Det här känns inte kul...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Det här känns inte kul...

    Maken var på 4-årskontroll med stora tjejen i morse. Allt var bra, men hon "klarade inte syntestet". Vad detta igentligen innebär har jag ingen aning om för maken är urusel på att återberätta saker och när jag försökte få tag i honom på min lunch var han upptagen och hade inte tid att prata. Så nu känner jag mig bara ledsen, och vet igentligen ingenting. Vi kommer att få en remiss till en ögonläkare, men sånt kan ju ta hur lång tid som helst! Innerst inne känns det som att jag VET att det inte är något fel på hennes syn, det borde väl vi ha märkt! Men givetvis så oroar jag mig för att något ska vara fel. Och det enda jag kan göra nu är att vänta på remissen

    Känns skit att sitta på jobbet och få ett sånt här besked, vill bara gå hem!!
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  2. 1
    Det här känns inte kul... Maken var på 4-årskontroll med stora tjejen i morse. Allt var bra, men hon "klarade inte syntestet". Vad detta igentligen innebär har jag ingen aning om för maken är urusel på att återberätta saker och när jag försökte få tag i honom på min lunch var han upptagen och hade inte tid att prata. Så nu känner jag mig bara ledsen, och vet igentligen ingenting. Vi kommer att få en remiss till en ögonläkare, men sånt kan ju ta hur lång tid som helst! Innerst inne känns det som att jag VET att det inte är något fel på hennes syn, det borde väl vi ha märkt! Men givetvis så oroar jag mig för att något ska vara fel. Och det enda jag kan göra nu är att vänta på remissen

    Känns skit att sitta på jobbet och få ett sånt här besked, vill bara gå hem!!
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Kan du inte ringa till din bvc tant och fråga vad som var galet med tjejens syn?
  4. 2
    Kan du inte ringa till din bvc tant och fråga vad som var galet med tjejens syn?
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    lugn du.... det är ganska många barn som misslyckas på de där syntesterna just pga den låga åldern och uppmärksamheten inte alltid är i topp när man är fyra år. Däremot kunde ju BVC ha varit cool och bokat ny tid för ny koll om några månader, det gjorde de för mig när sonen inte passerade första kollen. Andra gången gick det galant.
    Men det är ju ändå bra att de är uppmärksamma för OM det är nån vajsing med synen så är det ju bra att det upptäcks så tidigt som möjligt.
  6. 3
    lugn du.... det är ganska många barn som misslyckas på de där syntesterna just pga den låga åldern och uppmärksamheten inte alltid är i topp när man är fyra år. Däremot kunde ju BVC ha varit cool och bokat ny tid för ny koll om några månader, det gjorde de för mig när sonen inte passerade första kollen. Andra gången gick det galant.
    Men det är ju ändå bra att de är uppmärksamma för OM det är nån vajsing med synen så är det ju bra att det upptäcks så tidigt som möjligt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Simon klarade varken syntestet eller hörseltestet. Hörseltestet har han nu gjort på sjukhuset, de har andra testmetoder, och det var inga problem. Väntar på att få kolla synen också. Han är också 4. Men det handlar nog om att de metoder de har på BVC funkar så bra för honom än att han skulle se dåligt, jag är inte orolig faktiskt...

    kan du inte försöka få prata med sköterskan eller läkaren på BVC och få lite förstahandsinfo? det kanske kan lugna dig.
  8. 4
    Simon klarade varken syntestet eller hörseltestet. Hörseltestet har han nu gjort på sjukhuset, de har andra testmetoder, och det var inga problem. Väntar på att få kolla synen också. Han är också 4. Men det handlar nog om att de metoder de har på BVC funkar så bra för honom än att han skulle se dåligt, jag är inte orolig faktiskt...

    kan du inte försöka få prata med sköterskan eller läkaren på BVC och få lite förstahandsinfo? det kanske kan lugna dig.
  9. Princeccan
    #5
    Men inte så men barn som har dålig syn klarar sig bra ändå.Oftast växer synfelet bort med.
  10. 5
    Men inte så men barn som har dålig syn klarar sig bra ändå.Oftast växer synfelet bort med.
  11. Medlem sedan
    Dec 1997
    #6
    Behöver ju inte vara nå alls kan ju vara så att din dotter inte alls ville göra testet .Å därför blev ni sickad vidare där dom antagligen har bättre maskiner att göra testet med
  12. 6
    Behöver ju inte vara nå alls kan ju vara så att din dotter inte alls ville göra testet .Å därför blev ni sickad vidare där dom antagligen har bättre maskiner att göra testet med
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Ta det lugnt

    Har hon inte stora problem med synen (och det skulle ni mycket riktigt ha märkt) gör ni bara precis som vanligt tills ni får en tid för besök på ögon.

    Min Lillfia klarade inte heller syntestet på sin 5-årskontroll. Och jag kan säga att så som hon betedde sig då blav jag alldeles kallsvettig. Ungen verkade ju näst intill blind! Men efter kontroll på sjukhuset visade det sig att det lilla fel som faktiskt fanns var det ingen idé att göra något åt, och nu på återbesöket hade ögat växt ikapp sig själv, ungefär. (Varken jag eller maken begriper ju så´nt där)

    Nu kan det ju vara så att din dotter har behov av glasögon, men skulle det vara en stor katastrof, menar du?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  14. 7
    Ta det lugnt Har hon inte stora problem med synen (och det skulle ni mycket riktigt ha märkt) gör ni bara precis som vanligt tills ni får en tid för besök på ögon.

    Min Lillfia klarade inte heller syntestet på sin 5-årskontroll. Och jag kan säga att så som hon betedde sig då blav jag alldeles kallsvettig. Ungen verkade ju näst intill blind! Men efter kontroll på sjukhuset visade det sig att det lilla fel som faktiskt fanns var det ingen idé att göra något åt, och nu på återbesöket hade ögat växt ikapp sig själv, ungefär. (Varken jag eller maken begriper ju så´nt där)

    Nu kan det ju vara så att din dotter har behov av glasögon, men skulle det vara en stor katastrof, menar du?
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Ska nog göra det..

    när jag kommer hem från jobbet.
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  16. 8
    Ska nog göra det.. när jag kommer hem från jobbet.
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9

    Tack..

    för ett lite lugnande svar. Får hoppas på att jag får veta mer när jag kommer hem. Och visst, det ÄR ju bra att de är uppmärksamma, men visst blir man orolig.. Och jobbigt att behöva vänta på remissen
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  18. 9
    Tack.. för ett lite lugnande svar. Får hoppas på att jag får veta mer när jag kommer hem. Och visst, det ÄR ju bra att de är uppmärksamma, men visst blir man orolig.. Och jobbigt att behöva vänta på remissen
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Som en liten tröst om det nu skulle vara så at din dotter har ett synfel så brukar det bli bra i slutändan, det är väl jättebra att de kollar upp det. Min dotter fick sina första glasögon som 3-åring.

    Syntester på barn är trixiga det är svårt at visa rätt resulatat, hon kanske var trött tex.
  20. 10
    Som en liten tröst om det nu skulle vara så at din dotter har ett synfel så brukar det bli bra i slutändan, det är väl jättebra att de kollar upp det. Min dotter fick sina första glasögon som 3-åring.

    Syntester på barn är trixiga det är svårt at visa rätt resulatat, hon kanske var trött tex.
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11

    Skönt..

    med lugnande svar. Jo, jag ska försöka få tag på bvc när jag kommer hem.
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  22. 11
    Skönt.. med lugnande svar. Jo, jag ska försöka få tag på bvc när jag kommer hem.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    Ja..

    Maken nämnde något om det, att om det är ett synfel kan det växa bort.
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  24. 12
    Ja.. Maken nämnde något om det, att om det är ett synfel kan det växa bort.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    Ungefär så...

    sa maken när han ringde. Testet hos ögonläkaren är ju mycket mer tillförlitligt.
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  26. 13
    Ungefär så... sa maken när han ringde. Testet hos ögonläkaren är ju mycket mer tillförlitligt.
  27. Medlem sedan
    Apr 2003
    #14
    Vi märkte inte heller att vår son hade problem med sin syn, men jag tyckte han skelade lite. Och när vi kom till ögonläkaren så hade han ett gravt brytningsfel och +6,5 på bägge ögonen. Så han fick sina första brillor innan han fyllde 2 år...Men så illa behöver det inte vara för din flicka...
  28. 14
    Vi märkte inte heller att vår son hade problem med sin syn, men jag tyckte han skelade lite. Och när vi kom till ögonläkaren så hade han ett gravt brytningsfel och +6,5 på bägge ögonen. Så han fick sina första brillor innan han fyllde 2 år...Men så illa behöver det inte vara för din flicka...
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15

    Klart..

    att det inte är en katastrof, men man vill ju inte att det ska vara något fel på ens barn. Så känner väl alla? Det som gör mig mest frustrerad nu är att jag inte var med, då hade jag haft bra mer information än jag har nu!
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  30. 15
    Klart.. att det inte är en katastrof, men man vill ju inte att det ska vara något fel på ens barn. Så känner väl alla? Det som gör mig mest frustrerad nu är att jag inte var med, då hade jag haft bra mer information än jag har nu!
  31. Princeccan
    #16
    Behöver nu tösen glasögon finns det ju jättefina i dag,låt hon själv välja vilka hon vill ha vettja!
  32. 16
    Behöver nu tösen glasögon finns det ju jättefina i dag,låt hon själv välja vilka hon vill ha vettja!
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17

    Trött..

    var hon absolut. Fick gå upp tidigare än vanligt för att hinna till kontrollen. Men det som känns jobbigt nu är att inte veta!!
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  34. 17
    Trött.. var hon absolut. Fick gå upp tidigare än vanligt för att hinna till kontrollen. Men det som känns jobbigt nu är att inte veta!!
  35. Medlem sedan
    Mar 2002
    #18
    Det är säkert ingen fara, om det är så att hon har nedsatt syn så är det ju bara lite grand - hon har ju inte gått och blivit halvblind över natten. Hade hon haft ett allvarligt synfel hade nog både ni och dagis märkt det.
    Lugn å fin, inget att oroa sig över
  36. 18
    Det är säkert ingen fara, om det är så att hon har nedsatt syn så är det ju bara lite grand - hon har ju inte gått och blivit halvblind över natten. Hade hon haft ett allvarligt synfel hade nog både ni och dagis märkt det.
    Lugn å fin, inget att oroa sig över
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19

    Hej Lotta!

    Jag har tänkt på dig idag! Minns när du skrev i ankomst dec när din son fick glasögon. Nej, det är ju inte alls säkert att hon behöver det, men det är väl bara att vänta på remissen...*suck*
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  38. 19
    Hej Lotta! Jag har tänkt på dig idag! Minns när du skrev i ankomst dec när din son fick glasögon. Nej, det är ju inte alls säkert att hon behöver det, men det är väl bara att vänta på remissen...*suck*
  39. Medlem sedan
    Oct 2002
    #20

    Men tjenare!

    Nää.. Jag ska försöka att hålla mig lugn. Det är säkert ingen fara, men det grämer mig att jag inte gick dit själv. Då hade jag ju vetat mycket mer än vad jag gör nu!
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  40. 20
    Men tjenare! Nää.. Jag ska försöka att hålla mig lugn. Det är säkert ingen fara, men det grämer mig att jag inte gick dit själv. Då hade jag ju vetat mycket mer än vad jag gör nu!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Det här känns inte bra...
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 10:25
  2. Känns inte bra att inte kunna vara med
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 19:51
  3. Känns inte bra
    By viven in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 13:45
  4. Känns inte bra
    By Annanym in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 12:26
  5. Känns inte bra..
    By An&Am in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 14:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar