Tappen utplånad..
_0803 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Tappen utplånad..

    ..bebis fixerad och en herrans massa SD här.
    Men jag vill väl inte kalla de förvärkar direkt, de suger tag i livmodern och trycker ner bebisen en hel del känner jag, men ont gör det inte direkt.
    Snarare lite ondskönt i så fall..

    I förrgår var bebisen ruckbar och idag fixerad, och dygnen emellan har det jobbat verkligen. Jag hade inte öppnat mig, eller lite bara "som ett finger".
    BM säger att det kan vara så här för omföderskor.

    Hur är det för er andra, känner ni också såhär?
    Minns inte alls hur det var sist, var ju så längesen.

    Det känns inte som att det är jättelångt kvar nu direkt..
    ♥ N 000823 ♥ E 080314 ♥ I 110531 ♥
  2. 1
    Tappen utplånad.. ..bebis fixerad och en herrans massa SD här.
    Men jag vill väl inte kalla de förvärkar direkt, de suger tag i livmodern och trycker ner bebisen en hel del känner jag, men ont gör det inte direkt.
    Snarare lite ondskönt i så fall..

    I förrgår var bebisen ruckbar och idag fixerad, och dygnen emellan har det jobbat verkligen. Jag hade inte öppnat mig, eller lite bara "som ett finger".
    BM säger att det kan vara så här för omföderskor.

    Hur är det för er andra, känner ni också såhär?
    Minns inte alls hur det var sist, var ju så längesen.

    Det känns inte som att det är jättelångt kvar nu direkt..
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Oj.När hade du Bf?Bara ni mår bra så..
    Jag vet inget om min tapp men jag har rejäla värkar och det tryck som kommer med jämna mellanrum.Barnen fick tom vara hemma idag för jag kan inte gå så långt pga av dessa sd.(De är ju rätt snälla ibland
    Fixerad e min med.Kankse e det nåt på g för oss .Vågar knappt tänka tanken.Det är ju minst tre veckor kvar egentligen.....(enligt tillverkningsdatumet då)
    Det kan ju vara så här för omföderskor har jag läst.Det är lite lurigt....
  4. 2
    Oj.När hade du Bf?Bara ni mår bra så..
    Jag vet inget om min tapp men jag har rejäla värkar och det tryck som kommer med jämna mellanrum.Barnen fick tom vara hemma idag för jag kan inte gå så långt pga av dessa sd.(De är ju rätt snälla ibland
    Fixerad e min med.Kankse e det nåt på g för oss .Vågar knappt tänka tanken.Det är ju minst tre veckor kvar egentligen.....(enligt tillverkningsdatumet då)
    Det kan ju vara så här för omföderskor har jag läst.Det är lite lurigt....
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Men oj - om tappen är utplånad, då kan det väl ändå inte ta så lång tid, eller? Trodde nästan att förlossningen var i gång då, har inte tänkt på att den kan vara så innan!?

    Spännande...nu _måste_ ju snart första marsbebis komma!!
  6. 3
    Men oj - om tappen är utplånad, då kan det väl ändå inte ta så lång tid, eller? Trodde nästan att förlossningen var i gång då, har inte tänkt på att den kan vara så innan!?

    Spännande...nu _måste_ ju snart första marsbebis komma!!
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    ojojdå, ja trodde oxå att d va dags om tappen e utplånad? sd har jag så fort ja gör nåt annat än ligger o slöar fast d kan komma då m.....

    för min del så när som helst efter nästa måndag går bra för bebben att komma, då har vi varit på sista föräldra kursen o lite annat praktiskt avklarat....

    typ sista inköpen som vi inte har riktigt råd m nu egentligen
  8. 4
    ojojdå, ja trodde oxå att d va dags om tappen e utplånad? sd har jag så fort ja gör nåt annat än ligger o slöar fast d kan komma då m.....

    för min del så när som helst efter nästa måndag går bra för bebben att komma, då har vi varit på sista föräldra kursen o lite annat praktiskt avklarat....

    typ sista inköpen som vi inte har riktigt råd m nu egentligen
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    Var på föredrag på mitt sjukhus och där fick jag lära mig att när tappen är helt utplånad, då är den passiva delen av förlossningen avklarad och endast den aktiva öppningsfasen (och krystningen så klart) kvar! Enligt den modellen räknar de med att en normal förlossning innebär barn om 12 timmar max... Tugga kolhydrater och SOV! Iiiiih så spännande!
  10. 5
    Var på föredrag på mitt sjukhus och där fick jag lära mig att när tappen är helt utplånad, då är den passiva delen av förlossningen avklarad och endast den aktiva öppningsfasen (och krystningen så klart) kvar! Enligt den modellen räknar de med att en normal förlossning innebär barn om 12 timmar max... Tugga kolhydrater och SOV! Iiiiih så spännande!
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Vänta lite nu, hade inte du och jag samma BF? 14 mars?
  12. 6
    Vänta lite nu, hade inte du och jag samma BF? 14 mars?
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Fru Kanin - hur går det!! Läste nyss det Charley skrev - tänk om det är så, då är du ju snart där!!
    Läste på en annan sida om en mamma som hade tappen utplånad och 2 cm öppen, då hade BM sagt att det kunde ta 2 timmar - 2 dygn eller vad det var!

    Nu är jag såååå nyfiken - är det på G på riktigt!!?
  14. 7
    Fru Kanin - hur går det!! Läste nyss det Charley skrev - tänk om det är så, då är du ju snart där!!
    Läste på en annan sida om en mamma som hade tappen utplånad och 2 cm öppen, då hade BM sagt att det kunde ta 2 timmar - 2 dygn eller vad det var!

    Nu är jag såååå nyfiken - är det på G på riktigt!!?
  15. Medlem sedan
    May 2007
    #8
    Hihi, troor inte det är något på gång än riktigt...om någon vecka kanske tro? *tittar i kristallkulan*
    Känns som vanligt iallafall, mensvärk och lite SD då och då, ingen upptrappning.

    Jag googlade lite och hittade något om att tappen ska vara framåtlutande också innan förlossningen är på G, och då kom jag på att BM sa att min fortfarande var bakåt, hur nu det kan va om den är utplånad? Jaja...

    Ska googla lite till, jag fick avbryta för en halvtimmas djupsömn.
  16. 8
    Hihi, troor inte det är något på gång än riktigt...om någon vecka kanske tro? *tittar i kristallkulan*
    Känns som vanligt iallafall, mensvärk och lite SD då och då, ingen upptrappning.

    Jag googlade lite och hittade något om att tappen ska vara framåtlutande också innan förlossningen är på G, och då kom jag på att BM sa att min fortfarande var bakåt, hur nu det kan va om den är utplånad? Jaja...

    Ska googla lite till, jag fick avbryta för en halvtimmas djupsömn.
  17. Medlem sedan
    May 2007
    #9
    Japp, så den kan få stanna en stund till....fast BM sa att det egentligen var helt lugnt för den att komma om den vill det.
    Ska prata med bebben och föreslå lite längre fram..
  18. 9
    Japp, så den kan få stanna en stund till....fast BM sa att det egentligen var helt lugnt för den att komma om den vill det.
    Ska prata med bebben och föreslå lite längre fram..
  19. Medlem sedan
    May 2007
    #10
    Hehe, hur räknas det när förra förlossningen tog en trekvart då?

    Jag kommer nog få bli igångsatt fr.o.m. v 38, om jag är öppen några cm. Det lutar kanske att jag är det.
    Min BM ska kolla efter lite då och då tills dess, så jag inte "missar" det och åker in försent...
    Känner mig mycket tryggare nu när jag vet det.
  20. 10
    Hehe, hur räknas det när förra förlossningen tog en trekvart då?

    Jag kommer nog få bli igångsatt fr.o.m. v 38, om jag är öppen några cm. Det lutar kanske att jag är det.
    Min BM ska kolla efter lite då och då tills dess, så jag inte "missar" det och åker in försent...
    Känner mig mycket tryggare nu när jag vet det.
  21. Medlem sedan
    May 2007
    #11
    Enl. UL har jag bf 14 mars, och enl. SM 1-3 mars men jag har kört på UL hela tiden.

    Som sagt lite lurigt när man är omföderska, och jag minns inte alls hur det var med detta förra gången...gick länge öppen, men utplånad var jag inte förrän på förlossningen (som startade v 37+6).
    Hihi, vi får vänta och se!

    Men jag har inte så ont direkt, så det är nog lugnt för min del.
  22. 11
    Enl. UL har jag bf 14 mars, och enl. SM 1-3 mars men jag har kört på UL hela tiden.

    Som sagt lite lurigt när man är omföderska, och jag minns inte alls hur det var med detta förra gången...gick länge öppen, men utplånad var jag inte förrän på förlossningen (som startade v 37+6).
    Hihi, vi får vänta och se!

    Men jag har inte så ont direkt, så det är nog lugnt för min del.
  23. Medlem sedan
    Jul 2007
    #12
    Ja det tycker jag absolut! Du får ju inte köra om innan starten ens har gått!
  24. 12
    Ja det tycker jag absolut! Du får ju inte köra om innan starten ens har gått!
  25. Medlem sedan
    Feb 2007
    #13
    Ja det där är lite märkligt, utplånad, men ändå båkåt? Den finn ju inte, hur kan den vara bakåd *s*

    Men man kanske får ta det lite lungt (det gör tydligen du redan - bara vi andra här som blir lite uppstressade ) hade det varit så att det var förlossning inom närmsta dygnet så _borde_ ju BM tala om det för dig liksom.

    Synd vi inte har en barnmorska med här i snacket som kunde förklara alla saker precis - det skulle underlätta en hel del!!
  26. 13
    Ja det där är lite märkligt, utplånad, men ändå båkåt? Den finn ju inte, hur kan den vara bakåd *s*

    Men man kanske får ta det lite lungt (det gör tydligen du redan - bara vi andra här som blir lite uppstressade ) hade det varit så att det var förlossning inom närmsta dygnet så _borde_ ju BM tala om det för dig liksom.

    Synd vi inte har en barnmorska med här i snacket som kunde förklara alla saker precis - det skulle underlätta en hel del!!
  27. Medlem sedan
    Feb 2007
    #14
    Funderade lite, och kom sedan på en sak som vi diskuterade här inne för ett tag sedan, om livmodertappen (portio) och livmoderhalsen (cervix).

    Man har ju hört att det är tappen som skall utplånas, men när jag då googlade så stod det att man kollar om cervix är utplånad... och så funderade jag på om det inte var olika saker.

    En BM student förklarade då att det är cervix - alltså livmoder_halsen_ utplåning som är intessan, och att portio och cervix är ett när barnet kommer ut.

    Då nu min lills fundering om ditt läge kanske är det så att cervix är utplånad, medan portio är bakåtlutad, coh att denna skall vara framåtlutat när det verkligen är på G? Alltså är själva tappen kvar _egentligen_ men inte cervix?

    Jag inte vet jag, men i mina öron verkade det vara vettigt då
  28. 14
    Funderade lite, och kom sedan på en sak som vi diskuterade här inne för ett tag sedan, om livmodertappen (portio) och livmoderhalsen (cervix).

    Man har ju hört att det är tappen som skall utplånas, men när jag då googlade så stod det att man kollar om cervix är utplånad... och så funderade jag på om det inte var olika saker.

    En BM student förklarade då att det är cervix - alltså livmoder_halsen_ utplåning som är intessan, och att portio och cervix är ett när barnet kommer ut.

    Då nu min lills fundering om ditt läge kanske är det så att cervix är utplånad, medan portio är bakåtlutad, coh att denna skall vara framåtlutat när det verkligen är på G? Alltså är själva tappen kvar _egentligen_ men inte cervix?

    Jag inte vet jag, men i mina öron verkade det vara vettigt då
  29. Medlem sedan
    May 2007
    #15
    Hmm...ja tänk att det där hade jag stenkoll på för 8 år sen! Nu är det andra bullar...

    Det tåls att googla på!
    Hur som haver så är det ingen förlossning på G nu iallafall, då hade det nog gjort lite ont...

    *slänger mig över google*
  30. 15
    Hmm...ja tänk att det där hade jag stenkoll på för 8 år sen! Nu är det andra bullar...

    Det tåls att googla på!
    Hur som haver så är det ingen förlossning på G nu iallafall, då hade det nog gjort lite ont...

    *slänger mig över google*
  31. Medlem sedan
    May 2007
    #16
    Nu har jag googlat och googlat...(var har jag lagt alla böcker?!)
    Det enda jag vet är att hon sa "tappen"...men i vilket fall borde hon ha nämnt om det var förlossning på G.
  32. 16
    Nu har jag googlat och googlat...(var har jag lagt alla böcker?!)
    Det enda jag vet är att hon sa "tappen"...men i vilket fall borde hon ha nämnt om det var förlossning på G.
  33. Medlem sedan
    Feb 2007
    #17
    Måste fråga då, vad är du utbildad för som hade stenkoll på detta för 8 år sedan? Nyfiken!!
  34. 17
    Måste fråga då, vad är du utbildad för som hade stenkoll på detta för 8 år sedan? Nyfiken!!
  35. Medlem sedan
    May 2007
    #18
    Förstföderska! Hehe!
    Skämt o sido, utbildade mig till usk:a och såg till att ha så många praktikperioder som möjligt på förlossningen, bb & barnavd. Fick t.om ett jobberbjudande på barnavdelningen.
    Nästan så man skäms över att säga det, så "nollad" som jag blivit...
  36. 18
    Förstföderska! Hehe!
    Skämt o sido, utbildade mig till usk:a och såg till att ha så många praktikperioder som möjligt på förlossningen, bb & barnavd. Fick t.om ett jobberbjudande på barnavdelningen.
    Nästan så man skäms över att säga det, så "nollad" som jag blivit...

Liknande trådar

  1. Nästan utplånad..
    By johveg in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 06:29
  2. Tappen?
    By tess-79 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 21:43
  3. Tappen?
    By tess-79 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 22:30
  4. Tappen
    By En till tack! in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 07:53
  5. Ang tappen..
    By det var jag det ja:) in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 20:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar