Behöver er, föräldrars hjälp!
Ur barnamun
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Behöver er, föräldrars hjälp!

    Hej! Jag heter Sabina Fredlund, är 19 år och har en dotter på 20 månader. Jag håller på med ett projektarbete i skolan där jag skriver om barns språkutveckling och just nu ska jag genomföra en undersökning. Jag vänder mig därför till er föräldrar med barn över ca ett år för att svara på mina frågor.

    När sa erat/era barn sitt första ord och vilket var det?

    Vilka var de två/tre kommande orden efter det första?


    Tack för eran hjälp! /Sabina
  2. 1
    Behöver er, föräldrars hjälp! Hej! Jag heter Sabina Fredlund, är 19 år och har en dotter på 20 månader. Jag håller på med ett projektarbete i skolan där jag skriver om barns språkutveckling och just nu ska jag genomföra en undersökning. Jag vänder mig därför till er föräldrar med barn över ca ett år för att svara på mina frågor.

    När sa erat/era barn sitt första ord och vilket var det?

    Vilka var de två/tre kommande orden efter det första?


    Tack för eran hjälp! /Sabina
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Svårt att minnas men tror att båda våra barn sa lampa, mamma och pappa först. Lät ju bara som "paa" samtidigt som de pekade på lampan. Mamma och pappa lät som "mam och paa" det oxå! Det var nog runt ett-års ålder. Vet inte om det hjälper dig nåt i ditt arbete. Flickan var tidigare med talet. Innan hon var 2 pratade hon i stort sett flytande. Använde "svåra" ord och i rätt följd. Kanske beror på att hon hört sin storebror "kackla" dagarna i ända!
  4. 2
    Svårt att minnas men tror att båda våra barn sa lampa, mamma och pappa först. Lät ju bara som "paa" samtidigt som de pekade på lampan. Mamma och pappa lät som "mam och paa" det oxå! Det var nog runt ett-års ålder. Vet inte om det hjälper dig nåt i ditt arbete. Flickan var tidigare med talet. Innan hon var 2 pratade hon i stort sett flytande. Använde "svåra" ord och i rätt följd. Kanske beror på att hon hört sin storebror "kackla" dagarna i ända!
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    var tvungen att hämta "baby boken"
    Det första ordet var mamma då var hon strax över 6 mån. Sedan var det haappaa som då var lampa och nästan samtidigt så hon babba (pappa)
  6. 3
    var tvungen att hämta "baby boken"
    Det första ordet var mamma då var hon strax över 6 mån. Sedan var det haappaa som då var lampa och nästan samtidigt så hon babba (pappa)
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    1. Lampa (ja eller Appa då) ca 10 mån
    2. Mamma och Hej bara några veckor/någon månad efter första ordet

    Inte det du undrade men språklig som han var slängde han senare ur sig fraser som "lycka till" och "jag älskar dig" till folk på bussen, grannar, spärrvakter etc, till allas glädje, men utan att han själv fattade riktigt vad det betydde. Men det var väl nångng mellan 1,5 och 2 år sådär...
  8. 4
    1. Lampa (ja eller Appa då) ca 10 mån
    2. Mamma och Hej bara några veckor/någon månad efter första ordet

    Inte det du undrade men språklig som han var slängde han senare ur sig fraser som "lycka till" och "jag älskar dig" till folk på bussen, grannar, spärrvakter etc, till allas glädje, men utan att han själv fattade riktigt vad det betydde. Men det var väl nångng mellan 1,5 och 2 år sådär...
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Mamma, pappa, titta, ampa (lampa)
  10. 5
    Mamma, pappa, titta, ampa (lampa)
  11. Medlem sedan
    Nov 2007
    #6
    Jag har aldrig skrivit upp hur gamla de var exakt men mellan "12½mån-?" stod det, i alla fall i "Mitt fötsta år"-Boken. Orden var (från den yngsta):
    Första:
    Titta
    Mamma

    Andra:
    Bamse
    Hej
    Hejdå
  12. 6
    Jag har aldrig skrivit upp hur gamla de var exakt men mellan "12½mån-?" stod det, i alla fall i "Mitt fötsta år"-Boken. Orden var (från den yngsta):
    Första:
    Titta
    Mamma

    Andra:
    Bamse
    Hej
    Hejdå
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7
    1. Mamma
    2. Bajs
    3. Pappa

    Hon var 1 år och 2 månader.
  14. 7
    1. Mamma
    2. Bajs
    3. Pappa

    Hon var 1 år och 2 månader.
  15. Gafsan
    #8

    Försöker svara

    Jag svarar för mitt yngsta barn, Henrik. Han sa sitt första ord, "mamma", när han var 12-13 månader. De orden som kom därefter var "bu" (när han såg ett spöke eller något som liknade ett spöke (vi hade halloweenpyntat *s*)) samt "nam-nam" (alltså att något var gott).
  16. 8
    Försöker svara Jag svarar för mitt yngsta barn, Henrik. Han sa sitt första ord, "mamma", när han var 12-13 månader. De orden som kom därefter var "bu" (när han såg ett spöke eller något som liknade ett spöke (vi hade halloweenpyntat *s*)) samt "nam-nam" (alltså att något var gott).

Liknande trådar

  1. Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:23
  2. Behöver er, föräldrars hjälp!
    By sabina.880520 in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 13:10
  3. Behöver er, föräldrars hjälp!
    By sabina.880520 in forum _06 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 21:03
  4. Vi föräldrars vagnstester
    By Lollo in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 17:56
  5. Vi föräldrars lösenord?
    By Kajsa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 15:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar