Skolbesök i går...
_0211 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Skolbesök i går...

    Hjälp vad stora de är... 8/2 ska ansökan till förskoleklassen med val av skola vara inlämnad. Vi hade 4 att välja på, varav en ligger närmast hem och dagis där lillebror kommer att gå några år till. Men innan vi valde den ville vi i alla fall ha sett stället, så jag hade ringt och bett att få komma dit och kika. Så i går var vi där och det kändes ok. Det kommer att bli mycket barn, men det behöver inte vara dåligt, vet själv hur det kan vara då jag jobbar i förskoleklass och på fritis... Har ni andra valt än?
    Våran blogg, med bilder på killarna och mitt pyssel:
    http://rasmusnoel.blogspot.com
  2. 1
    Skolbesök i går... Hjälp vad stora de är... 8/2 ska ansökan till förskoleklassen med val av skola vara inlämnad. Vi hade 4 att välja på, varav en ligger närmast hem och dagis där lillebror kommer att gå några år till. Men innan vi valde den ville vi i alla fall ha sett stället, så jag hade ringt och bett att få komma dit och kika. Så i går var vi där och det kändes ok. Det kommer att bli mycket barn, men det behöver inte vara dåligt, vet själv hur det kan vara då jag jobbar i förskoleklass och på fritis... Har ni andra valt än?
  3. Åsa m A&E
    #2
    Vi får inte välja!
    De tar inte emot från något annat än upptagningsområdet. Eller självklart har man rätt att välja men då alla skolor är överfulla så tvingas de neka alla andra än de som de har skyldighet att ta emot.

    A däremot håller vi på för fullt att prata skola om. Då den lilla flexibla, integrerade verksamheten inte fungerar. Dessutom så måste vi ju byta till åk4. Men samma sak gäller här. Man kan inte välja för allt är överfullt.......
    E har ju dessutom redan startat i sin "skola". Går i blandad 5-6års grupp som nästa år blir F-1. De kommer gå kvar på samma förskola/skola till åk3.
  4. 2
    Vi får inte välja!
    De tar inte emot från något annat än upptagningsområdet. Eller självklart har man rätt att välja men då alla skolor är överfulla så tvingas de neka alla andra än de som de har skyldighet att ta emot.

    A däremot håller vi på för fullt att prata skola om. Då den lilla flexibla, integrerade verksamheten inte fungerar. Dessutom så måste vi ju byta till åk4. Men samma sak gäller här. Man kan inte välja för allt är överfullt.......
    E har ju dessutom redan startat i sin "skola". Går i blandad 5-6års grupp som nästa år blir F-1. De kommer gå kvar på samma förskola/skola till åk3.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Vi har varit på besök i den skola som ligger närmast och vi var nöjda med intrycket vi fick då. Så med största sannolikhet så väljer vi den. Det är ju bekvämt med nära och så får hon vänner som bor här i området.

    Men vi har en annan skola som vi oxå ska besöka. Men den ligger inte i vårat område, men nyfiken i en strut vill iaf se. Men som det ser ut nu väljer vi den nära.
  6. 3
    Vi har varit på besök i den skola som ligger närmast och vi var nöjda med intrycket vi fick då. Så med största sannolikhet så väljer vi den. Det är ju bekvämt med nära och så får hon vänner som bor här i området.

    Men vi har en annan skola som vi oxå ska besöka. Men den ligger inte i vårat område, men nyfiken i en strut vill iaf se. Men som det ser ut nu väljer vi den nära.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Här brukar det

    bli förtur efter storasyskonen, precis som på dagis. Oliver har därmed förtur till skolan 3 hus bort där Alexander går. Dessutom har han förtur för sin autism, han behöver gå där dels för att Alexander går där, dels för att det är så nära hem och dels för att fröken i lekis kan autism. Vi postade lappen härom dagen. Shit, vad stora de är! Börja SKOLAN liksom.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  8. 4
    Här brukar det bli förtur efter storasyskonen, precis som på dagis. Oliver har därmed förtur till skolan 3 hus bort där Alexander går. Dessutom har han förtur för sin autism, han behöver gå där dels för att Alexander går där, dels för att det är så nära hem och dels för att fröken i lekis kan autism. Vi postade lappen härom dagen. Shit, vad stora de är! Börja SKOLAN liksom.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Vi väljer inte, här i byn finns bara en skola ...
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  10. 5
    Vi väljer inte, här i byn finns bara en skola ...
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    ja, vi har valt. astrids skola ligger bara två minuter hemifrån så det är liksom för provocerande nära för att ens överväga något annat och så går dagiskompisarna där. vi tillhör upptagningsområdet så vi kommer att få plats där.

    till åk 4 kommer hon att börja i den internationella engelska skolan som ligger några kilometer härifrån. då får hon väl åka buss (eller bli skjutsad, vet ännu inte vad man klarar när man är 10 : ) till den ställde vi henne i kö när hon var 2 år så jag utgår ifrpån att vi står först i kön, de lät väldigt förvånade då men jag tyckte det var lika bra att vara säker, det är en skola med goda resultat och gott rykte.
  12. 6
    ja, vi har valt. astrids skola ligger bara två minuter hemifrån så det är liksom för provocerande nära för att ens överväga något annat och så går dagiskompisarna där. vi tillhör upptagningsområdet så vi kommer att få plats där.

    till åk 4 kommer hon att börja i den internationella engelska skolan som ligger några kilometer härifrån. då får hon väl åka buss (eller bli skjutsad, vet ännu inte vad man klarar när man är 10 : ) till den ställde vi henne i kö när hon var 2 år så jag utgår ifrpån att vi står först i kön, de lät väldigt förvånade då men jag tyckte det var lika bra att vara säker, det är en skola med goda resultat och gott rykte.
  13. Åsa m A&E
    #7
    Är det inte den vanliga internationella skolan? Trodde inte de tog emot om man inte var tillfälligt i sverige eller hade läst största delar utomlands.

    Men du skriver engelska så det kanske är skillnad?

    Tar de emot så i åk 4a?

    Funderar på att ställa våra i motsvarande här men det är lååååångt och vi har ju inte haft så stor framförhållning som ni. Samt att det är till åk 1 man söker. Blir inga nya platser i åk 4 om inte någon flyttar
  14. 7
    Är det inte den vanliga internationella skolan? Trodde inte de tog emot om man inte var tillfälligt i sverige eller hade läst största delar utomlands.

    Men du skriver engelska så det kanske är skillnad?

    Tar de emot så i åk 4a?

    Funderar på att ställa våra i motsvarande här men det är lååååångt och vi har ju inte haft så stor framförhållning som ni. Samt att det är till åk 1 man söker. Blir inga nya platser i åk 4 om inte någon flyttar
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8
    Vi har valt..... och valet var ganska givet.... Nathalie går ju på förskolan till mitt f.d jobb.... jag är alltså väldigt väl insatt i den skolans pedagogik och verksamhet efter att ha jobbat där i 2 år... Antingen hade jag tvärvägrat att sätta henne där eller också (som i detta fall) så är valet självklart då jag vet vad mina f.d kollegor åstadkommer....

    Vi har annars 5 olika skolor att välja mellan men vi är säkra på vårt val..
  16. 8
    Vi har valt..... och valet var ganska givet.... Nathalie går ju på förskolan till mitt f.d jobb.... jag är alltså väldigt väl insatt i den skolans pedagogik och verksamhet efter att ha jobbat där i 2 år... Antingen hade jag tvärvägrat att sätta henne där eller också (som i detta fall) så är valet självklart då jag vet vad mina f.d kollegor åstadkommer....

    Vi har annars 5 olika skolor att välja mellan men vi är säkra på vårt val..
  17. Medlem sedan
    Mar 2000
    #9
    Vi har förstås valt Filippas klass. Och i förskoleklassen där (det är en F-3 klass, fast de separerar F-klassen förutom på fritids som också är i samma lokaler med samma personal) finns världens bästa fröken!
  18. 9
    Vi har förstås valt Filippas klass. Och i förskoleklassen där (det är en F-3 klass, fast de separerar F-klassen förutom på fritids som också är i samma lokaler med samma personal) finns världens bästa fröken!
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10
    Olivia började ju skolan i höstas. Eftersom man här börjar vid 4 1/2 eller 5 år. Vi valde inte den skolan som ligger närmast utan en skola som ligger ca 10-15 min körväg från oss, Storebror har gått där i 2 år nu. Det är en liten skola med endast 80 elever på hela skolan. Väldig bra sammanhållning och en super bra föräldra förening som vill det allra bästa med våran lilla skola.
  20. 10
    Olivia började ju skolan i höstas. Eftersom man här börjar vid 4 1/2 eller 5 år. Vi valde inte den skolan som ligger närmast utan en skola som ligger ca 10-15 min körväg från oss, Storebror har gått där i 2 år nu. Det är en liten skola med endast 80 elever på hela skolan. Väldig bra sammanhållning och en super bra föräldra förening som vill det allra bästa med våran lilla skola.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Menar du den i Gubbängen?
    Jag har haft funderingar på den till min Astrid men jag trodde de bara hade högstadium, dvs åk 6-9?

    //Brippan (f d B)
  22. 11
    Menar du den i Gubbängen?
    Jag har haft funderingar på den till min Astrid men jag trodde de bara hade högstadium, dvs åk 6-9?

    //Brippan (f d B)
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12
    nej, det är en engelsk skola, men det heter internationella också så det är en skola för "alla". den har väldigt gott rykte och goda resultat och vi tycker det är toppen att undervisningen är på engelska, jag tänker att det blir ett naturligt andraspråk då och lättare att plugg automlands. de har på gymnasiet sedan möjlighet till utbyte os v.. det verkar super och det är barn med olkika kulturell bakgrund... här är en länk om du är vill veta mer: www.engelska.se
  24. 12
    nej, det är en engelsk skola, men det heter internationella också så det är en skola för "alla". den har väldigt gott rykte och goda resultat och vi tycker det är toppen att undervisningen är på engelska, jag tänker att det blir ett naturligt andraspråk då och lättare att plugg automlands. de har på gymnasiet sedan möjlighet till utbyte os v.. det verkar super och det är barn med olkika kulturell bakgrund... här är en länk om du är vill veta mer: www.engelska.se
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13
    hej! just nu har de från åk 6 men jag talade med dem häromdagen i en helt annan fråga (i broscyr från staden står det felaktigt att de har från F-klass så jag ville kolla) och då berättade hon att de avser att börja från åk 4 då gymnasiet kommer att flytta till stan (skanstull) så det blir från fyran. åh, det vore väl kul om er astrid också gick där!
  26. 13
    hej! just nu har de från åk 6 men jag talade med dem häromdagen i en helt annan fråga (i broscyr från staden står det felaktigt att de har från F-klass så jag ville kolla) och då berättade hon att de avser att börja från åk 4 då gymnasiet kommer att flytta till stan (skanstull) så det blir från fyran. åh, det vore väl kul om er astrid också gick där!
  27. Åsa m A&E
    #14
    Oj vad många ställen skolan fanns på ! Men inte i GBG

    Men vi har The English school http://www.theenglishschool.se/

    å den vi funderar på att söka till åk4.
    http://www.isgr.se/lpo/lpo.html

    Typiskt i Gbg området så nollar man kön varje år och startar en ny i okt/nov.
  28. 14
    Oj vad många ställen skolan fanns på ! Men inte i GBG

    Men vi har The English school http://www.theenglishschool.se/

    å den vi funderar på att söka till åk4.
    http://www.isgr.se/lpo/lpo.html

    Typiskt i Gbg området så nollar man kön varje år och startar en ny i okt/nov.

Liknande trådar

  1. Skolbesök
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 21:26
  2. Skolbesök
    By mej76 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 19:53
  3. Skolbesök....
    By Dupin in forum Singelmingel
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 22:54
  4. Skolbesök
    By millis42 in forum Tonåringar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 19:53
  5. Skolbesök...
    By Malmis in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 18:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar