förvirrad-harn han cp?
Hjärnskador
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    förvirrad-harn han cp?

    har en liten kille som är 14veckor för tidigt förr. Nu är han 16 månader gammal och väldigt sent utvecklad. Han drar sig fram på golvet, sitter inte själv, står inte-har helt enkelt ingen balans.Träffade en sjukgymnast som kände muskelspänningar i hans ben. Men han är rörlig och böjer dem å så. Den ena armen använder han inte lika mycket som den andra. Säger några ord, är en social och nyfiken kille.Sjukgymnasten var väldigt luddig- pratade om att vi troligen efter ett besök hos en neurol skulle remitteras till en habilitering. Hon undrade om jag var chockad över detta men jag påpekade att vi ju märkt att han är sen av sig. Nu efteråt har jag börjat att fundera en hel del om detta och surfat runt å läst om bland annat CP. Men hoppas fortfarande på att det inte är någon hjärnskada utan bara väldigt sent motoriskt. hans hjärna är röntgad flera gånger eftersom han är så tidigt född. Borde man inte redan då ha sett om det fanns en hjärnskada? De problem han haft av prematurfödelsen har varit syrgas under en lång tid. Och han skelar vilket även hans far gjorde som barn.Såklart kan ingen av er säga om han har någon CPskada eller inte men vore intressant att höra om detta kan stämma överrens med era erfarenheter. han har inga spasmer eller svårigheter att böja armar å ben. Står oftast på tå med benen tätt ihop.
    Ja jag vet inte blir så rastlös av att inte veta. Ett par dagar kvar tills vi får träffa neurologen, sjukgymnasten sa att det var hans uppgift att berätta för oss om vad Noel sena motorikinnebar. Usch blir gaaalen!!
  2. 1
    förvirrad-harn han cp? har en liten kille som är 14veckor för tidigt förr. Nu är han 16 månader gammal och väldigt sent utvecklad. Han drar sig fram på golvet, sitter inte själv, står inte-har helt enkelt ingen balans.Träffade en sjukgymnast som kände muskelspänningar i hans ben. Men han är rörlig och böjer dem å så. Den ena armen använder han inte lika mycket som den andra. Säger några ord, är en social och nyfiken kille.Sjukgymnasten var väldigt luddig- pratade om att vi troligen efter ett besök hos en neurol skulle remitteras till en habilitering. Hon undrade om jag var chockad över detta men jag påpekade att vi ju märkt att han är sen av sig. Nu efteråt har jag börjat att fundera en hel del om detta och surfat runt å läst om bland annat CP. Men hoppas fortfarande på att det inte är någon hjärnskada utan bara väldigt sent motoriskt. hans hjärna är röntgad flera gånger eftersom han är så tidigt född. Borde man inte redan då ha sett om det fanns en hjärnskada? De problem han haft av prematurfödelsen har varit syrgas under en lång tid. Och han skelar vilket även hans far gjorde som barn.Såklart kan ingen av er säga om han har någon CPskada eller inte men vore intressant att höra om detta kan stämma överrens med era erfarenheter. han har inga spasmer eller svårigheter att böja armar å ben. Står oftast på tå med benen tätt ihop.
    Ja jag vet inte blir så rastlös av att inte veta. Ett par dagar kvar tills vi får träffa neurologen, sjukgymnasten sa att det var hans uppgift att berätta för oss om vad Noel sena motorikinnebar. Usch blir gaaalen!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Hej Petra

    Ja precis som du sa så är det ju ingen här som kan ställe diagnos på din son. Jag förstår din oro, som mamma är man ju orolig för nästan allt eller hur :-)
    Och att gå och vänta är ju också jobbigt. Vi fick reda på att våran dotter hade en cp skada när hon var 6 månader. Vi var förberedda men det kom ändå som en chock. Men våran lilla tjej fick en hjärnblödning när hon bara var någta timmar gammal så det är den som har orsakat skadan.

    Jag tror att det kommer att kännas bättre när ni har pratat med läkaren, hur eller hur så är det ju alltid bra att få ett besked.

    Ha det bra och håll oss gärna uppdaterade på hur det går.

    Malin
  4. 2
    Hej Petra

    Ja precis som du sa så är det ju ingen här som kan ställe diagnos på din son. Jag förstår din oro, som mamma är man ju orolig för nästan allt eller hur :-)
    Och att gå och vänta är ju också jobbigt. Vi fick reda på att våran dotter hade en cp skada när hon var 6 månader. Vi var förberedda men det kom ändå som en chock. Men våran lilla tjej fick en hjärnblödning när hon bara var någta timmar gammal så det är den som har orsakat skadan.

    Jag tror att det kommer att kännas bättre när ni har pratat med läkaren, hur eller hur så är det ju alltid bra att få ett besked.

    Ha det bra och håll oss gärna uppdaterade på hur det går.

    Malin
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Hej. Det är klart att du är orolig. Vi fick vår cp-diagnos på lilltjejen efter tio månader. Hon är nu ett år och långt efter motoriskt, kommer antagligen aldrig att klara sig själv. Kommer kanske inte heller kunna prata. Hon fick svår syrebrist vid förlossningen (skulle inte leva mer än 24 timmar) och har hjärnskador efter det. Vet inte hur stora, vi väntar på nytt mr. Tyvärr går inte allt att se på mr och hjärnan på ett litet barn är omogen. Därför gör många ett nytt mr vid ettårs-åldern.

    Skelar gör många barn och det går att operera om det inte växer bort. Det är omöjligt för mig att säga om din lilla kille har en cp-skada. Eftersom din son är prematur så blir han ju automatiskt sen i utvecklingen. En cp-skada kan vara stor eller liten och se ut på många sätt. Först vi fyraårsåldern kan man se hur det blir enligt vår läkare.

    Jag håller tummar och tår för att du får träffa en bra läkare som kan bringa klarhet i dina funderingar.

    Hör gärna av dig och berätta vad läkaren sa.
  6. 3
    Hej. Det är klart att du är orolig. Vi fick vår cp-diagnos på lilltjejen efter tio månader. Hon är nu ett år och långt efter motoriskt, kommer antagligen aldrig att klara sig själv. Kommer kanske inte heller kunna prata. Hon fick svår syrebrist vid förlossningen (skulle inte leva mer än 24 timmar) och har hjärnskador efter det. Vet inte hur stora, vi väntar på nytt mr. Tyvärr går inte allt att se på mr och hjärnan på ett litet barn är omogen. Därför gör många ett nytt mr vid ettårs-åldern.

    Skelar gör många barn och det går att operera om det inte växer bort. Det är omöjligt för mig att säga om din lilla kille har en cp-skada. Eftersom din son är prematur så blir han ju automatiskt sen i utvecklingen. En cp-skada kan vara stor eller liten och se ut på många sätt. Först vi fyraårsåldern kan man se hur det blir enligt vår läkare.

    Jag håller tummar och tår för att du får träffa en bra läkare som kan bringa klarhet i dina funderingar.

    Hör gärna av dig och berätta vad läkaren sa.
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4

    cp

    Hej igen
    Japp som vi redan trodde innan vi träffade läkarna så har en cpskada. Vi har själva svårt att tro allt annat än att han efter träning tillslut kommer att kunna gå.. Vi tycker inte att det känns som nånting annat då han är en väldig aktiv kille som hela tiden gör små små framsteg och gärna står upp å leker med vår hjälp. Men vi kanse inte förstår vidden av allt det här, vi tycker egentligen inte att det är något större fel på honom än att han har taskig balans å ofta står på tårna istället för fötterna. Men vi får väl se vad som händer.....
  8. 4
    cp Hej igen
    Japp som vi redan trodde innan vi träffade läkarna så har en cpskada. Vi har själva svårt att tro allt annat än att han efter träning tillslut kommer att kunna gå.. Vi tycker inte att det känns som nånting annat då han är en väldig aktiv kille som hela tiden gör små små framsteg och gärna står upp å leker med vår hjälp. Men vi kanse inte förstår vidden av allt det här, vi tycker egentligen inte att det är något större fel på honom än att han har taskig balans å ofta står på tårna istället för fötterna. Men vi får väl se vad som händer.....
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Hej

    Jag har en liten 2 årig son som är född i v.29. Tidigt konstaterades en hjärninfarkt som skulle ge honom livslångt funktionshinder. Det gjorde den också men inte så svårt som de sa. Precis som du beskriver kunde han inte sitta när han var 14 mån, stod med benen spännda och tätt ihop, men i övrigt rörlig. Vänster hand är också lite olydig. En tröst till dig i den här förvirrade situationen är att det finns otroligt mycket hjälp att få. Och vad barnet anbelangar älskar man det ju inte mindre för att det har en skada - snarare tvärt om! Vår son är så glad och så smart. Idag 2 år gammal kan han sitta och gåtränar så mycket han kan. Pratar en massa harranger och älskar att sjunga. Favoritleksak är garaget, eller "gaget" om du frågar honom och Pippi på dvd. Skulle du känna att du vill bolla och undra saker så hör bara av dig. Inga problem.
  10. 5
    Hej

    Jag har en liten 2 årig son som är född i v.29. Tidigt konstaterades en hjärninfarkt som skulle ge honom livslångt funktionshinder. Det gjorde den också men inte så svårt som de sa. Precis som du beskriver kunde han inte sitta när han var 14 mån, stod med benen spännda och tätt ihop, men i övrigt rörlig. Vänster hand är också lite olydig. En tröst till dig i den här förvirrade situationen är att det finns otroligt mycket hjälp att få. Och vad barnet anbelangar älskar man det ju inte mindre för att det har en skada - snarare tvärt om! Vår son är så glad och så smart. Idag 2 år gammal kan han sitta och gåtränar så mycket han kan. Pratar en massa harranger och älskar att sjunga. Favoritleksak är garaget, eller "gaget" om du frågar honom och Pippi på dvd. Skulle du känna att du vill bolla och undra saker så hör bara av dig. Inga problem.

Liknande trådar

  1. Ny och förvirrad ;-)
    By Droppen77 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 19:58
  2. Nu är jag förvirrad.
    By mayya in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 10:36
  3. Förvirrad...
    By Annaijärvsö in forum _0907 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 17:03
  4. Förvirrad?!
    By sensitive in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 15:56
  5. Ni som harn som ska vara lucia
    By Millan med 4 in forum Småbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar