Badning
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Badning

    Hur ofta badar ni era små bebbar? På BVC säger de att man endast ska bada en gång i veckan. En barnmorska jag känner säger tycker man kan bada varje dag om man har olja i vattnet. Hur gör ni och hur tycker ni det påverkar ert barns hud?
  2. 1
    Badning Hur ofta badar ni era små bebbar? På BVC säger de att man endast ska bada en gång i veckan. En barnmorska jag känner säger tycker man kan bada varje dag om man har olja i vattnet. Hur gör ni och hur tycker ni det påverkar ert barns hud?
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2
    min son badar kanske var tredje dag om han inte spytt eller så jättemycket...har inte olja i vattnet..hade bara det nån vecka efter födsel men han är inte torr o så...har läst nånstans att man kan bada vaje dag om dom tycker om det
  4. 2
    min son badar kanske var tredje dag om han inte spytt eller så jättemycket...har inte olja i vattnet..hade bara det nån vecka efter födsel men han är inte torr o så...har läst nånstans att man kan bada vaje dag om dom tycker om det
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Jag har börjat att bada Ella nästan varje dag eftersom hon kräks så mycket. Jag har alltid olja i vattnet och det räcker för att tvätta henne.

    Helt ärligt har jag inte ens tänkt på att fråga BVC om det är för mycket att bada varje dag men hon verkar inte bli torr i huden. Jag smörjer henne efteråt också men inte varje gång.

    För övrigt har ni något bra tips på salva för röda bebisveck? Jag har prövat inotyol (tycker att det blir kvar på huden och liksom samlas i vecken istället), idomin ( lite bättre än inotyol) och miniderm. Ingen funkar helt bra. Tacksam för tips!
  6. 3
    Jag har börjat att bada Ella nästan varje dag eftersom hon kräks så mycket. Jag har alltid olja i vattnet och det räcker för att tvätta henne.

    Helt ärligt har jag inte ens tänkt på att fråga BVC om det är för mycket att bada varje dag men hon verkar inte bli torr i huden. Jag smörjer henne efteråt också men inte varje gång.

    För övrigt har ni något bra tips på salva för röda bebisveck? Jag har prövat inotyol (tycker att det blir kvar på huden och liksom samlas i vecken istället), idomin ( lite bättre än inotyol) och miniderm. Ingen funkar helt bra. Tacksam för tips!
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Ida badar vanligen 1-2 g/v. (Tvättar dock henne i ansikte, hals, händer varje dag) Använder lite olja i vattnet vid bad, verkar vara precis lagom till henne då hon varken blir fettig i hud/hår eller torr. Har inte behövt smörja henne något än så länge. Känner någon som badar sin bebis varannan dag utan olja då hennes bebis hår annars blir väldigt fettigt liksom huden. Så jag tror det är himla olika. Kör på det som du tycker fungerar för din bebis!
  8. 4
    Ida badar vanligen 1-2 g/v. (Tvättar dock henne i ansikte, hals, händer varje dag) Använder lite olja i vattnet vid bad, verkar vara precis lagom till henne då hon varken blir fettig i hud/hår eller torr. Har inte behövt smörja henne något än så länge. Känner någon som badar sin bebis varannan dag utan olja då hennes bebis hår annars blir väldigt fettigt liksom huden. Så jag tror det är himla olika. Kör på det som du tycker fungerar för din bebis!
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    har du provat med bröstmjölken?? För mig funkar det mycket bättre än alla andra krämer!
  10. 5
    har du provat med bröstmjölken?? För mig funkar det mycket bättre än alla andra krämer!
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Jag badar Mion 2 ggr per vecka, en gång hemma + efter babysimmet. Med olja i båda gångerna + att jag smörjer honom ordentligt efter.
  12. 6
    Jag badar Mion 2 ggr per vecka, en gång hemma + efter babysimmet. Med olja i båda gångerna + att jag smörjer honom ordentligt efter.
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    Jag badar lilleman 1gång/vecka och tvättar av med trasa i ansikte,händer och runt halsen varje dag.
    Det har hänt någon gång att jag har droppat i lite olja, men inte varje gång.
    Däremot har jag aldrig smort något av mina barn, det har aldrig behövts.
    Den enda salva mina barn blir smorda på kroppen med är solskydd på sommaren.
  14. 7
    Jag badar lilleman 1gång/vecka och tvättar av med trasa i ansikte,händer och runt halsen varje dag.
    Det har hänt någon gång att jag har droppat i lite olja, men inte varje gång.
    Däremot har jag aldrig smort något av mina barn, det har aldrig behövts.
    Den enda salva mina barn blir smorda på kroppen med är solskydd på sommaren.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Badar ungefär varannan dag och använder alltid lite (3 droppar) olja i vattnet. Jag har aldrig smort in barnen med nånting, och det behövs inte nu heller.

    Mellandottern hatade verkligen att bada, då blev det varannan vecka i stället (tvättning för resten). Hon skrek sej blå i baljan tills hon var ca 8 månader.

    Tycker man gör som man själv och barnet vill. Har hört att varje dag är OK också, så det är nog olika på olika BVC.....
  16. 8
    Badar ungefär varannan dag och använder alltid lite (3 droppar) olja i vattnet. Jag har aldrig smort in barnen med nånting, och det behövs inte nu heller.

    Mellandottern hatade verkligen att bada, då blev det varannan vecka i stället (tvättning för resten). Hon skrek sej blå i baljan tills hon var ca 8 månader.

    Tycker man gör som man själv och barnet vill. Har hört att varje dag är OK också, så det är nog olika på olika BVC.....
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Tack för tipset! Jag ska prova det idag.
  18. 9
    Tack för tipset! Jag ska prova det idag.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    I röda veck brukar jag kunna lägga potatismjöl! Det är toppen!
  20. 10
    I röda veck brukar jag kunna lägga potatismjöl! Det är toppen!
  21. Medlem sedan
    May 2007
    #11
    Jag brukar använda Bepanthen som funkat bra.
  22. 11
    Jag brukar använda Bepanthen som funkat bra.
  23. Medlem sedan
    May 2007
    #12
    Tack för alla svar. Ja, det är väl olika vad som är gense samt hr barnet reagerar. Max är ganska torr i huden så vi får olja in honom efter badet. I början badade vi honom 1 ggr/v för att han inte skulle bli torr men det spelade ingen roll. Det är väl så på den här "modellen". :-)
  24. 12
    Tack för alla svar. Ja, det är väl olika vad som är gense samt hr barnet reagerar. Max är ganska torr i huden så vi får olja in honom efter badet. I början badade vi honom 1 ggr/v för att han inte skulle bli torr men det spelade ingen roll. Det är väl så på den här "modellen". :-)
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    tänkte också tipsa om potatismjöl eller babypuder, det har jag duttat i irriterade hudveck, funkar superbra
  26. 13
    tänkte också tipsa om potatismjöl eller babypuder, det har jag duttat i irriterade hudveck, funkar superbra
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Tack för alla tips! Jag har än så länge bara prövat bröstmjölk (är ju lättillgängligt, hihi) och det verkar faktiskt funka bra. Värst har Ella det på den knubbiga halsen (hon kräks ofta = blött hela tiden) och i armhålorna, men det börjar se bättre ut.
  28. 14
    Tack för alla tips! Jag har än så länge bara prövat bröstmjölk (är ju lättillgängligt, hihi) och det verkar faktiskt funka bra. Värst har Ella det på den knubbiga halsen (hon kräks ofta = blött hela tiden) och i armhålorna, men det börjar se bättre ut.
  29. Medlem sedan
    Feb 2007
    #15
    Vad bra att det funkar för dig (ja, för Ella då då!) Får vi hoppas på att det röda försvinner snart. Jag brukar emellanåt ta lite bröstmjölk på ludde och det är ju som du själv säger, väldigt lätttillgängligt =)
  30. 15
    Vad bra att det funkar för dig (ja, för Ella då då!) Får vi hoppas på att det röda försvinner snart. Jag brukar emellanåt ta lite bröstmjölk på ludde och det är ju som du själv säger, väldigt lätttillgängligt =)

Liknande trådar

  1. Badning
    By helen_riyo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 22:01
  2. Badning!
    By Emma o Novalie in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 09:46
  3. Badning
    By SarahB in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 17:36
  4. Badning
    By Mia m Jesper o lille in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 21:06
  5. badning
    By liskari in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 08:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar