lärarrollen på fritiden
Barn som yrke
  1. jusine
    #1

    lärarrollen på fritiden

    Jag är en mamma som undrar hur ni som jobbar i skolan ser på att vara i er lärarroll gentemot oss föräldrar även på fritiden. Förra veckan träffade jag mitt barns lärare på ICA och stannade då till och småpratade lite om väder och vind (ställde inga skolfrågor). Det är en liten ort så jag tänkte efteråt att det kanske var dumt - kanske är det mest respektfullt att lämna läraren i fred om vi ses utanför skolan, då fritiden blir väldigt påverkad för henne om hon måste stanna och prata med alla föräldrar hon råkar på på stan.

    Hur ser ni på det? Mitt barns lärare är jättetrevlig och jag skulle gärna stå och prata lite med henne eller tom lära känna henne, men det kanske är att gå över gränsen? Är det vitkigt att skilja på de olika sfärerna anser ni? Kan man bli kompis med en elevs förälder? På vilka villkor isf/varför inte?
  2. 1
    lärarrollen på fritiden Jag är en mamma som undrar hur ni som jobbar i skolan ser på att vara i er lärarroll gentemot oss föräldrar även på fritiden. Förra veckan träffade jag mitt barns lärare på ICA och stannade då till och småpratade lite om väder och vind (ställde inga skolfrågor). Det är en liten ort så jag tänkte efteråt att det kanske var dumt - kanske är det mest respektfullt att lämna läraren i fred om vi ses utanför skolan, då fritiden blir väldigt påverkad för henne om hon måste stanna och prata med alla föräldrar hon råkar på på stan.

    Hur ser ni på det? Mitt barns lärare är jättetrevlig och jag skulle gärna stå och prata lite med henne eller tom lära känna henne, men det kanske är att gå över gränsen? Är det vitkigt att skilja på de olika sfärerna anser ni? Kan man bli kompis med en elevs förälder? På vilka villkor isf/varför inte?
  3. Diskussionslysten
    #2
    Mycket bra fråga...är själv lärare och ja...hmmm jag ska fundera vidare en stund på mitt svar...är lite stressad nu men jag återkommer!
  4. 2
    Mycket bra fråga...är själv lärare och ja...hmmm jag ska fundera vidare en stund på mitt svar...är lite stressad nu men jag återkommer!
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Stanna och småprata på ICA är helt OK. Jag tror man känner om det är någon som bara är allmänt trevlig. Men jag tror inte att jag skulle vilja vara väninna med mina skolbarns föäldrar, så det skulle få vänta tills barnet gått ur min klass.

    Naturligtvis gäller inte det om man har en väninnna och sedan råkar få hennes barn i sin klass. Då får man gå på som vanligt
  6. 3
    Stanna och småprata på ICA är helt OK. Jag tror man känner om det är någon som bara är allmänt trevlig. Men jag tror inte att jag skulle vilja vara väninna med mina skolbarns föäldrar, så det skulle få vänta tills barnet gått ur min klass.

    Naturligtvis gäller inte det om man har en väninnna och sedan råkar få hennes barn i sin klass. Då får man gå på som vanligt
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Jag ser gärna att folk hälsar men jag vill inte prata om mina elver osv utanför arbetstid. Visst kan man bli kompis med sina barns lärare om det skulle falla sig så men jag håller gärna lite distans.
  8. 4
    Jag ser gärna att folk hälsar men jag vill inte prata om mina elver osv utanför arbetstid. Visst kan man bli kompis med sina barns lärare om det skulle falla sig så men jag håller gärna lite distans.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Att stanna och prata på Ica är väl helt okej om läraren ser ut att ha tid/lust till det. Däremot har jag en granne vars son går i min skola och varje gång han ser mig(ut me hunden(t.ex) måste han diskutera sin sons skolgång. Jag blir galen på att han inte respekterar att jag är ledig.....
  10. 5
    Att stanna och prata på Ica är väl helt okej om läraren ser ut att ha tid/lust till det. Däremot har jag en granne vars son går i min skola och varje gång han ser mig(ut me hunden(t.ex) måste han diskutera sin sons skolgång. Jag blir galen på att han inte respekterar att jag är ledig.....
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6

    att småprata

    med sina barns lärare är väl inget konstigt! Bor granne med min dotters lärare och självklart stannar jag och hälsar på henne, men skulle aldrig prata om skolan. Men det är väl som med alla andra, ibland hälsar man bara ocb ibland småpratar man lite.
    Pratar gärna lite med mina elevers föräldrar om jag träffar dem, vi är ju människor
  12. 6
    att småprata med sina barns lärare är väl inget konstigt! Bor granne med min dotters lärare och självklart stannar jag och hälsar på henne, men skulle aldrig prata om skolan. Men det är väl som med alla andra, ibland hälsar man bara ocb ibland småpratar man lite.
    Pratar gärna lite med mina elevers föräldrar om jag träffar dem, vi är ju människor

Liknande trådar

  1. fritiden
    By annastina66 in forum Downs Syndrom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 17:25
  2. Fritiden med sjukersättning?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 19:38
  3. fritiden??
    By Sarasmamma in forum Downs Syndrom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 08:38
  4. Aktiviteter på fritiden??
    By johanna73 in forum _98 Alla barn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 21:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar