Äggfri sockerkaka/tårtbotten
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    Äggfri sockerkaka/tårtbotten

    Jag har inte varit inne här och kikat på ett tag, och nu är det väl försent till kalaset, sicily? Men, jag har ett recept på en äggfri sockerkaka som jag tycker fungerar jättebra.

    4,5 dl vetemjöl
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    50g margarin/smör
    3 dl mjölk (jag använder vatten pga Lilla)

    Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smält matfett. Rör ner matfett och mjölk (vatten) i mjölblandningen. Blanda noga så att det inte blir klumpar. Häll smeten i väl smord och bröad form som rymmer 1,5 liter.

    Grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca 45 minuter. Låt kakan stå kvar i formen en liten stund innan den stjälps upp.
  2. 1
    Äggfri sockerkaka/tårtbotten Jag har inte varit inne här och kikat på ett tag, och nu är det väl försent till kalaset, sicily? Men, jag har ett recept på en äggfri sockerkaka som jag tycker fungerar jättebra.

    4,5 dl vetemjöl
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    50g margarin/smör
    3 dl mjölk (jag använder vatten pga Lilla)

    Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smält matfett. Rör ner matfett och mjölk (vatten) i mjölblandningen. Blanda noga så att det inte blir klumpar. Häll smeten i väl smord och bröad form som rymmer 1,5 liter.

    Grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca 45 minuter. Låt kakan stå kvar i formen en liten stund innan den stjälps upp.
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Ungefär ett sådant här recept följde jag idag när jag gjorde en tårtbotten, med skillnaden att det var 0,5 dl sojamjöl + 4 dl vetemjöl. Vätskemängden var 2,5 dl och inte 3 men det hade nog gått att öka på. Jag har inte smakat kakan än men den såg stadig och bra ut! Möjligen att den blir lite mindre hög än andra tårtbottnar, i alla fall var det lite svårt för mig att dela den i tre delar - men det gick!

    Och jag hade kakao i också, då bytte jag ut en del av mjölet mot kakao.

    Bra recept!
  4. 2
    Ungefär ett sådant här recept följde jag idag när jag gjorde en tårtbotten, med skillnaden att det var 0,5 dl sojamjöl + 4 dl vetemjöl. Vätskemängden var 2,5 dl och inte 3 men det hade nog gått att öka på. Jag har inte smakat kakan än men den såg stadig och bra ut! Möjligen att den blir lite mindre hög än andra tårtbottnar, i alla fall var det lite svårt för mig att dela den i tre delar - men det gick!

    Och jag hade kakao i också, då bytte jag ut en del av mjölet mot kakao.

    Bra recept!
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Ja, nu är kalasen över för den här gången, men det kommer fler så jag har skrivit upp ditt recept! Skam den som ger sig!
    Tack!
  6. 3
    Ja, nu är kalasen över för den här gången, men det kommer fler så jag har skrivit upp ditt recept! Skam den som ger sig!
    Tack!
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Jag tycker

    att kakan blir rejält hög i min vanliga runda form med avtagbara kanter, nästan bättre än vanlig sockerkaka, faktiskt Och jag är dessutom förvånad över hur pass bra den smakar!
  8. 4
    Jag tycker att kakan blir rejält hög i min vanliga runda form med avtagbara kanter, nästan bättre än vanlig sockerkaka, faktiskt Och jag är dessutom förvånad över hur pass bra den smakar!
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Och jut denna testade jag att göra "engelsk fruktkaka" av häromdagen! Det blev jättebra, fast frukten sjönk till botten.
  10. 5
    Och jut denna testade jag att göra "engelsk fruktkaka" av häromdagen! Det blev jättebra, fast frukten sjönk till botten.

Liknande trådar

  1. Äggfri sockerkaka
    By ~Ida~ in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 16:59
  2. äggfri tårtbotten
    By Salander in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 23:23
  3. Äggfri tårtbotten?
    By Sicily in forum Mat & dryck
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 09:21
  4. Äggfri kaka?
    By -Emla- in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 18:17
  5. Äggfri
    By Mia m Iza& Klara in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 16:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar