Moral-för hög nivå?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. anonym pga känsligt
    #1

    Moral-för hög nivå?

    Hej
    Jag har en pojke med AS, allergier, hyperaktivitetssyndrom etc. Jag är ganska inläst på området och anser mig ha rätt till halvt VB. Men nu har jag fått förslaget 3/4 VB. I mina ögon för mycket...

    Känns olustigt. Skall jag ringa och säga att jag tycker det blir för mycket??? Jag har inte ljugit på ansökan utan skrivit allt som vi upplever det. Hade jag varit en ensamstående fattig mamma hade jag kanske tackat och tagit emot, men jag har sambo och vi har båda löner kring 30.000/mån.

    Hur ser ni på det? Bör jag säga till eller skall jag acceptera nivån???

    Kanske inte så många som tycker att de får för hög nivå, men jag har verkligen fått ont i magen av det här!!!! De pengar vi får ut för VB är ju faktiskt det andra människor betalat in i skatt och jag vill inte känna att jag utnyttjar systemet...

    Hoppas på goda råd.
  2. 1
    Moral-för hög nivå? Hej
    Jag har en pojke med AS, allergier, hyperaktivitetssyndrom etc. Jag är ganska inläst på området och anser mig ha rätt till halvt VB. Men nu har jag fått förslaget 3/4 VB. I mina ögon för mycket...

    Känns olustigt. Skall jag ringa och säga att jag tycker det blir för mycket??? Jag har inte ljugit på ansökan utan skrivit allt som vi upplever det. Hade jag varit en ensamstående fattig mamma hade jag kanske tackat och tagit emot, men jag har sambo och vi har båda löner kring 30.000/mån.

    Hur ser ni på det? Bör jag säga till eller skall jag acceptera nivån???

    Kanske inte så många som tycker att de får för hög nivå, men jag har verkligen fått ont i magen av det här!!!! De pengar vi får ut för VB är ju faktiskt det andra människor betalat in i skatt och jag vill inte känna att jag utnyttjar systemet...

    Hoppas på goda råd.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Jag tror att det är så att vi som är inne i det inte upplever problemen lika stora som fk. Jag hade hoppats på ½ vb till min autismpojk men fick 3/4. Vart givetvis glad men tänkte som du lite trots att vi inte tjänar så mycket.

    Pratade då med psykologen på hab och hon sa att oftas ser man inte allt jobbiga pga av att vuxit in i situationen. Så jag tycker du ska tacka och ta emot.

    Om du tycker det är mycket så sätt in 1/4 på ett sparkonto åt ditt barn eller något liknande.
  4. 2
    Jag tror att det är så att vi som är inne i det inte upplever problemen lika stora som fk. Jag hade hoppats på ½ vb till min autismpojk men fick 3/4. Vart givetvis glad men tänkte som du lite trots att vi inte tjänar så mycket.

    Pratade då med psykologen på hab och hon sa att oftas ser man inte allt jobbiga pga av att vuxit in i situationen. Så jag tycker du ska tacka och ta emot.

    Om du tycker det är mycket så sätt in 1/4 på ett sparkonto åt ditt barn eller något liknande.
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3

    Klickade fel....

    ...och hamnade på den här sidan av misstag och läste det översta inlägget som råkade vara ditt.
    Jag har friska barn (än så länge i alla fall), dålig lön, huslån, inga pengar över till några roliga saker och jag och maken betalar den skatt vi ska, och den här månaden köper vi mat på kredit för att inte svälta. Men jag unnar dig ditt vårdbidrag! Unna ditt/dina barn lyxen att kunna få se mer av sina föräldrar medan de växer upp. Det är de säkert värda. Ha inte dåligt samvete, det blir inget bättre av.
  6. 3
    Klickade fel.... ...och hamnade på den här sidan av misstag och läste det översta inlägget som råkade vara ditt.
    Jag har friska barn (än så länge i alla fall), dålig lön, huslån, inga pengar över till några roliga saker och jag och maken betalar den skatt vi ska, och den här månaden köper vi mat på kredit för att inte svälta. Men jag unnar dig ditt vårdbidrag! Unna ditt/dina barn lyxen att kunna få se mer av sina föräldrar medan de växer upp. Det är de säkert värda. Ha inte dåligt samvete, det blir inget bättre av.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Jag tycker du ska acceptera det av 2 anledningar:
    1. Som mysaan säger så växer vi in i rollen och ser inte alltid själva allt merjobb vi gör. Att du har turen att en handlägagre är förstående är bara att gratulera till
    2. Denna punkt är mer osäker, men kanske finns en risk att om du säger ifrån att du inte anser dig ha rätt till de där pengarna, alltså att du inte har så mycket merarbete så kanske det kan leda till att andra också får sänkt,,,,,,,,eftersom man ofta drar folk över samma kam om du förstår hur jag menar. Att FK skulle tolka ditt statement att gälla för alla.

    Som mysaan också sa,,,,,sätt undan pengarna om du inte anser att ni har rätt till dem,,,antingen kan du sätta undan dem till AS-barnet eller till alla era barn om ni har fler,,,,du kan också skänka dem till välgörenhet om du känner att du verkligen inte vill ha dem
  8. 4
    Jag tycker du ska acceptera det av 2 anledningar:
    1. Som mysaan säger så växer vi in i rollen och ser inte alltid själva allt merjobb vi gör. Att du har turen att en handlägagre är förstående är bara att gratulera till
    2. Denna punkt är mer osäker, men kanske finns en risk att om du säger ifrån att du inte anser dig ha rätt till de där pengarna, alltså att du inte har så mycket merarbete så kanske det kan leda till att andra också får sänkt,,,,,,,,eftersom man ofta drar folk över samma kam om du förstår hur jag menar. Att FK skulle tolka ditt statement att gälla för alla.

    Som mysaan också sa,,,,,sätt undan pengarna om du inte anser att ni har rätt till dem,,,antingen kan du sätta undan dem till AS-barnet eller till alla era barn om ni har fler,,,,du kan också skänka dem till välgörenhet om du känner att du verkligen inte vill ha dem
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Svarar här med, INTE sänka

    För att hjälpa oss andra med diagnostiserade barn så be dom INTE sänka! För då kanske fk tror att det inte är så jobbigt eller hur jag ska uttrycka mig. Bara för att just NI råkar ha lite mer i lön än en del andra så blir ju inte arbetet mindre! Förresten tycker jag inte det låter mycket med 3/4 för de diagnoserna.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  10. 5
    Svarar här med, INTE sänka För att hjälpa oss andra med diagnostiserade barn så be dom INTE sänka! För då kanske fk tror att det inte är så jobbigt eller hur jag ska uttrycka mig. Bara för att just NI råkar ha lite mer i lön än en del andra så blir ju inte arbetet mindre! Förresten tycker jag inte det låter mycket med 3/4 för de diagnoserna.
  11. Medlem sedan
    Sep 1998
    #6
    ja jösses...min son har DAMP , perthes ( en jobbig höftsjukdom) astma , övervikt ( livsfarligt både för höften o astman) och gissa vad jag får...INGET!!! dom tycker detta är normalt...detta var för 4 år sedan då var han 8-9 år..hade dessutom en nyfödd , en 2 åring o en 10 åring...
    så ta pengarna..sätt undan dom till ditt barn , han kan ju behöva dom i framtiden...
  12. 6
    ja jösses...min son har DAMP , perthes ( en jobbig höftsjukdom) astma , övervikt ( livsfarligt både för höften o astman) och gissa vad jag får...INGET!!! dom tycker detta är normalt...detta var för 4 år sedan då var han 8-9 år..hade dessutom en nyfödd , en 2 åring o en 10 åring...
    så ta pengarna..sätt undan dom till ditt barn , han kan ju behöva dom i framtiden...
  13. Medlem sedan
    Jan 2006
    #7
    Sök igen om det var för 4 år sedan. det låter ju inte klokt.
  14. 7
    Sök igen om det var för 4 år sedan. det låter ju inte klokt.
  15. anonymt namn
    #8

    Mer fel än rätt,,,,

    Jag är ochså ensamstående med rörelsehindrat barn. Om jag klarade mig utanv VB för att bekosta min dotters behov skulle jag inte söka/ta emot VB.
    Jag har valt att bo efter min inkomst,vill inte ha bostadsbidrag. Vi klarar oss, men visst ett rum till vore trevligt.Varför ska ni andra betala min hyra när det inte behövs?
    Att sätta undan VB (skattefinansierat bidrag) som sparande till barnet ifråga tycker jag är mycket magstarkt. Varför ska vi hjälpa till att bygga upp ett sparkapital till ditt barn, som ett exempel föreslår?Vill ni inte heller ha råd att spara ihop ett kapital till era egna barn?
    Jag saknar verkligen den stoltheten som fanns förr över att klara av att försörja sig själv,utan bidrag.Kanske har vi alla myglande höginkomsttagare/politiker att tacka för den inställningen?
    Sen tycker jag att systemet för VB kan ifrågasättas.
    Påminner ibland om ett lotteri,är mycket inkonsekvent när jag jämför i olika län.
    Frågan är hur många som skulle kunna få hjälp om systemet hade större träffsäkerhet för alla bidrag.Men det är en annan historia,,,,,
  16. 8
    Mer fel än rätt,,,, Jag är ochså ensamstående med rörelsehindrat barn. Om jag klarade mig utanv VB för att bekosta min dotters behov skulle jag inte söka/ta emot VB.
    Jag har valt att bo efter min inkomst,vill inte ha bostadsbidrag. Vi klarar oss, men visst ett rum till vore trevligt.Varför ska ni andra betala min hyra när det inte behövs?
    Att sätta undan VB (skattefinansierat bidrag) som sparande till barnet ifråga tycker jag är mycket magstarkt. Varför ska vi hjälpa till att bygga upp ett sparkapital till ditt barn, som ett exempel föreslår?Vill ni inte heller ha råd att spara ihop ett kapital till era egna barn?
    Jag saknar verkligen den stoltheten som fanns förr över att klara av att försörja sig själv,utan bidrag.Kanske har vi alla myglande höginkomsttagare/politiker att tacka för den inställningen?
    Sen tycker jag att systemet för VB kan ifrågasättas.
    Påminner ibland om ett lotteri,är mycket inkonsekvent när jag jämför i olika län.
    Frågan är hur många som skulle kunna få hjälp om systemet hade större träffsäkerhet för alla bidrag.Men det är en annan historia,,,,,
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9
    Men att få detta bidrag är ju allas rättighet oavsett om du så är kungen eller en ensamstående med låg lön. Du får ju inte bidraget baserat på din inkomst utan enbart på det merarbete och de merkostnader du har jämfört med ett friskt barn.

    Att tänka som förr att inte ta emot hjälp och sköta sig själv är förlegat och själviskt tycker jag. Jag betalar ju också skatt, vi betalar alla, så varför inte låta alla få en del av kakan....Även "rika" betalar skatt.

    jag delar gärna med mig, så länge både jag och mina barn får det dem behöver. Vad jag sedan gör med vb är min ensak. Om jag vill bränna pengarna eller lägga dem på hög till mitt barn är min ensak. Och min rättighet.

    Anette R
  18. 9
    Men att få detta bidrag är ju allas rättighet oavsett om du så är kungen eller en ensamstående med låg lön. Du får ju inte bidraget baserat på din inkomst utan enbart på det merarbete och de merkostnader du har jämfört med ett friskt barn.

    Att tänka som förr att inte ta emot hjälp och sköta sig själv är förlegat och själviskt tycker jag. Jag betalar ju också skatt, vi betalar alla, så varför inte låta alla få en del av kakan....Även "rika" betalar skatt.

    jag delar gärna med mig, så länge både jag och mina barn får det dem behöver. Vad jag sedan gör med vb är min ensak. Om jag vill bränna pengarna eller lägga dem på hög till mitt barn är min ensak. Och min rättighet.

    Anette R
  19. en mamma
    #10
    Och jag undrar faktiskt helt ärligt om du har ett barn med funktionshinder eller bara vill ge oss som har det dåligt samvete för att vi tar emot bidrag, ett bidrag som hjälper oss att tex kunna jobba deltid för att orka, det är inte lika för alla olika jobbigt, jag är mycket tacksam för att jag får vb, jag kommer orka mycket längre och det blir säkert billigare i längden för staten. Blir faktiskt obehagligt berörd av ditt inlägg.
  20. 10
    Och jag undrar faktiskt helt ärligt om du har ett barn med funktionshinder eller bara vill ge oss som har det dåligt samvete för att vi tar emot bidrag, ett bidrag som hjälper oss att tex kunna jobba deltid för att orka, det är inte lika för alla olika jobbigt, jag är mycket tacksam för att jag får vb, jag kommer orka mycket längre och det blir säkert billigare i längden för staten. Blir faktiskt obehagligt berörd av ditt inlägg.
  21. Hållkäftenpårensvens
    #11
    Jag säger bara Gå en dag i våra skor innan du dömmer... herregud så liten "timpenning" jag får med mig 1/4 vb med tanke på alla timmar jag har extra jämnfört med vänner med jämngamla barn.
  22. 11
    Jag säger bara Gå en dag i våra skor innan du dömmer... herregud så liten "timpenning" jag får med mig 1/4 vb med tanke på alla timmar jag har extra jämnfört med vänner med jämngamla barn.
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12

    Absolut en rättighet

    Men nu var detta en moralfråga,eller missuppfattade jag frågan?Oavsett så står jag för min åsikt.Tänk om alla som kunde klara sig utan bidrag orkade/vågade avstå fast de är berättigade.Kanske skulle det kunna bli mer pengar till psykvården,uteliggarna,kvinno/mansjourer,,,,,,,,,,
    Att inte ta emot hjälp och sköta sig själv är förlegar säger du.Visst det har jag ochså märkt,men jag tycker det är en klar försämring.
    Men viss har de rätt till bidraget.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  24. 12
    Absolut en rättighet Men nu var detta en moralfråga,eller missuppfattade jag frågan?Oavsett så står jag för min åsikt.Tänk om alla som kunde klara sig utan bidrag orkade/vågade avstå fast de är berättigade.Kanske skulle det kunna bli mer pengar till psykvården,uteliggarna,kvinno/mansjourer,,,,,,,,,,
    Att inte ta emot hjälp och sköta sig själv är förlegar säger du.Visst det har jag ochså märkt,men jag tycker det är en klar försämring.
    Men viss har de rätt till bidraget.
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Jodå,dottern är handikappad

    Och när jag pluggade och jobbade som ensamstående hade jag aldrig överlevt utan VB. Jag är enormt tacksam för att alla,hela svenska folket som solidariskt bidrar till dotterns operationer,sjukgympa och rullstol.Eftersom hon nu är tonåring är färdtjänsten livsviktig.Men jag har väldigt svårt att förstå varför jag ska få bidrag jag inte behöver.Eftersom du nu verkar befinna dig i en extremt jobbig situation så ska du absolut få stöd/bidrag.Det är garanterat en bra investering för staten.
    Men att få bidrag som läggs i ett långsiktigt sparande?Finns inte i min värld,skulle ha svårt at se mina grannar i ögonen.
    Rent generellt låter det som du borde få den delen som vi nu pratar om.
    Jag är mycket medveten om att mina åsikter är mycket kontrversiella,därför väljer jag att vara anonym nu. Vågar faktiskt inte annat.
    Idag mår jag bra,så har det inte alltid varit.Dottern mår bra efter en större operation .Jag har fått ett jättekul jobb med bra lön.Så jag vill avstå de bidrag jag kan,så de som inte har det lika bra kan få mer.Tyvärr fungerar nog inte systemet så,pengarna försvinner nog bara ur FK/statens budget.
    Det kanske är omodernt,men sådan är jag.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  26. 13
    Jodå,dottern är handikappad Och när jag pluggade och jobbade som ensamstående hade jag aldrig överlevt utan VB. Jag är enormt tacksam för att alla,hela svenska folket som solidariskt bidrar till dotterns operationer,sjukgympa och rullstol.Eftersom hon nu är tonåring är färdtjänsten livsviktig.Men jag har väldigt svårt att förstå varför jag ska få bidrag jag inte behöver.Eftersom du nu verkar befinna dig i en extremt jobbig situation så ska du absolut få stöd/bidrag.Det är garanterat en bra investering för staten.
    Men att få bidrag som läggs i ett långsiktigt sparande?Finns inte i min värld,skulle ha svårt at se mina grannar i ögonen.
    Rent generellt låter det som du borde få den delen som vi nu pratar om.
    Jag är mycket medveten om att mina åsikter är mycket kontrversiella,därför väljer jag att vara anonym nu. Vågar faktiskt inte annat.
    Idag mår jag bra,så har det inte alltid varit.Dottern mår bra efter en större operation .Jag har fått ett jättekul jobb med bra lön.Så jag vill avstå de bidrag jag kan,så de som inte har det lika bra kan få mer.Tyvärr fungerar nog inte systemet så,pengarna försvinner nog bara ur FK/statens budget.
    Det kanske är omodernt,men sådan är jag.
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    En liten fråga

    Du har enligt din uppfattning för lågt VB,vilket jag absolut kan tänka mig.Men vad har denna fråga med det att göra?Du är lika felbedömd oavsett om andra tar ut behövda VB eller inte.Däremot borde det logiskt sätt bli lättare för dig och andra att få ut mer pengar om färre sökte.Men i den statliga bidragsjungeln är inte mycket logiskt.
    Jag har gått och går i samma modell av skor som dig.Varför kan man inte ha handikappade barn och vara starkt ifrågasättande av reglerna runt bidrag? Jag vill att vi,svenska folket ska vara försiktiga med våra gemensamma tillgångar.Noga se till att de hamnar på rätt ställe,där de behövs mest.Vilket är svårt,men absolut borde gå att göra betydligt bättre än idag.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  28. 14
    En liten fråga Du har enligt din uppfattning för lågt VB,vilket jag absolut kan tänka mig.Men vad har denna fråga med det att göra?Du är lika felbedömd oavsett om andra tar ut behövda VB eller inte.Däremot borde det logiskt sätt bli lättare för dig och andra att få ut mer pengar om färre sökte.Men i den statliga bidragsjungeln är inte mycket logiskt.
    Jag har gått och går i samma modell av skor som dig.Varför kan man inte ha handikappade barn och vara starkt ifrågasättande av reglerna runt bidrag? Jag vill att vi,svenska folket ska vara försiktiga med våra gemensamma tillgångar.Noga se till att de hamnar på rätt ställe,där de behövs mest.Vilket är svårt,men absolut borde gå att göra betydligt bättre än idag.
  29. Anonym
    #15
    Fast nu glömde du just att vara anonym.
  30. 15
    Fast nu glömde du just att vara anonym.
  31. Medlem sedan
    Oct 2001
    #16

    Sant

    Men efter som jag står för vad jag tycker är det igentligen inget problem.Hade en nära vän som råkade ut för många otrevligheter efter liknade inlägg.Nåja,99% av alla här är vettiga människor.Hoppas jag slipper de andra
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  32. 16
    Sant Men efter som jag står för vad jag tycker är det igentligen inget problem.Hade en nära vän som råkade ut för många otrevligheter efter liknade inlägg.Nåja,99% av alla här är vettiga människor.Hoppas jag slipper de andra
  33. annan annan anonym
    #17

    En fråga som jag inte tycker

    kommer fram är Varför anser du att du dvs ditt barn har för mycket vb ?
    På vilka grunder tycker du det `
    Nu behöver du inte gå in på detaljer utan mer i stora drag Har det att göra med att ni inte har behov av det ekonomiska stöd som ges dvs ni har en god ekonomi och pudels kärna du kommer inte att gå ner i tid och inte din man heller så inget vb för att täcka upp ekonomisk
    Eller anser du att ditt barn inte har ett så stort funktionhinder som ändå tre fjärdedels vb vittnar om ?
    jag tycker att du väcker en relevant debatt om bidrag överlag
  34. 17
    En fråga som jag inte tycker kommer fram är Varför anser du att du dvs ditt barn har för mycket vb ?
    På vilka grunder tycker du det `
    Nu behöver du inte gå in på detaljer utan mer i stora drag Har det att göra med att ni inte har behov av det ekonomiska stöd som ges dvs ni har en god ekonomi och pudels kärna du kommer inte att gå ner i tid och inte din man heller så inget vb för att täcka upp ekonomisk
    Eller anser du att ditt barn inte har ett så stort funktionhinder som ändå tre fjärdedels vb vittnar om ?
    jag tycker att du väcker en relevant debatt om bidrag överlag
  35. Anonym
    #18
    Det betyder att de som är arbetslösa eller sjukskrivna inte ska få någon ersättning ifall deras partner kan försörja dem, knapert men ändå. Så är inte vårt välfärdssystem uppbyggt och det är jag glad för.
  36. 18
    Det betyder att de som är arbetslösa eller sjukskrivna inte ska få någon ersättning ifall deras partner kan försörja dem, knapert men ändå. Så är inte vårt välfärdssystem uppbyggt och det är jag glad för.
  37. Medlem sedan
    Oct 2001
    #19

    Inte för mycket

    Men delvis kan jag tycka att det är möjligt att få VB väldigt lätt för vissa saker,helt omöjligt för andra. För länge sedan lyckades jag få ersättning för kostnaden av barnpassning för syskon vid sjukhusvistelse.Det var inga problem,men ingen annan hade eller lyckades heller senare vad jag vet.Att däremot få ut mer för kostnder runt tvätt och klädslitage var omöjligt.Här fanns bestämda mallar och det var inte tal om att ändra på dem.
    Jag tycker att FK är extremt oflexibel,vilket gör att bidragen blir allt annat än korrekta.Idag har jag ett VB som jag är nöjd med,dagens behov ligger mer på det psykiska/sociala planet.Inga bidrag i världen kan hjälpa mig med det,däremot den psykolog dottern får träffa.Och jag är väldigt tacksam för att svenska folket bestämt sig för att hjälpa till ekonomiskt för dessa barn/människor.Men visst kunde jag betala den själv,men ska vi börja betala sjukvården själva ska det synas på skatten.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  38. 19
    Inte för mycket Men delvis kan jag tycka att det är möjligt att få VB väldigt lätt för vissa saker,helt omöjligt för andra. För länge sedan lyckades jag få ersättning för kostnaden av barnpassning för syskon vid sjukhusvistelse.Det var inga problem,men ingen annan hade eller lyckades heller senare vad jag vet.Att däremot få ut mer för kostnder runt tvätt och klädslitage var omöjligt.Här fanns bestämda mallar och det var inte tal om att ändra på dem.
    Jag tycker att FK är extremt oflexibel,vilket gör att bidragen blir allt annat än korrekta.Idag har jag ett VB som jag är nöjd med,dagens behov ligger mer på det psykiska/sociala planet.Inga bidrag i världen kan hjälpa mig med det,däremot den psykolog dottern får träffa.Och jag är väldigt tacksam för att svenska folket bestämt sig för att hjälpa till ekonomiskt för dessa barn/människor.Men visst kunde jag betala den själv,men ska vi börja betala sjukvården själva ska det synas på skatten.
  39. Medlem sedan
    Oct 2001
    #20

    Försäkring?

    När man blir arbetslös kan man få A-kassa.Det är en försäkring som man delvis betalar själv.Den är till stor del skattefinanserad,så visst ska det kollas vem som får den.Även där finns det hål som borde lagas,pengar som rinner ut ur kassorna av fel anledning.Personligen har jag inget emot obligatorisk A-kassa.De som inte har A-kassa får ju ändå socialbidrag,även det skattefinansierat.
    När man är sjuk får man sjukförsäkring,men det är ju ett skattefinasierat bidra.Men varför tror du jag vill så undan benen på vanligt folk för att de råkar bli sjuka/arbetslösa?Det ska betalas ut pengar så att folk överlever,rehabiliteras så de kan komma tillbaks.Men här måste väl sunt förnuft finnas.Det var så enkelt att sänka talen för arbetslösa genom att göra dem till sjukpensionärer,som då inte får jobba.Som vi andra måste försörja.Inte blev de människorna lyckliga,det verkade mest känna sig ratade och levde på exsistensminimum.Vem vann på det?Bortsett från några politiker som kunde visa snygga siffror.
    Väldigt många är bortskämda,säger att de inte har råd med en karensdag.Men hur många datorer har de?Tv-apparater?Bilar?Läsk&chips på helgen?
    Men detta har inte något med VB att göra,men väldigt kul att prata om
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  40. 20
    Försäkring? När man blir arbetslös kan man få A-kassa.Det är en försäkring som man delvis betalar själv.Den är till stor del skattefinanserad,så visst ska det kollas vem som får den.Även där finns det hål som borde lagas,pengar som rinner ut ur kassorna av fel anledning.Personligen har jag inget emot obligatorisk A-kassa.De som inte har A-kassa får ju ändå socialbidrag,även det skattefinansierat.
    När man är sjuk får man sjukförsäkring,men det är ju ett skattefinasierat bidra.Men varför tror du jag vill så undan benen på vanligt folk för att de råkar bli sjuka/arbetslösa?Det ska betalas ut pengar så att folk överlever,rehabiliteras så de kan komma tillbaks.Men här måste väl sunt förnuft finnas.Det var så enkelt att sänka talen för arbetslösa genom att göra dem till sjukpensionärer,som då inte får jobba.Som vi andra måste försörja.Inte blev de människorna lyckliga,det verkade mest känna sig ratade och levde på exsistensminimum.Vem vann på det?Bortsett från några politiker som kunde visa snygga siffror.
    Väldigt många är bortskämda,säger att de inte har råd med en karensdag.Men hur många datorer har de?Tv-apparater?Bilar?Läsk&chips på helgen?
    Men detta har inte något med VB att göra,men väldigt kul att prata om
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. ha ha, ja sån hög moral
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 17:09
  2. Vad är moral för dig?
    By Grodan in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 15:57
  3. På tal om moral
    By Isa Sve in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 17:02
  4. moral
    By dragon2 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 11:07
  5. Moral....!
    By Dilemma in forum Tonåringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 16:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar