Dyslexi.
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Dyslexi.

    jag vet att det finns ett snack för dyslexi men jag tänkte fråga er här som har bokstavsbarn om många av dem har dyslexi också? Vår son har ju ingen diagnos, men vi tror han har någon form av NPF om än lindrig. jag misstänker att han har dyslexi, för han har typiska tecken på det. han vänder på D och B, missar vokaler i ord, gissar på ord för att han inte orkar och framför allt så avskyr han att läsa! Skriva går faktiskt bättre.

    I skolan jobbar han på bra och visst vet fröken att han har svårt för läsning och ger honom därför läsläxa varje dag. Men om man har dyslexi, måste man inte ha särskilda hjälpmedel eller räcker det att träna läsning varje dag?? Hur jobbigt är det inte om man måste skärpa sig varje dag och koncentrera sig så in i bomben om man dessutom tycker det är jobbigt och tråkigt?? jag hade inte heller velat gå till skolan då.....

    Anette R
  2. 1
    Dyslexi. jag vet att det finns ett snack för dyslexi men jag tänkte fråga er här som har bokstavsbarn om många av dem har dyslexi också? Vår son har ju ingen diagnos, men vi tror han har någon form av NPF om än lindrig. jag misstänker att han har dyslexi, för han har typiska tecken på det. han vänder på D och B, missar vokaler i ord, gissar på ord för att han inte orkar och framför allt så avskyr han att läsa! Skriva går faktiskt bättre.

    I skolan jobbar han på bra och visst vet fröken att han har svårt för läsning och ger honom därför läsläxa varje dag. Men om man har dyslexi, måste man inte ha särskilda hjälpmedel eller räcker det att träna läsning varje dag?? Hur jobbigt är det inte om man måste skärpa sig varje dag och koncentrera sig så in i bomben om man dessutom tycker det är jobbigt och tråkigt?? jag hade inte heller velat gå till skolan då.....

    Anette R
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Tillägg, han går i tvåan och fyller snart 9 år, i februari.

    Anette R
  4. 2
    Tillägg, han går i tvåan och fyller snart 9 år, i februari.

    Anette R
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Min son, som är snart 15, hade problem med läsning när han var yngre. Han har alltid haft problem med att skriva (fint). Jag har pratat mycket om dyslexi med lärarna, men aldrig fått nåt medhåll. Även storasyster hade lite liknande problem, men inte lika stora vad gäller just läsning och skrivning.

    Sonen hade extraläsaning hemma en vårtermin (minns ej om det var i ettan eller tvåan), vi läste 10 minuter varje dag en kort text, så fick han med egna ord berätta om innehållet, så han verkligen förstod. Då knäckte han läskoden, och läser efter det ritkigt bra, bland de bättre i klassen. Att skriva är fortfarande svårt.

    Storasyster har precis fått en adhd diagnos, och under utredningen insåg jag att många frågor gäller sonen med, fast jag skulle tro han får en add diagnos istället. han står på kö för utredning.

    Vad ville jag med all denna text nu då? Jo, att det kasnke kan hjälpa att öva, men gå vidare och utred om du har någon magkänsla.
  6. 3
    Min son, som är snart 15, hade problem med läsning när han var yngre. Han har alltid haft problem med att skriva (fint). Jag har pratat mycket om dyslexi med lärarna, men aldrig fått nåt medhåll. Även storasyster hade lite liknande problem, men inte lika stora vad gäller just läsning och skrivning.

    Sonen hade extraläsaning hemma en vårtermin (minns ej om det var i ettan eller tvåan), vi läste 10 minuter varje dag en kort text, så fick han med egna ord berätta om innehållet, så han verkligen förstod. Då knäckte han läskoden, och läser efter det ritkigt bra, bland de bättre i klassen. Att skriva är fortfarande svårt.

    Storasyster har precis fått en adhd diagnos, och under utredningen insåg jag att många frågor gäller sonen med, fast jag skulle tro han får en add diagnos istället. han står på kö för utredning.

    Vad ville jag med all denna text nu då? Jo, att det kasnke kan hjälpa att öva, men gå vidare och utred om du har någon magkänsla.
  7. Anonym
    #4
    Hej min son på snart 11 år. Har vi på senare till börjat förstå att han har dyselexi med. Han sa att bokstäverna rör på sig i skolan, var hoa ögonläkare och han sa att det var typsikt dyselexi. Han har nu glasögon och sen han fick det har skolan bara gått bättre och bättre.
  8. 4
    Hej min son på snart 11 år. Har vi på senare till börjat förstå att han har dyselexi med. Han sa att bokstäverna rör på sig i skolan, var hoa ögonläkare och han sa att det var typsikt dyselexi. Han har nu glasögon och sen han fick det har skolan bara gått bättre och bättre.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    Dyslexi vill jag väl inte

    säga direkt... men han hade helt enkelt inte tålamodet till att lära sig läsa... inte intresset heller om vi ska vara ärliga. Först i fyra knäckte han läskoden och var då mao rätt långt efter sina klasskamrater och så kom engelska på det. Det gick ju inte..
    Han är numera 16 och handstilen är gräslig. Men han har inga problem att läsa och skriva och fixar Gy sv.
    Bara måste...... allt....
  10. 5
    Dyslexi vill jag väl inte säga direkt... men han hade helt enkelt inte tålamodet till att lära sig läsa... inte intresset heller om vi ska vara ärliga. Först i fyra knäckte han läskoden och var då mao rätt långt efter sina klasskamrater och så kom engelska på det. Det gick ju inte..
    Han är numera 16 och handstilen är gräslig. Men han har inga problem att läsa och skriva och fixar Gy sv.
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    Min son verkar inte heller vilja lära sig, han tycker det är urtråkigt. Men så är det väl med saker som är svåra. Hans pappa har nog en form av dyslexi, men han blev aldrig utredd för han har en mamma som inte ville det!!Det svär han över idag.....Min man läser mycket långsamt och skriver och stavar som en kratta. men han har klarat sig bra och jobbar som byggnadsarbetare. Han hade också mycket lätt för matte som sonen och säger idag när han hjälper sonen att han känner igen sig i honom....'

    vi gick hos logoped med sonen innan han började skolan och hon sa att han har stor risk att ha både läs och skrivsvårigheter iom att han har en fonologisk talförsening. Detta har skolan fått på papper. Då borde de väl ha extra koll? Men nån extra hjälp där får han inte....

    Anette R
  12. 6
    Min son verkar inte heller vilja lära sig, han tycker det är urtråkigt. Men så är det väl med saker som är svåra. Hans pappa har nog en form av dyslexi, men han blev aldrig utredd för han har en mamma som inte ville det!!Det svär han över idag.....Min man läser mycket långsamt och skriver och stavar som en kratta. men han har klarat sig bra och jobbar som byggnadsarbetare. Han hade också mycket lätt för matte som sonen och säger idag när han hjälper sonen att han känner igen sig i honom....'

    vi gick hos logoped med sonen innan han började skolan och hon sa att han har stor risk att ha både läs och skrivsvårigheter iom att han har en fonologisk talförsening. Detta har skolan fått på papper. Då borde de väl ha extra koll? Men nån extra hjälp där får han inte....

    Anette R

Liknande trådar

  1. Dyslexi?
    By Anonym in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 12:28
  2. Dyslexi?
    By cattaz in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 15:22
  3. Dyslexi
    By Aioli in forum Skolbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 09:57
  4. Ang dyslexi...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 16:40
  5. Dyslexi?
    By Malenkaja in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 20:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar