Idéhjälp?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Idéhjälp?

    Familjen (vi blir 24 personer 4-70år) kommer på middag och det enda jag vet är att det serveras fika vid 15 och sen middag 17.30 och tårta till efterrätt, förmodligen en cassatatårta. Fikat blir två sorters mjuka kakor, vetebullar och ökensand (småkaka), för det finns i frysen. Men vad ska jag bjuda på till middag? Det finns nån kinkblåsa men inget att ta nån direkt hänsyn till, inga allergier. Men jag kommer hem själv ungefär samtidigt med gästerna efter att ha varit borta ett drygt dygn. Det finns tid innan för tillagning och det finns plats i kyl och frys, jag har inget emot att rodda _lite_ när gästerna är här, men helst skulle jag undvika det. Det får gärna ligga rätt lågt i pris och behöver inte vara nåt flashigt.

    Jag har _en_ idé men den känns lite lam. Jag tiger om den ett tag så får vi se om ni kommer fram till samma (=det är en bra idé) eller om ni kommer på en massa bättre saker (=det är en lam idé).
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Idéhjälp? Familjen (vi blir 24 personer 4-70år) kommer på middag och det enda jag vet är att det serveras fika vid 15 och sen middag 17.30 och tårta till efterrätt, förmodligen en cassatatårta. Fikat blir två sorters mjuka kakor, vetebullar och ökensand (småkaka), för det finns i frysen. Men vad ska jag bjuda på till middag? Det finns nån kinkblåsa men inget att ta nån direkt hänsyn till, inga allergier. Men jag kommer hem själv ungefär samtidigt med gästerna efter att ha varit borta ett drygt dygn. Det finns tid innan för tillagning och det finns plats i kyl och frys, jag har inget emot att rodda _lite_ när gästerna är här, men helst skulle jag undvika det. Det får gärna ligga rätt lågt i pris och behöver inte vara nåt flashigt.

    Jag har _en_ idé men den känns lite lam. Jag tiger om den ett tag så får vi se om ni kommer fram till samma (=det är en bra idé) eller om ni kommer på en massa bättre saker (=det är en lam idé).
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Lam ide nr 1

    Italiensk pastasallad med allt vad det innebär (tror du kan det bättre än mig)
    Foccaccia.
    Känns som om jag är ute på hal is när jag skall tipsa dig fast det bjuder jag på
  4. 2
    Lam ide nr 1

    Italiensk pastasallad med allt vad det innebär (tror du kan det bättre än mig)
    Foccaccia.
    Känns som om jag är ute på hal is när jag skall tipsa dig fast det bjuder jag på
  5. Medlem sedan
    Dec 1997
    #3
    hmm

    lasange
    kötfärssås
    chilicorn carne ......
  6. 3
    hmm

    lasange
    kötfärssås
    chilicorn carne ......
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Absolut bäst är det väl i ett sånt läge att slänga på en mustig rödvinsgryta/bourgignone dagen innan som bara värms när gästerna kommer.
    Gott, säsong, billigt, passar de flesta.
    Koka en stor bytta ris eller potatis till och baka ett 'fantastiskt bröd' eller nått annat fräscht, snabbt och nybakt.
  8. 4
    Absolut bäst är det väl i ett sånt läge att slänga på en mustig rödvinsgryta/bourgignone dagen innan som bara värms när gästerna kommer.
    Gott, säsong, billigt, passar de flesta.
    Koka en stor bytta ris eller potatis till och baka ett 'fantastiskt bröd' eller nått annat fräscht, snabbt och nybakt.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    I det här huset...

    skulle det blivit lasagne. Fast Emlas idé lät godare.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  10. 5
    I det här huset... skulle det blivit lasagne. Fast Emlas idé lät godare.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Enklast är väl ett storkok av något typ gulasch eller gryta, ett gott nybakt bröd med lite tillbehör typ hummus eller annan gucka, och nån enkel sallad. Kanske bara lite grönsaker i stavar att dippa i nån dipsås? Kan funka som mingelmat i början också innan alla kommit.

    Öl, baginboxvin, mineralvatten, läsk.
  12. 6
    Enklast är väl ett storkok av något typ gulasch eller gryta, ett gott nybakt bröd med lite tillbehör typ hummus eller annan gucka, och nån enkel sallad. Kanske bara lite grönsaker i stavar att dippa i nån dipsås? Kan funka som mingelmat i början också innan alla kommit.

    Öl, baginboxvin, mineralvatten, läsk.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7
    Ba' f'att dra mitt lama strå till stacken, föreslår jag
    * Pasta med 3 olika såser att välja bland: bolognese, pesto och ... nån annan
    * Ställ till "soppkök", men det kanske blir slabbigt?
    * Paj/quiche av något slag, med grönsallad
    * Shepherd's pie (eftersom du börjat gilla lamm!)
    * Moussaka

    fast egentligen tycker jag chili con carne eller gryta är de bästa förslagen.
  14. 7
    Ba' f'att dra mitt lama strå till stacken, föreslår jag
    * Pasta med 3 olika såser att välja bland: bolognese, pesto och ... nån annan
    * Ställ till "soppkök", men det kanske blir slabbigt?
    * Paj/quiche av något slag, med grönsallad
    * Shepherd's pie (eftersom du börjat gilla lamm!)
    * Moussaka

    fast egentligen tycker jag chili con carne eller gryta är de bästa förslagen.
  15. Medlem sedan
    Jun 1998
    #8
    Jag tänkte också på lasagne först men med tanke på att de ska fika mjuka kakor och bullar bara ett par timmar före så blir det kanske lite mjöligt:-)

    En rejäl köttgryta eller en ordentlig chili med fräscha tillbehör skulle jag kunna tänka mig. Något gott kallskuret och marinerat kött och krämiga potatisgratänger går ju också bra att förbereda.
  16. 8
    Jag tänkte också på lasagne först men med tanke på att de ska fika mjuka kakor och bullar bara ett par timmar före så blir det kanske lite mjöligt:-)

    En rejäl köttgryta eller en ordentlig chili med fräscha tillbehör skulle jag kunna tänka mig. Något gott kallskuret och marinerat kött och krämiga potatisgratänger går ju också bra att förbereda.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9

    Coca-Cola gulash för många

    Kanske detta är något för er?
    Funkar bra att göra dagen före ,, blir bara bättre då

    Coca-Cola-gulash för många


    1400 g Mört nötkött

    2 msk Margarin

    4 3/4 dl Gul lök; hackad

    1 Vitlöksklyfta; hackad

    1 msk Paprikapulver

    2 1/2 tsk Salt

    1/2 tsk Kummin

    1 1/4 dl Coca-cola

    1/2 dl Rött vin

    4 Tomat; mogna, skalade -och hackade

    3 msk Vetemjöl Vatten



    Skär köttet i 1-1,5 cm stora tärningar, ta bort fett och ben.

    Smält margarinet i en stor stekpanna och bryn köttbitarna runt om.

    Ta köttbitarna ur stekpannan allteftersom de är färdigbrynta.

    Stek löken och vitlöken i det som är kvar i stekpannan tills det har mjuknat.

    Rör ner paprikapulver, salt och kummin och låt fräsa en minut.

    Rör ner kött, Coca-cola, rött vin och tomater.

    Sätt på ett tätt lock och koka ca 1,5 timme tills köttet är riktigt mört. Blanda mjölet med lite vatten till en tjock smet, rör ner i gulashen. Servera med nykokta nudlar, ris eller bulgur
    Alla ligger vi i rännstenen men vissa av oss tittar på stjärnorna.....
  18. 9
    Coca-Cola gulash för många Kanske detta är något för er?
    Funkar bra att göra dagen före ,, blir bara bättre då

    Coca-Cola-gulash för många


    1400 g Mört nötkött

    2 msk Margarin

    4 3/4 dl Gul lök; hackad

    1 Vitlöksklyfta; hackad

    1 msk Paprikapulver

    2 1/2 tsk Salt

    1/2 tsk Kummin

    1 1/4 dl Coca-cola

    1/2 dl Rött vin

    4 Tomat; mogna, skalade -och hackade

    3 msk Vetemjöl Vatten



    Skär köttet i 1-1,5 cm stora tärningar, ta bort fett och ben.

    Smält margarinet i en stor stekpanna och bryn köttbitarna runt om.

    Ta köttbitarna ur stekpannan allteftersom de är färdigbrynta.

    Stek löken och vitlöken i det som är kvar i stekpannan tills det har mjuknat.

    Rör ner paprikapulver, salt och kummin och låt fräsa en minut.

    Rör ner kött, Coca-cola, rött vin och tomater.

    Sätt på ett tätt lock och koka ca 1,5 timme tills köttet är riktigt mört. Blanda mjölet med lite vatten till en tjock smet, rör ner i gulashen. Servera med nykokta nudlar, ris eller bulgur
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Spontant tänker jag soppa, det var ju en himlans massa fika liksom.

    Men om det känns tunnt så skulle jag satsa på ngt kallt kött och en rotsaksgratäng med fetaost kanske?

    Eller varför inte min nya älsklingsrätt melanzane a la parmigiana. Den blir klart godare om den får stå till sig.
  20. 10
    Spontant tänker jag soppa, det var ju en himlans massa fika liksom.

    Men om det känns tunnt så skulle jag satsa på ngt kallt kött och en rotsaksgratäng med fetaost kanske?

    Eller varför inte min nya älsklingsrätt melanzane a la parmigiana. Den blir klart godare om den får stå till sig.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Jamen äntligen!

    *s* Det var ju soppa jag tänkte! En minestrone med bake off-baguette, smör och några sorters ost. Jag började undra om jag var både lat och snål när ingen nånsin sa "soppa"... Inte är det väl helgalet? Och en minestrone kan jag väl göra i förväg och sen vända ner fräst köttfärs (som jag fryser i avvaktan på kalaset) och spaghetti i medan jag värmer den? Tänker att det är bättre att vända ner spaghettin på slutet så att den inte blir sådär överkokt för det tror jag den kan bli bara av att ligga i soppan i kylen.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  22. 11
    Jamen äntligen! *s* Det var ju soppa jag tänkte! En minestrone med bake off-baguette, smör och några sorters ost. Jag började undra om jag var både lat och snål när ingen nånsin sa "soppa"... Inte är det väl helgalet? Och en minestrone kan jag väl göra i förväg och sen vända ner fräst köttfärs (som jag fryser i avvaktan på kalaset) och spaghetti i medan jag värmer den? Tänker att det är bättre att vända ner spaghettin på slutet så att den inte blir sådär överkokt för det tror jag den kan bli bara av att ligga i soppan i kylen.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Det lät gott!

    Hur många är "många"? 7-10?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  24. 12
    Det lät gott! Hur många är "många"? 7-10?
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Ja, det är himla gott

    med en god lasagne (och dötrist med en som inte är gjord med kärlek) men det är som du säger en hel del fika innan...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  26. 13
    Ja, det är himla gott med en god lasagne (och dötrist med en som inte är gjord med kärlek) men det är som du säger en hel del fika innan...
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Paj kunde funka

    om det inte vore för att födelsedagsbarnet inte gillar det. Moussaka tror jag inte går hem bland nåt av barnen och lammfärs har jag inte så det räcker till såhär många + att det är snordyrt att köpa i affären. Pasta med olika såser har vi haft. Men soppkök lurar jag på... Menar du att man ska ha flera soppor eller räcker det med en?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  28. 14
    Paj kunde funka om det inte vore för att födelsedagsbarnet inte gillar det. Moussaka tror jag inte går hem bland nåt av barnen och lammfärs har jag inte så det räcker till såhär många + att det är snordyrt att köpa i affären. Pasta med olika såser har vi haft. Men soppkök lurar jag på... Menar du att man ska ha flera soppor eller räcker det med en?
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Mingelmat behövs inte

    eftersom klockan-tre-fikat blir sånt i väntan på att alla ska ramla in. Men det är en idé, det är det. Om det inte var för att jag är sååå avig mot att köpa nötkött i affären, jag blev bortskämd av svärfars egenodlade kravmärkta köttdjurskött. Det är annat än det stressade mjölkkotuggummi som säljs på ica det...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  30. 15
    Mingelmat behövs inte eftersom klockan-tre-fikat blir sånt i väntan på att alla ska ramla in. Men det är en idé, det är det. Om det inte var för att jag är sååå avig mot att köpa nötkött i affären, jag blev bortskämd av svärfars egenodlade kravmärkta köttdjurskött. Det är annat än det stressade mjölkkotuggummi som säljs på ica det...
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Jag sade det, jag sade det, "Ställ till "soppkök"" skrev jag, med det menas att man serverar soppa (och de flesta soppkök serverar man en brödbit till), så det så!!
  32. 16
    Jag sade det, jag sade det, "Ställ till "soppkök"" skrev jag, med det menas att man serverar soppa (och de flesta soppkök serverar man en brödbit till), så det så!!
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Mm, fast jag är väldigt svag

    för lasagne det är jag. Men jag tror det kan bli lite mycket med allt det fikat och sen en cassatatårta efter.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Mm, fast jag är väldigt svag för lasagne det är jag. Men jag tror det kan bli lite mycket med allt det fikat och sen en cassatatårta efter.
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18
    Oj, nu skrev vi om varandra! Jag menade en jättegryta med en sorts soppa samt bröd till (och smör och ost).
  36. 18
    Oj, nu skrev vi om varandra! Jag menade en jättegryta med en sorts soppa samt bröd till (och smör och ost).
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Där är du!

    Jag som trodde din familj rövat hem dig till Obygden Utan Internet eller nåt!

    Jaadu, en sån gryta är inte dumt, fast jag lär göra den redan två dagar innan isf, men det går ju lika bra det. Och några av dem är toksvaga för mozzarellabrödet, så det är lite roligt att få "veva ihop" ett sånt lite sådär med armbågen. Svärmor ser fortfarande lika tagen ut när jag gör det med gäster i huset, trots att hon sett "tricket" i tio år nu. *s*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  38. 19
    Där är du! Jag som trodde din familj rövat hem dig till Obygden Utan Internet eller nåt!

    Jaadu, en sån gryta är inte dumt, fast jag lär göra den redan två dagar innan isf, men det går ju lika bra det. Och några av dem är toksvaga för mozzarellabrödet, så det är lite roligt att få "veva ihop" ett sånt lite sådär med armbågen. Svärmor ser fortfarande lika tagen ut när jag gör det med gäster i huset, trots att hon sett "tricket" i tio år nu. *s*
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    Chili är sån utan bönor

    i det här huset! *vevar med plakaten* Lasagne tror jag blir för stabbigt och pasta är svårt att koka till 20+ personer utan att det blir skolmatsalskänsla och överkokta daggmaskar av det hela... *sågar allt rakt av utan att blinka*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  40. 20
    Chili är sån utan bönor i det här huset! *vevar med plakaten* Lasagne tror jag blir för stabbigt och pasta är svårt att koka till 20+ personer utan att det blir skolmatsalskänsla och överkokta daggmaskar av det hela... *sågar allt rakt av utan att blinka*
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. idéhjälp! även på oäf
    By linis in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 19:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar