Matte läraren är inte där....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Matte läraren är inte där....

    faaan... nu har jag ju försökt att få hjälp av honom under dagen men han är inte där idag... uppgiften ska vara inne den här veckan. Vad sjutton gör jag nu? Skickar in det som det är, fastän jag är osäker på om det är rätt?

    Så här är uppgiften:
    Uppgiften går ut på att rita rektanglar och upptäcka samband mellan bråktal.

    Upgifterna 1-3 hoppar jag över här. Men i dem arbetar jag med en rektangel jag själv ritat på ett rutat papper. Rektangeln är 2x6 rutor stor.

    Upgift 4
    Rita på rutat papper en rektangel som är 4x5 rutor
    a) Hur stor del av rektangeln är en ruta? Svar: En tjugondel

    b) Skriv hur stor delen är med siffror? Svar: 1/20

    c) Hur många rutor är en halv? Svar: 10 st

    d) Hur många rutor svarar mot en femtedel? Svar 4 rutor

    e) Beräkna med hjälp av figuren: 1/5 + 1/2
    Svar: Hela rektangeln är 20 rutor.
    En femte del av dem är 4 rutor och hälften av rektangeln motsvarar 10 rutor.
    Vi har nu 4+10 rutor, som alla motsvarar en tjugondel.
    Totalt har vi då 14/20
    14/20 kan även förkortas och blir då, 7/10

    f) Beräkna med hjälp av tidigare figurer 1/2 + 1/3 + 1/4

    Det är på f jag har problem:
    1) Ska jag lägga ihop rektanglarna till en ny med 32 rutor? Eller ska jag göra beräkninge på dem en och en.

    2) 1/2 + 1/3 + 1/4 = 13/12 Alltså borde rektangeln vara större än 1 och då kan jag inte visa det i en rektangel. Eller tänker jag helt fel????
    "There is no try. Either you DO, or DO NOT."
    Min skitviktiga blogg: www.skitviktig.worpdress.com
    Min blogg med målningar: www.camillaolssonart.wordpress .com
  2. 1
    Matte läraren är inte där.... faaan... nu har jag ju försökt att få hjälp av honom under dagen men han är inte där idag... uppgiften ska vara inne den här veckan. Vad sjutton gör jag nu? Skickar in det som det är, fastän jag är osäker på om det är rätt?

    Så här är uppgiften:
    Uppgiften går ut på att rita rektanglar och upptäcka samband mellan bråktal.

    Upgifterna 1-3 hoppar jag över här. Men i dem arbetar jag med en rektangel jag själv ritat på ett rutat papper. Rektangeln är 2x6 rutor stor.

    Upgift 4
    Rita på rutat papper en rektangel som är 4x5 rutor
    a) Hur stor del av rektangeln är en ruta? Svar: En tjugondel

    b) Skriv hur stor delen är med siffror? Svar: 1/20

    c) Hur många rutor är en halv? Svar: 10 st

    d) Hur många rutor svarar mot en femtedel? Svar 4 rutor

    e) Beräkna med hjälp av figuren: 1/5 + 1/2
    Svar: Hela rektangeln är 20 rutor.
    En femte del av dem är 4 rutor och hälften av rektangeln motsvarar 10 rutor.
    Vi har nu 4+10 rutor, som alla motsvarar en tjugondel.
    Totalt har vi då 14/20
    14/20 kan även förkortas och blir då, 7/10

    f) Beräkna med hjälp av tidigare figurer 1/2 + 1/3 + 1/4

    Det är på f jag har problem:
    1) Ska jag lägga ihop rektanglarna till en ny med 32 rutor? Eller ska jag göra beräkninge på dem en och en.

    2) 1/2 + 1/3 + 1/4 = 13/12 Alltså borde rektangeln vara större än 1 och då kan jag inte visa det i en rektangel. Eller tänker jag helt fel????
  3. magnolia
    #2
    Är du alldeles, alldeles säker på att du skrivit av uppgiften helt korrekt?
  4. 2
    Är du alldeles, alldeles säker på att du skrivit av uppgiften helt korrekt?
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Japp.. nu är det trippel kollat också..... svaren däremot... dem vet jag inte men jag tror det ska vara rätt.

    4e-f ska skrivas med ord, alltså ett beskrivande svar.
  6. 3
    Japp.. nu är det trippel kollat också..... svaren däremot... dem vet jag inte men jag tror det ska vara rätt.

    4e-f ska skrivas med ord, alltså ett beskrivande svar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Svaret hamnade fel.... det ligger ett snäpp ner nu.
  8. 4
    Svaret hamnade fel.... det ligger ett snäpp ner nu.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Du ska lägga ihop dem så att det blir ett tal större än 1.
    Du kan inte VISA det i EN rektangel, men med hjälp AV den den rektangel du ritat förut.
  10. 5
    Du ska lägga ihop dem så att det blir ett tal större än 1.
    Du kan inte VISA det i EN rektangel, men med hjälp AV den den rektangel du ritat förut.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Men om jag gör så.... Då blir ju utgångspunkten inte längre 20 rutor i första talet och 12 i andra utan 32 totalt... eller ska jag liksom bara låna dem rutor som jag behöver utöver den större rektangeln på 20 rutor???
  12. 6
    Men om jag gör så.... Då blir ju utgångspunkten inte längre 20 rutor i första talet och 12 i andra utan 32 totalt... eller ska jag liksom bara låna dem rutor som jag behöver utöver den större rektangeln på 20 rutor???
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Fast du får ju det antal rutor som varje bråk motsvarar och sedan delar du på 20 och förkortar...
  14. 7
    Fast du får ju det antal rutor som varje bråk motsvarar och sedan delar du på 20 och förkortar...
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Som så här

    1/2 motsvarar 10 rutor
    1/3 motsvarar 6,67 rutor (avrundas till 7 rutor)
    1/4 motsvarar 5 rutor
    Jag har nu totalt 22 rutor och för över dem två rutorna i figur 1 (den med 2x6 rutor)
  16. 8
    Som så här

    1/2 motsvarar 10 rutor
    1/3 motsvarar 6,67 rutor (avrundas till 7 rutor)
    1/4 motsvarar 5 rutor
    Jag har nu totalt 22 rutor och för över dem två rutorna i figur 1 (den med 2x6 rutor)
  17. magnolia
    #9
    Det spelar ingen roll om du använder 32 eller 20 som utgångspunkt. 13/12 är alldeles riktigt. 1 hel och 1/12 mao. Jag tror att det du ska visa är att du klarar av att hitta minsta gemensamma nämnare?
  18. 9
    Det spelar ingen roll om du använder 32 eller 20 som utgångspunkt. 13/12 är alldeles riktigt. 1 hel och 1/12 mao. Jag tror att det du ska visa är att du klarar av att hitta minsta gemensamma nämnare?
  19. magnolia
    #10
    Ska du verkligen redovisa antal rutor detta motsvarar? Det blir ju som sagt en ganska grov avrundning dessutom.
  20. 10
    Ska du verkligen redovisa antal rutor detta motsvarar? Det blir ju som sagt en ganska grov avrundning dessutom.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Sorry! Jag läste 1/5 och inte 1/3... Du ska givetvis inte avrunda, utan använda en bättre figur som är delbar med alla talen.

    Om du har en figur med 2x6 rutor (det hade du redan va?) så får du ju exakta antal rutor.
    1/2=6 rutor
    1/3=4 rutor
    1/4=3 rutor

    6+4+3=13

    tretton tolftedelar.
  22. 11
    Sorry! Jag läste 1/5 och inte 1/3... Du ska givetvis inte avrunda, utan använda en bättre figur som är delbar med alla talen.

    Om du har en figur med 2x6 rutor (det hade du redan va?) så får du ju exakta antal rutor.
    1/2=6 rutor
    1/3=4 rutor
    1/4=3 rutor

    6+4+3=13

    tretton tolftedelar.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Ja jag får väl skriva en hel utredning om det där då... skriva och berätta hur jag tänker... inte lätt det heller...
  24. 12
    Ja jag får väl skriva en hel utredning om det där då... skriva och berätta hur jag tänker... inte lätt det heller...
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    Det vet jag inte ... jag ska ju

    f) Beräkna med hjälp av tidigare figurer 1/2 + 1/3 + 1/4

    Och det ska beskriva med ord hur jag löste... Så jag ska inte visa någon bild men förklara hur jag använde bilden. Och då kan man ju säga att jag ser att jag behöver 2/20 delar till ??? Eller
  26. 13
    Det vet jag inte ... jag ska ju

    f) Beräkna med hjälp av tidigare figurer 1/2 + 1/3 + 1/4

    Och det ska beskriva med ord hur jag löste... Så jag ska inte visa någon bild men förklara hur jag använde bilden. Och då kan man ju säga att jag ser att jag behöver 2/20 delar till ??? Eller
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Alltså, jag förstår inte varför man måste kunna sådana där saker:-)
  28. 14
    Alltså, jag förstår inte varför man måste kunna sådana där saker:-)
  29. magnolia
    #15
    Nej, det tycker jag inte alls att du ska. Skriv det du skrev här, berätta att MGN är 12 och att svaret blir 13/12 eller 1 1/12.
  30. 15
    Nej, det tycker jag inte alls att du ska. Skriv det du skrev här, berätta att MGN är 12 och att svaret blir 13/12 eller 1 1/12.
  31. Medlem sedan
    Oct 2007
    #16
    Så beräkan med tidigare figurer innebär att jag kan välja figur??? Ååå vad jag önskar att jag hunnit titta på dett igår kväll.
  32. 16
    Så beräkan med tidigare figurer innebär att jag kan välja figur??? Ååå vad jag önskar att jag hunnit titta på dett igår kväll.
  33. Medlem sedan
    Nov 2001
    #17
    Det lite knepiga i det här är att det verkar bara handlat om 1/2, 1/4 , 1/5 och så plötsligt kommer 1/3 in ( om ni nu ínte haft fler av dessa uppgifter)
    Gissar att tanken med sista uppgiften är att nu ska du fått så mkt uppfattning av bråkens förhållande till varandra utifrån tidigare uppgifter och kunna utifrån dem räkna ut denna.
  34. 17
    Det lite knepiga i det här är att det verkar bara handlat om 1/2, 1/4 , 1/5 och så plötsligt kommer 1/3 in ( om ni nu ínte haft fler av dessa uppgifter)
    Gissar att tanken med sista uppgiften är att nu ska du fått så mkt uppfattning av bråkens förhållande till varandra utifrån tidigare uppgifter och kunna utifrån dem räkna ut denna.
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18
    jamenvisst! Välj en figur som är _lämplig_ för uppgiften, som t.ex. 2x6, 6x12, 3x6, så att du får ut ett JÄMNT antal rutor för varje bråk.
  36. 18
    jamenvisst! Välj en figur som är _lämplig_ för uppgiften, som t.ex. 2x6, 6x12, 3x6, så att du får ut ett JÄMNT antal rutor för varje bråk.
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19
    *s* nä du inte jag heller.... ärligt talat....
  38. 19
    *s* nä du inte jag heller.... ärligt talat....
  39. magnolia
    #20
    Nej, alltså, bråk blir mycket sällan mindre än eller lika med 1! Man ska inte redovisa bråk med hjälp av rutor! Du ska nog bara förstå att 12/12 och 20/20 är detsamma som 1 eller 100%. Ibland blir bråken STÖRRE än 1 och då lyfter man ut den hela och skriver 1 1/12 eller kanske 6 7/15 (utläsas 1 hel och en tolftedel och 6 hela och 7 femtondelar). Man KAN för visa med hjälpa av figurer, men då får du i de fall jag skriver rita också de hela figurerna.
  40. 20
    Nej, alltså, bråk blir mycket sällan mindre än eller lika med 1! Man ska inte redovisa bråk med hjälp av rutor! Du ska nog bara förstå att 12/12 och 20/20 är detsamma som 1 eller 100%. Ibland blir bråken STÖRRE än 1 och då lyfter man ut den hela och skriver 1 1/12 eller kanske 6 7/15 (utläsas 1 hel och en tolftedel och 6 hela och 7 femtondelar). Man KAN för visa med hjälpa av figurer, men då får du i de fall jag skriver rita också de hela figurerna.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad göra när läraren inte respekteras av
    By SelfishJean in forum Skolbarn
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 06:38
  2. Jag o matte går inte ihop..
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 10:10
  3. Jag klarar inte matte åk 1
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 22:27
  4. Vet inte vad läraren vill ha.
    By ledsen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 09:32
  5. gillar inte läraren ..
    By anonym idag in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 09:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar