Flera smalisar!
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Flera smalisar!

    Jag såg längre ner att det är fler barn som är smala. Daniel är ju riktigt spinkig och tyvärr blir det värre. Skolan har nu börjat med lättprodukter så här hemma mosar vi i ungen fett och ändå går han inte upp utan ner.

    Läkaren säger att det inte är någon större fara så länge han är pigg och glad men småbrorsorna har ju snart växt om viktmässigt och då är inte de heller tjocka.

    Gör era skolor också så? Att de använder bara lättprodukter och vad tycker ni om det?
  2. 1
    Flera smalisar! Jag såg längre ner att det är fler barn som är smala. Daniel är ju riktigt spinkig och tyvärr blir det värre. Skolan har nu börjat med lättprodukter så här hemma mosar vi i ungen fett och ändå går han inte upp utan ner.

    Läkaren säger att det inte är någon större fara så länge han är pigg och glad men småbrorsorna har ju snart växt om viktmässigt och då är inte de heller tjocka.

    Gör era skolor också så? Att de använder bara lättprodukter och vad tycker ni om det?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Här i USA så tar barnen med sig lunch till skolan eller så får de köpa den där. Vi bekymrar oss inte för Ikes vikt även om hans lillasyster (som är nästan 3 år yngre) bara väger 4 kg mindre (och då är hon väldigt normalviktig, nästan lite smal). Jag håller med er läkare och samma säger vår läkare här. Här i USA är folk mycket mer bekymrade över barn som är överviktiga och jag var själv spinkig som barn utan att det var något problem.
  4. 2
    Här i USA så tar barnen med sig lunch till skolan eller så får de köpa den där. Vi bekymrar oss inte för Ikes vikt även om hans lillasyster (som är nästan 3 år yngre) bara väger 4 kg mindre (och då är hon väldigt normalviktig, nästan lite smal). Jag håller med er läkare och samma säger vår läkare här. Här i USA är folk mycket mer bekymrade över barn som är överviktiga och jag var själv spinkig som barn utan att det var något problem.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    barn ska vara

    spinkiga, man ska med lätthet känna revbenen på en 6-åring. Tänk hur vi såg ut när vi var små, man har höjt "ribban" över hur barn ser ut nu för tiden. Sen menar jag inte att det är några fel på knubbiga barn, vissa är ju bara så, men så länge de är pigga och glada och mår bra så.
  6. 3
    barn ska vara spinkiga, man ska med lätthet känna revbenen på en 6-åring. Tänk hur vi såg ut när vi var små, man har höjt "ribban" över hur barn ser ut nu för tiden. Sen menar jag inte att det är några fel på knubbiga barn, vissa är ju bara så, men så länge de är pigga och glada och mår bra så.
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    hannes väger

    just nu ca 19 kg och är väl drygt 122 cm lång och han är smal men inte mager.
  8. 4
    hannes väger just nu ca 19 kg och är väl drygt 122 cm lång och han är smal men inte mager.
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Om man bara kände! *suck* Man kan med lätthet räkna revbenen på Daniel från någon meters håll och de andra är lite knubbigare.
  10. 5
    Om man bara kände! *suck* Man kan med lätthet räkna revbenen på Daniel från någon meters håll och de andra är lite knubbigare.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    På Ike kan man också se revbenen, men jag tror som sagt inte alls att det är någon fara eller något att oroa sig över.

    Kram!
  12. 6
    På Ike kan man också se revbenen, men jag tror som sagt inte alls att det är någon fara eller något att oroa sig över.

    Kram!
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7
    väg och mät honom och kolla. Rätt enkelt gjort
    Min pojk tycker jag är väldigt spinkig.
    Men via hälsoundersökning helt normalsmal alltså mitt på.
    Och jag tycker han är väldigt spinkig.
    Vet me att de ska vara spinkiga.
    väg och mät honom och kolla i lite tabeller eller fråga på bvc/läkare.
  14. 7
    väg och mät honom och kolla. Rätt enkelt gjort
    Min pojk tycker jag är väldigt spinkig.
    Men via hälsoundersökning helt normalsmal alltså mitt på.
    Och jag tycker han är väldigt spinkig.
    Vet me att de ska vara spinkiga.
    väg och mät honom och kolla i lite tabeller eller fråga på bvc/läkare.
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    sen att brossorna nästan är i kapp viktmässigt är för att det skiljer i ålder på dem.
    När de är unga har de mer bäbis hull medans när de blir 5-7 år då blir det mer spinkigt.
    så en 4-5 åring kan mycket väl väga lika mycket som en 7 åring.
    Min pojk har inte ökat alls mycket i vikt på 2 år.

    Fett ska de ha givetvis.
    tycker det är onödigt med magra produkter i skolan speciellt då de väl kostar lika mycket med standardmjölk som lättmjölk.
  16. 8
    sen att brossorna nästan är i kapp viktmässigt är för att det skiljer i ålder på dem.
    När de är unga har de mer bäbis hull medans när de blir 5-7 år då blir det mer spinkigt.
    så en 4-5 åring kan mycket väl väga lika mycket som en 7 åring.
    Min pojk har inte ökat alls mycket i vikt på 2 år.

    Fett ska de ha givetvis.
    tycker det är onödigt med magra produkter i skolan speciellt då de väl kostar lika mycket med standardmjölk som lättmjölk.
  17. Medlem sedan
    Jul 2007
    #9
    Jag hade blivit förbannad, kort och gott.
    Dom får väl införa mer gympa/lektid i stället om det är ett problem. Ja gverkligen hatar lättprodukter! Speciellt till barn! Som ett alternativ.. ett tveksamt kanske ok, men inte enbart.
  18. 9
    Jag hade blivit förbannad, kort och gott.
    Dom får väl införa mer gympa/lektid i stället om det är ett problem. Ja gverkligen hatar lättprodukter! Speciellt till barn! Som ett alternativ.. ett tveksamt kanske ok, men inte enbart.
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10
    Nej och jag har svårt att tro att rekomendationerna skulle vara lättprodukter. Vet att man har mellanmjölk. Personligen skulle jag se att man gav standardmjölk då så många barn blir känsliga för mjölk.
  20. 10
    Nej och jag har svårt att tro att rekomendationerna skulle vara lättprodukter. Vet att man har mellanmjölk. Personligen skulle jag se att man gav standardmjölk då så många barn blir känsliga för mjölk.
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Enligt vår rektor så har någon hälsomyndighet bestämt att barn bara ska ha lättprodukter. Samma myndighet har även bestämt hur stora portioner barn i olika åldrar ska äta och mer får de inte äta. Detta leder till att jag alltid får hem hungriga matta barn eftersom de fått förlite energi i sig under dagen.

    Dagis är förståss glada för min överaktiva 5 åring orkar inte vara överaktiv på dgais längre.
  22. 11
    Enligt vår rektor så har någon hälsomyndighet bestämt att barn bara ska ha lättprodukter. Samma myndighet har även bestämt hur stora portioner barn i olika åldrar ska äta och mer får de inte äta. Detta leder till att jag alltid får hem hungriga matta barn eftersom de fått förlite energi i sig under dagen.

    Dagis är förståss glada för min överaktiva 5 åring orkar inte vara överaktiv på dgais längre.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Har kollat mot kurvorna och han har tappat nästan 2 kurvor på sin viktkurva på 6 månader. Medans han fortfarande ligger på sin längdkurva.
  24. 12
    Har kollat mot kurvorna och han har tappat nästan 2 kurvor på sin viktkurva på 6 månader. Medans han fortfarande ligger på sin längdkurva.
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13
    det är tydligen enligt rekotorn en myndighet som bestämt detta och det ska under 2008 nu tydligen införas i hela Sverige.

    Jag tycker det är skitlöjligt eftersom barnen faktiskt behöver fett odyl. Mina barn blir inte mätta på dessa slabbprodukter och står sig inte lika länge på dem.

    Om något barn har viktproblem så tycker jag att det först och främst borde vara föräldrarnas ansvar att lösa det i samverkan med skola/fritids/dagis om så behövs.
  26. 13
    det är tydligen enligt rekotorn en myndighet som bestämt detta och det ska under 2008 nu tydligen införas i hela Sverige.

    Jag tycker det är skitlöjligt eftersom barnen faktiskt behöver fett odyl. Mina barn blir inte mätta på dessa slabbprodukter och står sig inte lika länge på dem.

    Om något barn har viktproblem så tycker jag att det först och främst borde vara föräldrarnas ansvar att lösa det i samverkan med skola/fritids/dagis om så behövs.
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Samma här. Ike har ökat väldigt lite i vikt de senaste två åren, men han växer på längden och det är ju ett gott tecken att allt är bra.
  28. 14
    Samma här. Ike har ökat väldigt lite i vikt de senaste två åren, men han växer på längden och det är ju ett gott tecken att allt är bra.
  29. Medlem sedan
    Feb 2001
    #15
    fast brossorna är ju mycket yngre man kan inte jämföra så tyvärr.
  30. 15
    fast brossorna är ju mycket yngre man kan inte jämföra så tyvärr.
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16
    Det är så vansinnigt. Verkar som om vilka de nu är som sätter rekomendationerna inte hänger med i utvecklingen gällande kostråd. Vet att det ett tag var inne med lättprodukter, men det är väl snarare socker de försökt få bort. Vansinne att ge små växande barn lättprodukter.
    Sen äter ju alla olika mkt, det går ju inte säga att alla ska äta lika mkt. Endel äter mkt en gång/ dag och mindre andra mål, andra mera jämt över dagen.
  32. 16
    Det är så vansinnigt. Verkar som om vilka de nu är som sätter rekomendationerna inte hänger med i utvecklingen gällande kostråd. Vet att det ett tag var inne med lättprodukter, men det är väl snarare socker de försökt få bort. Vansinne att ge små växande barn lättprodukter.
    Sen äter ju alla olika mkt, det går ju inte säga att alla ska äta lika mkt. Endel äter mkt en gång/ dag och mindre andra mål, andra mera jämt över dagen.
  33. Medlem sedan
    Apr 2001
    #17
    Nja så mycket yngre är det inte.

    Nu jämförde jga med Daniels viktkurva som jag skrev innan och på 6 månader har han tappat 2 kurvor så jag tycker allt att det finns anledning till oro. Han har inte gått upp något alls på 1½ år ungefär.
  34. 17
    Nja så mycket yngre är det inte.

    Nu jämförde jga med Daniels viktkurva som jag skrev innan och på 6 månader har han tappat 2 kurvor så jag tycker allt att det finns anledning till oro. Han har inte gått upp något alls på 1½ år ungefär.
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    Mina äter mycket jämt. Kanske inte daniel så mycket men de andra 2 äter motsvarande 2-3 portioner på dagis och sedan lika mycket till middag. Men nu är det slut på det nu får de bara äta 1 åldersportion.
  36. 18
    Mina äter mycket jämt. Kanske inte daniel så mycket men de andra 2 äter motsvarande 2-3 portioner på dagis och sedan lika mycket till middag. Men nu är det slut på det nu får de bara äta 1 åldersportion.
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    Det låter helt fel att sätta restriktioner för hur mycket barn får äta vid en måltid. Ike äter inte mycket till lunch i skolan (vill hellre ut och leka med de andra barnen!) och det verkar vara samma med andra barn i samma ålder. På eftermiddagen när han kommer hem ifrån skolan åter han dock mycket för då är han rejält hungrig. Eftersom jag är hemmamamma så har jag bra koll på vad han äter. Jag tycker du ska ifrågasätta de där reglerna om hur mycket barn får äta. Det verkar inte vettigt.
  38. 19
    Det låter helt fel att sätta restriktioner för hur mycket barn får äta vid en måltid. Ike äter inte mycket till lunch i skolan (vill hellre ut och leka med de andra barnen!) och det verkar vara samma med andra barn i samma ålder. På eftermiddagen när han kommer hem ifrån skolan åter han dock mycket för då är han rejält hungrig. Eftersom jag är hemmamamma så har jag bra koll på vad han äter. Jag tycker du ska ifrågasätta de där reglerna om hur mycket barn får äta. Det verkar inte vettigt.
  39. Medlem sedan
    Dec 2000
    #20

    så länge

    de växer på längden brukar det inte vara någon fara alls. Hannes gick ju ner i vikt när han var liten och då gjordes diverse utredningar, men så länge de inte tappar vikt eller slutar växa så. Att de tappar viktkurvor är inte alls konstigt, de växer ju så ryckvis, rebecca var ju rätt knubbig som 4-åring och är ju väldigt smal nu!.
  40. 20
    så länge de växer på längden brukar det inte vara någon fara alls. Hannes gick ju ner i vikt när han var liten och då gjordes diverse utredningar, men så länge de inte tappar vikt eller slutar växa så. Att de tappar viktkurvor är inte alls konstigt, de växer ju så ryckvis, rebecca var ju rätt knubbig som 4-åring och är ju väldigt smal nu!.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ngn med erfarenhet av smalisar?
    By Marie69 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 11:14
  2. Ang BMI för smalisar
    By magdis71 in forum Vikt – barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 07:45
  3. Ni med smalisar
    By ~Ida~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 19:47
  4. Ni som har smalisar...
    By Mamsen in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 21:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar