Lite vilsen
Planera för barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Lite vilsen

    Nu undrar jag, bara rakt på och pang bom!
    Hur räknar man? Räknar man från första Mensdagen eller sista? Hur många dagar är det fram till ÄL?
    Även om vi inte skall starta försöken förrän i April så vill jag börja ha koll.
    Visst, jag känner av ÄL. Men är det för sent då?

    Jag blir lite förvirrad....
    Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns.

    http://preggofunderingar.blogspot.com
  2. 1
    Lite vilsen Nu undrar jag, bara rakt på och pang bom!
    Hur räknar man? Räknar man från första Mensdagen eller sista? Hur många dagar är det fram till ÄL?
    Även om vi inte skall starta försöken förrän i April så vill jag börja ha koll.
    Visst, jag känner av ÄL. Men är det för sent då?

    Jag blir lite förvirrad....
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    det är olika om man känner i början eller slutet men jag kan tänka mig att det ÄL symtomen börjar innan ägget släpper sen går det att befrukta i 24 timmar, vanligast är att man har ÄL ca 14 dagar innan nästa mens. Tror det är bra att börja köra på nåndag innan man känner ÄL å sen när man känner å slutligen kanske nån dag efter.. hehe de va min taktik =) det är ju alltid bra att vara förberedd, läste själv hur mycket osm helst innan *fniss*
    Lycka till sen när in drar igång!
  4. 2
    det är olika om man känner i början eller slutet men jag kan tänka mig att det ÄL symtomen börjar innan ägget släpper sen går det att befrukta i 24 timmar, vanligast är att man har ÄL ca 14 dagar innan nästa mens. Tror det är bra att börja köra på nåndag innan man känner ÄL å sen när man känner å slutligen kanske nån dag efter.. hehe de va min taktik =) det är ju alltid bra att vara förberedd, läste själv hur mycket osm helst innan *fniss*
    Lycka till sen när in drar igång!
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3

    Räknar gör du

    från första mensdagen till nästa mens första dag - det är en menscykel.
    Ägglossing kan vara svårt att räkna fram efter en mens, man säger snarare att det är 10-16 dagar före nästa mens första dag. Är du uppmärksam på dina tecken lär du dig snart vilka dagar som stämmer för dig och kan även räkna framåt efter senaste mens.

    Jag tror att äl-smärtan kommer den dag då ägget släpper, och det lever i ungefär 24 timmar så det är inte för sent när du känner av det. Du kan också vara uppmärksam på hurdana flytnignar du har. Ju mer flytnignar desto närmare äl är du, under äl blir den seg och vit (nästan som vanlig äggvita) och när äl är över försvinner den igen.

    Lycka till!

    Livet är här och nu, en kort och liten tid
    Kärleken finns i en evighet, minst
    Tiden är kort men lång är kärleken
    ______________________________ _____________
    "...if you don't know everything,
    you must go on with what you do know..."

    "Dovie'andi se tovya sagain"

  6. 3
    Räknar gör du från första mensdagen till nästa mens första dag - det är en menscykel.
    Ägglossing kan vara svårt att räkna fram efter en mens, man säger snarare att det är 10-16 dagar före nästa mens första dag. Är du uppmärksam på dina tecken lär du dig snart vilka dagar som stämmer för dig och kan även räkna framåt efter senaste mens.

    Jag tror att äl-smärtan kommer den dag då ägget släpper, och det lever i ungefär 24 timmar så det är inte för sent när du känner av det. Du kan också vara uppmärksam på hurdana flytnignar du har. Ju mer flytnignar desto närmare äl är du, under äl blir den seg och vit (nästan som vanlig äggvita) och när äl är över försvinner den igen.

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    tack! kanske lika bra å köra från tionde dagen efter menstruationens första dag för att vara säker?
    Man kanske skall köra varannan dag så man inte sliter ut sig?
  8. 4
    tack! kanske lika bra å köra från tionde dagen efter menstruationens första dag för att vara säker?
    Man kanske skall köra varannan dag så man inte sliter ut sig?
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    ja det är bra att börja dag 10, å varannan dag är helt okej =)
  10. 5
    ja det är bra att börja dag 10, å varannan dag är helt okej =)
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6

    Javisst!

    Det är aldrig för "tidigt" att börja... vilken dag som du bör börja har ju lite med hur många dagar du har mellan menstruationerna. Ju färre dagar desto "tidigare" bör du börja...

    Och ja, varannan (eller var tredje) räcker fint om allt annat är "normalt"!

    Livet är här och nu, en kort och liten tid
    Kärleken finns i en evighet, minst
    Tiden är kort men lång är kärleken
    ______________________________ _____________
    "...if you don't know everything,
    you must go on with what you do know..."

    "Dovie'andi se tovya sagain"

  12. 6
    Javisst! Det är aldrig för "tidigt" att börja... vilken dag som du bör börja har ju lite med hur många dagar du har mellan menstruationerna. Ju färre dagar desto "tidigare" bör du börja...

    Och ja, varannan (eller var tredje) räcker fint om allt annat är "normalt"!

Liknande trådar

  1. Lite vilsen ännu.. :o)
    By Minus4.5 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 13:15
  2. Lite ny och vilsen!
    By Anki33 in forum Vikt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 21:16
  3. Ny här och lite vilsen...
    By saga79 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 20:18
  4. Känner mig lite vilsen
    By Valerina in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 22:00
  5. Lite vilsen
    By Lilja in forum Ensamförälder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 12:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar