precis hemma från skolinfomöte
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    precis hemma från skolinfomöte

    Har precis varit på info på lilla skolan i vårt område, 53 barn från förskoleklass till trean. Det verkade så himla bra och mysigt och bra personal. Trevliga lokaler och gott om utrymme. Tyvärr ständigt nedläggningshotad eftersom Stockholm vill spara på lokalkostnader men förhoppningsvis fredad de närmaste två åren iallafall. Det blir antagligen bara 10 barn i förskoleklassen, det är mest smålägenheter i vårt område och bl a högkonjunkturen gör ju att folk flyttar till större lägenhet eller köper hus istället för att vara trångbodda. Såsom vi också tänkt göra förvisso fast nu blev man nästan sugen på att bo kvar bara för att skolan verkade så bra :-)

    Hur går det med era skolval? Väljer ni mellan olika skolor och vad är viktigt för er vid val av skola?
  2. 1
    precis hemma från skolinfomöte Har precis varit på info på lilla skolan i vårt område, 53 barn från förskoleklass till trean. Det verkade så himla bra och mysigt och bra personal. Trevliga lokaler och gott om utrymme. Tyvärr ständigt nedläggningshotad eftersom Stockholm vill spara på lokalkostnader men förhoppningsvis fredad de närmaste två åren iallafall. Det blir antagligen bara 10 barn i förskoleklassen, det är mest smålägenheter i vårt område och bl a högkonjunkturen gör ju att folk flyttar till större lägenhet eller köper hus istället för att vara trångbodda. Såsom vi också tänkt göra förvisso fast nu blev man nästan sugen på att bo kvar bara för att skolan verkade så bra :-)

    Hur går det med era skolval? Väljer ni mellan olika skolor och vad är viktigt för er vid val av skola?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Huga ja det är dags att ta tag i allt det här med skolan också. Jag har inte tittat på några andra skolor än den som ligger närmast här, där i stort sett alla kompisarna ifrån dagis kommer att gå. För mig känns det viktigast att Isabelle får ha kvar sina kompisar sen dagis, det har ju varit hennes fasta punkt då hon flyttar runt och bor varannanvecka. Nu är det tur då att det är en mycket bra skola med bra personal mm.
  4. 2
    Huga ja det är dags att ta tag i allt det här med skolan också. Jag har inte tittat på några andra skolor än den som ligger närmast här, där i stort sett alla kompisarna ifrån dagis kommer att gå. För mig känns det viktigast att Isabelle får ha kvar sina kompisar sen dagis, det har ju varit hennes fasta punkt då hon flyttar runt och bor varannanvecka. Nu är det tur då att det är en mycket bra skola med bra personal mm.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Vi ska på möte nästa vecka. Har ju varit med om samma sak när sonen började fast det är ju 6 år sedan nu. Vi har 2 bra kommunala skolor i närheten. Vi är jättenöjda med sonens skola men funderar ändå på att välja den andra då Ronjas dagis ligger i anslutning till denna och de flesta dagiskompisarna kommer gå där. Den läraren som Oliver hade i lågstadiet, som vi tyckte jättemycket om, har nu börjat på denna skola och hon kommer ha en etta lagom till Ronja ska börja ettan så vi hoppas att hon får henne. OM vi inte hittar vårt drömhus till vrakpris innan dess )
  6. 3
    Vi ska på möte nästa vecka. Har ju varit med om samma sak när sonen började fast det är ju 6 år sedan nu. Vi har 2 bra kommunala skolor i närheten. Vi är jättenöjda med sonens skola men funderar ändå på att välja den andra då Ronjas dagis ligger i anslutning till denna och de flesta dagiskompisarna kommer gå där. Den läraren som Oliver hade i lågstadiet, som vi tyckte jättemycket om, har nu börjat på denna skola och hon kommer ha en etta lagom till Ronja ska börja ettan så vi hoppas att hon får henne. OM vi inte hittar vårt drömhus till vrakpris innan dess )
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    För oss...

    ...blir valet mycket enkelt då den tilltänkta skolan ligger granne med förskolan hon går på nu, och dessutom endast ett stenkast från vårt hus.
    Det gör ju att i stort sett hela hennes avdelning med bara 5 åringar följs åt till förskoleklassen. Närheten gör ju också att hon kommer att klara av att gå till och från skolan själv ibland.
    Viktigast för oss är att Wilma är trygg och mår bra där hon ska gå. Kompisar och närhet är två goda förutsättningar tror jag.
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  8. 4
    För oss... ...blir valet mycket enkelt då den tilltänkta skolan ligger granne med förskolan hon går på nu, och dessutom endast ett stenkast från vårt hus.
    Det gör ju att i stort sett hela hennes avdelning med bara 5 åringar följs åt till förskoleklassen. Närheten gör ju också att hon kommer att klara av att gå till och från skolan själv ibland.
    Viktigast för oss är att Wilma är trygg och mår bra där hon ska gå. Kompisar och närhet är två goda förutsättningar tror jag.
  9. Charlotte m. Jens
    #5
    Har just valt skola till Jens. Det var inte helt lätt eftersom valet stod mellan den skolan som ligger närmast och dit barnen på gatan och dagiskompisarna kommer att gå och en nystartad Öresundsklass med stort fokus på danska. Det hade varit kul med en sådan klass men nu blev det den närmsta skolan i alla fall eftersom det känns viktigast med närheten (för oss som ska skjutsa och hämta) och kompisarna för Jens. Kan inte fatta att han ska börja skolan.
  10. 5
    Har just valt skola till Jens. Det var inte helt lätt eftersom valet stod mellan den skolan som ligger närmast och dit barnen på gatan och dagiskompisarna kommer att gå och en nystartad Öresundsklass med stort fokus på danska. Det hade varit kul med en sådan klass men nu blev det den närmsta skolan i alla fall eftersom det känns viktigast med närheten (för oss som ska skjutsa och hämta) och kompisarna för Jens. Kan inte fatta att han ska börja skolan.
  11. Lotta m Frida o Oa
    #6
    Vi gillar en skola som ligger nära och är super ur hämta-lämna-synpunkt. Liten, 1-3, med friluftsinriktning (barnen går just nu i Ur och Skur så det är perfekt)

    Men så finns det en annan skola lite längre bort, där fler av Fridas kompisar kommer att gå, de har engelskaklasser där (bra med tanke på hemspråk), barnens kusiner går där, osv. 1-6, 500 elever, snär de går till 6:an blir den andra skolan mkt längre bort.

    Svårt att bestämma! Och det blev ju inte bättre av att vi helt sonika GLÖMDE BORT infomötet i tisdags! Vi strosade runt i Kungens kurva hela familjen, köpte ny dvd-spelare och käkade på Mcdonalds. Helt förtappade och uppslukade av att dyrka Mammon.

    Jag som t o m hade avtalat med syrran om barnvakt. Ameh nä - hon hade OCKSÅ GLÖMT så hon ringde ju inte och undrade var barnen var, de som hon skulle passa.

    Måste nu ringa rektor och höra om de har något uppsamlingsmöte för alla de dåliga föräldrarna.
  12. 6
    Vi gillar en skola som ligger nära och är super ur hämta-lämna-synpunkt. Liten, 1-3, med friluftsinriktning (barnen går just nu i Ur och Skur så det är perfekt)

    Men så finns det en annan skola lite längre bort, där fler av Fridas kompisar kommer att gå, de har engelskaklasser där (bra med tanke på hemspråk), barnens kusiner går där, osv. 1-6, 500 elever, snär de går till 6:an blir den andra skolan mkt längre bort.

    Svårt att bestämma! Och det blev ju inte bättre av att vi helt sonika GLÖMDE BORT infomötet i tisdags! Vi strosade runt i Kungens kurva hela familjen, köpte ny dvd-spelare och käkade på Mcdonalds. Helt förtappade och uppslukade av att dyrka Mammon.

    Jag som t o m hade avtalat med syrran om barnvakt. Ameh nä - hon hade OCKSÅ GLÖMT så hon ringde ju inte och undrade var barnen var, de som hon skulle passa.

    Måste nu ringa rektor och höra om de har något uppsamlingsmöte för alla de dåliga föräldrarna.
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Vi har valt

    skola nu. En som ligger nära oss och där är det upp till åk 9 så det känns bra att Jonathan kommer gå där länge och inte måste byta inför 7:an.
    Jag har väl inte riktigt fattat ännu att de små redan ska börja skolan, även om det bara är nollan!
    Jööses! Nyss gick jag ju med magen i vädret och nu är han snart 6 år! Å jag blir inte ett år äldre!
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~
    Meningen med livet är att ge någon annans liv en mening
  14. 7
    Vi har valt skola nu. En som ligger nära oss och där är det upp till åk 9 så det känns bra att Jonathan kommer gå där länge och inte måste byta inför 7:an.
    Jag har väl inte riktigt fattat ännu att de små redan ska börja skolan, även om det bara är nollan!
    Jööses! Nyss gick jag ju med magen i vädret och nu är han snart 6 år! Å jag blir inte ett år äldre!
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Vi har valt den skola som ligger närmast oss. Vi känner flera som har barn i olika åldrar på den skolan, och alla är nöjda. Den har bra rykte och det är bara en klass i varje årskurs, från 6-års till och med 6:an, så det är en hyfsat liten skola också.
  16. 8
    Vi har valt den skola som ligger närmast oss. Vi känner flera som har barn i olika åldrar på den skolan, och alla är nöjda. Den har bra rykte och det är bara en klass i varje årskurs, från 6-års till och med 6:an, så det är en hyfsat liten skola också.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Ni är ju för roliga... :-) Hoppas det går att ordna något extra infomöte för de förtappade familjerna... Eller var det en freudiansk felglömning eftersom du var så förtjust i den galne rektorn på skola nr 1?
  18. 9
    Ni är ju för roliga... :-) Hoppas det går att ordna något extra infomöte för de förtappade familjerna... Eller var det en freudiansk felglömning eftersom du var så förtjust i den galne rektorn på skola nr 1?
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10
    Det kanske det var, jag gillade ju hans "galna professor"-stuk!

    Jag avtalade ett nytt möte med rektorn i torsdags, men så blev jag sjuk m influensa så det blev inställt det med. Sista chansen nu på onsdag för på torsdag ska blanketterna vara inskickade...
  20. 10
    Det kanske det var, jag gillade ju hans "galna professor"-stuk!

    Jag avtalade ett nytt möte med rektorn i torsdags, men så blev jag sjuk m influensa så det blev inställt det med. Sista chansen nu på onsdag för på torsdag ska blanketterna vara inskickade...
  21. Lotta m Frida o Oa
    #11
    Fel signatur som vanligt!
  22. 11
    Fel signatur som vanligt!

Liknande trådar

  1. Precis haft en kille här hemma...
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 10:07
  2. Johoda!!! Har precis lika här hemma!!
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 20:58
  3. Precis hemma från
    By Gullan m 3 ungar in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 22:12
  4. Kom precis hem från
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 20:23
  5. Precis hemma från UL!
    By Jannika m. j-03 o bf 13/6 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 11:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar