Fantasi-liv...
Ordet är fritt
  1. anchita
    #1

    Fantasi-liv...

    När jag var 13 år gammal, brukade jag och min syster ibland fantisera om hur vår familj var sten-rik, kunde köpa alla fina prylar och kläder. Vi fantiserade om hur vi reste kors och tvärs och hade stjärnstatus.
    Det där brukade vi syssla med, under promenaden ner till sjön, som var rätt lång. Vi tyckte det var sjukt kul att fantisera, men varje gång vi kom fram till sjön, kom vi ju ihåg vilka vi egentligen var. Eg helt ok, men vi blev så besvikna varje gång. Vi ville nästan stanna kvar i drömmarna.
    Efter den sommaren, försvann det där...

    Hur har ni det med vardags-förnekandet?
    Fanns det som barn?
    Finns det kvar?
  2. 1
    Fantasi-liv... När jag var 13 år gammal, brukade jag och min syster ibland fantisera om hur vår familj var sten-rik, kunde köpa alla fina prylar och kläder. Vi fantiserade om hur vi reste kors och tvärs och hade stjärnstatus.
    Det där brukade vi syssla med, under promenaden ner till sjön, som var rätt lång. Vi tyckte det var sjukt kul att fantisera, men varje gång vi kom fram till sjön, kom vi ju ihåg vilka vi egentligen var. Eg helt ok, men vi blev så besvikna varje gång. Vi ville nästan stanna kvar i drömmarna.
    Efter den sommaren, försvann det där...

    Hur har ni det med vardags-förnekandet?
    Fanns det som barn?
    Finns det kvar?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Minns inte något vardagsförnekande... men jag växte upp i ett hem där det fanns pengar.
    Några fantasier minns jag inte heller att jag hade, möjligen en önskan om att morsan kunde hålla sig nykter. Hon var periodare, så för det mesta var det bra

    Möjligen fanns det fantasi om ett mer spännande liv, redan då
  4. 2
    Minns inte något vardagsförnekande... men jag växte upp i ett hem där det fanns pengar.
    Några fantasier minns jag inte heller att jag hade, möjligen en önskan om att morsan kunde hålla sig nykter. Hon var periodare, så för det mesta var det bra

    Möjligen fanns det fantasi om ett mer spännande liv, redan då
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Den finns kvar
    Jag brukar fantisera när jag tränar (för det är så tråkigt) om vad jag skulle göra om jag vann 1 miljon CHF (6 milj sek ca) eller om att jag kommer på något smart, eller träffar en person jag beundrar och vi blir kompisar eller...ja tusen olika saker.
    Tycekr det är kul, specielt när man tränar då som är så tråkigt annars...
  6. 3
    Den finns kvar
    Jag brukar fantisera när jag tränar (för det är så tråkigt) om vad jag skulle göra om jag vann 1 miljon CHF (6 milj sek ca) eller om att jag kommer på något smart, eller träffar en person jag beundrar och vi blir kompisar eller...ja tusen olika saker.
    Tycekr det är kul, specielt när man tränar då som är så tråkigt annars...
  7. anchita
    #4
    Aha, ja det där med föräldrar o sprit är jobbigt. Har sett det på nära håll iom att min mor har problem med det.
    Men dom klassiska barndoms-drömmarna, typ att vara cowboy eller superhjälte? Hade du det?
    Jag var allt från indian till Helgonet (helt sjukt). Tyckte Helgonet hade så fina bilar
  8. 4
    Aha, ja det där med föräldrar o sprit är jobbigt. Har sett det på nära håll iom att min mor har problem med det.
    Men dom klassiska barndoms-drömmarna, typ att vara cowboy eller superhjälte? Hade du det?
    Jag var allt från indian till Helgonet (helt sjukt). Tyckte Helgonet hade så fina bilar
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    När jag var liten fantiserade jag väldigt mycket, jag hade tex en låssas kompis typ Alfons Mållgan, min kompis hette Monica och min mamma dukade till henne och jag skrek om någon satte sig på Monica "Sitt inte på Monica", jag var då tre år för jag bodde på Gripgatan precis vid vattnet där jag höll på att drukna när jag badede med Monica:-)

    När jag var cikra 10 år så minns jag att jag fantiserade om hurd et skulle bli när jag blev stor, att då skulle jag få äta godis varje dag om jag ville.:-)

    Jag kan fantisera än idag... Men jag talar aldrig om mina fantasier:-9 De finns bara i mitt huvud...:-)
  10. 5
    När jag var liten fantiserade jag väldigt mycket, jag hade tex en låssas kompis typ Alfons Mållgan, min kompis hette Monica och min mamma dukade till henne och jag skrek om någon satte sig på Monica "Sitt inte på Monica", jag var då tre år för jag bodde på Gripgatan precis vid vattnet där jag höll på att drukna när jag badede med Monica:-)

    När jag var cikra 10 år så minns jag att jag fantiserade om hurd et skulle bli när jag blev stor, att då skulle jag få äta godis varje dag om jag ville.:-)

    Jag kan fantisera än idag... Men jag talar aldrig om mina fantasier:-9 De finns bara i mitt huvud...:-)
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    MItt vardagsförnekande finns kvar, det måste vara sånt som gör att man stannar i en syn på sig själv, cementerad sedan tidigare eller?

    Ja, det fanns som barn, jag hoppades ivrigt på att bli hämtad av mina riktiga föräldrar eller att vi skulle flytta ut på landet o jag få en häst.

    Finns drömmen? Nja, inte kanske. INte för stunden iaf. Men den kommer nog tillbaka.
  12. 6
    MItt vardagsförnekande finns kvar, det måste vara sånt som gör att man stannar i en syn på sig själv, cementerad sedan tidigare eller?

    Ja, det fanns som barn, jag hoppades ivrigt på att bli hämtad av mina riktiga föräldrar eller att vi skulle flytta ut på landet o jag få en häst.

    Finns drömmen? Nja, inte kanske. INte för stunden iaf. Men den kommer nog tillbaka.
  13. anchita
    #7
    Bingo! Det är när man har tråkigt, som man njuter av att fantisera!
    Det var precis det jag och min syster hade, när vi drömde oss bort. Ett roligt sätt att fly något tråkigt.
    Jag nästan önskar att jag hade tråkigt! Saknar lite mina gamla barndomsdrömmar!
  14. 7
    Bingo! Det är när man har tråkigt, som man njuter av att fantisera!
    Det var precis det jag och min syster hade, när vi drömde oss bort. Ett roligt sätt att fly något tråkigt.
    Jag nästan önskar att jag hade tråkigt! Saknar lite mina gamla barndomsdrömmar!
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Du får motionera Fast du kanske redan gör det på något mkt roligare sätt än mina maskiner....
  16. 8
    Du får motionera Fast du kanske redan gör det på något mkt roligare sätt än mina maskiner....
  17. anchita
    #9
    Är det inte så att vi numer inte säger just ordet "fantasier" längre... Nu heter det "mål" samt "fokusera positiv energi" *asg*
    Och jafg är där... har mina mål (som eg är glada drömmar!)
  18. 9
    Är det inte så att vi numer inte säger just ordet "fantasier" längre... Nu heter det "mål" samt "fokusera positiv energi" *asg*
    Och jafg är där... har mina mål (som eg är glada drömmar!)
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    Sen ville jag bo i Afrika för där hade pappa bott o jag skulle göra min mat i en stenmortel o gå i djungeln. Djungel, savann, stäpp, sak samma i min barndomsvärld. ;-)
  20. 10
    Sen ville jag bo i Afrika för där hade pappa bott o jag skulle göra min mat i en stenmortel o gå i djungeln. Djungel, savann, stäpp, sak samma i min barndomsvärld. ;-)
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Jag var mera åt James Bond- eller Helgonet-hållet!

    Ville lära mig ryska och låte mig förföras av vackra Mata Haris.

    Och nu har man skjutit på pappgubbar (både i det civila och i det militära) verkar det inte så kul längre
    Och när jag fajtas stukar jag bara foten eller får ont i ryggen... en gång spräckte jag revbenen,,,

    Bättre att låta drömmar vara just drömmar
  22. 11
    Jag var mera åt James Bond- eller Helgonet-hållet!

    Ville lära mig ryska och låte mig förföras av vackra Mata Haris.

    Och nu har man skjutit på pappgubbar (både i det civila och i det militära) verkar det inte så kul längre
    Och när jag fajtas stukar jag bara foten eller får ont i ryggen... en gång spräckte jag revbenen,,,

    Bättre att låta drömmar vara just drömmar
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Nja fanatsierna jag har är inga drömmar eller mål, utan just fanatsier, jag kanske inte ens vill att de infrias:-)
  24. 12
    Nja fanatsierna jag har är inga drömmar eller mål, utan just fanatsier, jag kanske inte ens vill att de infrias:-)
  25. anchita
    #13
    Alltså själva drömmeriet är väl inte stagnerande, tror jag. Men om man lägger all energi på att drömma, lär man ju aldrig fixa det där man vill?
    Jag har ju fantasi, det är det jag lever på. Har alltid varit så...
    Men, som jag svarade Ellanora: tror nästan att just vardagsförnekandet numer kallas "mål" samt "att fokusera på positiv energi"... *asg*
  26. 13
    Alltså själva drömmeriet är väl inte stagnerande, tror jag. Men om man lägger all energi på att drömma, lär man ju aldrig fixa det där man vill?
    Jag har ju fantasi, det är det jag lever på. Har alltid varit så...
    Men, som jag svarade Ellanora: tror nästan att just vardagsförnekandet numer kallas "mål" samt "att fokusera på positiv energi"... *asg*
  27. anchita
    #14
    Klockrent! Det är bara jag som är alldeles för... eeeh, o-kategorisk att jag låter allt hamna i samma fack
  28. 14
    Klockrent! Det är bara jag som är alldeles för... eeeh, o-kategorisk att jag låter allt hamna i samma fack
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15
    Absolut! Jag och mina två systrar och vår kusin levde I Sound of Music! Jag var näst yngsta systern Trapp. Vi sjöng och "Sprang i bergen" och hade skitkul! Fantasi idag?...Njae....fast jag har en massa fantasi, så tror jag nog att jag lever i verkligheten! MEN jag tror att jag ska bli rik, så DET kanske är att leva i fantasin!
  30. 15
    Absolut! Jag och mina två systrar och vår kusin levde I Sound of Music! Jag var näst yngsta systern Trapp. Vi sjöng och "Sprang i bergen" och hade skitkul! Fantasi idag?...Njae....fast jag har en massa fantasi, så tror jag nog att jag lever i verkligheten! MEN jag tror att jag ska bli rik, så DET kanske är att leva i fantasin!
  31. Medlem sedan
    Nov 2004
    #16
    JAg sätter inte likhetstecken mellan vardagsförnekandet o drömmeriet. Jag ser förnekandet o livet i detta nu som nåt helt annat. Drömmeriet är målen, förnekandet är att rosenfärga det liv man har för om man inte ser det i rätt färg kan man fortsätta leva i den drömmen utan att ta tag i den. Men det är kanske inte så du ser det?
  32. 16
    JAg sätter inte likhetstecken mellan vardagsförnekandet o drömmeriet. Jag ser förnekandet o livet i detta nu som nåt helt annat. Drömmeriet är målen, förnekandet är att rosenfärga det liv man har för om man inte ser det i rätt färg kan man fortsätta leva i den drömmen utan att ta tag i den. Men det är kanske inte så du ser det?
  33. anchita
    #17
    Fan vad härligt att läsa! Där är jag hemma! Inte i Sound of Music, men själva poängen!
    Kul att läsa, tack!
  34. 17
    Fan vad härligt att läsa! Där är jag hemma! Inte i Sound of Music, men själva poängen!
    Kul att läsa, tack!
  35. anchita
    #18
    Men där satte du orden på det jag tycker!
    Tror, eller vet att jag är för hård när jag skriver "vardagsförnekande" i samma mening som drömmar och fantasier...
    Jag tror att hos mig är det skillnad på just "drömmar" och "fantasier".
    Som du beskrev:
    Drömmar = mål
    Vardagsförnekande = flykt.

    Tack!
  36. 18
    Men där satte du orden på det jag tycker!
    Tror, eller vet att jag är för hård när jag skriver "vardagsförnekande" i samma mening som drömmar och fantasier...
    Jag tror att hos mig är det skillnad på just "drömmar" och "fantasier".
    Som du beskrev:
    Drömmar = mål
    Vardagsförnekande = flykt.

    Tack!

Liknande trådar

  1. Fantasi
    By Mia m Jesper o lille in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 08:58
  2. Fantasi...!!!
    By Ali-6barn in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 08:06
  3. Ni med bra fantasi!
    By Mimis in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 16:48
  4. Fantasi?
    By anonymt namn in forum Sex & erotik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 08:31
  5. Fantasi
    By Gullan m Axel & Algot in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 08:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar