Blod i avföringen
_03 Sommarbarn
  1. anonymt namn
    #1

    Blod i avföringen

    är det farligt om barnet har lite blod i avföringen?
  2. 1
    Blod i avföringen är det farligt om barnet har lite blod i avföringen?
  3. Anonym
    #2
    Vet inte men jag skulle kolla ytterst noga om det är från ändtarmen (torkat för hårt?) eller om det verkligen är i avföringen. Om det är i bajset skulle jag definitivt ringa vårdcentralen (eller vårdguiden) och fråga.
  4. 2
    Vet inte men jag skulle kolla ytterst noga om det är från ändtarmen (torkat för hårt?) eller om det verkligen är i avföringen. Om det är i bajset skulle jag definitivt ringa vårdcentralen (eller vårdguiden) och fråga.
  5. anonymt namn
    #3
    det måste vara i avföringen för jag hade inte torkat då jag såg det.
  6. 3
    det måste vara i avföringen för jag hade inte torkat då jag såg det.
  7. Annan anonym
    #4

    Ändtarmssprickor?

    Är blodet liksom "utanpå" bajset?
    Är det ljusrött eller mörkrött?
    Kommer det blod även på pappret när ni torkar?

    Det är ganska vanligt att ändtarmen spricker lite vid bajsning (så var det för mig nästan hela min barndom). Försök titta efter.
    Hittar ni inte nån uppenbar spricka så skulle jag nog kolla upp det. Dvs kontakta läkare som troligtvis vill ha ett avföringsprov. Men om jag skulle gissa så tror jag på ändtarmssprickor, men råder er att kolla ordentligt.

    Eftersom alla andra är anonym i denna tråd så är väl jag det med....
  8. 4
    Ändtarmssprickor? Är blodet liksom "utanpå" bajset?
    Är det ljusrött eller mörkrött?
    Kommer det blod även på pappret när ni torkar?

    Det är ganska vanligt att ändtarmen spricker lite vid bajsning (så var det för mig nästan hela min barndom). Försök titta efter.
    Hittar ni inte nån uppenbar spricka så skulle jag nog kolla upp det. Dvs kontakta läkare som troligtvis vill ha ett avföringsprov. Men om jag skulle gissa så tror jag på ändtarmssprickor, men råder er att kolla ordentligt.

    Eftersom alla andra är anonym i denna tråd så är väl jag det med....
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    pratade med bvc idag och fick lactulos utskrivet. Hon sa att det kan blir sprickor ibland som blöder och om vi ger lactulos så avföringen blir mjukare så blir det bättre.
    Vi ska höra av oss igen om 1-2 veckor om det inte hjälper.
  10. 5
    pratade med bvc idag och fick lactulos utskrivet. Hon sa att det kan blir sprickor ibland som blöder och om vi ger lactulos så avföringen blir mjukare så blir det bättre.
    Vi ska höra av oss igen om 1-2 veckor om det inte hjälper.
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    ja det är alltså min Viggo jag pratade om ovan...hon sa även att vi skulle smörja med xylocain salva i rumpan innan han bajsar så det inte gör ont och då kanske han kommer ur denna karusellen att det gör ont och bajsa så att han inte vågar gå på toaletten för att göra nummer 2
  12. 6
    ja det är alltså min Viggo jag pratade om ovan...hon sa även att vi skulle smörja med xylocain salva i rumpan innan han bajsar så det inte gör ont och då kanske han kommer ur denna karusellen att det gör ont och bajsa så att han inte vågar gå på toaletten för att göra nummer 2
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Har en kompis vars kille verkar vara som din Viggo, dvs han bajsade länge i blöjan, han är hård verkligen hård och vill inte gå och bajsa heller (har inte tid och vill inte). De har gett lactulos och även laxermedel sen han började gå på toa (2 år). Nu är bajset mjukt och som det ska, men det sitter i att det gjorde ont´. De brukar ha en bok liggandes på toa som min kompis läser ur när han bajsar, det funkar bra och han vill ofta höra mer (senaste boken var från Bilar och den är ju ganska lång). Mycket bajssnack blev det Hoppas det blir bättre för Viggo!
  14. 7
    Har en kompis vars kille verkar vara som din Viggo, dvs han bajsade länge i blöjan, han är hård verkligen hård och vill inte gå och bajsa heller (har inte tid och vill inte). De har gett lactulos och även laxermedel sen han började gå på toa (2 år). Nu är bajset mjukt och som det ska, men det sitter i att det gjorde ont´. De brukar ha en bok liggandes på toa som min kompis läser ur när han bajsar, det funkar bra och han vill ofta höra mer (senaste boken var från Bilar och den är ju ganska lång). Mycket bajssnack blev det Hoppas det blir bättre för Viggo!

Liknande trådar

  1. blod i avföringen
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 17:53
  2. blod i avföringen?
    By Moa m. BellanBus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 12:04
  3. Blod i avföringen
    By Trollmor in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 18:46
  4. Blod i avföringen?
    By Helene m S & E in forum Barnsjukdomar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 19:16
  5. Blod i avföringen.
    By Lina in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 10:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar