Kan ni känna livmodern?
_0809 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Kan ni känna livmodern?

    Ni som är i v 11-12, känner ni livmodern?
    Jag läser att man ska kunna känna den som en lite boll i nedre magen i v 11-12, men jag känner nada....Gör ni?
    Jag shoppar - alltså finns jag!!!
  2. 1
    Kan ni känna livmodern? Ni som är i v 11-12, känner ni livmodern?
    Jag läser att man ska kunna känna den som en lite boll i nedre magen i v 11-12, men jag känner nada....Gör ni?
  3. jenlon
    #2
    Nä jag tycker det är väldigt svårt. Har ju iofs ett litet fettlager ovanpå, men ändå... Svårt att avgöra om det verkligen är livmodern eller normala magmuskler tycker jag. Blir tydligare när den kommer lite högre upp mot naveln.
  4. 2
    Nä jag tycker det är väldigt svårt. Har ju iofs ett litet fettlager ovanpå, men ändå... Svårt att avgöra om det verkligen är livmodern eller normala magmuskler tycker jag. Blir tydligare när den kommer lite högre upp mot naveln.
  5. Franciska
    #3
    Nej, jag känner den inte, klämde just för att kolla (är i veckan 11+1 idag). Jag trodde att den kanske skulle kännas tidigare den här gången eftersom det är tredje barnet, men inte. Mina tidigare graviditeter har jag känt den först runt vecka 16-17, men min livmoder är lite bakåtlutad så det beror nog på det.
  6. 3
    Nej, jag känner den inte, klämde just för att kolla (är i veckan 11+1 idag). Jag trodde att den kanske skulle kännas tidigare den här gången eftersom det är tredje barnet, men inte. Mina tidigare graviditeter har jag känt den först runt vecka 16-17, men min livmoder är lite bakåtlutad så det beror nog på det.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Nej inte än

    Vet att jag aldrig lyckades känna livmodern med handen så där som BM visade men jag kunde känna den när jag låg på mage förra gången. Så jag brukar lägga mig på mage och känna efter. Börjar ju kännas lite lustigt längst ner men inte så att jag vågar påstå att det är livmodern jag känner.

    Jag tror som Franciska att det beror mycket på hur livmodern låg innan man blev gravid. Min är också extremt bakåtlutad så då borde det ju logiskt sett ta lite längre tid innan den ligger i rätt läge så att man kan börja känna den.
  8. 4
    Nej inte än Vet att jag aldrig lyckades känna livmodern med handen så där som BM visade men jag kunde känna den när jag låg på mage förra gången. Så jag brukar lägga mig på mage och känna efter. Börjar ju kännas lite lustigt längst ner men inte så att jag vågar påstå att det är livmodern jag känner.

    Jag tror som Franciska att det beror mycket på hur livmodern låg innan man blev gravid. Min är också extremt bakåtlutad så då borde det ju logiskt sett ta lite längre tid innan den ligger i rätt läge så att man kan börja känna den.
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Jag är väldigt osäker men jag tycker att det känns annorlunda nu än för ett par veckor sedan... Eller så inbillar jag mig. Svårt är det i alla fall. Jag har oxå bakåtlutad livmoder i vanliga fall men den välter ju framåt när man är gravid. Annars får den inte plats att växa som den ska. Vet dock inte i vilken vecka den välter fram.
  10. 5
    Jag är väldigt osäker men jag tycker att det känns annorlunda nu än för ett par veckor sedan... Eller så inbillar jag mig. Svårt är det i alla fall. Jag har oxå bakåtlutad livmoder i vanliga fall men den välter ju framåt när man är gravid. Annars får den inte plats att växa som den ska. Vet dock inte i vilken vecka den välter fram.
  11. Medlem sedan
    Aug 2007
    #6
    Ok, hittade just en site där det står att den vanligtvis välter framåt i V10-12. Så då bör den ju ligga i "normal"-läge för mig nu.
  12. 6
    Ok, hittade just en site där det står att den vanligtvis välter framåt i V10-12. Så då bör den ju ligga i "normal"-läge för mig nu.
  13. mamma 41år
    #7
    japp ordentligt och väldigt tidigt, började själv tror att jag var längre gången då jag redan för två veckor sedan (alltså i vecka 6).
    Läkaren sa att det berodde på att det är tvillingar att livmodern växer mer...
    Vill absolut inte visa det ännu och allra minst på jobbet, men det blir nog svårt om ett litet tag.
  14. 7
    japp ordentligt och väldigt tidigt, började själv tror att jag var längre gången då jag redan för två veckor sedan (alltså i vecka 6).
    Läkaren sa att det berodde på att det är tvillingar att livmodern växer mer...
    Vill absolut inte visa det ännu och allra minst på jobbet, men det blir nog svårt om ett litet tag.
  15. Osiris
    #8
    Nope, känner den inte. Går in i vecka 13 imorgon. Jag har dock aldrig känt livmoderkanten under någon graviditet! Jag har väl helt enkelt inte koll på läget antar jag!
  16. 8
    Nope, känner den inte. Går in i vecka 13 imorgon. Jag har dock aldrig känt livmoderkanten under någon graviditet! Jag har väl helt enkelt inte koll på läget antar jag!
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9

    Nej det kan jag inte

    och kunde inte sist heller. Fördelen med att redan ha barn när man är gravid är att man inte hinner läsa eller fundera så värst mycket
    Johanna 06
    Ludvig 08
  18. 9
    Nej det kan jag inte och kunde inte sist heller. Fördelen med att redan ha barn när man är gravid är att man inte hinner läsa eller fundera så värst mycket
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Nu känner jag

    Känner den när jag ligger på mage och pressar ner bäckenet. Sen under mys också. Det rör sig högre upp i magen än det brukar göra. Alltid kul med nya tecken på att något är på gång. Nu väntar jag på sparkarna. En kompis till mig kunde känna dem utanpå magen redan i vecka 15, lär väl vara då jag känner första sparken typ
  20. 10
    Nu känner jag Känner den när jag ligger på mage och pressar ner bäckenet. Sen under mys också. Det rör sig högre upp i magen än det brukar göra. Alltid kul med nya tecken på att något är på gång. Nu väntar jag på sparkarna. En kompis till mig kunde känna dem utanpå magen redan i vecka 15, lär väl vara då jag känner första sparken typ
  21. Medlem sedan
    Mar 2007
    #11
    Japp! Kännse som en apelsin ca 5cm ovanför blygbenet. (Måste dock ligga plant på rygg för att känna den!)
  22. 11
    Japp! Kännse som en apelsin ca 5cm ovanför blygbenet. (Måste dock ligga plant på rygg för att känna den!)

Liknande trådar

  1. Känna livmodern?
    By blåmes in forum _1102 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 10:23
  2. Det här att känna livmodern...
    By lillasyster kanin in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 12:39
  3. Känna livmodern???
    By awanata in forum _0805 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 18:41
  4. Att känna livmodern.
    By miom in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 20:45
  5. Känna livmodern
    By sarahkristin in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 09:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar