner sig igen under dagtid. Jag arbetar på skola och har haft flera klasser med barn i 6-7 årsåldern och det händer varje år att barn har kissperioder. Vet inte riktigt varför det är så men tror att det beror till viss del på åldern. Det är en svår ålder när mycket händer både i kropp och hjärna och man kallar det ibland för "lilla tonåren". Sedan är det så i skolan att det kan vara en bit till toaletten och att man som personal kanske inte påminner barnen på samma sätt om att gå på toaletten som man gör på dagis. På dagis har man ofta rutinen att påminna barnen om toalettbesök innan utgång, efter mat osv och det finns också fler vuxna som har tid att lägga märke till om något barn ser kissnödigt ut.
    Det behöver alltså inte vara så att din pojke är orolig för något särskilt men samtidigt så bör man ju vara uppmärksam på honom. Hjälper det om man ber personalen att påminna honom om att gå på toaletten vid jämna mellanrum t ex innan maten eller innan man går ut på rast?
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Jag har bett personalen vid två tillfällen att säga till honom att gå och kissa. Sist sa den ena att han brukar då gå iväg men de stannar inte kvar utanför. Själv säger han att han då bara tvättar händerna. Så jag vet inte om han är rädd för toaletten eller helt enkelt inte känner om han är kissenödig? Sedan har det hänt ett par gånger undre lek då han skrattat hejdlöst och det förstår man ju att det då kan gå för snabbt. Igår kom han hem och hade kissat ner sig i skogen. Då hade haninte vågat säga till. Synd för i skogen är det ju enkelt för en kille att kissa.

    Lärarn säger att han inte är ensam iskolan men jag vet att han inte har någon riktigt nära kompis och tankarna går ju åt det hållet att det kanske är där skon klämmer? Vi ska vvakta ett par månader till så får vi se om det fortsätter. Annars får vi ta upp det till diskussion igen.
  6. 3
    Jag har bett personalen vid två tillfällen att säga till honom att gå och kissa. Sist sa den ena att han brukar då gå iväg men de stannar inte kvar utanför. Själv säger han att han då bara tvättar händerna. Så jag vet inte om han är rädd för toaletten eller helt enkelt inte känner om han är kissenödig? Sedan har det hänt ett par gånger undre lek då han skrattat hejdlöst och det förstår man ju att det då kan gå för snabbt. Igår kom han hem och hade kissat ner sig i skogen. Då hade haninte vågat säga till. Synd för i skogen är det ju enkelt för en kille att kissa.

    Lärarn säger att han inte är ensam iskolan men jag vet att han inte har någon riktigt nära kompis och tankarna går ju åt det hållet att det kanske är där skon klämmer? Vi ska vvakta ett par månader till så får vi se om det fortsätter. Annars får vi ta upp det till diskussion igen.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    Inte ovanligt att barn får lite problem med det i den åldern. Det händer mkt, de har inte tid och lyssnar inte på kroppens signaler. Dottern hade lite jobbigt med detta i höst då hon började 6 års, även hemma ibland, men eftersom jag minns att det hände att jag kissade på mig i 6 års ålder, så har jag inte sett det som ngt konstigt. Min blåsa var helt normal sen
  8. 4
    Inte ovanligt att barn får lite problem med det i den åldern. Det händer mkt, de har inte tid och lyssnar inte på kroppens signaler. Dottern hade lite jobbigt med detta i höst då hon började 6 års, även hemma ibland, men eftersom jag minns att det hände att jag kissade på mig i 6 års ålder, så har jag inte sett det som ngt konstigt. Min blåsa var helt normal sen
  9. Anonym
    #5
    Skönt att höra att det är fler som har liknande erfarenheter. Det är säkert så att det är mycket som händer och att han inte riktigt kan styra det hela.
  10. 5
    Skönt att höra att det är fler som har liknande erfarenheter. Det är säkert så att det är mycket som händer och att han inte riktigt kan styra det hela.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6
    Det är samma här. Det är så mycket att han helt enkelt glömmer sig. Inte så jättemånga gånger, men klart mer än sista året på dagis. Jag tror fröknarna har rätt i att du inte behöver oroa dig, men de kunde ju kanske hjälpa till att påminna om det blivit ofta?
  12. 6
    Det är samma här. Det är så mycket att han helt enkelt glömmer sig. Inte så jättemånga gånger, men klart mer än sista året på dagis. Jag tror fröknarna har rätt i att du inte behöver oroa dig, men de kunde ju kanske hjälpa till att påminna om det blivit ofta?
  13. anonymt namn
    #7

    Det har hänt

    ett par gånger och vad jag förstår så är det pga att hon inte hinner in på rasten. Att hon inte vill gå ifrån gungan (för då tar någon annan hennes plats och gungar med hennes kompis) och håller sig därmed in i det allra längsta och sen när hon väl går så kanske dörren in är låst och hon ska leta reda på sin fröken som hon inte hittar direkt och sen är olyckan ett faktum.
  14. 7
    Det har hänt ett par gånger och vad jag förstår så är det pga att hon inte hinner in på rasten. Att hon inte vill gå ifrån gungan (för då tar någon annan hennes plats och gungar med hennes kompis) och håller sig därmed in i det allra längsta och sen när hon väl går så kanske dörren in är låst och hon ska leta reda på sin fröken som hon inte hittar direkt och sen är olyckan ett faktum.

Liknande trådar

  1. på tal om kisseri
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 10:32
  2. Kisseri
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 13:58
  3. Kisseri
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 11:43
  4. kisseri
    By malinsmamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 08:54
  5. kisseri
    By NYC-Maria in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 23:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar