Dela kostnader för ridning etc
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Dela kostnader för ridning etc

    Anser ni att föräldrarna ska hjälpas åt och dela på kostnader för exempelvis ridning? Ridlektioner är ju rätt dyra. Jag har ensam vårdnad, allt barnbidrag samt underhåll. Är det gnidet och snålt att höra med andra föräldern om ev. sponsring till lektionerna?
  2. 1
    Dela kostnader för ridning etc Anser ni att föräldrarna ska hjälpas åt och dela på kostnader för exempelvis ridning? Ridlektioner är ju rätt dyra. Jag har ensam vårdnad, allt barnbidrag samt underhåll. Är det gnidet och snålt att höra med andra föräldern om ev. sponsring till lektionerna?
  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2
    Jag anser att man visst kan dela på det.
    Men det blir ju ett dilemma om den ene faktsikt inte tycker att det finns utrymme i ekonomin för ridning.
    Vem ska då bestämma? Den som försakar för att barnet ska få rida, eller den som hellre vill spara till någon som VERKLIGEN är viktigt...?
  4. 2
    Jag anser att man visst kan dela på det.
    Men det blir ju ett dilemma om den ene faktsikt inte tycker att det finns utrymme i ekonomin för ridning.
    Vem ska då bestämma? Den som försakar för att barnet ska få rida, eller den som hellre vill spara till någon som VERKLIGEN är viktigt...?
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Jag har ensam vårdnad, allt barnbidrag samt underhåll. Är det gnidet och snålt att höra med andra föräldern om ev. sponsring till lektionerna?

    Ja, han har gjort/gör rätt för sig och om du som mamma bestämmer utan hans inblandning att barnet ska syssla med ridning, så vad har han med det och göra ekonomiskt, det är ju ditt beslut. Har ni tillsammans kommit överens så är det hans förbannade skyldighet att vara delaktig, både vid aktiviteterna och betalningen!
    Lycka Till men visst är det väl så att bidragen ska täcka så mycket annat än att ha ridlextioner?
  6. 3
    Jag har ensam vårdnad, allt barnbidrag samt underhåll. Är det gnidet och snålt att höra med andra föräldern om ev. sponsring till lektionerna?

    Ja, han har gjort/gör rätt för sig och om du som mamma bestämmer utan hans inblandning att barnet ska syssla med ridning, så vad har han med det och göra ekonomiskt, det är ju ditt beslut. Har ni tillsammans kommit överens så är det hans förbannade skyldighet att vara delaktig, både vid aktiviteterna och betalningen!
    Lycka Till men visst är det väl så att bidragen ska täcka så mycket annat än att ha ridlextioner?
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Men snälla du, vi betalar underhåll, mamman har barnbidraget, enligt dig så vad än mamman bestämmer för aktiviteter så ska vi vara med och pynta utan att ens vara tillfrågad, man måste ju kolla vad man har för utrymme och i hennes fall är tydligen ridningen för dyr.
  8. 4
    Men snälla du, vi betalar underhåll, mamman har barnbidraget, enligt dig så vad än mamman bestämmer för aktiviteter så ska vi vara med och pynta utan att ens vara tillfrågad, man måste ju kolla vad man har för utrymme och i hennes fall är tydligen ridningen för dyr.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Naturligtvis bestämmer jag och betalar själv om den andre inte tycker han har råd. Sen är ju allt relativt, det jag tycker VERKLIGEN är viktigt kan ju den andre föräldern tycka är mindre viktigt och tvärt om.
    Men jag kan ju prova fråga utan att verka gniden alltså.....???!
  10. 5
    Naturligtvis bestämmer jag och betalar själv om den andre inte tycker han har råd. Sen är ju allt relativt, det jag tycker VERKLIGEN är viktigt kan ju den andre föräldern tycka är mindre viktigt och tvärt om.
    Men jag kan ju prova fråga utan att verka gniden alltså.....???!
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    Är det gnidet och snålt

    Det var ju så du ställde frågan och, ja det verkar gnidet och snålt, ta reda på omkostnader innan man bestämmer sig, lycka till med ridningen!
  12. 6
    Är det gnidet och snålt

    Det var ju så du ställde frågan och, ja det verkar gnidet och snålt, ta reda på omkostnader innan man bestämmer sig, lycka till med ridningen!
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7

    Frågan är fri

    och jag tycker inte det är fel. Jag har alltid frågat föst om ungarna velat göra ngt som varit lite dyrare. Ibland blir det ja ibland nej.
    Bara måste...... allt....
  14. 7
    Frågan är fri och jag tycker inte det är fel. Jag har alltid frågat föst om ungarna velat göra ngt som varit lite dyrare. Ibland blir det ja ibland nej.
  15. A. No. Nym
    #8

    Aldrig fel att fråga!

    ja det verkar gnidet och snålt, ta reda på omkostnader innan man bestämmer sig
    NEJ! Det tycker jag verkligen inte! Det är aldrig fel att fråga. Sen måste man respektera svaret. Det är _aldrig_ fel att föra en dialog. Det är _aldrig_ fel att prata med den andra föräldern. Man ska aldrig låta såna här tankar som "Vad ska andra tycka om mig" hindra en från att prata med varandra som föräldrar.

    Det är snarare dumt att av stolthet och prestige betala allt själv. Ännu värre vore det att tvinga barnet att avstå från ridning bara för att man inte har råd.

    Ursäkta men jag förstår inte alls hur du menar Lucky Look.
  16. 8
    Aldrig fel att fråga!
    ja det verkar gnidet och snålt, ta reda på omkostnader innan man bestämmer sig
    NEJ! Det tycker jag verkligen inte! Det är aldrig fel att fråga. Sen måste man respektera svaret. Det är _aldrig_ fel att föra en dialog. Det är _aldrig_ fel att prata med den andra föräldern. Man ska aldrig låta såna här tankar som "Vad ska andra tycka om mig" hindra en från att prata med varandra som föräldrar.

    Det är snarare dumt att av stolthet och prestige betala allt själv. Ännu värre vore det att tvinga barnet att avstå från ridning bara för att man inte har råd.

    Ursäkta men jag förstår inte alls hur du menar Lucky Look.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    Jag känner en..

    som har GV och har underhåll för sin tös. Barnet bor 2 helger av 5 hos pappan och den ena helgen är endast 1 natt.

    Då tösen red, så fick hon pappan till att betala hälften, vilkte jag tycker är helt ok!

    Precis som ngn nämnde här så är frågan fri.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  18. 9
    Jag känner en.. som har GV och har underhåll för sin tös. Barnet bor 2 helger av 5 hos pappan och den ena helgen är endast 1 natt.

    Då tösen red, så fick hon pappan till att betala hälften, vilkte jag tycker är helt ok!

    Precis som ngn nämnde här så är frågan fri.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Enligt famratt.com ingår inte utrustning för särskild/dyrare utrustning som t.ex. ridning i underhållet. Inte heller ingår särskilda kostnader som "avgifter till klubb (hög)".

    Jag tycker du absolut kan fråga, sedan är det väl upp till den andre föräldern att avgöra om han har råd/vill.
  20. 10
    Enligt famratt.com ingår inte utrustning för särskild/dyrare utrustning som t.ex. ridning i underhållet. Inte heller ingår särskilda kostnader som "avgifter till klubb (hög)".

    Jag tycker du absolut kan fråga, sedan är det väl upp till den andre föräldern att avgöra om han har råd/vill.
  21. Medlem sedan
    Feb 2008
    #11
    Självklart aldrig fel att ställa frågan, för man vill ju inte barnet ska drabbas av att mamman trots sina bidrag inte längre har råd, du ställer man frågan till UF, men vill han inte så får man göra det bästa av situationen, låta barnet rida vidare eller dra in på allt annat, ursäkta, förstår riktigt inte problemet, hela livet går ut på att prioritera, vad som är viktigt eller rätt, se till barnets bästa, tror nog att det inte blir så bra om barnet får veta att pappan vägrar hjälpa till, men då kommer följdfrågan, vad beror det på ? Ja, livet är inte lätt!
  22. 11
    Självklart aldrig fel att ställa frågan, för man vill ju inte barnet ska drabbas av att mamman trots sina bidrag inte längre har råd, du ställer man frågan till UF, men vill han inte så får man göra det bästa av situationen, låta barnet rida vidare eller dra in på allt annat, ursäkta, förstår riktigt inte problemet, hela livet går ut på att prioritera, vad som är viktigt eller rätt, se till barnets bästa, tror nog att det inte blir så bra om barnet får veta att pappan vägrar hjälpa till, men då kommer följdfrågan, vad beror det på ? Ja, livet är inte lätt!
  23. Medlem sedan
    Feb 2008
    #12
    Men har du frågat pappan om han går med på det, fråga ungarna är en sak, fråga pappan en helt annan sak, så vad menar du, vart kommer ibland ja, ibland nej ifrån ?

    Har man råd eller har man inte råd?
  24. 12
    Men har du frågat pappan om han går med på det, fråga ungarna är en sak, fråga pappan en helt annan sak, så vad menar du, vart kommer ibland ja, ibland nej ifrån ?

    Har man råd eller har man inte råd?
  25. Medlem sedan
    Feb 2008
    #13
    Men vänd frågan, om jag som UF vill under sommarumgänget göra en resa som kostar si och så, ska jag då begära av BF att få bidrag till den resan, ska jag begära barnbidraget eller ska jag hålla inne underhållet eller vad tycker ni på sidan, tänk inte bara åt ett håll, för nu är det snart sportlov och jag har äskat om att få slippa en viss del av underhållet för att vi ska åka bort, men jag ställer väl fel fråga, men självklart frågan är fri!!!!
  26. 13
    Men vänd frågan, om jag som UF vill under sommarumgänget göra en resa som kostar si och så, ska jag då begära av BF att få bidrag till den resan, ska jag begära barnbidraget eller ska jag hålla inne underhållet eller vad tycker ni på sidan, tänk inte bara åt ett håll, för nu är det snart sportlov och jag har äskat om att få slippa en viss del av underhållet för att vi ska åka bort, men jag ställer väl fel fråga, men självklart frågan är fri!!!!
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Självklart ska du fråga. På famratt.com reder de ut begreppen kring vad som ingår vid underhåll och inte:

    http://www.famratt.com/underhall/und_ingaendekost.htm

    Även om detta inte är lag, så är det ofta praxis.

    Viktigt tycker jag är att man frågar först och inte kommer med efterkrav.
  28. 14
    Självklart ska du fråga. På famratt.com reder de ut begreppen kring vad som ingår vid underhåll och inte:

    http://www.famratt.com/underhall/und_ingaendekost.htm

    Även om detta inte är lag, så är det ofta praxis.

    Viktigt tycker jag är att man frågar först och inte kommer med efterkrav.
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15
    Jag är också BF och har underhåll samt barnbidrag. Jag och exet delar på alla kostnader som inte normalt ingår i "grundförsörjningen", till exempel musikskola, dans, skolresor, glasögon, busskort och mediciner.
    Naturligtvis diskuterar vi kring aktiviteter och kostnader, hittills har vi aldrig varit oense om våra barn önskat delta i någon aktivitet.
    Här är alltså både jag och exet överens om att hjälpas åt med extra kostnader.
  30. 15
    Jag är också BF och har underhåll samt barnbidrag. Jag och exet delar på alla kostnader som inte normalt ingår i "grundförsörjningen", till exempel musikskola, dans, skolresor, glasögon, busskort och mediciner.
    Naturligtvis diskuterar vi kring aktiviteter och kostnader, hittills har vi aldrig varit oense om våra barn önskat delta i någon aktivitet.
    Här är alltså både jag och exet överens om att hjälpas åt med extra kostnader.
  31. Medlem sedan
    Feb 2008
    #16
    Men är ni skilda eller hur lyckas ni med detta!
    Detta beteende och umgänge ska ni vara rädda om, framförallt för barnets skull, herregud vad avundsjuk man blir.
    Lycka Till!
  32. 16
    Men är ni skilda eller hur lyckas ni med detta!
    Detta beteende och umgänge ska ni vara rädda om, framförallt för barnets skull, herregud vad avundsjuk man blir.
    Lycka Till!
  33. Medlem sedan
    May 1999
    #17
    Nej, du läser (ser) inte vad jag menade (skrev).
    Jag TRODDE jag var tydlig med att man visst fråga om den andre vill vara med att betala, men samtidigt en undran om det ska anses vara viktigare med aktiviteter än pengar till den "dagliga driften".
  34. 17
    Nej, du läser (ser) inte vad jag menade (skrev).
    Jag TRODDE jag var tydlig med att man visst fråga om den andre vill vara med att betala, men samtidigt en undran om det ska anses vara viktigare med aktiviteter än pengar till den "dagliga driften".
  35. Medlem sedan
    May 1999
    #18
    Ja. Man ska ALLTID fråga! Det kostar inget. Och om du skulle (i motpartens ögon) framstå som gniden & snål.... Vad spelar det förr roll? Du har ju skilt dig. Du behöver inte vara nått mer än förälder nu, eller hur?
  36. 18
    Ja. Man ska ALLTID fråga! Det kostar inget. Och om du skulle (i motpartens ögon) framstå som gniden & snål.... Vad spelar det förr roll? Du har ju skilt dig. Du behöver inte vara nått mer än förälder nu, eller hur?
  37. Medlem sedan
    Aug 2003
    #19
    Nä du har rätt. Fråga kan jag ju alltid göra! Underhållet täcker ju knappt den dagliga driften så att säga så extrasaker utöver tycker jag nog man ska dela på om intresse finns från den andra parten. Till sist gynnar det ju faktiskt barnet.
  38. 19
    Nä du har rätt. Fråga kan jag ju alltid göra! Underhållet täcker ju knappt den dagliga driften så att säga så extrasaker utöver tycker jag nog man ska dela på om intresse finns från den andra parten. Till sist gynnar det ju faktiskt barnet.
  39. Medlem sedan
    May 1999
    #20
    Ja, man brukar ju säja det där med att det gynnar barnet, men har pappan inte råd (eller anser sig inte ha råd) så blir det ju inget.
  40. 20
    Ja, man brukar ju säja det där med att det gynnar barnet, men har pappan inte råd (eller anser sig inte ha råd) så blir det ju inget.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Dela på kostnader eller bjuda?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 09:15
  2. Dela på kostnader
    By Picknick in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 21:26
  3. Dela på kostnader för hus efter separati
    By anonym separerad in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 14:23
  4. Hur dela kostnader för bebis?
    By tvåbarnsmamma snart in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 12:56
  5. Flytta ihop Hur dela kostnader
    By anonymt namn in forum Styvfamiljer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 21:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar