Sned i huvudet
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Sned i huvudet

    Har en son som nu är fem månader. Han är sned i bakhuvudet och hans BVC sköterska tror inte det är något att oroa sig för. Det är förmodligen snett för att han helst ligger på ena sidan med huvudet när han sover. Jag har pallat upp kudden på den sidan för att han ska ligga lättare på andra sidan, men han vill inte som jag Hörde något om en bebishjälm som ska kunna motverka detta, men vet ej vad det är, någon som vet?

    BVC sköterskan tror att detta kommer att gå tillbaka om man kan avlasta den sidan av huvudet, men hon verkar så osäker, dessutom, när växer fontanellerna och allt ihop ordentligt? När det är klart känns det som att det vore svårare att påverka.

    Någon som varit med om samma sak som har något tipps?
  2. 1
    Sned i huvudet Har en son som nu är fem månader. Han är sned i bakhuvudet och hans BVC sköterska tror inte det är något att oroa sig för. Det är förmodligen snett för att han helst ligger på ena sidan med huvudet när han sover. Jag har pallat upp kudden på den sidan för att han ska ligga lättare på andra sidan, men han vill inte som jag Hörde något om en bebishjälm som ska kunna motverka detta, men vet ej vad det är, någon som vet?

    BVC sköterskan tror att detta kommer att gå tillbaka om man kan avlasta den sidan av huvudet, men hon verkar så osäker, dessutom, när växer fontanellerna och allt ihop ordentligt? När det är klart känns det som att det vore svårare att påverka.

    Någon som varit med om samma sak som har något tipps?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Junior var stel i nacken (pga för trångt i magen) så han la gärna huvudet åt ett speciellt håll... vi gick faktiskt hos sjukgymnast för att få hjälp att sträcka ut nackmusklerna på "den korta sidan" och vi jobbade ganska mycket med det i några månader... sedan löste det sig och han la huvudet åt båda hållen.

    Det var inte riktigt svar på din fråga - men kan vara värt att kolla upp om det är orsaken...
  4. 2
    Junior var stel i nacken (pga för trångt i magen) så han la gärna huvudet åt ett speciellt håll... vi gick faktiskt hos sjukgymnast för att få hjälp att sträcka ut nackmusklerna på "den korta sidan" och vi jobbade ganska mycket med det i några månader... sedan löste det sig och han la huvudet åt båda hållen.

    Det var inte riktigt svar på din fråga - men kan vara värt att kolla upp om det är orsaken...
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    stel i naken pga för trång i magen? tror inte jag förstår riktigt, hur märktes det att det var för trångt och hur gammal var junior? Sjukgymnast till en femmånaders bebis, funkar det?
  6. 3
    stel i naken pga för trång i magen? tror inte jag förstår riktigt, hur märktes det att det var för trångt och hur gammal var junior? Sjukgymnast till en femmånaders bebis, funkar det?
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    Jag har varit med om precis samma sak med min dotter. Hon hade en rejäl utbuktning på bakhuvudet i samma ålder. Hon blev tillknycklad lite extra vid födseln, och fortsatte sedan ligga på den "bekväma" sidan, och det blev det ju inte bättre av. Jag var ganska orolig faktiskt, och frågade vid varje BVC-besök om de inte borde röntga henne eller nåt. Men fick svar att det var normalt och skulle rätta till sig självt. Och det gjorde det! Min dotter fyller fyra i vår, och om man känner efter så är hon inte 100 symmetrisk i bakhuvudet, men det går inte att se med blotta ögat.
  8. 4
    Jag har varit med om precis samma sak med min dotter. Hon hade en rejäl utbuktning på bakhuvudet i samma ålder. Hon blev tillknycklad lite extra vid födseln, och fortsatte sedan ligga på den "bekväma" sidan, och det blev det ju inte bättre av. Jag var ganska orolig faktiskt, och frågade vid varje BVC-besök om de inte borde röntga henne eller nåt. Men fick svar att det var normalt och skulle rätta till sig självt. Och det gjorde det! Min dotter fyller fyra i vår, och om man känner efter så är hon inte 100 symmetrisk i bakhuvudet, men det går inte att se med blotta ögat.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Grejen var att han var så lång (55 cm) när han föddes så sista tiden hade han haft huvudet lite på sne i magen...

    Junior gick på sjukgymnastik från han var 6 veckor tills han var 3 månader... sedan flyttade vi men jag fortsatte lite med de övningar vi lärt oss
  10. 5
    Grejen var att han var så lång (55 cm) när han föddes så sista tiden hade han haft huvudet lite på sne i magen...

    Junior gick på sjukgymnastik från han var 6 veckor tills han var 3 månader... sedan flyttade vi men jag fortsatte lite med de övningar vi lärt oss
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    skönt att höra, tack för svaret! Man blir ju orolig, och på BVC får man nästan alltid olika svar hos olika "tanter" trots att de sitter i rummen bredvid varandra!
  12. 6
    skönt att höra, tack för svaret! Man blir ju orolig, och på BVC får man nästan alltid olika svar hos olika "tanter" trots att de sitter i rummen bredvid varandra!

Liknande trådar

  1. Ljud i huvudet + det går fort i huvudet
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 09:52
  2. Huvudet på sned och favoritsida?
    By Kråkan in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 00:17
  3. sned i huvudet?
    By anjool in forum _0509 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 10:21
  4. Cissi, lägger huvudet på sned och
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 14:41
  5. Sned knapp
    By mamselrosen in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 16:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar