Skolval?
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Skolval?

    Sitter och klurar lite inför höstens skolval, vi har ungefär lika nära till två skolor där vi bor, den ena "vanlig" (F-9) och det andra en waldorfskola (F-6).

    tänkte gå på deras infoträffar, men vad ska man tänka på?

    Har ni nån åsikt eller erfarenhet av waldorfskola?
    Har Adrian född -02 och Moa -05 samt bf juli 2010.

    It´s nice to be important, but it´s more important to be nice!
  2. 1
    Skolval? Sitter och klurar lite inför höstens skolval, vi har ungefär lika nära till två skolor där vi bor, den ena "vanlig" (F-9) och det andra en waldorfskola (F-6).

    tänkte gå på deras infoträffar, men vad ska man tänka på?

    Har ni nån åsikt eller erfarenhet av waldorfskola?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Waldorf är bra för de elever som passar in - och föräldrar. Även om Waldorfskolor inte är egentligt religiösa så grundar de skolan på antropsofin. Den har jag själv dubier emot.
    Det bästa är att göra ett besök och känna efter. Jag tror att man känner direkt om man passar in.
  4. 2
    Waldorf är bra för de elever som passar in - och föräldrar. Även om Waldorfskolor inte är egentligt religiösa så grundar de skolan på antropsofin. Den har jag själv dubier emot.
    Det bästa är att göra ett besök och känna efter. Jag tror att man känner direkt om man passar in.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Mmmhmmm har googlat lite och känner nog mer o mer att det nog kasnke inte är något för oss.. Eller jo, jag gillar tanken med att barnet får lära sig i sin takt, och att man tar det rätt lugnt de tre första åren, men samtidigt så innebär det ju att man lär sig räkna och läsa mm väldigt sent jämte sina kompisar som går på andra skolor och hru känns det för självförtroendet?

    Det var väldigt mycket debatter ang att de vill införa nationellt prov redan i trean för att kolla av kunskaperna och det ställer ju till det för waldorf pedagogiken rejält.. eftersom de i trean inte alls säkert ligger i fas då...
  6. 3
    Mmmhmmm har googlat lite och känner nog mer o mer att det nog kasnke inte är något för oss.. Eller jo, jag gillar tanken med att barnet får lära sig i sin takt, och att man tar det rätt lugnt de tre första åren, men samtidigt så innebär det ju att man lär sig räkna och läsa mm väldigt sent jämte sina kompisar som går på andra skolor och hru känns det för självförtroendet?

    Det var väldigt mycket debatter ang att de vill införa nationellt prov redan i trean för att kolla av kunskaperna och det ställer ju till det för waldorf pedagogiken rejält.. eftersom de i trean inte alls säkert ligger i fas då...
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    du bör läsa på om antroposofin innan du väljer ealdorf. Det är den ideologin som ligger bakom pedagogiken
  8. 4
    du bör läsa på om antroposofin innan du väljer ealdorf. Det är den ideologin som ligger bakom pedagogiken
  9. mrajna
    #5

    det är ingen ideologi

    utan en samling ideer som ligger till grund för värderingar och hypoteser om hur livet och världen fungerar. Dessa skiljer sig i vissa hänseenden markant från dagens rådande materialistiska syn, vilket provocerar (som avvikande världsuppfattningar gjort i alla tider).

    I min mening är det som är annorlunda i antroposofiska tankegångar inget farligt eller destruktivt, då tycker jag det som modern kultur i många situationer står för är långt mer skadligt. Tex finns en stark inriktning mot natur och ekologiska lösingar, miljömedvetenhet, social medvetenhet, öppenhet för djupare sammanhang i tex relationer mellan människor, och där ingår också reinkarnationstanken som en möjlighet. En hörnsten i antroposofin är att inte bli sekteristisk eller dogmatisk, men tyvärr drar antroposofiska verksamheter ibland till sig personer som har ett stort intresse av att hitta sig själv i något världsfrånvänt sammanhang.

    Med anledning av det sistnämnda vill jag idag inte sätta mina barn i waldorfskola - alltför mycket är upp tilll den enskilda pedagogen och det blir väldigt känsligt då.

    Men jag vill gärna vända mig emot och å det strängaste protestera mot missuppfattningen att antroposofi i grunden är en ideologi, sekt eller dogm.
  10. 5
    det är ingen ideologi utan en samling ideer som ligger till grund för värderingar och hypoteser om hur livet och världen fungerar. Dessa skiljer sig i vissa hänseenden markant från dagens rådande materialistiska syn, vilket provocerar (som avvikande världsuppfattningar gjort i alla tider).

    I min mening är det som är annorlunda i antroposofiska tankegångar inget farligt eller destruktivt, då tycker jag det som modern kultur i många situationer står för är långt mer skadligt. Tex finns en stark inriktning mot natur och ekologiska lösingar, miljömedvetenhet, social medvetenhet, öppenhet för djupare sammanhang i tex relationer mellan människor, och där ingår också reinkarnationstanken som en möjlighet. En hörnsten i antroposofin är att inte bli sekteristisk eller dogmatisk, men tyvärr drar antroposofiska verksamheter ibland till sig personer som har ett stort intresse av att hitta sig själv i något världsfrånvänt sammanhang.

    Med anledning av det sistnämnda vill jag idag inte sätta mina barn i waldorfskola - alltför mycket är upp tilll den enskilda pedagogen och det blir väldigt känsligt då.

    Men jag vill gärna vända mig emot och å det strängaste protestera mot missuppfattningen att antroposofi i grunden är en ideologi, sekt eller dogm.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Rekommenderar dig att ta del av studier om waldorfpedagogik gjorda av professon Bo Sahlin vid Karlstad Universitet.
  12. 6
    Rekommenderar dig att ta del av studier om waldorfpedagogik gjorda av professon Bo Sahlin vid Karlstad Universitet.

Liknande trådar

  1. Skolval
    By CarolinaK in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:21
  2. Ang skolval
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 14:16
  3. Skolval
    By Trudelina in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:58
  4. På tal om skolval
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 19:53
  5. Skolval
    By johannajo in forum Skolbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 21:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar