Tappa tänder?
_02 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Tappa tänder?

    Freja har nu allt som allt tappat fyra tänder. Den fjärde igår kväll. Det var gråt, lite blod och tandagnisslan! ;-)

    Alltså, är hon tidig eller? På hennes dagis är det ingen annan jämnårig som ens har en lös tand! Freja är född i maj. Fick första tanden vid 6 mån. Vet att det har betydelse flr näa man tappar första. Jag antar att 6 mån är ganska tidigt? Lillasyster Tuva fick sim första tand vid 10 mån.

    Man underar ju nu om det kanske blir så att Freja blir en tjej som blir ganska tidigt utcecklad med bröst och mens mm? ;-) Hon är inte lång (111 cm), hon brås på mig, jag är kort. Men hon är liksom ingen "speta" till tjej, hon är lite "grov". Men inte tjock, hon vägde 20 kg och var 111 cm nu på 5 1/2 års kontrollen med spruttagning.

    Det kaaan ju bli jobbigt för dem om de är mycket tidigare utvecklade än sina kompisar ju.

    Kramar till er alla vårbarn-mammor 02!
    Christina, mamma till Freja maj-02 och Tuva okt-05
  2. 1
    Tappa tänder? Freja har nu allt som allt tappat fyra tänder. Den fjärde igår kväll. Det var gråt, lite blod och tandagnisslan! ;-)

    Alltså, är hon tidig eller? På hennes dagis är det ingen annan jämnårig som ens har en lös tand! Freja är född i maj. Fick första tanden vid 6 mån. Vet att det har betydelse flr näa man tappar första. Jag antar att 6 mån är ganska tidigt? Lillasyster Tuva fick sim första tand vid 10 mån.

    Man underar ju nu om det kanske blir så att Freja blir en tjej som blir ganska tidigt utcecklad med bröst och mens mm? ;-) Hon är inte lång (111 cm), hon brås på mig, jag är kort. Men hon är liksom ingen "speta" till tjej, hon är lite "grov". Men inte tjock, hon vägde 20 kg och var 111 cm nu på 5 1/2 års kontrollen med spruttagning.

    Det kaaan ju bli jobbigt för dem om de är mycket tidigare utvecklade än sina kompisar ju.

    Kramar till er alla vårbarn-mammor 02!
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Oj det var tidigt...Så många tänder redan.
    Cazandra har en lös tand och ja tycker att det är tidigt. Den har vart lös ett tag nu men snart så lossnar den. Vänner och bekanta säger att det är tidigt. Hon har kusiner pojkar som är 6 och dom har inte tappat några tänder än. Hon har en jämn årig kompis som har fyra lösa tänder men ingen så lös så att den går att vika på...tandläkaren såg det när hon var där. Så tjejer är kanske tidigare....Sen har jag hört att få mna tänder tidigt så tappar man oxså tidigt..vet inte vad som stämer..men din dotter är väldigt tidig.

    kram
  4. 2
    Oj det var tidigt...Så många tänder redan.
    Cazandra har en lös tand och ja tycker att det är tidigt. Den har vart lös ett tag nu men snart så lossnar den. Vänner och bekanta säger att det är tidigt. Hon har kusiner pojkar som är 6 och dom har inte tappat några tänder än. Hon har en jämn årig kompis som har fyra lösa tänder men ingen så lös så att den går att vika på...tandläkaren såg det när hon var där. Så tjejer är kanske tidigare....Sen har jag hört att få mna tänder tidigt så tappar man oxså tidigt..vet inte vad som stämer..men din dotter är väldigt tidig.

    kram
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3
    I början av förra året upptäckte vi att Melker hade en lös framtand!! Oj så tidigt tänkte vi, men den är precis lika (lite) lös nu som då. Dessutom har han ytterligare tre tänder som är lösa nu. Eftersom de varit så smått lösa länge nu undrar jag snarare hur länge de ska vara lösa innan de trillar...
  6. 3
    I början av förra året upptäckte vi att Melker hade en lös framtand!! Oj så tidigt tänkte vi, men den är precis lika (lite) lös nu som då. Dessutom har han ytterligare tre tänder som är lösa nu. Eftersom de varit så smått lösa länge nu undrar jag snarare hur länge de ska vara lösa innan de trillar...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Amanda har tappat 2 tänder

    nertill och det var i somras/höstas. Hon har ytterligare 3 tänder som är lösa.
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  8. 4
    Amanda har tappat 2 tänder nertill och det var i somras/höstas. Hon har ytterligare 3 tänder som är lösa.
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    Isadora

    har tappat två tänder nertill.
    de nya kom dock först så hon har aldrig "saknat" några.
    det värsta var väl att den första tappades ute och hon inte hittade den.
    Hon la en lapp undr sängen med texten:

    "hej tandfen. Jag har tapat en tand men kan inte hita den."

    Så tandfénkom med en guldpeng i alla fall

    På hennes dagis har nog de flesta tappat någon tand.
  10. 5
    Isadora har tappat två tänder nertill.
    de nya kom dock först så hon har aldrig "saknat" några.
    det värsta var väl att den första tappades ute och hon inte hittade den.
    Hon la en lapp undr sängen med texten:

    "hej tandfen. Jag har tapat en tand men kan inte hita den."

    Så tandfénkom med en guldpeng i alla fall

    På hennes dagis har nog de flesta tappat någon tand.
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6

    Tilde har tappat

    2 tänder i neder käken, i våras så det blir ju snart 1 år sedan. Väntar på att de 2 i överkäken också ska bli lösa.
  12. 6
    Tilde har tappat 2 tänder i neder käken, i våras så det blir ju snart 1 år sedan. Väntar på att de 2 i överkäken också ska bli lösa.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Maja har tappat två i underkäken. De tappade hon för ett år sedan. Nu Är båda framtänderna i överkäken lösa samt båda 2rna i underkäken. Snart är hon en tandlös gumma

    Tror inte att det är så ovanligt. Var hos tandläkaren igår med Maja på koll och det verkade inte ovanligt. Maja har dessutom fått alla fyra 6-årständer, helt normalt tydligen. Maja fyller i slutet av mars.
  14. 7
    Maja har tappat två i underkäken. De tappade hon för ett år sedan. Nu Är båda framtänderna i överkäken lösa samt båda 2rna i underkäken. Snart är hon en tandlös gumma

    Tror inte att det är så ovanligt. Var hos tandläkaren igår med Maja på koll och det verkade inte ovanligt. Maja har dessutom fått alla fyra 6-årständer, helt normalt tydligen. Maja fyller i slutet av mars.
  15. Medlem sedan
    May 2007
    #8

    Edward tappade två i somras..

    ..i underkäken. Men att tappa tänder har ju inget med puberteten och mens och bröst att göra?! Tror inte att du behöver oroa dig för det än.
  16. 8
    Edward tappade två i somras.. ..i underkäken. Men att tappa tänder har ju inget med puberteten och mens och bröst att göra?! Tror inte att du behöver oroa dig för det än.
  17. Medlem sedan
    Mar 2000
    #9

    Har inte en tänkt tanken

    att tappa tänder tidigt skulle med föra att de kommer in i puperteten tidigt också? Är det så?
  18. 9
    Har inte en tänkt tanken att tappa tänder tidigt skulle med föra att de kommer in i puperteten tidigt också? Är det så?
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    Nikita har tappat en i underkäken och den brevid sitter bra löst....tycker det är "lagom " ålder att tappar tänderna...jämfört med mina andra barn....
  20. 10
    Nikita har tappat en i underkäken och den brevid sitter bra löst....tycker det är "lagom " ålder att tappar tänderna...jämfört med mina andra barn....
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Tack för alla svar!

    Tack för era svar! Verkar ju vara endel barn här som har börjat tappa lite tänder ju! Freja har två andra lösa också.

    Nej det här med puberteten var bara en tanke som fläktade förbi mitt huvud liksom. ;-) Säkert har det inget med varandra att göra.

    Trevlig helg på er!
    Christina, mamma till Freja maj-02 och Tuva okt-05
  22. 11
    Tack för alla svar! Tack för era svar! Verkar ju vara endel barn här som har börjat tappa lite tänder ju! Freja har två andra lösa också.

    Nej det här med puberteten var bara en tanke som fläktade förbi mitt huvud liksom. ;-) Säkert har det inget med varandra att göra.

    Trevlig helg på er!
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    Tindra har inte tappat en enda, och ingen är lös. Hon själv längtar jättemycket till att tappa första tanden =) Hon fick sin första tand vädigt sent oxåm har för mig att hon var 11 månader innan första tittade ut =)

    http://mariashuvud.blogg.se
  24. 12
    Tindra har inte tappat en enda, och ingen är lös. Hon själv längtar jättemycket till att tappa första tanden =) Hon fick sin första tand vädigt sent oxåm har för mig att hon var 11 månader innan första tittade ut =)

    http://mariashuvud.blogg.se
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    6 tänder har hon tappat, Iza tappade 2 tänder redan i april i fjol, då var hon 4 år & 10 mån.

    Sen dröjde det till jul när båda framtänderna äntligen lossnade som länge varit lösa,
    och nu idag 2 småtänder i nedre delen av mun, hon ser helrolig ut spec då båda framtänderna är borta.
    Iza verkar vara lite före sina kompisar med att tappa tänder, några på dagis har tappat sina första tände r, men iZa är ju uppe i 6 st( första tänderna kom vid 5 mån ålder)

    Hm, har aldrig tänkt på om hon kommer att utvecklas tidigt, men jag kan se redan nu att hon börjar få min kropsform med lite runda höfter och "smilgropar" ovanför baken .
  26. 13
    6 tänder har hon tappat, Iza tappade 2 tänder redan i april i fjol, då var hon 4 år & 10 mån.

    Sen dröjde det till jul när båda framtänderna äntligen lossnade som länge varit lösa,
    och nu idag 2 småtänder i nedre delen av mun, hon ser helrolig ut spec då båda framtänderna är borta.
    Iza verkar vara lite före sina kompisar med att tappa tänder, några på dagis har tappat sina första tände r, men iZa är ju uppe i 6 st( första tänderna kom vid 5 mån ålder)

    Hm, har aldrig tänkt på om hon kommer att utvecklas tidigt, men jag kan se redan nu att hon börjar få min kropsform med lite runda höfter och "smilgropar" ovanför baken .
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Samma med Maja, hon börjar bli kruvig, med rund rumpa och runda lår. Gulligt
  28. 14
    Samma med Maja, hon börjar bli kruvig, med rund rumpa och runda lår. Gulligt
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15
    Mika tappade sin första tand i förra veckan och jag har tyckts det var sent. Det är flera på dagis som har tappat och hon har varit ledsen för inte hon hade någon lös tand. Hon fick sin första tand vid 8 månaders ålder och den blev lös nästan exakt på dagen 5 år senare.
  30. 15
    Mika tappade sin första tand i förra veckan och jag har tyckts det var sent. Det är flera på dagis som har tappat och hon har varit ledsen för inte hon hade någon lös tand. Hon fick sin första tand vid 8 månaders ålder och den blev lös nästan exakt på dagen 5 år senare.
  31. Medlem sedan
    Sep 2007
    #16

    Julia

    har tappat 3 tänder och nr 4 är väldigt lös.
    Hon är den som har tappat flest tänder, de är några till som har tappat.
    hon är rätt tidig också tycker jag. Född i maj är hon med.
  32. 16
    Julia har tappat 3 tänder och nr 4 är väldigt lös.
    Hon är den som har tappat flest tänder, de är några till som har tappat.
    hon är rätt tidig också tycker jag. Född i maj är hon med.
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    Ingen tappad tand här och det lär ju dröja! Hon fick sin första tand när hon var 14 månader så jag tror hon kommer vara närmare 7 år innan nån tand lossnar. Det var likadant för mig när jag var liten. Jag fick också första tanden när jag var över 1 år och tappade sen första tanden först när jag gick i skolan. Sena tänder har jag dragits med hela livet, håller t ex först nu på att få visdomständer 32 år gammal och tappade min sista mjölktand när jag gick i 9:an.

    Men jag tror nog inte att det där med tänderna har så mycket med övrig utveckling i kroppen att göra.
  34. 17
    Ingen tappad tand här och det lär ju dröja! Hon fick sin första tand när hon var 14 månader så jag tror hon kommer vara närmare 7 år innan nån tand lossnar. Det var likadant för mig när jag var liten. Jag fick också första tanden när jag var över 1 år och tappade sen första tanden först när jag gick i skolan. Sena tänder har jag dragits med hela livet, håller t ex först nu på att få visdomständer 32 år gammal och tappade min sista mjölktand när jag gick i 9:an.

    Men jag tror nog inte att det där med tänderna har så mycket med övrig utveckling i kroppen att göra.
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18

    Tre tänder-10 dagar! + Fråga

    Ja jag ser också att Freja verkar få min kropp, höfter och kurvig precis som jag! ;-) Fast sån har hon liksom varit hela tiden tycker jag. Lillasyster är mycket tunnare än Freja var i samma ålder (hon är två år).

    Freja tappade banne mig en tand till i fredags så nu har hon tappat fem tänder och den sjätte är jättelös så den ryker väl snart. Jag var tyvärr inte hemma, jag var i Sthlm med min mamma, så jag fick bara ett mms med bild på Frejisen och gluggen! Hon har nu tappat tre tänder på 10 dagar! :-(

    En fråga till er bara som har barn som har tappat mycket tänder. Freja fick för två veckor sedan (alltså när den första av dessa tre nytappade tänder hade lossnat) plöttsligt en dag jätte hög feber på dagis. På kvällen kräktes hon två ggr.

    Sen två dagar senare så var hon supersvullen i hela ansiktet och läpparna och var prickig på kinderna och det höll i sig i 3-4 dagar. JAg hade henne hemma från dagis och vi visade upp henne på BVC. DÅ tänkte jag inte på att säga detta med tänderna till skötersakan. Hon trodde på virus prickar och att svulladen berodde på att Freja var extra nedsatt vid virusinfektion, så att hon hade reagerat på något hon annars tål, tex ketchup.

    Nu efteråt kan jag tänka mig att det var TVÅ olika saker hon hade, det var virusprickar (för det fick även henns kompis) men att svullnaden i ansiktet och läpparna var pga någon inflammation i de lösa tänderna/tandköttet! En dag var hon svullen på kinden upp mot ögat liksom.

    Har era barn reagerat så här när de haft lösa tänder?

    Kram på er!
  36. 18
    Tre tänder-10 dagar! + Fråga Ja jag ser också att Freja verkar få min kropp, höfter och kurvig precis som jag! ;-) Fast sån har hon liksom varit hela tiden tycker jag. Lillasyster är mycket tunnare än Freja var i samma ålder (hon är två år).

    Freja tappade banne mig en tand till i fredags så nu har hon tappat fem tänder och den sjätte är jättelös så den ryker väl snart. Jag var tyvärr inte hemma, jag var i Sthlm med min mamma, så jag fick bara ett mms med bild på Frejisen och gluggen! Hon har nu tappat tre tänder på 10 dagar! :-(

    En fråga till er bara som har barn som har tappat mycket tänder. Freja fick för två veckor sedan (alltså när den första av dessa tre nytappade tänder hade lossnat) plöttsligt en dag jätte hög feber på dagis. På kvällen kräktes hon två ggr.

    Sen två dagar senare så var hon supersvullen i hela ansiktet och läpparna och var prickig på kinderna och det höll i sig i 3-4 dagar. JAg hade henne hemma från dagis och vi visade upp henne på BVC. DÅ tänkte jag inte på att säga detta med tänderna till skötersakan. Hon trodde på virus prickar och att svulladen berodde på att Freja var extra nedsatt vid virusinfektion, så att hon hade reagerat på något hon annars tål, tex ketchup.

    Nu efteråt kan jag tänka mig att det var TVÅ olika saker hon hade, det var virusprickar (för det fick även henns kompis) men att svullnaden i ansiktet och läpparna var pga någon inflammation i de lösa tänderna/tandköttet! En dag var hon svullen på kinden upp mot ögat liksom.

    Har era barn reagerat så här när de haft lösa tänder?

    Kram på er!
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19
    Nej, faktiskt inte och inte kan jag komma ihåg att jag varit sjuk när jag tppat mina heller. Däremot blev jag sjuk när jag fick mina visdomständer, inte alla men två av dem. Jättehög feber i några timmar.. och ont såklart.
  38. 19
    Nej, faktiskt inte och inte kan jag komma ihåg att jag varit sjuk när jag tppat mina heller. Däremot blev jag sjuk när jag fick mina visdomständer, inte alla men två av dem. Jättehög feber i några timmar.. och ont såklart.
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20
    Nja , Iza var redan lite förkyld när hon tappade de 2 senaste, men febrig tror jag inte hon blev.
    Däremot öm i munnen.
  40. 20
    Nja , Iza var redan lite förkyld när hon tappade de 2 senaste, men febrig tror jag inte hon blev.
    Däremot öm i munnen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. På tal om att tappa tänder
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 21:37
  2. Tappa tänder?
    By nikecam in forum _01 Höstbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 19:14
  3. tappa tänder?
    By jessica_f in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 09:28
  4. Tappa tänder
    By Madde m Meja-01 & Nova-03 in forum _01 Vårbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 10:54
  5. Ang. att tappa tänder.
    By Martina med B+V+G in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 19:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar