melatonin
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    melatonin

    Jag sitter och läser Aftonbladet på nätet. Dom skriver "Nytt piller baserat på melotonin kan ge naturligare sömn" men själva artikeln kan jag inte läsa eftersom jag inte är medlem i Plus. Någon som vet vad det handlar om ?
  2. 1
    melatonin Jag sitter och läser Aftonbladet på nätet. Dom skriver "Nytt piller baserat på melotonin kan ge naturligare sömn" men själva artikeln kan jag inte läsa eftersom jag inte är medlem i Plus. Någon som vet vad det handlar om ?
  3. Plus
    #2

    Jodå

    Sov gott med nya tabletten
    hitta rytmen Med ett tillskott av hormonet melatonin knuffas kroppens naturliga hormonproduktion igång och hittar sin rytm. Resultatet blir en mer naturlig sömn.

    Cirka 20 procent lider av sömn- problem.
    Det nya pillret Circadin kommer i vår.
    Nu kommer pillret med naturligt sömnhormon – du slipper biverkningar

    En god nyhet för alla gäspande nattugglor – nu lanseras det snälla sömnpillret som varken ger biverkningar eller beroende.

    Tabletten utsöndrar jämna doser med hormonet melatonin.

    Resultatet: naturlig sömn.

    Att stirra i taket under småtimmarna, allt medan pulsen bankar och svetten spirar, är en stress som många svenskar lever med. Cirka 20 procent av befolkningen lider av sömnproblem. Nu lanseras ett nytt piller som ska ge de notoriska dygnsvändarna och nattugglorna en högre livskvalitet: Circadin, den första medicinen på svensk mark med hormonet melatonin. Pillret, som blir receptbelagt, släpps troligen i Sverige i vår.
    En annan typ av sömnmedel

    Läkare har kunnat skriva ut tabletter med det verksamma ämnet även tidigare, men först efter särskild licens från Läkemedelsverket. De flesta sömnlösa svenskar har därför fått andra, tyngre sömnmediciner, som alla är mer eller mindre beroendeframkallande.

    Tillskott av melatonin ska ge en mer naturlig sömn genom att knuffa i gång kroppens egen hormonproduktion så att den hittar sin rytm.
    Skapar inget beroende

    – Vanliga sömnpiller ”shuts you down” helt och stänger ner hela systemet. Det här är en helt annan typ av piller som inbjuder till sömn på ett mer naturligt sätt och pytsar ut hormonet jämnt under åtta timmar, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt.

    – Melotonin ger inga biverkningar och kan inte ge beroende. Om man tar mycket höga doser kan man kanske få svårare att bli med barn.

    I studier har Circadin testats på äldre personer – som ofta lider av brist på hormonet – med gott resultat. Hälften fick lättare att sova. I Sverige antas medicinen skrivas ut även till yngre personer.
    Hjälper inte mot allt

    Jan-Erik Broman, chef för sömnutredningsavdelningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, är försiktigt positiv.

    – Det är främst ett alternativ för dem som är lite äldre. Det är oklart om det helt kan ersätta andra sömnmedel, säger han.

    – Melatonin säljs i dag som kosttillskott i USA. Man vet inget om de långsiktiga biverkningarna ännu och det finns de som hävdar att det är det sämst kontrollerade läkemedlet. Å andra sidan är det så många amerikaner som använder det, så att vi borde känna till eventuella effekter.

    Han poängterar dock att medicinen inte hjälper alla med sömnproblem.

    – Så man ska inte driva upp förväntningarna för mycket, säger han.
    Sara Milstead

    Maria, 24, tar melatoninpillret:
    ”På morgonen känner jag mig mer pigg och utvilad”


    Allt tävlande med hästarna gör att Marias sömn blir lidande.
    Långa resor i lastbil till hästtävlingar gav Maria Bengtsson sömnproblem.

    För henne blev melatonintabletter en väg till bättre sovrytm.

    – Jag vaknar mer utvilad när jag tar dem, säger hon.

    Maria köpte tabletterna för första gången via internet förra sommaren, då de ännu inte fick skrivas ut i Sverige.

    – Vi var på tävling i Aachen och jag sov inte så bra, eftersom vi mest övernattade i bil eller tält. Då är det lätt att vända på dygnet, säger hon.

    Maria tävlar i voltige, en sport som går ut på att göra gymnastikövningar på hästryggen.
    Måste ha 8 timmar

    – En natt med fem timmars sömn klarar jag, men efter två sådana nätter i rad är jag inte människa längre. Jag behöver mina åtta timmar, säger hon.

    – Jag har testat vanliga sömntabletter någon gång, men var helt förstörd dagen efter. Jag sover gott med melatonin, man blir inte dålig eller vimmelkantig nästa dag.

    En del kan uppleva starkare drömmar av pillren, men för Maria har effekten blivit den motsatta.

    – Däremot har jag lidit av mardrömmar i perioder då jag sovit oroligt, utan tabletter.
    Tar dem vid behov

    Nu tar hon melatonin i perioder – ibland varannan månad,

    ibland var tredje, beroende på hur stressigt livet är för tillfället.

    – Jag brukar ta dem om jag inte har somnat vid ett. På morgonen känner jag mig både piggare och mer utvilad, säger hon.

    Så funkar sömnklockan

    Kroppens inre sömnklocka är i normala fall 24 timmar. Hos vissa personer är dygnet längre (kvällsmänniskor) och hos vissa kortare (morgonmänniskor). Hormonet melatonin reglerar sömnklockan.

    Hormonet utsöndras från tallkottkörteln när ögat utsätts för mörker. Personer som lätt vänder på dygnet, skiftarbetare, äldre samt de som drabbas av jet-lag, är ofta hjälpta av melatoninbehandling.
  4. 2
    Jodå Sov gott med nya tabletten
    hitta rytmen Med ett tillskott av hormonet melatonin knuffas kroppens naturliga hormonproduktion igång och hittar sin rytm. Resultatet blir en mer naturlig sömn.

    Cirka 20 procent lider av sömn- problem.
    Det nya pillret Circadin kommer i vår.
    Nu kommer pillret med naturligt sömnhormon – du slipper biverkningar

    En god nyhet för alla gäspande nattugglor – nu lanseras det snälla sömnpillret som varken ger biverkningar eller beroende.

    Tabletten utsöndrar jämna doser med hormonet melatonin.

    Resultatet: naturlig sömn.

    Att stirra i taket under småtimmarna, allt medan pulsen bankar och svetten spirar, är en stress som många svenskar lever med. Cirka 20 procent av befolkningen lider av sömnproblem. Nu lanseras ett nytt piller som ska ge de notoriska dygnsvändarna och nattugglorna en högre livskvalitet: Circadin, den första medicinen på svensk mark med hormonet melatonin. Pillret, som blir receptbelagt, släpps troligen i Sverige i vår.
    En annan typ av sömnmedel

    Läkare har kunnat skriva ut tabletter med det verksamma ämnet även tidigare, men först efter särskild licens från Läkemedelsverket. De flesta sömnlösa svenskar har därför fått andra, tyngre sömnmediciner, som alla är mer eller mindre beroendeframkallande.

    Tillskott av melatonin ska ge en mer naturlig sömn genom att knuffa i gång kroppens egen hormonproduktion så att den hittar sin rytm.
    Skapar inget beroende

    – Vanliga sömnpiller ”shuts you down” helt och stänger ner hela systemet. Det här är en helt annan typ av piller som inbjuder till sömn på ett mer naturligt sätt och pytsar ut hormonet jämnt under åtta timmar, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt.

    – Melotonin ger inga biverkningar och kan inte ge beroende. Om man tar mycket höga doser kan man kanske få svårare att bli med barn.

    I studier har Circadin testats på äldre personer – som ofta lider av brist på hormonet – med gott resultat. Hälften fick lättare att sova. I Sverige antas medicinen skrivas ut även till yngre personer.
    Hjälper inte mot allt

    Jan-Erik Broman, chef för sömnutredningsavdelningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, är försiktigt positiv.

    – Det är främst ett alternativ för dem som är lite äldre. Det är oklart om det helt kan ersätta andra sömnmedel, säger han.

    – Melatonin säljs i dag som kosttillskott i USA. Man vet inget om de långsiktiga biverkningarna ännu och det finns de som hävdar att det är det sämst kontrollerade läkemedlet. Å andra sidan är det så många amerikaner som använder det, så att vi borde känna till eventuella effekter.

    Han poängterar dock att medicinen inte hjälper alla med sömnproblem.

    – Så man ska inte driva upp förväntningarna för mycket, säger han.
    Sara Milstead

    Maria, 24, tar melatoninpillret:
    ”På morgonen känner jag mig mer pigg och utvilad”


    Allt tävlande med hästarna gör att Marias sömn blir lidande.
    Långa resor i lastbil till hästtävlingar gav Maria Bengtsson sömnproblem.

    För henne blev melatonintabletter en väg till bättre sovrytm.

    – Jag vaknar mer utvilad när jag tar dem, säger hon.

    Maria köpte tabletterna för första gången via internet förra sommaren, då de ännu inte fick skrivas ut i Sverige.

    – Vi var på tävling i Aachen och jag sov inte så bra, eftersom vi mest övernattade i bil eller tält. Då är det lätt att vända på dygnet, säger hon.

    Maria tävlar i voltige, en sport som går ut på att göra gymnastikövningar på hästryggen.
    Måste ha 8 timmar

    – En natt med fem timmars sömn klarar jag, men efter två sådana nätter i rad är jag inte människa längre. Jag behöver mina åtta timmar, säger hon.

    – Jag har testat vanliga sömntabletter någon gång, men var helt förstörd dagen efter. Jag sover gott med melatonin, man blir inte dålig eller vimmelkantig nästa dag.

    En del kan uppleva starkare drömmar av pillren, men för Maria har effekten blivit den motsatta.

    – Däremot har jag lidit av mardrömmar i perioder då jag sovit oroligt, utan tabletter.
    Tar dem vid behov

    Nu tar hon melatonin i perioder – ibland varannan månad,

    ibland var tredje, beroende på hur stressigt livet är för tillfället.

    – Jag brukar ta dem om jag inte har somnat vid ett. På morgonen känner jag mig både piggare och mer utvilad, säger hon.

    Så funkar sömnklockan

    Kroppens inre sömnklocka är i normala fall 24 timmar. Hos vissa personer är dygnet längre (kvällsmänniskor) och hos vissa kortare (morgonmänniskor). Hormonet melatonin reglerar sömnklockan.

    Hormonet utsöndras från tallkottkörteln när ögat utsätts för mörker. Personer som lätt vänder på dygnet, skiftarbetare, äldre samt de som drabbas av jet-lag, är ofta hjälpta av melatoninbehandling.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Tack !
  6. 3
    Tack !

Liknande trådar

  1. melatonin
    By anonymt namn in forum Autismspektrum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-11-03, 12:39
  2. Melatonin
    By Liz* in forum Bokstavsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 18:23
  3. Melatonin.
    By Daga in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:47
  4. melatonin
    By anonymt namn in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 20:48
  5. Ang Melatonin!
    By jane in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 17:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar