Idag. Nu.
_0711 Novemberbarn
  1. __tess__
    #1

    Idag. Nu.

    Börjar kampen mot mig själv som sockerråtta av den allra värsta sort. Min man säger "men du äter väl inte så mycket socker". Han är inte hemma, han vet inte vad jag äter när han inte ser ...

    Men det är slut nu. NU.

    Skrev ett inlägg om detta idag på min blogg (http://www.malika.se).

    Pip gärna till om det finns någon mer här som också skulle behöva göra samma kamp så kanske vi kan hjälpas åt på något sätt.
  2. 1
    Idag. Nu. Börjar kampen mot mig själv som sockerråtta av den allra värsta sort. Min man säger "men du äter väl inte så mycket socker". Han är inte hemma, han vet inte vad jag äter när han inte ser ...

    Men det är slut nu. NU.

    Skrev ett inlägg om detta idag på min blogg (http://www.malika.se).

    Pip gärna till om det finns någon mer här som också skulle behöva göra samma kamp så kanske vi kan hjälpas åt på något sätt.
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Jag började förra veckan.. Har faktiskt inte ätit varken godis lr kakor under veckan! Några tips:
    1. Frys in cola light lr blandad funlight i istärningspåse/fack så har du ngt "sött"& suga på när det lockar som mest

    2. Nötter!!! Och då ska det givetvis vara naturella. Cashew& valnötter är de nyttigaste.

    Jag äter numer detta som lördagsgott& det funkar alldeles utmärkt.
    MEN, jag äter för dålig mat, trots all den kunskap jag har iom att jag tävlat i både bodyfitness& bodybuilding *skäms* Kommer med den dåliga ursäkten: Men, måste ju äta lite mer för Ollivers skull (läs: bröstmjölken) Men nu är det slut m undanflykterna& fram m bra kost!! Absolut INTE gå på diet lr så, men skära bort ALLT socker& onödiga kolhydrater!! KRAM& så får vi kämpa på
  4. 2
    Jag började förra veckan.. Har faktiskt inte ätit varken godis lr kakor under veckan! Några tips:
    1. Frys in cola light lr blandad funlight i istärningspåse/fack så har du ngt "sött"& suga på när det lockar som mest

    2. Nötter!!! Och då ska det givetvis vara naturella. Cashew& valnötter är de nyttigaste.

    Jag äter numer detta som lördagsgott& det funkar alldeles utmärkt.
    MEN, jag äter för dålig mat, trots all den kunskap jag har iom att jag tävlat i både bodyfitness& bodybuilding *skäms* Kommer med den dåliga ursäkten: Men, måste ju äta lite mer för Ollivers skull (läs: bröstmjölken) Men nu är det slut m undanflykterna& fram m bra kost!! Absolut INTE gå på diet lr så, men skära bort ALLT socker& onödiga kolhydrater!! KRAM& så får vi kämpa på
  5. __tess__
    #3

    När det gäller mat

    så tror jag att jag är ganska duktig. Jag måste planera bra mat för min man och min stora dotters skulle också. Sen äter jag resterna. Jag har turen att inte ha problem med vikten, "bara" med mitt välmående. Därför planerar jag inte fettsnål mat och vi äter pasta, potatis och ris varje dag (i stort sett). Men jag håller oss borta, så mycket som möjligt, från halvfabrikat.

    Jag har börjat lägga ut våra veckomatsedlar på min blogg så titta gärna in om du behöver inspiration, jag lägger ut recept också närhelst någon vill. Så säg bara till.

    Köpte en STOR påse naturella Cashewnötter idag, ska dels ha till müsli, men också till att tugga på när jag känner att suget är oöverstigligt.

    Då kämpar vi oss igenom detta!!
  6. 3
    När det gäller mat så tror jag att jag är ganska duktig. Jag måste planera bra mat för min man och min stora dotters skulle också. Sen äter jag resterna. Jag har turen att inte ha problem med vikten, "bara" med mitt välmående. Därför planerar jag inte fettsnål mat och vi äter pasta, potatis och ris varje dag (i stort sett). Men jag håller oss borta, så mycket som möjligt, från halvfabrikat.

    Jag har börjat lägga ut våra veckomatsedlar på min blogg så titta gärna in om du behöver inspiration, jag lägger ut recept också närhelst någon vill. Så säg bara till.

    Köpte en STOR påse naturella Cashewnötter idag, ska dels ha till müsli, men också till att tugga på när jag känner att suget är oöverstigligt.

    Då kämpar vi oss igenom detta!!
  7. __tess__
    #4

    En sak till ...

    var inne och tittade i ditt album. Va söt han är! Så fint när han somnat i sitt gym
  8. 4
    En sak till ... var inne och tittade i ditt album. Va söt han är! Så fint när han somnat i sitt gym
  9. Medlem sedan
    Mar 2007
    #5
    Låter bra med matförslag, för här börjar vi tröttna på våra återkommande matsedlar

    Sen är det ju det där sötsuget. Jag vill gärna ha något efter maten, något sött... sen har jag fått ett otroligt sug efter mackor - förmodligen fett- och kolhydratsug *suck* men har kommit på att det är bra att ha massa frukt hemma, bättre att äta äpple än kaka

    För mig handlar det mest om att jag slarvar och tillåter mig saker, vilket inte blir så skoj i längden... vad kan vi mer ta till? Ett glas vatten varje gång man blir sugen? Ibland tycker jag att det fungerar med pepparmintsthe eller rooibos...
  10. 5
    Låter bra med matförslag, för här börjar vi tröttna på våra återkommande matsedlar

    Sen är det ju det där sötsuget. Jag vill gärna ha något efter maten, något sött... sen har jag fått ett otroligt sug efter mackor - förmodligen fett- och kolhydratsug *suck* men har kommit på att det är bra att ha massa frukt hemma, bättre att äta äpple än kaka

    För mig handlar det mest om att jag slarvar och tillåter mig saker, vilket inte blir så skoj i längden... vad kan vi mer ta till? Ett glas vatten varje gång man blir sugen? Ibland tycker jag att det fungerar med pepparmintsthe eller rooibos...
  11. __tess__
    #6

    Ja,

    det måste vara ett te där det inte behövs socker. Vatten dricker jag ständigt för att dämpa alla möjliga slags sug .

    Nu ska jag hämta stora flickan på dagis. Men nu kör vi det här. Du ligger en vecka före mig, jag ska göra allt för att vara lika duktig som du och snabbt klara av min första vecka

    Sköt om dig.
  12. 6
    Ja, det måste vara ett te där det inte behövs socker. Vatten dricker jag ständigt för att dämpa alla möjliga slags sug .

    Nu ska jag hämta stora flickan på dagis. Men nu kör vi det här. Du ligger en vecka före mig, jag ska göra allt för att vara lika duktig som du och snabbt klara av min första vecka

    Sköt om dig.
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Räcker upp en hand! Måste sluta, absolut! Särskilt som jag inte kan röra på mig alls och blir lite smådeppig av att äta för mycket sötsaker. Nu har jag sedan jul en låååång nedtrappning och har av nån dum anledning snöat in mig på att dricka läsk ibland, som jag lätt brukar avstå annars.

    När jag ska sluta med sötsakerna brukar jag käka majs till lunch och middag ett tag, köpa hem en hel del riktigt mörka chokladkakor (86 %) och äta vindruvor eller bananer när jag blir sugen. Visserligen sött det också, men jag har svårt att bara tvärsluta med onyttigheterna.
  14. 7
    Räcker upp en hand! Måste sluta, absolut! Särskilt som jag inte kan röra på mig alls och blir lite smådeppig av att äta för mycket sötsaker. Nu har jag sedan jul en låååång nedtrappning och har av nån dum anledning snöat in mig på att dricka läsk ibland, som jag lätt brukar avstå annars.

    När jag ska sluta med sötsakerna brukar jag käka majs till lunch och middag ett tag, köpa hem en hel del riktigt mörka chokladkakor (86 %) och äta vindruvor eller bananer när jag blir sugen. Visserligen sött det också, men jag har svårt att bara tvärsluta med onyttigheterna.
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Å, jag är lite svag för saltade nötter och det är ju så klart inte heller så nyttigt. Mmmm, vad gott! Ska försöka gå över till naturella!
  16. 8
    Å, jag är lite svag för saltade nötter och det är ju så klart inte heller så nyttigt. Mmmm, vad gott! Ska försöka gå över till naturella!
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Å, wow! Kan du inte ha veckomatsedlarna under egen rubrik så det blir ännu lättare för oss latisar som behöver mycket inspiration just när det gäller VAD man ska laga till? *flört, flört, pliiiis* Jag tycker inte det känns jobbigt att laga mat, men har så svårt att bestämma vad vi ska laga! När vi gör veckomatsedel ser det alltid ut typ såhär:

    - pasta med tonfisksås
    - kassler och ris
    - kycklingwok eller kyckling med ris och sås
    - pannkaka
    - lax och potatis
    - pasta med köttfärssås
    - färdig köttsoppa

    Sen blir det ändå inte av att amn gör vissa av dom där sakerna utan vi slarvar och käkar ytterligare nån pastarätt. Pust!

    Den där citronkycklingen lät ju supergod! Den ska vi nog prova i helgen.
  18. 9
    Å, wow! Kan du inte ha veckomatsedlarna under egen rubrik så det blir ännu lättare för oss latisar som behöver mycket inspiration just när det gäller VAD man ska laga till? *flört, flört, pliiiis* Jag tycker inte det känns jobbigt att laga mat, men har så svårt att bestämma vad vi ska laga! När vi gör veckomatsedel ser det alltid ut typ såhär:

    - pasta med tonfisksås
    - kassler och ris
    - kycklingwok eller kyckling med ris och sås
    - pannkaka
    - lax och potatis
    - pasta med köttfärssås
    - färdig köttsoppa

    Sen blir det ändå inte av att amn gör vissa av dom där sakerna utan vi slarvar och käkar ytterligare nån pastarätt. Pust!

    Den där citronkycklingen lät ju supergod! Den ska vi nog prova i helgen.
  19. Jennie m. A & S
    #10

    Kanon!

    Här är en till som "börjat sitt nya liv" eller rättare sagt, försöker hitta tillbaka till det gamla. Var under hela graviditeten "duktig" och begränsade intag av onyttigheter men mot slutet föll jag för frestelserna lite för lätt och jul- och nyårshelgerna gjorde inte det hela bättre.

    Mitt mål är att avvänja mig vid att alltid ta något gott ur kylskåpet/skafferiet så fort jag öppnar dörren. Jag är guldmedlem hos VV sedan många år tillbaka så det "tänket" har jag med mig. Nu är jag inne på min tredje vecka hos VV fast viktmässigt har det inte hänt något speciellt. Med tanke på att man helammar så får man äta extra mycket. Har svårt att få i mig allt (för det är ju inte godis och snacks som ska i)...

    Några tips när sötsuget är som störst är att alltid ha goda frukter hemma, bär i frysen som lätt kan tas fram och mixas med yoghurt till en slush eller milkshake med mjölk. Att inte åka och handla på tom mage. Färdigskalade morötter är en favorit här hemma. Skalar upp ett halvkilo direkt och lägger i en plastpåse, stora tjejen älskar morötter och knaprar värre en en kanin

    Sedan är en allsidig kost enligt tallriksmodellen att föredra, då alla kostkategorier behövs och fyller sin funktion för att kropp och hjärna ska kunna fungera. Att utesluta någon grupp är inte att föredra.

    Vi får hjälpas åt att peppa varandra så gott det går! Lycka till!
  20. 10
    Kanon! Här är en till som "börjat sitt nya liv" eller rättare sagt, försöker hitta tillbaka till det gamla. Var under hela graviditeten "duktig" och begränsade intag av onyttigheter men mot slutet föll jag för frestelserna lite för lätt och jul- och nyårshelgerna gjorde inte det hela bättre.

    Mitt mål är att avvänja mig vid att alltid ta något gott ur kylskåpet/skafferiet så fort jag öppnar dörren. Jag är guldmedlem hos VV sedan många år tillbaka så det "tänket" har jag med mig. Nu är jag inne på min tredje vecka hos VV fast viktmässigt har det inte hänt något speciellt. Med tanke på att man helammar så får man äta extra mycket. Har svårt att få i mig allt (för det är ju inte godis och snacks som ska i)...

    Några tips när sötsuget är som störst är att alltid ha goda frukter hemma, bär i frysen som lätt kan tas fram och mixas med yoghurt till en slush eller milkshake med mjölk. Att inte åka och handla på tom mage. Färdigskalade morötter är en favorit här hemma. Skalar upp ett halvkilo direkt och lägger i en plastpåse, stora tjejen älskar morötter och knaprar värre en en kanin

    Sedan är en allsidig kost enligt tallriksmodellen att föredra, då alla kostkategorier behövs och fyller sin funktion för att kropp och hjärna ska kunna fungera. Att utesluta någon grupp är inte att föredra.

    Vi får hjälpas åt att peppa varandra så gott det går! Lycka till!
  21. __tess__
    #11

    Alla inlägg

    som handlar om mat har ketegorin "mat" och kategorierna finns i högermenyn, så klickar du där så får du bara upp matinlägg.

    Alla recept som jag lägger ut kommer att finnas på sidan som heter "Recept", också den finns i högermenyn.

    Ska försöka bli duktigare på att lägga ut alla recept.
  22. 11
    Alla inlägg som handlar om mat har ketegorin "mat" och kategorierna finns i högermenyn, så klickar du där så får du bara upp matinlägg.

    Alla recept som jag lägger ut kommer att finnas på sidan som heter "Recept", också den finns i högermenyn.

    Ska försöka bli duktigare på att lägga ut alla recept.
  23. __tess__
    #12

    Det har du rätt i

    det gjorde jag efter att Ella föddes, åt majskolvar till lunch. Ska köpa hem några och ha i frysen. Perfekt!
  24. 12
    Det har du rätt i det gjorde jag efter att Ella föddes, åt majskolvar till lunch. Ska köpa hem några och ha i frysen. Perfekt!
  25. __tess__
    #13

    Att inte gå in i affären

    alls är min melodi . Jag skickar maken med en inköpslista till veckans matsedel och sen stannar jag själv hemma. Jag kan inte åka och handla utan att komma hem med dumheter ... Jag får lära mig det om ett tag, när det värsta suget är borta.
  26. 13
    Att inte gå in i affären alls är min melodi . Jag skickar maken med en inköpslista till veckans matsedel och sen stannar jag själv hemma. Jag kan inte åka och handla utan att komma hem med dumheter ... Jag får lära mig det om ett tag, när det värsta suget är borta.
  27. __tess__
    #14

    Jo, osaltade

    är ju bättre och faktiskt riktigt goda! Numera föredrar jag nästan dom. Om jag blir extremt saltsugen brukar jag skålla lite mandel och vända runt i en panna på spisen med lite olivolja och flingsalt.
  28. 14
    Jo, osaltade är ju bättre och faktiskt riktigt goda! Numera föredrar jag nästan dom. Om jag blir extremt saltsugen brukar jag skålla lite mandel och vända runt i en panna på spisen med lite olivolja och flingsalt.
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #15
    Å, tack! Det var ju supersmart, då hittar jag lätt!

    Jag vill ha recept! Tyckte det lät så gott med orientalisk linssoppa, laxpasta med ingefära och böndipp! Om du vill och orkar kanske du kan lägga in dom?
  30. 15
    Å, tack! Det var ju supersmart, då hittar jag lätt!

    Jag vill ha recept! Tyckte det lät så gott med orientalisk linssoppa, laxpasta med ingefära och böndipp! Om du vill och orkar kanske du kan lägga in dom?
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16
    Mums, det lät ju sjukt gott! Tack för tipset!
  32. 16
    Mums, det lät ju sjukt gott! Tack för tipset!
  33. __tess__
    #17

    Det ska jag göra.

    Ska försöka hinna redan idag
  34. 17
    Det ska jag göra. Ska försöka hinna redan idag
  35. Medlem sedan
    Apr 2000
    #18
    Jag har också slutat med min stora last nu - choklad. Jag klarar tyvärr inte av att äta bara lite utan slutar hellre helt till att börja med. Chips, sockergodis och annat har jag inget sug efter och mat äter jag redan nyttigt. Dessutom tar jag rejäla promenader varje dag nu och gör 50 situps och 20 armhävningar (ska trappa upp snart). Det konstiga är att jag nu kan trycka mig i alla gamla byxor fastän jag har 5 kg kvar. Jag tror att allt sitter som mjuka valkar runt magen, och 1-2 kg är nog bröst.
    Men som sagt, mitt bästa tips är att sluta helt och inte försöka äta något annat när sötsuget sätter in, utan ta ett glas vatten eller te istället.
  36. 18
    Jag har också slutat med min stora last nu - choklad. Jag klarar tyvärr inte av att äta bara lite utan slutar hellre helt till att börja med. Chips, sockergodis och annat har jag inget sug efter och mat äter jag redan nyttigt. Dessutom tar jag rejäla promenader varje dag nu och gör 50 situps och 20 armhävningar (ska trappa upp snart). Det konstiga är att jag nu kan trycka mig i alla gamla byxor fastän jag har 5 kg kvar. Jag tror att allt sitter som mjuka valkar runt magen, och 1-2 kg är nog bröst.
    Men som sagt, mitt bästa tips är att sluta helt och inte försöka äta något annat när sötsuget sätter in, utan ta ett glas vatten eller te istället.
  37. Medlem sedan
    Jan 2002
    #19

    Jag behöver också

    så bra att vi är fler som ska börja kampen mot sockret - jag hänger på - det blir ju alltid lättare om vi kan peppa varandra.

    Ska kolla in din blogg - vad kul med recept och annat gott.

    Jag har gått ner så jag ligger 3 kilo under inskrivningsvikten - MEN jag hade 10 kg övervikt när jag skrevs in så än har jag massa kilo kvar innan jag kommer ner i min trivselvikt igen

    kram kram
    Cecilia m Gustaf 0210, Emma 0411 & Sara 0712
    http://sisselaj.blogg.se

    *Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv*
    - Kierkegaard-
  38. 19
    Jag behöver också så bra att vi är fler som ska börja kampen mot sockret - jag hänger på - det blir ju alltid lättare om vi kan peppa varandra.

    Ska kolla in din blogg - vad kul med recept och annat gott.

    Jag har gått ner så jag ligger 3 kilo under inskrivningsvikten - MEN jag hade 10 kg övervikt när jag skrevs in så än har jag massa kilo kvar innan jag kommer ner i min trivselvikt igen

    kram kram
  39. Medlem sedan
    Mar 2007
    #20
    Jag med!!! Jag satte igång i måndags och det har gått riktigt bra så långt! Kände också att jag bara smååt hela dagarna och gärna sött.
    Jag skrev in mig på viktväktarna som jag var med i innan graviditeten (tappade då ca 8 kg). Så lite som jag vägde innan Lilla S kom är nog inte realistiskt men några kilo ner ska jag!
    Enligt viktväktarna ska jag äta så mycket men då riktig mat. Jag ska verkligen försöka att laga lunch om dagarna och äta frukt när jag bara är sugen.
    Någon mer som räknar points?
    Lycka till ni andra som kämpar mot småätandet!
    Mamma-Mi
  40. 20
    Jag med!!! Jag satte igång i måndags och det har gått riktigt bra så långt! Kände också att jag bara smååt hela dagarna och gärna sött.
    Jag skrev in mig på viktväktarna som jag var med i innan graviditeten (tappade då ca 8 kg). Så lite som jag vägde innan Lilla S kom är nog inte realistiskt men några kilo ner ska jag!
    Enligt viktväktarna ska jag äta så mycket men då riktig mat. Jag ska verkligen försöka att laga lunch om dagarna och äta frukt när jag bara är sugen.
    Någon mer som räknar points?
    Lycka till ni andra som kämpar mot småätandet!
    Mamma-Mi
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Räddar vi för många idag sjuka idag?
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 14:18
  2. Nu lämnar jag er för idag, tack för idag
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 17:37
  3. Tack för idag slut för idag
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 20:36
  4. Tack för idag, slut för idag
    By sterna in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 15:40
  5. tack för idag. slut för idag....
    By rutansmamma+bf 6/5 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 13:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar