Vad vet ni om Montessori?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Vad vet ni om Montessori?

    Vad skilljer egentligen montessori från vanlig pedagogik? Främst i skolan f-5.
    Har en son som inte är riktigt som alla andra...som ska börja i skolan i höst (förskoleklass) och jag kan välja mellan vanlig eller montessori.

    Storebror går i den vanliga delen (samma skola) och det passar honom bra.

    Jag vill att hans lärare och klasskompisar ska acceptera honom som han är och kanske lägga lite tid (lärarna då) på att lära sig förstå hur han funkar. Han har väldigt hög intigritet och man måste i alla fall hitills veta hur man ska "ta honom" för att få honom motiverad.

    Jag som person känner mig inte helt bekväm med montessorin men jag känner jag måste få mer info innan jag bestämmer mig.
    På sidan http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-o...ollection=2297 samlar vi in bidrag till cancerforskningen i alla våra nätvänners namn!
  2. 1
    Vad vet ni om Montessori? Vad skilljer egentligen montessori från vanlig pedagogik? Främst i skolan f-5.
    Har en son som inte är riktigt som alla andra...som ska börja i skolan i höst (förskoleklass) och jag kan välja mellan vanlig eller montessori.

    Storebror går i den vanliga delen (samma skola) och det passar honom bra.

    Jag vill att hans lärare och klasskompisar ska acceptera honom som han är och kanske lägga lite tid (lärarna då) på att lära sig förstå hur han funkar. Han har väldigt hög intigritet och man måste i alla fall hitills veta hur man ska "ta honom" för att få honom motiverad.

    Jag som person känner mig inte helt bekväm med montessorin men jag känner jag måste få mer info innan jag bestämmer mig.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Har du kollat med just den Montessori du fundera på? Det kan väl skilja lite mellan skolor också? Be att få information att läsa.
  4. 2
    Har du kollat med just den Montessori du fundera på? Det kan väl skilja lite mellan skolor också? Be att få information att läsa.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Min bästa väninna har sitt barn där...så jag kan få info...men jag ville först höra lite allmänt.
  6. 3
    Min bästa väninna har sitt barn där...så jag kan få info...men jag ville först höra lite allmänt.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Det enda jag vet är att på dagis så får det lära sig saker i stället för att leka,det gör de utomhus.
    lite krass beskrivning men på ett ungefär så.
    jag tror att din son hade passat där,tror han kommer "synas" mer där än i en vanlig skola.
  8. 4
    Det enda jag vet är att på dagis så får det lära sig saker i stället för att leka,det gör de utomhus.
    lite krass beskrivning men på ett ungefär så.
    jag tror att din son hade passat där,tror han kommer "synas" mer där än i en vanlig skola.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Vad jag egentligen vill veta är väl vilken typ av barn passar där och vilken typ av barn trivs INTE där.

    Och hur påverkar det skolgången när de blir äldre?
  10. 5
    Vad jag egentligen vill veta är väl vilken typ av barn passar där och vilken typ av barn trivs INTE där.

    Och hur påverkar det skolgången när de blir äldre?
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Min son...

    ...går montessori. Det jag visste innan var att de följer sina individuella kursplaner (som naturligtvis till sist ska vara i fas med de fastlagda) och har mycket självständigt arbete. Eftersom David alltid varit en kille som gärna sitter och läser och räknar (började läsa innan han fyllde 3...) så tyckte vi att det kunde passa honom.

    Alla skolor ska utgå från eleven, säger de, men min uppfattning är att montessoripedagogiken gjort det sedan 100 år, så det vet liksom hur de ska göra.

    Summa summarum, mer individuellt än kollektivt skulle jag vilja säga. Fast det ena utesluter inte det andra heller.

    Blev du klokare nu? ;-)
  12. 6
    Min son... ...går montessori. Det jag visste innan var att de följer sina individuella kursplaner (som naturligtvis till sist ska vara i fas med de fastlagda) och har mycket självständigt arbete. Eftersom David alltid varit en kille som gärna sitter och läser och räknar (började läsa innan han fyllde 3...) så tyckte vi att det kunde passa honom.

    Alla skolor ska utgå från eleven, säger de, men min uppfattning är att montessoripedagogiken gjort det sedan 100 år, så det vet liksom hur de ska göra.

    Summa summarum, mer individuellt än kollektivt skulle jag vilja säga. Fast det ena utesluter inte det andra heller.

    Blev du klokare nu? ;-)
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    svårt att säga vilka barn som passar där eller inte alla är ju individer.
    Montessori finns väl i ganska hög skolgång,kanske inte gymnasium.
    Jag tror att de klarar sig lika bra som de som har gått vanlig skola.
  14. 7
    svårt att säga vilka barn som passar där eller inte alla är ju individer.
    Montessori finns väl i ganska hög skolgång,kanske inte gymnasium.
    Jag tror att de klarar sig lika bra som de som har gått vanlig skola.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    Det är inte så att de ska göra saker på ett bestämt sätt?

    Min son är så att man måste vara lite bestämd och koncekvent men ändå inte kräva att han passar en viss mall.
  16. 8
    Det är inte så att de ska göra saker på ett bestämt sätt?

    Min son är så att man måste vara lite bestämd och koncekvent men ändå inte kräva att han passar en viss mall.
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9
    Oproffsigt svar, men lite mer kreativa, pyssliga barn vet jag har passat där jätte bra.
    Har själv funderat på att sätta barn i sådan verksamhet, men köerna var så långa tyvärr.
  18. 9
    Oproffsigt svar, men lite mer kreativa, pyssliga barn vet jag har passat där jätte bra.
    Har själv funderat på att sätta barn i sådan verksamhet, men köerna var så långa tyvärr.
  19. Medlem sedan
    Jan 2002
    #10

    Mina barn...

    ...är som så att David passar perfekt - lugn och stillsam.

    Ella går nog inte ha i ett montessoriklassrum, hon skulle störa ALLA :-)

    Det är min uppfattning.
  20. 10
    Mina barn... ...är som så att David passar perfekt - lugn och stillsam.

    Ella går nog inte ha i ett montessoriklassrum, hon skulle störa ALLA :-)

    Det är min uppfattning.
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11
    Nä...eller jo...om hur det funkar men det jag inte riktigt kan lista ut vad som passar min son.
  22. 11
    Nä...eller jo...om hur det funkar men det jag inte riktigt kan lista ut vad som passar min son.
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12
    Allt sker ju enligt individens förmåga,precis som den vanliga skolan.
  24. 12
    Allt sker ju enligt individens förmåga,precis som den vanliga skolan.
  25. Medlem sedan
    Jan 2008
    #13
    Det stavas konsekvent.
  26. 13
    Det stavas konsekvent.
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14
    Han är ju inte den pyssliga typen, det kan jag inte påstå.
  28. 14
    Han är ju inte den pyssliga typen, det kan jag inte påstå.
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15

    Jag gissar...

    ...att om han behöver individuell hjälp får han det lättare i montessori. I alla fall utifrån vad jag upplevt. Det är inte dagens sanning kanske, men min erfarenhet.
  30. 15
    Jag gissar... ...att om han behöver individuell hjälp får han det lättare i montessori. I alla fall utifrån vad jag upplevt. Det är inte dagens sanning kanske, men min erfarenhet.
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    sluta nu.imt
  32. 16
    sluta nu.imt
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17
    Vad jag har förstått så tillverkar de en hel del skolmaterial själva.
    Hör med dem utifrån din sons förutsättningar. Individuellt perspektiv har de säkert mer än många andra pedagogiker. Det brukar ju också vara en mindre skolenhet vilket kanske är bra för din son.
    Vi siktar nu istället på Kunskapsskolan för våra barn i åk 6.
  34. 17
    Vad jag har förstått så tillverkar de en hel del skolmaterial själva.
    Hör med dem utifrån din sons förutsättningar. Individuellt perspektiv har de säkert mer än många andra pedagogiker. Det brukar ju också vara en mindre skolenhet vilket kanske är bra för din son.
    Vi siktar nu istället på Kunskapsskolan för våra barn i åk 6.
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18
    Varför håller du på och rättar hela tiden? Nu trianglar jag nog!
  36. 18
    Varför håller du på och rättar hela tiden? Nu trianglar jag nog!
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Mina barn har gått på skolor med viss Montessori pedagogik. Det passade min dotter utmärkt, men det passade inte min son lika bra då han var väldigt nyfiken på vad de andra runt i kring jobbade med. För honom passar det bättre med styrd undervisning som han sedan fick på högstadiet och gymnasiet.
  38. 19
    Mina barn har gått på skolor med viss Montessori pedagogik. Det passade min dotter utmärkt, men det passade inte min son lika bra då han var väldigt nyfiken på vad de andra runt i kring jobbade med. För honom passar det bättre med styrd undervisning som han sedan fick på högstadiet och gymnasiet.
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20
    Det han behöver är egentligen att folk lär sig hur han funkar och lyckas motivera honom.
    Han ledsnar snabbt på uppgifter han intt tycker är kul.
  40. 20
    Det han behöver är egentligen att folk lär sig hur han funkar och lyckas motivera honom.
    Han ledsnar snabbt på uppgifter han intt tycker är kul.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Montessori
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 08:53
  2. Montessori
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:49
  3. Montessori?
    By -Emla- in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 15:20
  4. Montessori
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 05:25
  5. Montessori?
    By Mamin m M&C in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 19:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar