Fyller jämnt....
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Fyller jämnt....

    Jag fyller 30 om nästan precis en månad och måste försöka komma på någonting att bjuda på. Då ekonomin inte är det bästa då jag studerar och min man har startat eget så måste det bli en budget fest.

    Det jag nu funderar på är om man kan servera chili con carne, gjord på lök, köttfärs, krossade tomater, paprika, chili + andra kryddor, till detta servera ris och ett gott nybakat bröd, ost och sallad. Kaffe och tårta (ev. kladdkaka eller liknade) till efterrätt. Vad tror ni skulle detta funka.

    Mat måste jag bjuda på då många måste åka 25 mil för att komma hit. Det blir ca 50 personer som kommer så detta känns som ett relativt billigt alternativ. Så vad säger ni, funkar detta? Eller har ni något annat förslag? Sedan en annan fråga, vilken dryck tycker ni att jag ska ha, vin, öl, dricka (till de yngre), annat? Vill gärna ha lite vin och öl då det sällan vi alla kan träffas samtidigt, så jag tar gärna den kostnaden.
  2. 1
    Fyller jämnt.... Jag fyller 30 om nästan precis en månad och måste försöka komma på någonting att bjuda på. Då ekonomin inte är det bästa då jag studerar och min man har startat eget så måste det bli en budget fest.

    Det jag nu funderar på är om man kan servera chili con carne, gjord på lök, köttfärs, krossade tomater, paprika, chili + andra kryddor, till detta servera ris och ett gott nybakat bröd, ost och sallad. Kaffe och tårta (ev. kladdkaka eller liknade) till efterrätt. Vad tror ni skulle detta funka.

    Mat måste jag bjuda på då många måste åka 25 mil för att komma hit. Det blir ca 50 personer som kommer så detta känns som ett relativt billigt alternativ. Så vad säger ni, funkar detta? Eller har ni något annat förslag? Sedan en annan fråga, vilken dryck tycker ni att jag ska ha, vin, öl, dricka (till de yngre), annat? Vill gärna ha lite vin och öl då det sällan vi alla kan träffas samtidigt, så jag tar gärna den kostnaden.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Låter jättebra!
  4. 2
    Låter jättebra!
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Tycker det låter kanobra! Så kan man ju servera sambal elek eller nåt annat starkt vid sidan till tuffingarna:-)

    Öl är ju ett måste till chili och vin är ju trevligt oxå.
    Låter riktigt najs!
  6. 3
    Tycker det låter kanobra! Så kan man ju servera sambal elek eller nåt annat starkt vid sidan till tuffingarna:-)

    Öl är ju ett måste till chili och vin är ju trevligt oxå.
    Låter riktigt najs!
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Det låter kanon! Minns med ett stort leende en chili jag kokade till femtio pers på en födelsedagsfest... Nåt av det roligaste jag gjort. Guacamole och gräddfil till, kanske? Mitt tips: Krydda grytan med kummin och dill utöver de vanliga kryddorna! Jättejättegott!
  8. 4
    Det låter kanon! Minns med ett stort leende en chili jag kokade till femtio pers på en födelsedagsfest... Nåt av det roligaste jag gjort. Guacamole och gräddfil till, kanske? Mitt tips: Krydda grytan med kummin och dill utöver de vanliga kryddorna! Jättejättegott!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    låter suveränt!

    jag älskar sån chili, men gör det alltför sällan själv. och det är ju supersmidig mat att bjuda på! själv vill jag helst ha nachos och gräddfil till, men det är ju en smaksak! och kladdkaka eller liknande är också klockrent. Just kladdkakor tycker jag blir bättre om man gör dem en dag i förväg, sparar tid!!
    grattis i förskott!
  10. 5
    låter suveränt! jag älskar sån chili, men gör det alltför sällan själv. och det är ju supersmidig mat att bjuda på! själv vill jag helst ha nachos och gräddfil till, men det är ju en smaksak! och kladdkaka eller liknande är också klockrent. Just kladdkakor tycker jag blir bättre om man gör dem en dag i förväg, sparar tid!!
    grattis i förskott!
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6

    mums

    låter jättebra!
    gräddfil, nachochips o sambal till kanske...
    kladdkaka är toppenbra, blir juh dessutom godare om man gör den en dag innan vilket underlättar
    tipsar om att ha olika bönor i chilin, jag brukar ha vita bönor (små o stora) samt röda bönor.
    kramar
  12. 6
    mums låter jättebra!
    gräddfil, nachochips o sambal till kanske...
    kladdkaka är toppenbra, blir juh dessutom godare om man gör den en dag innan vilket underlättar
    tipsar om att ha olika bönor i chilin, jag brukar ha vita bönor (små o stora) samt röda bönor.
    kramar
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    tackar alla.... låter bra med era tips, ska nu bara övertala min man om att detta blir. Han tycker inte chili är någon riktig mat!
  14. 7
    tackar alla.... låter bra med era tips, ska nu bara övertala min man om att detta blir. Han tycker inte chili är någon riktig mat!
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Om maken har....

    åsikter så placerar Du denne vid köksbordet med order om att komma med egna idéer, som denne naturligtvis får laga eller hur?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  16. 8
    Om maken har.... åsikter så placerar Du denne vid köksbordet med order om att komma med egna idéer, som denne naturligtvis får laga eller hur?
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    tror inte att det skulle hända.... han är emot hela iden med ett kalas och då speciellt ett med mat. Hoppas han ska ta sitt förnuft till fånga
  18. 9
    tror inte att det skulle hända.... han är emot hela iden med ett kalas och då speciellt ett med mat. Hoppas han ska ta sitt förnuft till fånga

Liknande trådar

  1. Sova jämnt :(
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 08:06
  2. Mamma fyller jämnt
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 15:17
  3. när ngn fyller jämnt
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 15:43
  4. Jämnt fördelat!
    By Lillan bf 27/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 13:06
  5. Fyller snart jämnt
    By Angelina in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 12:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar